Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Corus Chess Tournamant 2008 van 11 t/m 27 januari
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (3): « previous 1 2 [3] Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag speelde ik een leuke pot. Het begon eigenlijk in onderstaande stelling:

Ton Fasel-Corniel Nobel
Wijk aan Zee, 2008


18...xf2+!

Daarna had ik de overhand. Miste een mat in 2 (Frons) en een aantal goede winnende voortzettingen. (Sommige daarvan waren vrij lastig, toegegeven) Helaas dacht ik op een gegeven moment mat te zetten. Dat was niet zo, en toen was ik even de focus kwijt waarna ik verkeerd afwikkelde en alsnog het eindspel verloor. Heel erg jammer. Morgen maar hopen op beter.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-01-2008 00:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is een raar toernooi voor mij dit jaar. Op de eerste dag na, lekker gespeeld, zo ook vandaag. De punten die bij eindafrekening werden verdeeld kwamen helaas iets te vaak bij de tegenstander. Maar he, elke uitslag in een terechte (mobiele telefoon incidenten, en falende wedstrijdleiders daargelaten).

Zo ook vandaag. Dit keer, was ik echter de fortuinlijke. Tegen onze groepswinnaar (twee ronden voor het einde was hij met 7 uit 7 niet meer bij te halen), stond ik goed, maar de winst, was wat gelukkig:

Maarten van Laatum-Corniel Nobel
Wijk aan Zee, 2008



Zwart heeft een goede stelling (een uur bedenktijd meer). Maar het is niet zomaar duidelijk hoe verder te gaan. De witte pion op d5 is zwak, maar zwart moet oppassen voor de diagonaal. Daarnaast wordt d6 dan zwak. Ik zag echter een tactische wending en besloot daarvoor te gaan:
20...ac8 21.e3 xf2?!! 22.xf2
22.xf2?? xe3 23.xe3 xe3 en de penning kost wit nog een stuk.
22...xe3+ 23.xe3 f8+ 24.f3 exf3



25.gxf3?? e4!
Na 25.g3 zegt oom Fritz dat ik nog steeds een goede plus heb (-0,67) maar ik zie het dan niet zo. Tuurlijk is de penning vervelend, net als de kale koning, maar winst?
26.e1 xf3+ 27.g2 h3+
En wit gaf op.

Zelf had ik mogelijkheid van 22.xf4 onderschat, en naar 23...f8+ was ik in de veronderstelling dat het punt binnen was. Ik denk dat de reden dat ik won, mede kwam doordat mijn tegenstander dat wellicht ook dacht. Want als je het weet is 25.g3 natuurlijk heel eenvoudig te zien.

Maar goed, morgen is de laatste ronde. Ik mag tegen good old Kees Vellekoop, die ik in het verleden al drie keer trof. De laatste twee keer won ik. De laatste keer was al weer maart 2003 tijdens het OPK. We gaan wel zien wat morgen brengt...

Arno won weer vandaag. Het begint een beetje saai te worden. Knipoog

De overwinning van Bart Meulemans had een zeer fraaie aanvalspartij. Als toeschouwer heb ik daar zeer van genoten. Twee andere spectators (die in de materiaalfase zijn blijven hangen) dachten dat Bart slecht stond (hij stond een kleine kwal achter), ik heb ze hoofdschuddend uitgelegd wat de feneinige pointes waren van het zwarte spel. Gelukkig voor mij - en voor Bart - had ik gelijk...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-01-2008 22:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou Bart, nou kun je niet achterblijven!
Enne, venijnig Glimlach

26-01-2008 22:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik moest op een plaats spelen waar de tafel (door het geweld van de laatste dagen?) zwaar was doorgezakt, met als gevolg dat de koningsvleugels opvallend lager lagen. Nog een grapje met mijn tegenstander gemaakt dat kort rocheren misschien geen goed idee zou zijn omdat alle stukken door de zwaartekracht die kant op zouden komen...
Maar blijkbaar dacht de brave man dat ik echt maar grapjes maakte. Toen misplaatste hij ook nog eens een loper op b2...



13. ... g5 14.g3 h4 Tsja, als ik hulp krijg bij het slopen van koningsstelling, dan ben ik de beroerdste niet Lach
15.Ph1 Lijkt me de derde verkeerde zet op rij.
15. ... hxg3 16.hxg3 gxf4 17.exf4 Tdg8 18.Tf2 Pg4
Ik bleef wat drukken, maak een klein foutje maar mijn tegenstander ziet dat niet en besluit (verkeerdelijk) dat de daarnet misplaatste loper toch op c1 had moeten staan, met volgende stelling tot gevolg:



Omdat ik niet zag hoe ik op een normale manier verder kwam ging ik maar voor de abnormale (en in mijn geval dus blijkbaar niet correcte Nee! )

24. ... c4 25.Lc2 La6 26.b4 Lxb4 27.cxb4 c3 Ik was hier zelf wel fier op, maar mijn trage Fritzje geeft me na 28.Ld1 maar 0.7 voorsprong, en ik lijk het niet te winnen. Maar gelukkig:
28.Tf2 Pxf2 29.Kxf2 Lxf1 30.Kxf1 Dh2



En ondanks het feit dat de c3-pion met schaak valt, is het afgelopen:

31.Dxc3+ Kb7 32.Le3

Xxg3 is mat in 11 of 12, volgens het rekending, dus dan doe ik natuurlijk de zet waarbij mijn tegenstander wel onmiddellijk opgeeft Lach

32. ... Tc8 0-1

Er zaten een paar onvolkomenheden in, maar gezien mijn spelpeil dit tornooi moet ik zeggen dat ik met dit partijtje toch nog blij ben.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

26-01-2008 23:49 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Pages (3): « previous 1 2 [3]  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller