Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC1 wint van concurent HWP Sas van Gent
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC1 wint van concurent HWP Sas van Gent Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zevende ronde van de KNSB-competitie mocht DSC1 aantreden tegen Het Witte Paard (Sas van Gent) 2. Vorig seizoen had DSC in een zinderende finale een 6-2 overwinning tegen dit team geboekt. Zou DSC1 deze prestatie kunnen verbeteren?

Het begin was veelbelovend. Patrick de Bas (bord 6) mocht zijn tegenstander al snel in een positionele houdgreep nemen. De tegenstander probeerde zich nog met een breekzet te bevrijden, maar hij wist de beste voortzetting niet te vinden. Hierna bleken de twee pionnen voorsprong van Patrick vrij eenvoudig te winnen. [1-0]

Ook voorspoedig ging het bij Leo Hofland (bord 5). In een voor Leo onbekend variantje - “Ik ken het niet, maar Arno heeft het me tijdens Corus laten zien en het leek me wel leuk” - besloot hij een pion te offeren voor aanvalskansen met ongelijke lopers. De tegenstander weigerde de pion, maar de aanval kwam toch. Toen de zwarte dame van Leo vervolgens op de onderste rij mocht binnendringen, klapte de witte stelling hard ineen. [2-0]

Aan bord 7 wist Henk Mannen een solide stelling op te bouwen. De tegenstander probeerde nog wel iets op te bouwen, maar alle pogingen werden vakkundig in de kiem gesmoord. Een solide remise. [2,5-0,5]

Bord 1 was uiteraard voor onze nieuwe aanwinst Anish Giri. Hij mocht het opnemen tegen Yvo Timmermans, die vorig seizoen DSC2 het kampioenschap door de neus had geboord. Tijd voor revanche! En die revanche is er gekomen. In een uiterst scherpe strijd wist Anish zijn eigen koningsstelling goed te beveiligen, terwijl de koning van de tegenstander was op de tocht kwam te staan. [3,5-0,5]

Ivo Timmermans-Anish Giri
Delft 2008

Na 1.e5?

1...xe5! 2.xe5 g4+ 4.h3 xe3 en aan witte zijde blijft te veel hangen.

Gert Legemaat (bord 4) kreeg een lekkere stelling op het bord met een onaantastbaar paard. Wel moest hij toelaten dat de tegenstander zijn torens verdubbelde op de open d-lijn. Gelukkig waren er geen invalsvelden voor de torens beschikbaar, maar ook Gert kon niet echt verder komen. Remise dus. [4-1]

De meest bizarre partij kwam op naam van Marten Wortel (bord 3). Na weer een bijzondere stelling op het bord te hebben getoverd, lukte het Marten om een dame-eindspel op het bord te toveren waarbij Marten nog twee verbonden vrijpionnen had en zijn tegenstander het mocht doen zonder enig pion. In principe een straal gewonnen stelling, ware het niet dat Marten in een overzorgvuldige poging om schaakjes van de tegenstander te voorkomen, even had gemist dat 1 beslissend schaakje niet was voorkomen. Namelijk het schaakje waarmee de tegenstander via een dameoffer zichzelf pat kon zetten. [4,5-1,5]

Joram op den Kelder (bord 2) kwam niet echt lekker in de partij. Zijn tegenstander wist met zwart vrij gemakkelijk een gelijkwaardige stelling te behouden. Toen Joram vervolgens op zet 40 een onnauwkeurigheid begin, was elk schijn van voordeel verdwenen. Daarop koos Joram naar eieren voor zijn geld en wikkelde hij via een stukoffer af naar eeuwig schaak. [5-2]

Als laatste was Pieter Buzing (bord 8) bezig. Na aanvankelijk een goede stelling te hebben bereikt en ook weer te hebben weggegeven, belandde Pieter in een toren-eindspel met een pion minder (+2 vs +3). Aangezien er vrijpionnen op beide vleugels stonden, was het nodige rekenwerk vereist, terwijl de beschikbare tijd op de klok ondertussen ernstig was afgenomen. Het gevolg: diverse subtiele fouten aan beide zijden. In de analyse na afloop bleek dat het resultaat steeds schommelde tussen winst voor Sas van Gent en remise, ondanks winstpogingen(!) van Pieter. De laatste fout in de partij kwam voor rekening van de tegenstander, zodat Pieter kon afwikkelen naar een remise-eindspel van dame tegen witte pion op c7. [5,5-2,5]

Door deze nuttige overwinning is DSC1 geklommen naar de 4e plaats in de poule met 2 matchpunten en 10 bordpunten voorsprong op de degradatieplaatsen.

De persoonlijke uitslagen:
 DSC12192-HWP Sas van Gent 220945½-2½
1Anish Giri2344-Ivo Timmermans22611-0
2Joram op den Kelder2222-Kees Nieuwelink2203½-½
3Marten Wortel2311-Tieme Verlinde2164½-½
4Gert Legemaat2174-Marc Lacrosse2208½-½
5Leo Hofland2215-Etienne van Leeuwen20571-0
6Patrick de Bas2112-Johan de Zwart19891-0
7Henk Mannen2122-Frans Snijders1911½-½
8Pieter Buzing2034-Marnix van der Zalm1961½-½

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Untagonklik on 10-03-2008 at 16:26.

08-03-2008 22:53 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste team van de Delftse Schaakclub deed nog eens dunnetjes over wat het tweede team vorig jaar ook al presteerde: winnen van HWP Sas van Gent. Vorig jaar moest het tweede in de laatste ronde van de derde klasse KNSB met 6 1/2 - 1 1/2 winnen om te promoveren. In een krankzinnige wedstrijd werd het toen na een tussenstand van 6-0 met twee remisestellingen op het bord toch nog 6-2, waarmee HWP Sas van Gent kampioen was. Nu mochten ze tegen DSC1, en ze deden het al beter dan vorig jaar: met een 5 1/2 - 2 1/2 nederlaag mochten ze weer afreizen naar hun thuishaven.

De uitslag had hier en daar wel iets anders kunnen uitvallen, maar was uiteindelijk een vrij goede afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Op bord 1 kreeg Anish Giri met zwart in een variant van de Taimanov-variant van het Siciliaans te maken met een wat optimistische opstoot van zijn tegenstander, die zijn g-pion voor de koning naar voren gooide. Anish reageerde sterk met een pionoffer waarmee de lange diagonaal een prooi werd voor zwarts loper. Wit probeerde nog wat te forceren op de koningsvleugel, maar werd in de resterende fase eigenlijk min of meer weggespeeld: Anish was beter in de complicaties en wist het punt op het droge te brengen.

Op bord 2 kreeg Joram op den Kelder een variant van het Open Spaans tegen zich. Zijn tegenstander kende het duidelijk veel beter, en al snel stond Joram bijna een uur in tijd achter. Hij wist hierin wel redelijk goede zetten te vinden en bereikte een eindspel met een pion meer, waar zwart echter uitstekende kansen op remise had. Op de 40e zet met de vlag op vallen gaf Joram zijn pluspion weg, en daarna zat er geen voordeel voor hem meer in: remise.

Op bord 3 speelde Marten Wortel met zwart een typische variant, wat hij natuurlijk wel vaker doet, met zowel c5 als f5 en een dubbelfianchetto. Marten leek eigenlijk voortdurend de partij onder controle te hebben, en nadat zijn tegenstander in het centrum probeerde te breken, wist hij een pion te winnen. De witte pogingen tot activiteit met de zware stukken wist Marten prima onder controle te krijgen, wat uiteindelijk resulteerde in een dame-eindspel met pluspion. Dit speelde hij erg sterk uit en hij wist dit voordeel uit te bouwen naar een straal gewonnen stelling waarin het een kwestie van tijd leek voordat zwarts pionnen de overkant zouden halen, totdat Marten pardoes pat toeliet.

Op bord 4 speelde Gert Legemaat een partij waar ik niet heel veel van gezien heb. De partij leek eigenlijk voortdurend redelijk in evenwicht, met remise als logische resultaat. Onze captain was vervolgens al spoedig naar huis vertrokken, dus heb ik hem ook niet meer kunnen vragen om meer informatie.

Op bord 5 kwam Leo Hofland met zwart terecht in een Kalashnikov-variant van het Siciliaans. Hij had weinig echte problemen om gelijk spel te bereiken. Vervolgens kwamen er ongelijke lopers op het bord, waarbij wit gehiniderd werd door een in de weg staande pionnenketen. Toen hij Leo binnen liet komen op de onderste rij, kon Leo zijn voordeel uitbouwen naar een vol punt. Begon Leo zijn partijen voor het eerste van dit seizoen vorige wedstrijd nog voorzichtig met een remise, inmiddels is de eerste volle overwinning dus binnen! Met een eindelijk voltallig team moet er een leuke eindsprint van het seizoen in zitten.

Op bord 6 zette Patrick de Bas de weg naar boven weer in met een goede overwinning. Met wit wist hij voordeel te verkrijgen tegen de Benoni, en uiteindelijk een pion te winnen. Zwart miste een breekzet waarmee hij tegenspel had kunnen verkrijgen, waarna wit niet heel veel problemen meer had. Toen Patrick nog een tweede pion wist te winnen, was het niet heel moeilijk meer om zijn voordeel te verzilveren.

Van de partij van Henk Mannen op bord 7 heb ik ook niet veel meegekregen. Hij verdedigde de zwarte kant van een Scandinaviër, en het werd remise, maar erg veel meer heb ik er niet van gezien. Het feit dat ik de gehele partij ongeveer een uur tijdsachterstand had en dus mijn tijd druk nodig had voor mijn eigen partij, was hier ook mede debet aan.

Op bord 8 kwam Pieter Buzing met wit goed uit de opening. In het middenspel maakte hij echter een inschattingsfout, die ertoe leidde dat hij naar een slechte stelling afwikkelde. Zijn tegenstander wist dit voordeeltje vervolgens uit te breiden naar een zeer goed eindspel, dat eigenlijk bijna voortdurend gewonnen leek. Zwart miste echter een paar keer de eenvoudigste voortzetting, waardoor Pieter eventjes zicht had op remise. Prompt probeerde Pieter nog te winnen, maar dit had wederom tot verlies moeten leiden. Zijn tegenstander zag het licht echter niet, waardoor Pieter weg kwam met een uiteindelijk gelukkige remise.

Kortom, op alle fronten is HWP Sas van Gent overtroefd. Waren er bij de match met ons tweede vorig jaar helemaal geen remises, dit maal waren er van de kant van het eerste geen nederlagen. De score is iets minder groot, maar de winst is weer soeverein binnengehaald voor Delft!

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

09-03-2008 00:06 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ha, daar had Bas op hetzelfde ogenblik als ik het idee om een verslagje te posten! Ik zou zeggen, vergelijk onze verslagen, ze vullen elkaars hiaten wel aardig op! Nu is het voor Ted et al. natuurlijk wel lastig om te bedenken wat als 'verslag' moet worden gebruikt...

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 09-03-2008 at 00:08.

09-03-2008 00:08 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb Patricks verslag in het nieuwsbericht geplaatst, en dat op zijn naam gezet. Hij zou immers het teamverslag schrijven. Jorams verslag blijft als reactie staan. Overigens wel bedankt voor dat verslag; twee verslagen wat een luxe! Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-03-2008 00:11 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan het niet laten enige kritiek te leveren op de juichende verslaggeving over de prestaties van het eerste: Het nieuwste-lid van DSC speelde een goede partij ,dwz hij maakte het de witspeler moeilijk,vanuit een slechte stelling, maar won pas na een enorme blunder van zijn tegenstander, de veteranen, mijzelf en Vlam, waren het met elkaar eens. Iedere zet ipv Le5 wat een stuk kost is beter. En ook Leo Hofland, ik gun het hem, kreeg volledige medewerking van zijn opponent om een moeilijk te verliezen stelling om te zetten in een verloren stelling.
Leo was het met mij eens! En van de andere partijen heb ik te weinig gezien afgezien van het eindspel van Pieter Buzing: als je de tegenstanders dreigingen niet wilt zien dan verlies je. (Niet altijd). Maar dat meldde Pieter ook al. Maar wat mij meer en meer opvalt nu ik toeschouwer ben is dat schakers na afloop van een partij zich in een toestand bevinden (mijzelf vroeger inbegrepen) die men tegenwoordig een Tunnel-visie noemt. Dat is van alle tijden. Iedereen stond wel eens gewonnen of had moeten winnen. Sta je op zet 12 beter dan had je de partij moeten winnen ondanks blunders op zet 15 en 24,enz .Echter het eerste en het tweede hebben verdiend gewonnen! . Bobby Voogt kreeg een mooie uitzondering van een elemaintair toren eindspel op het bord. Als hij de vijandige pion geslagen had was het remise geworden.

__________________
Mopper

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Van Dop on 13-03-2008 at 01:30.

09-03-2008 03:05 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was zaterdag aanwezig om te kijken,
en wil het eerste felicteren met de overwinning en de mooie partijen !

Uiteraard heb ik de partij van Anish ook gevolgd.
Hier wilde ik nog iets over zeggen,
na afloop heeft hij deze met Ted (en Willem-Jan) uitgebreid bekeken (zijn tegenstander wilde niet analyseren hoewel hij aangaf dat hij gewonnen stond (opmerkelijk)) , ik heb meegekeken om het verloop van de partij nog een keer op een andere manier te zien. De Analyse was uitgebreid, kort samengevat offerde Anish zowel een pion en een kwaliteit waar hij positionele compensatie voor had (het was praktisch geforceerd om de stelling te keepen ), overigens niet meer dan alleen compensatie gaf hij zelf aan. Wat Joram zei over het wegspelen van de tegenstander was dus niet helemaal waar het zat lang erg dicht opelkaar in de partij. In de slotstelling waar zijn tegenstander een stuk weggaf was het en heel moelijk om een goede zet te vinden voor wit, het beste wat we hadden gezien was Lb6 en hier gaf Anish een geforceerd eeuwig schaak voor zwart. De blunder kwam dus in een moeilijke stelling zoals zovaak...

De overige partijen die ik zag waren gelukkig iets makkelijker te beoordelen en ik denk dat er inderdaad verdiend gewonnen is! Maar die Tunnelvisie is er voor en na de partij

neem je vriendin maar eens mee naar een KNSB wedstrijd en ze zal verbaast staan hoe fanatiek men is!

09-03-2008 11:50 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Genot Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wát een mooie schaakmiddag: het 1e team gaf de tegenstanders geen kans en het 2e team wist een 1,5-3,5 achterstand nog naar een zege om te buigen (plusstelling fraai afgemaakt door Walter, Bob die in toreneindspel opponent te slim af is en tegenstander van Richard die in mindere stelling na 60e zet - waarschijnlijk in veronderstelling hiermee tijdcontrole gehaald te hebben - zijn bord verlaat en bij afwezigheid door zijn vlag gaat!).

Het schijnbare gemak en de nonchalance waarmee Marten zijn tegenstander oprolt doch ook pat toelaat, de remise die door Pieter vanuit verloren stelling wordt behaald, doch bovenal de winst van Anish!

Zoals gezegd was door Anish (met zwart spelend) een pion geofferd - ter compensatie had hij hiermee een sterke loper op de witte velden en heerschappij over de diagonaal h1-a8; de loper van wit op de zwarte velden was daarentegen een relatief 'dood stuk'.

Het enige actieve witte stuk (een paard) werd door Anish met een kwaliteitsoffer onschadelijk gemaakt.

De daarmee ontstane stelling is na afloop uitvoerig geanalyseerd: wat een genot! Ten eerste betrof het een mooie analysespositie met een overvloed aan tactische wendingen. Doch bovenal konden we getuige zijn van de snelheid en diepgang waarmee een supergetalenteerde 13-jarige knaap de vele complicaties doorzag en steeds weer winstwegen (of weerleggingen van witte alternatieven) wist te vinden. Kortom: voor de meesten van ons veelal onnavolgbaar.

We hebben geconcludeerd dat wit in de partij weliswaar een regelrechte fout beging doch in de praktijk op dat moment al een lastig verdedigbare positie had ingenomen. Helaas kan ik de stelling niet met 100% precisie reproduceren - misschien Ted wel?

Destijds heb ik met de toen 12-13-jarige Loek van Wely samengespeeld in Eindhoven 2 en Jeroen Piket destijds als 12-jarige zien spelen - ook Anish bereikt dit niveau; we zullen zien wat de roekomst brengt!

09-03-2008 12:54 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Genot Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
We hebben geconcludeerd dat wit in de partij weliswaar een regelrechte fout beging doch in de praktijk op dat moment al een lastig verdedigbare positie had ingenomen. Helaas kan ik de stelling niet met 100% precisie reproduceren - misschien Ted wel?


Ivo Timmermans (2261) - Anish Giri (2344)


Ik weet niet meer wat de laatste zet was, aangezien beide zeiden heel wat gemanoeuvreerd hebben in de partij en in de (inderdaad indrukwekkende) analyse van Anish. Het kan zijn dat zwart in deze stelling La8-b7 gespeeld heeft. Hier kom ik later nog op terug.

Wit beging hier inderdaad een regelrechte blunder met: Le5. Uiteraard vervolgde Anish met Pxe5. Als ik het verhaal goed begrepen heb (ik kwam helaas wat te laat in het denksportcentrum aan) gaf Timmermans meteen op met een gefrustreerde uitspraak ŕ la "Maar ik stond gewonnen" en liep weg of wilde in ieder geval niet analyseren... Als ik van Arend begrijp dat Hora inderdaad dacht dat wit gewonnen staat dan verbaast mij dat dus niks :-)

Dat stellingsoordeel is echter erg materialistisch. Iedereen kan zien dat de witte koning erg onveilig staat. Dit wil zeker niet zeggen dat zwart gaat winnen, maar de zwarte loper en paard houden de witte stukken in een houdgreep. Plannen voor zwart zijn bijvoorbeeld Lb7-c8 gevolgd door e6-e5. Na e5 dreigt soms ook Pf4 (met schaak; in de analyse ging de koning vaak naar h3.) Pion g4 is zowat onhoudbaar etc. Ted, WJ en ik hebben heel wat geprobeerd voor wit, maar Anish weerlegde het allemaal. Wellicht zou hij het met betere sparringpartners zwaarder hebben, maar de stelling was minstens erg lastig voor wit!

09-03-2008 14:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hij gaf niet meteen op. Er volgde (vanuit de diagramstelling en uit het hoofd)

... a5
Le5?-Pxe5!
Txd5-Pxg4+
Kh3-Pxe3
Txa5-Lg2+
Kh2-Pf1+
Kg1-h6!
Kf2-Tg6!

en hier stopte ik met kijken Glimlach

Overigens duurde het een uur voordat Hora en Arend een remisevariant voor Wit vonden, dus dat "gewonnen" valt wel mee. Zelfs ik kon hier en daar wel wat compensatie aantonen Tong

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-03-2008 15:15 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Maar wat mij meer en meer opvalt is dat schakers na afloop van een partij zich in een toestand bevinden (mijzelf inbegrepen) die men tegenwoordig een Tunnel-visie noemt. Dat is van alle tijden. Iedereen stond wel eens gewonnen of had moeten winnen. Sta je op zet 12 beter dan had je de partij moeten winnen ondanks blunders op zet 15 en 24,enz.


Een bekend fenomeen tijdens de partij: sta je een pion achter, dan heb je (in gedachten) nog altijd wel compensatie en heb je minimaal recht op een half punt. De schaker die diezelfde pion voorstaat beschouwd het niet meer dan een kwestie van techniek om de materiele voorsprong om te zetten in winst. Tijdens een partij wordt er dus om minimaal anderhalve punt gespeeld!

Desondanks heeft deze positieve insteek volgens mij een gunstigere invloed te hebben op het spelniveau dan de pessimistische insteek. Moet de ware schaker diep van binnen niet een overtuigd optimist zijn en een rotsvast vertrouwen hebben in zijn eigen kunde?

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

10-03-2008 10:24 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel ik snap wat je bedoelt en er zeker een kern van waarheid in zit wil ik toch een nuancering aanbrengen: een (structureel té) positieve instelling kan resulteren in het overschatten van de stelling. Dit kan je net zo hard weer punten kosten. Als je al verloren staat is het misschien een goede strategie om optimistisch va banque te spelen, maar een gelijke stelling overschatten en vervolgens positioneel afgevoerd worden is minder leuk.

Ik ben dan ook meer voor de realistische insteek Glimlach
(Ik overschat mijn stellingen ook regelmatig trouwens)

EDIT: Het antwoord op je laatste vraag is waarschijnlijk 'ja'. Maar het inschatten (of overschatten) van een stellingsoordeel heeft in principe niets te maken met vertrouwen in eigen kunde; lijkt mij zo. Als je vertrouwen hebt dat je beter bent dan je tegenstander in een bepaalde (gelijke) stelling en je probeert langzaam vorderingen te maken, dan is dat immers wat anders dan er van uitgaan dat de stelling gewonnen is...

10-03-2008 10:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil even kort reageren het feit dat mij een tunnelvisie wordt beticht. Hoewel dit inderdaad in schaakverslagen een veel voorkomende probleem is (de winnaar heeft altijd gelijk), blijf ik nog steeds bij mijn oorspronkelijke oordeel: de witspeler werd weggespeeld in het middenspel. Ik zat ernaast en heb dus aardig wat meegekregen van de partij terwijl deze aan de gang was. Zelf speel ik de variant die Anish speelde ook met zwart, en het verbaast me niks dat hij zich in de analyse prima staande wist te houden. De witspeler kreeg telkens meer praktische problemen, en bezweek daar uiteindelijk onder. Ik geloof niet dat wit op ook maar een moment in de partij had kunnen afwikkelen naar een stelling met duidelijk voordeel zonder complicaties. Een schaakpartij is niet enkel een objectief stellingsoordeel dat een computer poogt te geven. De zwarte stelling speelt niet alleen makkelijker, ik geloof ook niet van dat zwart zo slecht stond, wat wordt gesuggereerd. Vandaar dat ik blijf bij mijn oorspronkelijke evaluatie van de partij.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 10-03-2008 at 11:18.

10-03-2008 11:17 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan het oordeel van Joram bevestigen.

Ik heb direct na de partij samen met anderen ongeveer een uur met Anish geanalyseerd. Wit stond weliswaar een kwaliteit voor, maar zwart had daarvoor een sterke loper, een pion, en een behoorlijk verzwakte koningsstelling. In de analase ging wit veel vaker onderuit dan zwart, en de conclusie ligt voor de hand: zwart speelt makkelijker.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

10-03-2008 19:01 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram , mijn opmerking over tunnel-visie had niets te maken met jouw verslag van de wedstrijd en ook niets over hoe jij de stelling op het eerste bord en andere borden beoordeeld. Het is een algemene waarneming van gesprekken tijdens de partijen en na afloop van de partijen. Achteraf had zowel de thuisspelende als de uitspelende club met grote cijfers moeten winnen als je naar de commentaren luistert. Je kent Vlam en zijn commentaar kort na een (verloren) partij. Dat bedoel ik als ik zeg dat de objectiviteit soms ver te zoeken is, zowel tijdens als na de partij. En als actieve speler had ik daar natuurlijk ook mee te maken, maar als toeschouwer valt dat meer op, en dat vind ik wel vermakelijk. En Joram en anderen: neem mijn commentaar niet te serieus want er wordt op het Forum veel ge-OH-dt en ik doe daar ook aan mee. En je snelle verslaggeving waardeer ik!

__________________
Mopper

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Van Dop on 13-03-2008 at 02:29.

13-03-2008 02:17 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller