Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Arno Wiersma wint zijn groep tijdens Corus 2008
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Arno Wiersma wint zijn groep tijdens Corus 2008 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van alle DSC-ers die deelnamen aan de tienkampen, heeft alleen Arno Wiersma zijn groep weten te winnen. Met een indrukwekkende 8 uit 9 werd hij ongeslagen en afgetekend kampioen.

De resultaten van de andere DSC-ers waren wisselend. In de hoogste groepen scoorden Ted Barendse en Chiel van Oosterom ietwat teleurstellend. Ted behaalde, als een van de zwakkeren in de groep, 2 punten. Chiel eindigde op 6 punten, maar won de laatste partij reglementair omdat zijn tegenstander ziek was.

Gert Legemaat speelde in groep 2A een behoorlijk toernooi en werd derde. Met wit scoorde hij uitstekend, met zwart ging het helaas wat minder voorspoedig. Maar met 5½ uit 9 was het een goed toernooi. Leo Hofland bleek in groep 2F uitermate solide. Hij verloor geen enkele keer. Onder andere door het gebrek aan wedstrijdritme won hij echter ook maar 1 keer.

In de groepen 4 kwamen een viertal DSC-ers uit. René van Alfen speelde geen lekker toernooi en eindigde op 2½ punt. Simon Broos kende een dramatische start (1 uit 5) maar krabbelde daarna nog op naar 2½ punt uit 8. Bart Meulemans kende eveneens een belabberde start in zijn groep (1 uit 4), maar herstelde zich daarna knap. Met 5 uit 9 deed hij het iets beter dan (op papier) verwacht was.

Arno Wiersma speelde daarentegen een zeer geslaagd toernooi. Na een start met drie overwinningen volgden in het middendeel twee remises. Daarna won hij nog drie maal, waardoor hij op 8 uit 9 eindigde. Volgend jaar mag hij het in groep 3 proberen.

Corniel Nobel speelde in groep 5A zeer wisselend. Hij bereikte vele mooie stellingen, maar verzilverde daarvan slechts de helft. Met 4 uit 9 eindigde hij in de middenmoot, maar een hogere klassering was zeer goed mogelijk geweest.

Voor Bert van der Willik was het een uitermate ongelukkig toernooi. De punten wilden maar niet binnen komen, en hij eindigde dan ook als laatste in zijn groep.

Eerder in het toernooi had Pauline van Nies haar weekendvierkamp gewonnen met 2½ uit 3. Ze deelde de eerste plek met Arthur Pijpers, die bij het Zoetermeerse Botwinnik speelt.

Tabitha Snikkers presteerde uitstekend door haar dagvierkamp te winnen met maar liefst de maximale score. Naomi Snikkers werd in haar dagvierkamp derde met 1 uit 3.

Kijk voor de eindstanden van de amateurgroepen op de toernooisite .

Zie voor verslaggeving tijdens het toernooi de toernooidraad.

27-01-2008 17:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn eerste Corus-toernooi was inderdaad een daverend succes. Met 8 uit 9 mag ik op een zeer succesvol toernooi terugkijken, al was ik niet altijd even tevreden over mijn spelpeil. Ik ben twee keer belabberd uit de opening gekomen, maar heb uit die partijen toch anderhalve punt gehaald. Daarnaast werkten een tweetal tegenstanders wel behoorlijk mee, door al vroeg in de partij flink mis te tasten.

Maar wat me vooral erg is bijgebleven is het heerlijke vakantiegevoel tijdens het toernooi. Lekker elke dag uitslapen, dan rustig aan naar Wijk aan Zee, wat zetjes doen en wat babbelen met bekenden, en dan rustig aan weer naar huis. Ik had verwacht dat het spelen van een tienkamp best zwaar zou zijn, maar daarvan heb ik niets gemerkt. Wellicht kwam dat ook door de goede resultaten en de veelal korte partijen Knipoog

De laatste partij was wel een leuke. Ik was al zeker van de groepswinst, en kon daardoor vrijuit spelen. Na beter uit de opening gekomen te zijn offerde mijn tegenstander een stuk tegen twee pionnen, waarna ik even later terug offerde op f7. Dat nam hij maar half aan; ik kreeg er twee pionnen voor en hij zag zich genoodzaakt wederom een stuk te offeren voor twee pionnen. Dat leverde de onderstaande stelling op.



Ik heb als laatste zet 22.f5 gespeeld. Wat zwart ook doet, hij gaat meer materiaal verliezen. Er volgde nog 22...e3+ 23.h1 f6 24.xe3 en zwart gaf op.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-01-2008 18:10 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na gisteren zag ik het wel zitten. Net de nummer een verslagen (als enige - ook vandaag won hij weer eenvoudig) en tegen iemand tegen wie ik (ondanks dat ik vijf jaar geleden al weer voor het laatst tegen hem speelde) een plusscore had.

Het mocht niet zo zijn. Mijn openingsexperiment 1.d4 leverde me niets en toen ik de witte velden iets te ongemoeid liet, ruilde Kees sterk af naar een zeer goed (ik neem aan gewonnen) pionneneindspel. Dat won hij ook.

Ik vond het wel een zwaar toernooi, maar dat komt wellicht omdat ik een aantal zeer complexe en daarom zware partijen speelde. En daarnaast: winnen geeft meer energie dan verliezen.

Samen met mijn nederlaag tijdens het Prinsenstad toernooi zal ik ongeveer 39 elopunten verliezen en ben ik weer bijna onder de 1700.

Veel geleerd, leuke partijen gespeeld. Op naar de volgende uitdaging. (En volgend jaar weer!)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-01-2008 19:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno gefeliciteerd! Misschien zat je een groepje te laag, desalniettemin moet je ze maar wel even winnen...Glimlach

27-01-2008 22:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, Arno. En als je nou gewoon doorgaat met gezonde zetjes doen, kunnen we vanaf 2012 wat beleven! Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

28-01-2008 00:50 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hee Arno! Van harte, kerel! Gaat wel erg goed zo allemaal, een baan, een waanzinnig schaakseizoen, waar gaat dit ophouden?!?

28-01-2008 23:56 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag!
Of eigenlijk gisteren...

29-01-2008 01:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Frons

Ik stond heel goed, maar greep in de tijdnoodfase mis. Daar gaat mijn ongeslagen status...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-01-2008 01:05 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmmmm die opmerking was niet als zodanig bedoelt, Arno!

29-01-2008 08:57 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller