Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC6 wint degradatieduel overtuigend
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC6 wint degradatieduel overtuigend Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de strijd om klassebehoud heeft het Zesde een belangrijke overwinning geboekt. Tegen WSC 3 werd een ruime 6½-1½ overwinning behaald. Een overwinning in de laatste ronde op RHC-Arena 1 is voldoende voor klassebehoud.

De avond begon goed. Op bord zeven kreeg Corniel Nobel het punt in de schoot geworpen:

Corniel Nobel-Frits van der Gaag
’s Gravenzande, 2008

Na 10.d5

10...g6?? 11.xc7+ In plaats van het passieve 10...d8 gooit zwart een volle toren in de strijd voor een aanval die er niet is. Het punt was binnen ’t uur binnen.

Daarna bleven de uitslagen lange tijd uit. Niet dat er geen tekening was. In tegendeel. Coen Leentvaar stond potje remise, maar zijn tegenstander had team-orders dus daar werd doorgespeeld. Theo Rekveldt had door een slordigheidje een kwaliteit verloren tegen een pion. Hij stond duidelijk minder. Gerard stond niet zo best in een Boedapester en had daarbij ook nog eens veel minder bedenktijd.

Albert kemeling had in de opening een stukoffer geplaatst waarmee hij drie pionnen won.

Albert Kemeling - Jan Dekker
’s Gravenzande, 2008

Na 13...d5


14.h6 e8 15.xe6! fxe6 16xg6
16...hxg6? 17.xg6+ h8 18.g7 mat.
16...f8 17.xh7 h7 18.e3?
18.g6 en het gaat helemaal mis. De koningsaanval is direct winnend. Onder ander omdat wit er een toren bij kan halen via d4. Nu staat wit nogsteeds Hij stond nog wel beter, maar het kan verkeren.

Johan van de Pol stond niet echt beter of slechter, en het zelfde gold voor Roland ten Have.

Tot slot stond onze teamleider René Gelpke prima. Hij wist met een kleine combinatie een belangrijke pion te winnen:


25...xd4!?
Ook heel intressant is 25...e5!? 26.d5 d4, maar de partij is duidelijker.
26.d4 xe4 27.xe4
27.xe4 xc5 en wit staat een stuk voor, maar lijkt het niet droog te houden. (27.fxe4??? xc5 mat)
27...xc5+ 28.d3 d5! En zwart wint het stuk terug, maar behoudt rente. Dit gaf ie niet meer weg, en zo werd het 2-0.

Ondertussen had Theo wonder wel zijn stelling weten te repareren, en moest wit de gewonnen kwaliteit geven om erger te voorkomen. De stelling die overbleef was echter nog steeds heel goed en Theo won dan ook: 3-0.

Gerard had nu naast een positioneel mindere stelling nu ook een kwaliteit minder en een vlag die niet lang meer overeind ging blijven staan. Hij gaf op: 3-1.

Ongeveer gelijktijdig (het liep tegen 23:00) won Albert alsnog. Zwart had het nog best goed gespeeld, maar de onder ontwikkelde stukken op de damevleugel kwamen te moeilijk in het spel. Wit won het stuk terug, en hield een gewonnen stelling over. Deze werd verzilverd. Het eerste matchpunt was binnen.

Toen Johan van de Pol ik een goede stelling een eenvoudige combinatie miste die de partij direct zou hebben beslist leek het nog even spannend te worden, maar Johan speelde het positioneel prima, kwam met zijn torens binnen, ruilde e.a. af, maar snoepte een groot deel van de witte pionnenvoorraad op. Dat zijn tegenstander des ondanks (met ook nog minder tijd op de klok) ergens in dit eindspel remise aanbood, zullen we maar als een practical joke beschouwen.

De stelling van Coen was in middels behoorlijk in het voordeel van zijn tegenstander geweest, maar in het uitvluggeren is (onnavolgbaar voor uw verslaggever) het evenwicht weer hersteld.

Precies andersom ging het bij Roland ten Have. Op wonderlijke wijze echter won hij toch:


Zwart aan zet, oordeelt u zelf...

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 12-02-2008 at 11:15.

12-02-2008 00:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een puike overwinning heren, dat schept ook vertrouwen voor de laatste ronde .. toppert!

12-02-2008 00:22 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, het was een fijne avond. Een tegenstander met een gemiddelde rating die 40 punten hoger lag. Moeten winnen om degradatie te voorkomen, en dan zo een ruime overwinning.

Over mijn partij was ik wel tevreden.

Albert Kemeling - Jan Dekker




Zwart heeft zojuist d7-d5 gespeeld, en een stukoffer op e6 lonkt. Maar eerst voorbereiden met Lh6 Te8
En dan nu Pxe6 fxe6 Lxg6



Goede raad is duur hxg6 gaat niet vanwege Dxg6+ Kh8 en Dg7 mat. Zwart koos voor Lf8 . Dat is niet goed. Na
Lxh7 Kh7 Dg6 gaat het helemaal mis. Fritz geeft +10. Helaas zag ik het niet en speelde in plaats van Dg6 Le3 .

Daarmee behield ik wel voordeel maar werd het toch nog lastig. Door een verdere onnauwkeurigheid van mij, kon zwart weer in de partij komen. Maar een verkeerde combinatie kostte een toren waarna mijn tegenstander opgaf.

12-02-2008 10:28 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd met die knallende overwinning!

En wat die (bijna) eindstelling van Roland betreft: nee toch?

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

12-02-2008 11:55 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was - als ik mij niet vergis - de eindstelling. Maar wellicht kan Roland zelf helderheid verschaffen.

Het was een lekkere overwinning die groter uitpakte dan verwacht. Aan de andere kant: we stonden de hele avond op winst, getuige ook de opdracht die Coens tegenstander kreeg: doorspelen.

We hebben het in eigen hand en dat was na verlies toch duidelijk anders geweest. Onze tegenstander (WSC3) is nu gedegradeerd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-02-2008 12:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! Dat geeft de burger (en dus ook de schaker) weer moed!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 12-02-2008 at 14:13.

12-02-2008 14:13 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
we stonden de hele avond op winst, getuige ook de opdracht die Coens tegenstander kreeg: doorspelen.


Inderdaad. Het overleg tussen mijn tegenstander en de teamleider duurde vrij lang en het oordeel was doorspelen. Het was toen nog maar 1-0 voor ons.

Ik heb de hele avond op remise gestaan. Op het allerlaatst blunderde ik een pion weg door mijn toren een vakje te ver te zetten. Maar mijn tegenstander zou in 1,5 minuut nog een hels karwei hebben om me mat te zetten. En dat had hij natuurlijk dan ook moeten doen. Desalniettemin liep hij in mijn schaakjes en koos de verkeerde voortzetting. Hij bleef uiteindelijk met een a-pion over en mijn koning stond dichterbij. Als dat geen remise is :-)

12-02-2008 14:27 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by C Leentvaar
(..) Als dat geen remise is Glimlach


Dan is het gewonnen? Tong

Ik zat stilletjes te hopen dat ie - omdat ie moest winnen - zijn hand zou overspelen en je aan winst zou helpen. Zover kwam het (helaas) niet. Maar je hebt prima gespeeld. Ik weet uit ervaring dat het niet leuk is door te spelen in een stelling waarin remise de logische uitslag is, je geen winstplan hebt, maar door moet spelen, zeker als dat niet je eigen beslissing is...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-02-2008 14:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Johan
forumlid




geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 7

RE: DSC6 wint degradatieduel overtuigend Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Toen Johan van de Pol ik een goede stelling een eenvoudige combinatie miste die de partij direct zou hebben beslist leek het nog even spannend te worden

Ik heb er net nog even naar gekeken en ik heb inderdaad meerdere makkelijk winnende voortzettingen gemist (o.a. een mat in 14 volgens Fritz). Beetje jammer, maar het zal vooral door de tijdsdruk zijn gekomen. Daar kan ik niet zo heel best tegen.

Quote

... maar Johan speelde het positioneel prima, kwam met zijn torens binnen, ruilde e.a. af, maar snoepte een groot deel van de witte pionnenvoorraad op.

Gezien de tijd die ik nog had leek mij dit het makkelijkste voortzetting: één waar ik niet te veel over na hoefde te denken.

Quote

Dat zijn tegenstander des ondanks (met ook nog minder tijd op de klok) ergens in dit eindspel remise aanbood, zullen we maar als een practical joke beschouwen.

Ik was degene met de minste tijd op de klok (op het moment van aanbieden was het 3,5 minuten tegen 5,5 minuten geloof ik). Dus ik kan me voorstellen dat hij het probeert. Maar uiteindelijk was mijn tegenstander degene die de meeste tijd voor zijn zetten nodig had.

Mijn wedstrijd was verder ook niet geheel zonder foutjes. Zo heb ik bijvoorbeeld nog een stuk min of meer kado gedaan, maar dat zag mijn tegenstander gelukkig ook niet. Ik heb nu eindelijk mijn eerste wedstrijd van dit seizoen gewonnen Draaiend hoofd.

12-02-2008 21:09 Johan is offline Search for Posts by Johan Add Johan to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller