Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Corus Chess Tournamant 2008 van 11 t/m 27 januari
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (3): « previous 1 [2] 3 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We hebben het hier wel over professionele schakers, die betaald worden om hun partijen te spelen. Dat er hier en daar haat en nijd zit is niet vreemd in de topsport, maar dat is geen reden de normale gedragsnormen aan de laars te lappen. Daar zit de sponsor van het toernooi, die voor de vergoedinig van de spelers zorgt, niet op te wachten. Ze horen werk en prive wat mij betreft uit elkaar te houden.

Mij komt het van afstand, ik heb het niet gezien, nogal kinderachtig over van Cheparinov. Hoe het formeel zit weet ik niet precies, volgens teletekst moet Cheparinov van de commissie van beroep zijn excuses aanbieden er wordt de partij op de rustdag alsnog gespeeld.

Overigens heb ik vandaag (alweer) gewonnen, na werkelijk dramatisch uit de opening te zijn gekomen. Ik speel nooit Boedapester, en het beetje dat ik had voorbereid kwam niet op het bord. Kortom, ik kreeg een keer xf2 om mijn oren, en heb vervolgens hard moeten werken om alles bij elkaar te houden, en gebruik te maken van kleine onnauwkeurigheden van mijn tegenstander. Dat leverde langzaam maar zeker minder nadeel op, tot het zelfs voordeel opleverde. Toen mijn tegenstander vervolgens in mindere stelling een kwaliteit offerde was het snel afgelopen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-01-2008 00:29 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Ronde 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, het voorval met Short is wat dubieus te noemen. Pas na afloop het ik er iets van meegekregen. We merken wel wat er besloten wordt.

Anyway, er werd geschaakt. Arno heeft vandaag weer laten zien waarom ie zoveel wint: Zelfs als ie een (daar gaan we van uit) winnend offer om zijn oren krijgt en in een aangekrante stelling terecht komt, blijft ie rustig zetjes doen, geduldig wachtend op de foutjes. Als die dan komen grijpt hij zijn kansjes en wint vervolgens voor het oog soepeletjes.

Maar goed, zo ging het bij mij dus - het zal u niets verbazen - niet:

Hans Pelt-Corniel Nobel
Wijk aan Zee, 2008


11...e4?!
Niet dat het niet speelbaar is, maar mijn varianten deugden geen van allen. Save en zeer goed voor zwart is bijvoorbeeld 11...f5
12.f4 g4 13.e2 xe2 14.xe2
Na 14.xe2 d4 15.xd4 xd4 krijgt zwart duidelijk de overhand. Bijvoorbeeld: 16d2 b6 17.0-0-0 ac8 en zwart heeft een sterke vrijpion en enorme druk op de koningsstelling.

Na dat ik de duimschroeven nog wat straker had aangedraaid:

Het punt lijkt bijna binnen, nu even verzilveren.
20...f7
Niet slecht, maar h5! is nog beter. Wit mag geen 21.g4? doen wegen 21...h6! en zwart komt dodelijk binnen. (Om die reden mag het paard of de toren ook niet genomen worden.)
21.d4 c8 22.d6 xc3 23.c1 c6?! 24.d5 h5
En wit geeft het op. Merk op dat ook nu direct 23...h5 nauwkeuriger was. In de partij had wit nog 25.e6+ h8 26.xe6+ kunnen proberen. Je blijft - Fritz heeft immers altijd gelijk?! - gewonnen staan (-2,9 na 26...b4), maar je moet wel zeer nauwkeurig blijven spelen. Aan de andere kant: wit heeft nog 12 minuten voor 16 zetjes, da's ook niet heel veel in dit type stelling.

Morgen hopelijk een snelle overwinning, dan verschijn ik fris aan het bord voor de externe...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 25-01-2008 at 13:30.

21-01-2008 01:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
We hebben het hier wel over professionele schakers, die betaald worden om hun partijen te spelen. Dat er hier en daar haat en nijd zit is niet vreemd in de topsport, maar dat is geen reden de normale gedragsnormen aan de laars te lappen. Daar zit de sponsor van het toernooi, die voor de vergoedinig van de spelers zorgt, niet op te wachten. Ze horen werk en prive wat mij betreft uit elkaar te houden.



Nou gaat het hier om een specifiek geval waarvan ik de achtergronden niet ken (en verder lijkt Short me een aardige kerel die niet zo snel mensen kwetst).

Waar ik op doel is het geval waarin een speler echt wordt gekwetst. Hoe zit het bij andere sporten? Krijg je bij tennis ook een 0 als je je oppo geen hand geeft (neem aan dat het daar ook gebruikelijk is om een hand te geven, en er staat me iets van bij dat er dergelijke voorvallen zijn dat niet de hand werd geschud) als je je oppo niet mag? En bij voetbal? En bij dammen om wat dichter in de buurt te blijven...?

Wat mij betreft hou je je aan de schaakregels, leid je je tegenstander niet af etc etc. Verplicht een hand geven op straffe van een 0 lijkt mij wat overdreven. Ik denk dat het een sponsor worst zal zijn of er nou wel of niet handjes worden geschud, zolang ze zich maar gedragen. En voor mij is handjes schudden daar geen verplicht onderdeel van. Het hoort erbij, en het is netjes, maar er zijn gevallen te bedenken waarin een speler ervoor kiest om dat niet te doen. Wat mij betreft hoeft dit niet door de regels bestraft te worden met een 0. De onsportievelingen die dit misbruiken zal het door medespelers en toernooidirecteuren niet in dank worden afgenomen, en verliezen een hoop goodwill...

Voor de beelden van de partij Short - Cheparoniv kijk op deze link

21-01-2008 09:06 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Nou gaat het hier om een specifiek geval waarvan ik de achtergronden niet ken (en verder lijkt Short me een aardige kerel die niet zo snel mensen kwetst).

Hebben wij het over dezelfde Short? Short staat er om bekend dat hij zo nu en dan onaardige/schofferende dingen zegt over collega grootmeesters. Maar ik stel voor dat we de rest van deze arbitragezaak elders voeren. Te weten: Verliezen omdat je geen hand geeft.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-01-2008 09:42 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Ik denk dat het een sponsor worst zal zijn of er nou wel of niet handjes worden geschud, zolang ze zich maar gedragen.


Dat denk ik ook. Punt is alleen dat elkaar een hand geven blijkbaar volgens de FIDE een verplichte handeling is. Dat niet doen is het overtreden van de regels, en dus niet netjes.

Een sponsor in zijn algemeenheid denk ik niet te wachten op dit soort vervelende incidentjes. Al levert het aan de andere kant wellicht weer wat extra publiciteit op. Maar zoiets geeft geen positief beeld naar buiten toe.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-01-2008 11:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren ging het toch nog mis...

Corniel Nobel-Gerard van den Bergh
Wijk aan Zee, 2008


32.e4?? xf2+

Dat kan alleen maar beter gaan vandaag...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-01-2008 13:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Ronde 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag was ik snel klaar. Met zwart deed ik een grafzet. Die werd niet afgestraft, maar ik stond nog steeds een beetje gedrukt.

Ernst von Kreijfelt-Corniel Nobel
Wijk aan Zee, 2008

Na 15...b8


Hier speelde mijn tegenstander:
16.xd7+
Tja. het viel te vewachten. Als hij niet geslagen had, zou ik met c8 mijn loperpaar proberen te behouden. Nu zag ik niet zoveel. Aangezien ik nog wat moe was van gisteren. Tel daarbij op dat Arno in recordtijd en 15 zetjes won.

Anyway, mn tegenstander zag dat ook wel zitten en zo was remise een feit. Ik sta nogsteeds op min een. Hopelijk wordt dat morgen beter...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-01-2008 19:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: Ronde 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Vandaag was ik snel klaar. Met zwart deed ik een grafzet. Die werd niet afgestraft, maar ik stond nog steeds een beetje gedrukt.

Ernst von Kreijfelt-Corniel Nobel
Wijk aan Zee, 2008

Na 15...b8


Hier speelde mijn tegenstander:
16.xd7+
Tja. het viel te vewachten. Als hij niet geslagen had, zou ik met c8 mijn loperpaar proberen te behouden. Nu zag ik niet zoveel. Aangezien ik nog wat moe was van gisteren. Tel daarbij op dat Arno in recordtijd en 15 zetjes won.

Anyway, mn tegenstander zag dat ook wel zitten en zo was remise een feit. Ik sta nogsteeds op min een. Hopelijk wordt dat morgen beter...


Jammer Corniel, of miss is een halfje op zo'n dag wel een prima resultaat.

Enne grote wedstrijdleider, 15 zetten? Ik word nieuwsgierig...

22-01-2008 20:58 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nadat gisteren mijn grote zegereeks (10 overwinningen op rij) abrupt werd beëindigd, was het vandaag dus zaak de eerste stap te zetten op weg naar een nieuwe reeks van 10 overwinningen. Tot mijn verbazing tilde mijn tegenstander na 9 zetten mijn been op en zette het een stap vooruit.


stelling na 9...g4


Tsja, wat doe je dan? Je gaat eens goed kijken of je toch echt niets mist. 10.xf6 xd1 11.xd8 wint gewoon een stuk. Zou er dan nog wat zijn als zwart terugneemt op f6 en ik daarna de lopen op g4 sla? 11...e4 oogt vervelend, het valt de loper op d3 aan, en tevens dreigt de dame op c3 pijnlijk binnen te slaan. Maar op 11...e4 kan ik gewoon xe4+ spelen. Dus dat werkt ook niet.

10. xf6 xf6 11. xg4 h5


Ok, blijkbaar had ik niets gemist, want na bijvoorbeeld 12.f5 blijf ik het stuk voor. Ik kan ook kijken of ik na 12.c8+ kan gaan huishouden in de zwarte stelling, maar daar had ik niet zoveel trek in. Dan komt zwart via e4 alsnog binnen op c3, en dat levert alleen maar onoverzichtelijke complicaties op. Ik koos voor de volgende voortzetting:

12. c8+ e7 13.f5


Zwart kan dameruil eigenlijk niet meer voorkomen. Er volgde nog 13...h6 14. f3 g6 15. g5+ waarna zwart opgaf.

Gisteren kwam ik weer eens niet zo best uit de opening. Na erg passief te hebben gestaan, en na een foute keuze ook nog eens een kwaliteit te hebben moeten geven (ik kreeg er nog wel een pionnetje bij) onstond een interessante stelling met mijn loperpaar en vrijpion tegen zijn kwaliteit voorsprong. Uiteindelijk zag mijn tegenstander zich genoodzaakt de kwaliteit terug te geven. Ik heb het nog heel even geprobeerd, maar winst zat er niet meer in.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-01-2008 21:33 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eindelijk, in ronde vijf, heb ik mijn eerste overwinning binnen en daardoor heb ik twee dagen op rij mijn puntentotaal verdubbeld.
Na een nogal ontheoretische opening kwam ik heel lekker te staan en kon ik beginnen drukken, wat mijn tegenstander veel tijd kostte: hij had nog ongeveer twaalf minuten voor twintig zetten. En gelukkig, want in onderstaande stelling (na 22. ... Tb7) besloot ik na lang nadenken om een stukoffer te plegen. Ik had immers al de ganse partij gewoon gedaan Lach



23.Lxg5? Pg4 won gewoon, maar dat zag ik niet... 23. ... Lxg5 24.f6 Lxf6 25.Lf5 Tg8? Lg5= 26.Pxg8 Kxg8? en nu is het afgelopen (na Dxg8 sta ik ook veel beter, maar dan wordt het nog lang zwoegen); hij gaf uiteindelijk na mijn 40ste zet op.
De partij niet helemaal zuiver gewonnen, maar wel optimaal geprofiteerd van de tijdnood en de spanning bij de tegenstander wegens de aanvalsdruk. En vooral: een vol punt, het werd tijd!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

22-01-2008 22:06 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Haha, Timman kopieert Topalov's Pxf7 nu tegen Ljubojevic...

23-01-2008 15:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En Ljubo koos na bijna een uur nadenken voor de volgens Topalov sterkste voortzetting, en wint uiteindelijk. Waarschijnlijk is alles nog niet gezegd over het offer, het viel me in ieder geval op dat Topalov niet echt spraakzaam was ("too complicated to explain now", of zoiets).

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

23-01-2008 19:52 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Timman deed ook enkele zetten die ik niet begreep - en het leek ook alsof hij het niet voorbereid had...

23-01-2008 19:56 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Had hij waarschijnlijk ook niet. Eerder een geste naar de schaakwereld: nog eens publiekelijk dat offer bekijken Lach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

23-01-2008 20:40 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb vandaag twee keer mogen winnen van mijn tegenstander (waarschijnlijk omdat ik de eerste keer te stom was om het te zien):


Ondanks het feit dat ik niet slecht uit de opening kwam werd ik langzaam overspeeld en is er een pion verloren gegaan: de aanval op de koningsvleugel is maar schijn en alles wat mijn tegenstander moet doen is mij rustig doodknijpen.
27.Ld4?? maar dit is dus niet rustig: De3 of Tac2 en wit heeft geen enkel probleem.
27. ... Txc1 28.Lxe5 g4?? Lf1+ wint. Ik dacht dat ik verloren stond en speelde enkel op het belachelijke mat. Wit had nog 20 minuten... en speelde a tempo:
29.Lxf6?? Db2, Da3, Tc2, ongeveer alles wint.

en dat zie zelfs ik in mijn slechte dagen:
29. ... Lf1+ 0-1

Het pleit voor mijn tegenstander: hij bleef vriendelijk en beleefd. Kan iemand buiten de club ook de pepermolen winnen? Indien ja, dan mag hij naar Friesland.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

23-01-2008 20:55 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
...en dat zie zelfs ik in mijn slechte dagen:
29. ... Lf1+ 1-0


Je vlag viel? Verward

Maar gefeliciteerd!
Kun je de winstvariant na 28... Lf1+ ook geven?; ik zie hem niet...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 23-01-2008 at 21:57.

23-01-2008 21:56 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Pieter Buzing

Quote

Originally posted by BartM

29. ... Lf1+ 1-0


Je vlag viel? Verward


Oeps, foutje, intussen verbeterd Glimlach

Quote

Originally posted by Pieter Buzing

Kun je de winstvariant na 28... Lf1+ ook geven?; ik zie hem niet...


Gewoon 28... Lf1+ 29.Kf3 Lxe5 (met dreiging Tc3) en mijn rekenmachine geeft 2.5 pion voordeel voor zwart (in tegenstelling tot 7 pion voorsprong voor wit na mijn 28.g4). Het is inderdaad niet vanzelf makkelijk gewonnen, maar wel de enige goeie zet in die stelling.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

23-01-2008 22:33 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag had ik een goede partij. Natuurlijk waren er betere kansen, maar ik rekende best aardig, zag veel, miste weinig (wat mij betreft volgen deze twee zaken niet automatisch uit elkaar)

Corniel Nobel-Rob Geukes
Wijk aan Zee, 2008


16.g6! xe3
16...fxg6?? 17.xe6 c8 18.d5 met vernietigende aanval.
17.gxf7+ xf7 18.xe3
Het is nog totaal geen uitgemaakte zaak, maar wit speelt een stuk makkelijker dan zwart. Even later gaat zwart echter gruwelijk de fout in. De stelling is moeilijk, maar naar de tekstzet is opgeven het enige dat rest.


22...e7?? 23.f5+

En zoals al aangegeven: zwart geeft op. Na 22...g8 23.e4 houdt wit dit de druk een aanval in gang, maar er is nog een lange weg te gaan.

@Bart, nee de pepermolen geldt alleen voor partijen voor DSC gespeeld, het zij intern, het zij extern. Maar ik snap je vraag. Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-01-2008 23:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eerlijk gezegd denk ik dat je ook na Kg8 zo goed als gewonnen staat. Je hebt slechts een pion geinvesteerd en in ruil daarvoor staat de zwarte koning alles behalve veilig, is e6 erg zwak, doet Th8 nauwelijks mee en coordineren de zwarte stukken niet.
Ik denk aan Pe6, wat tempowinst dreigt, het uitschakelen van het loperpaar en g-pion en als de penning van Pd4 af gaat hangt e6 al. En na Lxe4 Dxe4 hangen a8 en e6.

Een positioneel mogelijk nog beter idee is Le4 Lxe4 Pxe4, maar ik weet niet of zwart nog andere mogelijkheden dan ruil heeft...

Kortom, het ziet er uit als een goede partij. Ga zo door en maak er een mooie eindsprint van Glimlach

23-01-2008 23:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

RE: Ronde 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel


Hans Pelt-Corniel Nobel
Wijk aan Zee, 2008


11...f4?!
Niet dat het niet speelbaar is(...)


11. (...) f4 is ook niet speelbaar. e4 trouwens wel Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-01-2008 12:59 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Pages (3): « previous 1 [2] 3 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller