Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC1 wint met 7-1 van Overschie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

DSC1 wint met 7-1 van Overschie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft vandaag de wedstrijd tegen Overschie overtuigend gewonnen. Zes partijen werden gewonnen, en twee borden eindigden in remise, waardoor een 7-1 eindstand op het bord kwam.

Daar waar het eerste het dit seizoen de wedstrijden vaak moeizaam startte, was er deze wedstrijd van het begin af aan geen vuiltje aan de lucht. Op een aantal borden viel al snel enig voordeel te bespeuren, en op geen van de borden leek de DSC-speler problemen te hebben. Daarbij begon DSC1 al met een 1-0 voorsprong, omdat Patrick de Bas zijn partij vooruit had gespeeld, en deze had gewonnen.

De eerste partij die eindigde was het eerste bord, waarop invaller Hora Vlam een degelijke remise speelde. Zijn tegenstander koos een rustige variant. Er zaten nog wel wat dreigingen in de witte opzet, maar Hora speelde het toreneindspel dat op het bord kwam nauwkeurig en kwam nooit in de problemen.

Daarna kwamen er 4 hele punten bij het totaal van DSC. Joram op den Kelder had in een van beide kanten niet foutloze partij groot materiaal gewonnen. Henk Mannen had vanuit de opening initiatief gekregen. De witte koning had nooit een echt veilig heenkomen gevonden, en nadat wit paard op f7 een kwaliteit dacht te winnen bleek de witte koning mat te gaan.

Ted Barendse won in het middenspel een stuk tegen twee pionnen. Hoewel Teds koning weinig bescherming genoot van eigen pionnen, bleek de zwarte monarch nooit echt in gevaar te komen. Toen Ted zelf initiatieven richting de witte koning ging ontplooien overzag zijn tegenstander een mat. Teamleider Gert Legemaat won met zwart in het middenspel een pion. Toen dat er even later twee werden, was het dame-eindspel dat was ontstaan aan Gert wel toevertrouwd.

De laatste twee borden die speelden waren Leo Hofland en Pieter Buzing. Leo was in een eindspel terecht gekomen met beide partijen een toren en loper, waarbij zijn tegenstander een vrijpion op de tweede rij had weten te posteren. De witte stukken waren echter goed in staat een verdere opmars van deze pion tegen te houden, waarna tot remise werd besloten.

Pieter Buzing stond al lange tijd een kwaliteit voor, maar het bleek lastig dat snel in een punt om te zetten. Maar rustig aan lukte dit prima, zoals hieronder te zien. Zo stond er uiteindelijk liefst 7-1 op het uitslagenformulier.

Buzing - Van Kempen
Delft 2008

na 52.f4


52...xg4!? 53.g2
53. Td3 is waarschijnlijk iets nauwkeuriger.
53....d1!
Mijn geplande 54.xd1 faalt nu op simpel 54...xd1. Wat nu? 54.fd2 h5 55.f4 f3 56.g3 b3 57.8d3 wint.
54.f1 e2 55.g1 c3 56.e1+ h6
Hier kon wit geen matnet meer maken. Uiteindelijk won dit doordat wit alles mocht ruilen.

DSC1 klimt met door overwinning met stip naar de vijfde plaats, maar staat tevens maar 1 matchpunt voor op plaats 7.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 11-02-2008 at 13:11.

09-02-2008 21:13 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes! Volgens mij is Overschie toch ook geen misselijke tegenstander! Gefeliciteerd mannen.

Ik zie trouwens wel vaak die uitslag vandaag ;-)

09-02-2008 21:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een erg grote uitslag. Zelf speelden bij mijn partij op bord twee de hoogstgerate speler van Overschie tegen de hoogstgerate speler van DSC, maar daar lieten we niet erg veel van zien. Het was een nogal slechte partij. In het begin deed ik het nog wel goed, maar gaf pardoes met een stap 2 trucje een pion weg, waarna mijn tegenstander als compensatie voor zijn slechte stelling in ieder geval een pion had. Vervolgens kwamen er iets van zes onnauwkeurige zetten achterelkaar, en toen had ik een stuk meer overgehouden. Dus maximaal resultaat met minimaal spel, en al om 4 uur klaar...

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

10-02-2008 00:29 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Buzing - van Kempen, na 52. Pf4

Inderdaad een grote uitslag. Volgens mij zat iedereen (voor het eerst dit seizoen?) lekker ontspannen te spelen.
In mijn partij had ik van begin af aan een lekker initiatief, maar als zwart in tijdnood iets agressiever had gespeeld, zou Overschie misschien haar bordpunten kunnen verdubbelen. Maar ik hield dus een eindspel over met kwal en pion meer. Altijd lastig, maar we hebben alle tijd op zo'n KNSB middag Glimlach

In de diagramstelling probeerde zwart af te wikkelen naar een eindspel T+P+pi vs T+2pi, wat me ook wel gewonnen lijkt, zeker gezien de positie van de witte stukken en de zwakke zwarte pionnen.
52. ..., Lxg4!? 53. Pg2
Eindspeltactiek! Het wordt nu even flink rekenen. 53. Td3 is waarschijnlijk iets nauwkeuriger, maar ik had nog maar 20 minuten, dus ik speelde de variant die ik had vooruitberekend. Ik had alleen iets gemist...
53. ..., Pd1!
Tja, mijn geplande Txd1 faalt nu op simpel Lxd1. Wat nu? 54. Tfd2, Lh5 55. Pf4, Lf3 56. Kg3 Tb3 57. T8d3 wint, maar 54. ..., Lf3 55. Ph4, Lh5 56. Tg2+ Lg6 en zwart heeft een soort vestinkje(*).
Ik speelde dus
54. Tf1, Le2 55. Tg1, Pc3 56. Pe1+, Kh6
Maar kon helaas geen matnet meer maken. Uiteindelijk won ik doordat ik alles mocht ruilen. Maar het blijft een lastig eindspel, zeker als het zwarte paard goed kan meeverdedigen. Ik weet niet of ik het bij goed tegenspel had gewonnen.

*: Dat vestinkje blijkt achteraf niet zo heel sterk:

10-02-2008 12:31 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

gefeliciteerd met het resultaat, Koel

10-02-2008 19:16 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de geinteresseerden heb ik mijn partij op het forum gezet.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

12-02-2008 01:06 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller