Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » Drama in Zoetermeer voor DSC3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Drama in Zoetermeer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas, u leest het goed. Opnieuw faalt DSC3 in het zicht van de haven. Daar ik der Untergang ingeleid heb, voel ik me verplicht maar een verslagje te schrijven.

Maar snel mijn eigen partij behandelen, dan heb ik dat maar snel gehad. De laatste weken heb ik een nieuwe variant op d4 een beetje bekeken, en vanavond kreeg ik deze op het bord. Wellicht ietwat onwennig, maar ik had wel het idee de grote lijnen te begrijpen. Dit was ook zo, maar op (ongeveer) zet 7 ging ik tegen mijn gevoel in dat zei "je moet eerst rokeren". Aangezien ik niet zag waarom deed ik het dus toch maar niet, om twee zetten later in een familieschaakje te lopen: stuk kwijt zonder enige vorm van compensatie. Het uur dat ik nog nodig had om dit te verwerken en nog even tegen te sputteren deed niet meer ter zake.

Ik had verder dus veel tijd om alles te bekijken, want zoals gebruikelijk duurden alle andere partijen tot de tijdnoodfase. De eerste blikken stemden me echter niet vrolijk... Jaap leek mij aan bord 1 beland in een positioneel onprettige stelling met een slecht paard en loper. Anderen dachten hier wellicht anders over, maar beter zal hij in ieder geval niet gestaan hebben. Dan Arno; hij leek met zwart aan bord 2 een probleempionnetje te hebben op d6. Maar vergeleken met Willem-Jan was dit nog geen enkel probleem. Bij WJ leek het in de opening keihard mis te gaan, maar hij wist zich daar nog uit te redden. Zijn tegenstander had echter wel het loperpaar weten te houden en WJ's loper stond tegen wat pionnen aan te kijken.

Dan aan mijn rechterhand zat Frank - met wit tegen de sterkste Zoetermeerder: Willem Broekman. Aanvankelijk leek hij nog wel gelijk uit de opening gekomen, maar al snel werden er wat ongunstige ruilen gedaan, waarna ik ook hier ging vrezen. En, alsof er nog niet genoeg borden slecht uit de openingsfase waren gekomen, wist de tegenstander Kees te beletten te rokeren. Daarnaast zat Har - ja ja, een tactische opstelling? - aan bord 7. Hier ontstond een wilde partij waarbij Har zich afvroeg of het theorie was. Zwart offerde twee pionnen en later een kwaliteit. Het zag er allemaal maar eng uit,maar ik zag om eerlijk te zijn ook niet of het goed was. Pieter, ten slotte, nam plaats aan bord 8 en was met zwart de enige die redelijk goed uit de opening kwam.

Vervolgens heb ik even met onze enige naar Zoetermeer afgereisde fan zitten praten: Richard Oranje; alvorens als non-playing captain de boel in de gaten te gaan houden. Arno had via een mooie manoeuvre de stelling omgebogen - wit had niets meer - en toen wit ook nog eens d5 gaf was er eindelijk zicht op een winstpartij. Dit is over het algemeen wel aan Arno toevertrouwd en zo ook vanavond. Daar tegenover stond echter dat Willem-Jan - die het veel langer had weten te houden dan ik had gedacht - in een gelijk-lopereindspel met minuspion was aanbeland en de vlag moest strijken. Har was intussen zijn materiaal kwijt en ook hij zat in een moeilijk eindspel, dit keer met gelijke paarden...
Er was hoop dat hij dit zou kunnen houden, maar de voorspelling van Richard dat de randpion een dodelijke vijand is voor een paard kwam helaas uit: 3-1.

Aan het staartbord was Pieter het spoor bijster geraakt en zag het er dus somber uit. Hij wist echter zomaar een toreneindspel te bereiken, dat hij ondanks een achterstand van 2 pionnen redelijk soepel remise hield. 3.5-1.5.... Was de stunt van 2 jaar terug misschien te herhalen? Nee ik denk het niet. Jaap had wel gestunt, want hij had zijn druk (toren en dame) over de a-lijn om weten te zetten in druk over de 8e rij en won daar materiaal en de zwarte koning ging van g8 uiteindelijk op h4 mat. (3.5-2.5). De twee resterende potjes gaven echter weinig hoop. Frank zat al zettenlang in tijdnood en hij werd hard gemelkt. Met nog ongeveer 3 tegen 1 minuut wist Broekman dan eindelijk een pionnetje buit te maken - welke Frank uiteindelijk fataal werd. Jammer, want na de slechte middenfase is Frank lang blijven staan, zo lang dat ik wel hoop had op remise uiteindelijk.
De tumultueuze laatste partij deed er dus niet meer toe. Maar wat was er allemaal gebeurd? Kees stond de gehele partij onder druk, en op verschillende momenten dacht ik dat het wel gedaan zou zijn. De stelling bleef echter redelijk bij elkaar en pas in erge tijdnood ging het mis en wist wit de dame te winnen tegen twee stukken. De zoetermeerde gebruikte deze dame echter om een gedekt stuk te slaan. Kees aanvaardde deze gift uiteraard en er ontstond wat hoop - Frank was immers nog aan het verdedigen. Het eindspel ++2p tegen 3p was echter niet zo makkelijk. In tijdnood werd dit uiteraard dramatisch gespeeld, inclusief door een schaak heen lopende witte koning - slechts gezien door (DSC-)omstanders, niet door de spelers of arbiter. Dus geen twee extra minuten voor Kees. Dit brak hem op, want er verscheen een schitterende patstelling op het bord: remise.
Lang werd er nog gediscussieerd of dit nog terug moest naar de stelling voor de illegale zet, maar daar kan uiteraard geen sprake van zijn, want de wedstrijd werd door het pat onmiddelijk beëindigd.

Aldus een redelijk kansloze nederlaag, maar gezien mijn rol erin had het beter kunnen gaan, en zal ik vannacht waarschijnlijk niet kunnen slapen.... Gelukkig kan ik nog wel revanche nemen met de studenten van DSC4. Er is zelfs nog hoop voor DSC3, want Promotie2 gaf er al blijk van ons vierde te onderschatten...

 Promotie 21970-DSC319885-3
1J. Blankenspoor2029-Jaap Flohil19700-1
2B. Ouwens1930-Arno Wiersma19320-1
3H. Noordhoek2084-Willem-Jan van den Broek19631-0
4J. Mostert1997-Martin Glimmerveen20931-0
5W. Broekman2158-Frank van Zutphen19851-0
6J. Baas1850-Kees Voorberg2014½-½
7N. Peerdeman1866-Har van Himbergen20561-0
8W. Tsai1842-Pieter Goossens1888½-½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-02-2008 at 01:23.

13-02-2008 00:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Balen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

13-02-2008 01:25 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad een redelijk kansloze nederlaag. Zelf won ik wel mijn potje. Ik kwam denk ik ongeveer gelijk uit de opening; ik had een zwakke pion op d6, maar de witte stukken stonden niet echt handig terwijl de zwarte wat actiever waren. Wit kon de d6-pion niet goed belegeren, en als hij een paard naar d5 zou spelen kon ik daar ruilen waarna een pion op d5 zou verschijnen. Dat zou dus mijn zwakte oplossen.

Mijn tegenstander speelde dus geen paard naar d5. Ik wist een geïsoleerde witte pion op e4 te creëeren, en mijn tegenstander verzuimde deze afdoende te dekken. Na de dekkende witte dame te hebben verjaagd kon ik, ondanks dat er een paard hing de pion slaan. Wit kon het paard niet slaan in verband met een aftrekschaak. Nadat de e4-pion was verdwenen keken de zwarte stukken dwars door de witte stelling heen en was het pleit snel beslecht.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-02-2008 01:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Huil 2 Boos Huil 2 Boos Huil 2

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-02-2008 08:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik wil ook een eindspel spelen met gelijke paarden !
ik vroeg me al af wie er zo een mooi verslag kon schrijven Glimlach complimenten martin !


jammer heren maar je kan helaas niet altijd geluk hebben Frons
Er is nog een kans dat DSC4 iets kan rechtzetten, laten we daar op hopen Glimlach

13-02-2008 12:51 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer van de tragedie. Jullie lijken me een leuk en goed team en ik had je het succesje graag gegund.

Een eindspel met gelijke paarden? Ik wil eindspellen met gelijke dames! Stellingen met twee witte en twee zwarte, met moord en doodslag!
En zeker nu.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-02-2008 13:04 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet alles is verloren.
Misschien zou een ander team blij zijn met de handhaving, er nog een gezellig seizoensslot van maken en Promotie de titel verder wel gunnen, maar jullie hebben het geluk dat de Zoetermeerders nu nog tegen DSC4 moeten;
een team dat erop is gebrand het 'onmogelijke' waar te maken! Draaiend hoofd

In dat geval verwachten we van jullie een 6-2 overwinning in de laatste ronde, waardoor een 4,5-3,5 winst van ons al genoeg zou zijn.

Ik schat de kans op dit scenario realistisch gezien ook wel op <50%, maar als het aan ons ligt zou het wellicht nog allemaal goed kunnen komen voor het derde... Koel

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-02-2008 14:58 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Niet alles is verloren.
Misschien zou een ander team blij zijn met de handhaving, er nog een gezellig seizoensslot van maken en Promotie de titel verder wel gunnen, maar jullie hebben het geluk dat de Zoetermeerders nu nog tegen DSC4 moeten;
een team dat erop is gebrand het 'onmogelijke' waar te maken! Draaiend hoofd

In dat geval verwachten we van jullie een 6-2 overwinning in de laatste ronde, waardoor een 4,5-3,5 winst van ons al genoeg zou zijn.

Ik schat de kans op dit scenario realistisch gezien ook wel op <50%, maar als het aan ons ligt zou het wellicht nog allemaal goed kunnen komen voor het derde... Koel


Dank, dank! Ik heb het hele seizoen al geroepen dat het vierde een goed team is en tegen elk team kans zou hebben. Ook tegen Promotie 2 geldt dat.

Overigens gaan wij met DSC3 voor een overwinning van minimaal 5½-2½. Dat is namelijk voldoende voor de eerste plaats als jullie van Promotie 2 winnen. Maar 6-2 is natuurlijk ook mooi Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-02-2008 15:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je hebt helemaal gelijk, ik verkeerde in de veronderstelling dat jullie voor deze ronde in bp gelijk stonden met Promotie; jullie stonden echter een halfje voor.

DD 3 is zeker niet slecht, maar een 5,5-2,5 is echt niet onmogelijk.

Bovendien is dat falen in het zicht van de haven toch niet helemaal hetzelfde als vorig jaar; toen won het derde van de concurrent en gaf het het zelf uit handen in de slotronde; men bezweek onder de druk.

Wie weet dat Promotie nu hetzelfde overkomt. Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Marco on 13-02-2008 at 17:03.

13-02-2008 17:01 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer, vooral de manier waarop is erg zuur. We gaan idd hard ons best doen om een overwinning uit het vuur te slepen...toe strijdens ben!

13-02-2008 21:30 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over de hele avond bekeken een terechte overwinning voor Promotie; niet te lang bij stil stil staan en de mouwen opstropen voor de slotronde.

De topscore van 6 uit 6 van Arno verdient overigens nú al een eervolle vermelding!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 13-02-2008 at 22:44.

13-02-2008 22:44 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind de prestatie van Jaap (5 uit 6 maar dan wel structureel aan bord 1 en 2) minstens zo eervol!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-02-2008 00:14 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zijn zeker mooie prestaties! Wat trouwens maatgevender is dan het bord waaraan je speelt; de TPR. Alleen wordt dat op de HSB site nog niet aangegeven (ik begreep een jaar geleden uit een discussie dat er wel een module was geschreven, maar niet geimplementeerd oid?)

14-02-2008 08:32 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor zover ik weet is er in het verleden geen module geschreven. Het is echter wel een van de dingen die op het verlanglijstje staan om in te bouwen op de HSB-site.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-02-2008 09:09 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb dat ook gelezen, als ik het mij goed herinner moet je bij "vinternet" zijn.

Overigens is een TPR bij 6 uit 6 niet zo interessant.

14-02-2008 09:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Overigens is een TPR bij 6 uit 6 niet zo interessant.


Interessant niet nee, maar wel stoer Lach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

14-02-2008 11:19 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller