Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2007-2008 » Vierde seniorentrainingsavond leerzaam als altijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Vierde seniorentrainingsavond leerzaam als altijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Doordat twee van de drie vaste trainers verhinderd waren, stonden twee ‘onbekende’ gezichten voor de groepen A en B. Nu ja, onbekend: beiden zijn DSC-er en beiden hebben al meerdere trainingen afgewerkt in het verleden. Hierdoor kon ook deze avond het schaaktechnisch niveau van de club weer een beetje verder worden opgevijzeld.

In de A-groep behandelde Ted Barendse voor de pauze een positionele partij Kramnik-Carlsen (Dortmund 2007), waarin wit langzaam een klein voordeeltje uitbuitte. Indrukwekkend was de wijze waarop Kramnik zijn tegenstander in bedwang hield en hem geen tegenkansen liet creeeren.

Na de pauze werd een boek van khalifman gepromoot en mochten we vervolgens rekenen aan een pionneneindspel. Als toetje kregen we nog een mooi matbeeld uit een partij Kortchnoi-Spassky, namelijk het mat van Anastasia. Huiswerk: 12 opgaves met matten van Anastasia.

08-04-2008 10:20 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Barendse stelt relevante vragen over de stelling. Als je antwoorden tekort komen, legt hij uit wat uitgelegd moet worden. Goede trainer, heeft zo te zien ervaring op dit niveau. Mag hij nog eens doen.
Hij baseerde zich (mede) op een boek; hij en ook Kees Voorberg rieden dat aan: MacDonald, titel Chess successes. Ik ga daar maar eens achteraan.
De twaalf matten van Anastasia zijn, onder voorwaarde dat je er geen vliegtuigjes van vouwt, tegen kostprijs te halen bij Barendse.

Trainer bij groep II was Van Oosterom. Geanimeerd, maar ik weet niet wat-ie precies deed.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

08-04-2008 11:08 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was vast een leerzame les van Chiel. Die training KB van DSC zal er vast niet komen, maar ben toch benieuwd in het kort waar het over is gegaan. Volgende keer ben ik er weer es bij, een beetje training kan zeker geen kwaad voor deze jongen.

08-04-2008 22:45 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel had het voor de pauze voor zover ik weet over stukken die buitenspel staan en hoe je er tegen speelt. Dit werd ook in simultaan uitgespeeld.

Ik zat voor de pauze mee te kijken bij Ted. Kramnik en Catalaan kon ik niet laten lopen. Hora en Arend leverden van boven ook commentaar als de twee oude mannetjes in de Muppet Show.

Na de pauze gaf Chiel deze stelling met de vraag: Wit aan zet, winst of remise?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-04-2008 20:36 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

IK neig naar de beoordeling 1.Lh7!+-. De loper kan uiteraard niet geslagen worden vanwege de d-pion. Vervolgens 1.. Kc5 2. Le4 1-0 (beweegt de koning dan valt het paard, beweegt het paard dan loopt de pion door) of 1..Ke5 2. Le4 en zwart is in tempodwang. 2...Pxe4 3. d7 1-0, 2...Kxe4 3. Kxf6 1-0, minder duidelijk is 2.. Pg8+ 3. Kd7 maar voor mijn gevoel moet hier ook nog wel een oplossing voor zijn. Misschien een idee met de loper dan via g6, zodat zwart op Ke7-d7-c7 geen Pe8+ heeft. Een bord en wat meer tijd nodig Glimlach

10-04-2008 06:56 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Een actuele 'Anastasia' Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Pieter Buzing
Als toetje kregen we nog een mooi matbeeld uit een partij Kortchnoi-Spassky, namelijk het mat van Anastasia. Huiswerk: 12 opgaves met matten van Anastasia.

En hier nog een voorbeeld van vandaag:

GM Chatalbashev - FM Giri

Hier speelde Anish 1. ..., Pf7 en de partij eindigde in remise. Zeer interessant is echter 1. ..., c3! Bijvoorbeeld 2. Txc3 Pxe4!
Ik weet niet waarom Anish het niet gespeeld heeft, helaas.

10-04-2008 21:16 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Een actuele 'Anastasia' Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Pieter Buzing

Quote

Originally posted by Pieter Buzing
Als toetje kregen we nog een mooi matbeeld uit een partij Kortchnoi-Spassky, namelijk het mat van Anastasia. Huiswerk: 12 opgaves met matten van Anastasia.

En hier nog een voorbeeld van vandaag:

GM Chatalbashev - FM Giri

Hier speelde Anish 1. ..., Pf7 en de partij eindigde in remise. Zeer interessant is echter 1. ..., c3! Bijvoorbeeld 2. Txc3 Pxe4!
Ik weet niet waarom Anish het niet gespeeld heeft, helaas.


Als Fritz dat uitspeelt tegen zichzelf eindigt het steeds in remise, toreneindspel met een pion meer voor Zwart.

Maar een leuke zet, inderdaad. Je zou er maar tegen moeten spelen Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-04-2008 23:18 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote


Na de pauze gaf Chiel deze stelling met de vraag: Wit aan zet, winst of remise?


Ik dacht aan 1.Lb3+, om het zwarte paard beide velden waarop het schaak kan geven (d5 en g8) te ontnemen. Na 1...Kc5 (of 1...Kc6 2.Lc4 Kc5; 1...Ke5 verliest meteen na 2.Le6) heeft wit dan de manoevre 2.Lf7 Kc6 3.Ke6 Kc5 (3...Pd7 4.Le8) 4.Le8 Pxe8 (er is niets beters) 5.d7 Pc7+ 6.Kf7.

10-04-2008 23:54 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt dat jullie de volgende keer ook moeten komen Grijns

Nou is het zo dat wij ook niet zo vlot waren. We dachten wat zijvarianten te hebben die ook wonnen, maar Arend deed weer vervelend door remise te maken.

Bijvoorbeeld, Paul, in jouw oplossing: 3.Ke6, en dan niet ... Kc5 of ...Pd7, maar ...Pe4! en = Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-04-2008 00:23 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ai, dat zijn zo van die dingen, als je het van het diagram af probeert......het kon eerst niet, en later dacht ik er daarom ook niet meer aan.

11-04-2008 00:35 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

[quote]Originally posted by winfvdmIk zocht in de boekendatabase bij van Stockum en
de schrijvers naam is mcDonald.

__________________
Mopper

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Van Dop on 11-04-2008 at 02:14.

11-04-2008 02:09 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Martin: na Le4 komt Pg8+, wat onmiddelijk remise lijkt te maken. Het is essentieel om Le6 te kunnen spelen als zwart Ke5 doet.
Volgens mij is het idee van Paul wel goed, maar moet je juist met de zwarte koning op c5 Ke6 spelen (dat kan je met behulp van een tempozet altijd voor mekaar krijgen). Er zijn dan de volgende mogelijkheden: 3... Ph7 4.Lh5 Pf6 (Pf8+ 5.Ke7 Kc5 6.Le8 ) 5. Lf3+ Kc5 6.Le4 en wint; 3... Kc6 4.Lf3+ Kc5 Le4 en wint.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joost on 11-04-2008 at 12:14.

11-04-2008 12:12 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oeps, na Pf6 is Lf3 geen schaak, maar je doet iets van Lg6 Kc6 Lf5 Kc5 Le4, en je hebt de gewenste tempodwang toch bereikt.

11-04-2008 12:21 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De oplossing is:

1. Lb3+ Kc5 (1...Ke5 2. Le6 +-; 1...Kc6 2. Ke6 enz) 2. La2 (2. Ke6? Ph7=) Kc6 3. Ke6 Ph7 (3...Kc5 4. Ld5 +-) 4. Ld5+ Kc5 5. Ke7 Pf6 (5...Pf8 6. Le4 +-) 6. Le4 +- de tempodwang waar wit inderdaad naar zoekt.

Er zijn dus 2 dingen belangrijk, Le6 spelen op Ke5, en uiteindelijk de loper op e4 krijgen om en veld c6 van de koning af te pakken en veld h7 van het paard af te pakken.

Wat Joost zegt klopt ook wel, alleen bij (dat kan je met behulp van een tempozet altijd voor mekaar krijgen) gaat er denk ik iets mis. Want de loper staat daarna op de diagonaal d1-h5, maar als wit de loper daarheen speelt zal zwart altijd Kd5 spelen om een beetje te dreigen met Ke5. En dan moet wit toch deze winstmethode toepassen.

11-04-2008 22:17 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, mijn loper staat in eerste instantie op f7 (ik zie dat ik een tikfout heb gemaakt in de laatste variant, daar moet het Lg6 ipv Lf3+ zijn), maar goed, hoe dan ook, mijn methode is eigenlijk een onnodig ingewikkelde versie van jouw methode.

12-04-2008 00:31 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller