Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC7 verliest ruim van Pomar 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

DSC7 verliest ruim van Pomar 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC7 heeft thuis ruim verloren van Pomar. De Rijswijkers veroverden maarliefst 6½ punt. Lichtpuntjes waren er alleen van Kees Corving en Adriaan ter Mors, die respectievelijk een heel en een half punt behaalden.

Ik was van plan geweest om alle borden redelijk in de gaten te houden maar dit is niet gelukt omdat ik me tot m'n eigen verbazing lang achtereen kon concentreren op het bord voor me.

Alleen bij mijn linker en rechter buurman was het een en ander te volgen. Zo zag ik links dat de tegenstander met een loper een ongedekte b2 pion kon slaan en vervolgens ook de toren op a1...

Rechts dacht ik een volkomen gelijkwaardig eindspel te zien met weinig materiaal dat even later ook voor ons verloren ging. Op mijn bord probeerde ik heel lang, te lang misschien, de onvermijdelijk afloop tegen te houden.

Niet echt een vrolijke ronde.

 DSC71599-Pomar 116811½-6½
1Cees Huygen1687-Markenstein W. van17660-1
2Kees Korving1637-Vissers R.17321-0
3Adriaan ter Mors1624-Berendse F.N.1644½-½
4Gerrit Bussmann1612-Kooij N.16340-1
5Antoon Frehe1565-Vink C.16940-1
6Simon Dirkse1562-Blaas L.J.15620-1
7Paul van Riet1508-Beekman G.17360-1
8B.D. Rabeling1500-Terpstra J.T.16500-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 16-01-2008 at 10:24.

15-01-2008 09:57 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Bord 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf speelde ik tegen Cees Vink. Het werd een betreurenswaardige partij. Waar ik in het schaken het meest voor vrees gebeurde ook nu weer. Ik ken n.l. geen openingen en regelmatig sta ik na een zet of 7 a 8 geweoon erg onhandig. Dat het af en toe toch goed gaat komt omdat de tegenstander vaak ook niet weet wat hij met zijn voordeel aan moet. Maar maandag was dat niet het geval. Wit speelde 1. d4 en de moed zakte in mijn schoenen. Na wits 8. Bd3 staat het alsvolgt en ik heb zwart.



en nu? Die typische pionnen op c6 en e6 bevallen me niets. Na 1. d4 kom ik hier vaak in terecht en het voelt alsof ik mijn zomerjasje over mijn te dikke warme wollen trui heb aangedaan. Verder ploeteren dus maar. 8. ... Bb4+ 9. Bd2 c5 10. Qa4 Nf6 11. Bxb4 cxb4 12. d5 en allemaal heel logisch voor wit. Zelf zou ik het ook zo gespeeld hebben. In feite hoeft ie niets zelf te doen want ik nodig hem domweg uit om mijn stelling te vernietigen.



Ik besloot dat mijn enige kans op remise lag in het plan dat begon met 12. Qxb2 en de volgende stelling opleverde.



In deze stelling heb ik een licht stuk minder maar aan beide zijden van het bord 1 pion meer. Ook waren de dames van het bord en dat voelde als een geluk. Ik had de indruk dat als ik verder geen gekke dingen deed dat wit dan op zijn minst ook zelf nog een inspanning moest leveren om te winnen. Het bleek dat die inschatting redelijk was. Het duurde nog vrij lang voordat de laatste interessante stelling ontstond.

Na wits 43e zet staat het zo.



Als ik Radjabov was en wit van Wely, dan zou ik het misschien nog remise kunnen houden maar in onze partij heb ik kort na deze stelling opgegeven... Overigens was die partij nog niet afgelopen toen ik naar de club vertrok en pas bij thuiskomst bleek dat van Wely niet had kunnen winnen.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 16-01-2008 at 09:44.

16-01-2008 09:20 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Da's vervelend als je bij 1. d4 out of book bent. Kan me ook zeker voorstellen dat je daardoor na de opening al vaak tegen problemen aanloopt, zoals ook in bovenstaande stelling.

Ik raad je in ieder geval aan om over alle begin zetten met wit en zwart kennis op te doen. Zorg dat je in ieder geval een vast repertoire ontwikkelt wat bij je spel past. Daarbij is het vaak mogelijk om een opening te kiezen die misschien niet de meest birljante is maar prima speelbaar, zonder dat je daarvoor veel theoriekennis nodig hebt.

Volgens mij kan je het schaakplezier daarmee flink vergroten...

16-01-2008 11:54 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na enig proberen heb ik het idee dat je het volgende speelt:
1.d4 d5 2.c4 c6 3.c3 e6 4.e4 dxe4 5.e4 h6 6.f3 f6 7.xf6+ xf6 8.d3

Wat mij opvalt is je zowel e6 als c6 speelt. Dat kan (Ik meen dat het Slavisch heet) Daarna komt ook nog h6. Het ontwikkelen van je stukken wordt zo op twee manieren gehinderd. Je Loper op c8 kan er niet goed uit en je paard op b8 ook niet. Zoals Olivier ook al suggeerde: bekijk een aantal openingen. Liefst met een iets sterke schaker die je op basis van je speelstijl wat ideeën aan de hand doet. Mijn eerste advies zou aangenomen Dame-gambiet zijn:
1.d4 d5 2.c4 dxc4

Een andere goede manier is om wat door het openingsboek van je (schaak)computer te bladeren.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-01-2008 12:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is natuurlijk niet helemaal waar dat ik na 1.d4 uit mijn boek ben maar 1. e4 vind ik prettiger om tegen te spelen.

Quote

Originally posted by Corniel

Wat mij opvalt is je zowel e6 als c6 speelt. Dat kan (Ik meen dat het Slavisch heet) Daarna komt ook nog h6. Het ontwikkelen van je stukken wordt zo op twee manieren gehinderd. Je Loper op c8 kan er niet goed uit en je paard op b8 ook niet.


Klopt allemaal. M.n. die loper op c8 is vervelend. Het vreemde is dat ik in potjes op fics die met 1. d4 beginnen mijn c8 loper bijna altijd op de derde zet naar f5 speel alvorens d6 te spelen. De loper is dan buiten de keten en dat speelt lekkerder vind ik. Waarom doe ik dat niet in gewone patijen? I dunno. Je ziet de echte schakerts dat ook nauwelijks doen en dus zal er wel iets mis mee zijn... Mijn frustratie was dan ook meer gericht op het feit dat de gedachte "1. d4 ... oh shit ... gaat dit wel goed?" weer helemaal werd bewaarheid.

Misschien is het inderdaad handig een klein repertoire te hebben waarmee je gebruikelijkste openingen zo snel mogelijk kunt verlaten.

Nadat ik dit schreef heb ik ook nog even in mijn database gekeken en kan melden dat mijn fobie onterecht is. Volgens mij heb ik de afgelopen jaren een plus score wanneer ik met zwart speel en wit begint met 1. d4.... waar ik dan wel bij moet opmerken dat het sinds kort achterwege laten van 3. Bf5 voor mezelf nieuwlichterij is.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 16-01-2008 at 13:06.

16-01-2008 12:48 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Antoon Frehe
Misschien is het inderdaad handig een klein repertoire te hebben waarmee je gebruikelijkste openingen zo snel mogelijk kunt verlaten.


Dat heb ik nooit geadviseerd. Het kan geen kwaad om varianten te spelen die in ieder geval niet te ver afliggen van de gebruikelijke paden. Die paden zijn immers niet voor niets zo gebruikelijk: het is daar goed wandelen. Leer ook vooral niet allerlei zettenreeksen domweg uit het hoofd. Want het is wel prettig dat je nog weet wat je moet doen als je geheugen je ergens aan het einde van de variant in de steek laat.

Maar als je graag f5 speelt, waarom begin je er dan niet mee? Dus Hollands: 1.d4 f5 2.c4 f6 waarna er een principieele keuze gemaakt dient te worden: De Leningrader (met g6 en g7), of de Stonewall met e6.

Veel plezier met het uitzoeken in ieder geval.

edit: Ik zie nu dat je f5 speelt. Tja, dat kan natuurlijk ook.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 16-01-2008 at 12:58.

16-01-2008 12:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De loper op c8 er uit is een linke aangelegenheid in de Slaviër, daar kun je beter mee wachten. De loper kan er vaak later alsnog uit. In de Meraner wordt bijvoorbeeld b en c5 doorgedrukt, en in andere systemen wordt e5 doorgedrukt, of zelfs op d5 geruild.

Alles bij elkaar is Slavisch een zeer goede opening om te spelen, maar momenteel erg populair, dus is de kans groot dat veel mensen het kennen. Voorlopig ben ik er weer van afgestapt, al is het natuurlijk niet voor niets dat al die wereldtoppers juist slavisch spelen. Ik zelf hou er van om een degelijke opening te zoeken die jou ligt, maar niet zo heel veel gespeeld wordt. Op d4 vond ik dit erg lastig, en heb ik dus al een aantal openingen geprobeerd en weer weggegooid, maar ik denk nu wat gevonden te hebben. Dit ga ik uiteraard niet op het publieke forum zetten, maar op de club kun je mij (of iemand anders) natuurlijk gewoon vragen.
Mijn ervaring is dat ik door een beetje basiskennis en wat ervaring in een opening veel beter ben gaan spelen, omdat je dan eens niet na 15 zetten gedrukt en/of veel tijd achter staat. Het klopt dat je wel een beetje tijd moet investeren hier voor, maar met de juiste openingskeuze - niet al te populair dus - hoeft dat niet eens zo heel veel te zijn.

Overigens, Corniel: d4 d5 c4 c6 Pc3 Pf6 Pf3 e6 Lg5 h6 is een van de grootste hoofdvarianten (Semi-slav Moscow variant dacht ik). Zulke gekke zetten zijn het dus niet.

16-01-2008 13:52 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik geloof ook wel dat het speelbaar is. Dat is niet het probleem. Alleen voor iemand zonder openingskennis is het mijnsinziens aan te raden om openingen te spelen die dichter bij de drie openeninsregels liggen (invloed in het centrum, stukken ontwikkelen, koning in veiligheid).

Maar ik ben benieuwd of Antoon iets leuks gaat vinden. Dat horen we vast wel een keer (niet via het forum)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-01-2008 14:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Antoon, ik heb zelf een probleem iets speelbaars te vinden op 1. e4. Wie me daarmee wil helpen nodig ik van harte uit!
Criteria:
- niet veel theoriekennis benodigd
- graag een beetje ruimte, voorzover mogelijk (daarom vind ik bijv. Frans niet prettig)

Op 1. d4 heb ik meerdere systeempjes. Nu ik al een tijdje in Leiden woon ben ik niet heel vaak meer op de club, maar maandag moet ik thuis extern spelen;
Antoon als je mij even aanspreekt (anders vergeet ik het weer) maandag ga ik even uitgebreid met jou variantjes op 1. d4 bekijken! (die ik zoals Martin aangeeft inderdaad niet op een forum ga zetten) Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

16-01-2008 17:25 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

niet je openingen willen vertellen maar wel vertellen dat je een probleem hebt op 1. e4 .... snie handig he Glimlach

16-01-2008 19:50 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik leer hem wel iets ;-)

16-01-2008 20:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net als Antoon heb ik een probleem met de opening 1. d4. Meestal zet ik daartegen ook iets Slavisch op het bord. Mijn probleem is niet dat ik slecht kom te staan, maar dat er, als mijn tegenstander afwachtend speelt, een stelling ontstaat waarin ik niet zie hoe ik voor de winst kan gaan.

Afgelopen maandagavond was de tweede externe partij dat ik na 1. d4 d5 in een stelling belandde waarin ik geen problemen had, maar ook geen perspectieven. Nu had een extra half puntje voor ons team ditmaal geen verschil gemaakt, maar toch.

Ik heb ook wel een aantal maal koningsindisch geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat ik die stellingen niet goed begrijp. Het lijkt me vaak dat als wit het handig speelt, dat hij heel veel ruimte krijgt op de damevleugel, en dat je met zwart alleen tegenspel kunt krijgen door de pionnen voor je eigen koning op te spelen. Ik heb weliswaar partijen gewonnen met deze opening, maar dat kwam doordat mijn tegenstanders tactische fouten maakten, niet doordat ik thematisch goede zetten deed.

Ik wens mijn teamgenoten veel succes bij alweer onze laatste externe wedstrijd op (geloof ik) 4 februari, wanneer ik nog op vakantie ben.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 17-01-2008 at 04:37.

17-01-2008 04:36 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors

Ik heb ook wel een aantal maal koningsindisch geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat ik die stellingen niet goed begrijp. Het lijkt me vaak dat als wit het handig speelt, dat hij heel veel ruimte krijgt op de damevleugel, en dat je met zwart alleen tegenspel kunt krijgen door de pionnen voor je eigen koning op te spelen.


Het klinkt alsof je het prima begrijpt Grijns

Mits het centrum vaststaat is dat wel het idee. Zwart vliegt Wit direct naar de strot op de koningsvleugel, Wit doet het via een omweg, gaat over de damevleugel en slaat dan eventueel rechtsaf Glimlach

Een aardige vuistregel voor dat soort plannen: bij een statisch centrum kijk je welke kant je centrumpionnen opwijzen. Daar heb je dus meer ruimte, en daar ga je over het algemeen spelen. Meestal is het dan ook nog de pion direct naast je verstgevorderde pion die de cruciale breker in zich heeft. KI vaak de f-pion voor zwart. Mocht Wit slaan op f5 is het vaak beter met de g-pion terug te slaan. Dat maakt de e-pion mobiel, maakt de zwartveldige loper veel sterker en geeft een open lijn.

Klopt dit een beetje, KI-spelers? Ikzelf speel alleen saemisch met wit Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-01-2008 12:41 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij klopt dat wel; al heb ik wel het idee dat je KI alleen moet spelen als je positioneel inzicht hebt en weet wat je doet. In Béthune zat ik in de eerste ronde naast de "franse" grootmeester Andrei Shekachev (25xx). Deze speelde met wit iemand met een iets hogere FIDE rating dan ik, ik schat 2150, en was natuurlijk wel de sterkste schaker, maar toch.

Deze partij werd een KI, en de grootmeester deed zowat al zijn zetten a-tempo en had steeds een duidelijk positioneel voordeel.
Daarnaast is het nadeel dat er flink wat verschillende varianten zijn. Het verschil tussen een "klassieke" KI en een Saemisch is bijvoorbeeld reusachtig (lange en korte rokade van wit).

De opmerking van Adriaan over het slavisch onderschrijf ik wel. Als wit heel behoudend is (bijvoorbeeld afruil-slavisch (ergens cxd5)), krijg je een enorm symmetrische stelling die nauwelijks te winnen is. Dit was ook een van mijn bezwaren tegen d4 d5. Heel vaak gebeurt het echter niet en met zwart remise is alleen vervelend als je tegenstander duidelijk minder rating heeft. In dat geval is zo'n symmetrische stelling soms ook nog wel uit te melken, maar ik begrijp dat het niet lekker speelt.

Maar goed, met zwart heeft bijna iedere opening wel een nadeel - zeker als je niet de tijd of het geheugen hebt om theorie te bestuderen/onthouden.
Ikzelf probeer dus minder symmetrische openingen te zoeken, maar die zijn soms theorethisch (bv. Grunfeld, KI) of inferieur (bv Wolga = pion kwijt, of Grunfeld-kwaloffervariant).

Misschien dat hollands iets is? (1. d4 f5) Het is niet echt populair (op hoog niveau) en is niet echt symmetrisch dacht ik. Ik weet er alleen (nog) niets vanaf...

17-01-2008 12:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ga maar eens een draadje opstarten in DSC privé. Dit gaat immers over DSC7-Pomar 1.

Trouwens Adriaan, als je terug van vakantie bent wacht nog de laatste ronde.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-01-2008 13:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

maar die zijn soms theorethisch (bv. Grunfeld, KI) of inferieur (bv Wolga = pion kwijt, of Grunfeld-kwaloffervariant).


Ik zou de Wolga niet inferieur willen noemen, voor de pion krijg je behoorlijke positionele compensatie en op het niveau < 2000 is het een makkelijk speelbare opening waar je heel goede resultaten mee kunt halen (zeg ik uit ervaring). Hetzelfde geldt voor het Boedapester gambiet, waarover genoeg leerzame boekjes te krijgen zijn met de ideeen. Wel lastig is dat sommige spelers na 1. d4, Pf6 2. Pf3 menen te moeten spelen Nee!

Over het algemeen loont het best om wat tijd te stoppen in (ideeen over) een of twee openingen die niet heel gangbaar zijn, omdat je zelden opponenten treft die het heel goed kennen en je dus vervolgens energie kan stoppen in het middenspel van een stelling die je redelijk begrijpt. En op weg naar hogere ELO's zal je sterkere en beter voorbereide opponenten treffen, maar die weten niet alleen wat meer van de opening, maar ook van het vervolg.

17-01-2008 18:19 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
 
Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller