Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Corus Chess Tournamant 2008 van 11 t/m 27 januari
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (3): [1] 2 3 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Corus Chess Tournament 2008 van 11 t/m 27 januari Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het mooiste schaaktoernooi van Nederland en misschien zelfs wel van de wereld zal ook dit jaar weer gespeeld worden in Wijk aan Zee. Vorig jaar wonnen twee DSC-ers hun groep. We zijn benieuwd wat er dit jaar gaat gebeuren.

Tienkampen (DSC-ers)
 naamelogroep
1IM Chiel van Oosterom239311
2Ted Barendse212211
3Leo Hofland221522
4Gert Legemaat220322
5Arno Wiersma191044
6René van Alfen183144
7Bart Meulemans182544
8Simon Broos179644
9Corniel Nobel174555
10Bert van der Willik143288


Weekendvierkampen (DSC-ers)
 naamelogroep
1Pauline van Nies213222


Dagvierkampen (DSC-ers)
 naamelogroep
1Naomi Snikkers183844
2Kees Venema161766
3Tabhita Snikkers149888


Informatie
Toernooisite
Uitslagen amateurgroepen
Nieuwsbericht 2007
Aankondiging 2007

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 25-01-2008 at 10:21.

10-01-2008 08:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een snelle scan door de tienkamplijst leert me dat ik ongeveer vier keer slechter ben dan Chiel Lach


Alfen,Rene van 44
Barendse,Ted 11
Broos,Simon 44
Hofland,Leo 22
Legemaat jr,Gert 22
Meulemans,Bart 44
Oosterom,Chiel van 11
Wiersma,Arno 44
Willik,Bert vd 88

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

10-01-2008 10:32 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
Een snelle scan door de tienkamplijst leert me dat ik ongeveer vier keer slechter ben dan Chiel (..)


Je denkt werkelijk 2 punten te kunnen pakken in een 8 partijen tegen Chiel? Knipoog

Op basis van jullie Elo's valt te verwachten dat Chiel 98,2% van de punten pakt: daarmee is hij dus 12,9 keer beter. (Volgens deze berekeningen is Chiel overigens 166 maal sterker dan ik - 99,4%) En ben jij weer 1,6 maal sterker dan ik? Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-01-2008 11:38 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik probeerde mezelf met die 11/44 wat moed in te praten...
En dat ik 1.6 keer beter ben dan jij, het feit dat dat niet klopt is al verschillende keren gebleken Huil 2

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

10-01-2008 13:52 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
Ik probeerde mezelf met die 11/44 wat moed in te praten...


Dat mag natuurlijk!

Quote

En dat ik 1.6 keer beter ben dan jij, het feit dat dat niet klopt is al verschillende keren gebleken (..)


Ach 2 uit 4. Zo'n ramp is dat toch niet? En zolang je rating rond de 100 punten hoger ligt, blijft de verwachting dat je vaker van me wint dan verliest.

Je hebt leugens, grote leugens en ... statistiek

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-01-2008 14:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Je hebt leugens, grote leugens en ... statistiek


Inderdaad, het ging me niet om de punten, maar om het spelpeil Grijns

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

10-01-2008 14:39 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
Inderdaad, het ging me niet om de punten, maar om het spelpeil Grijns


Ik haal wel bij meer mensen het slechtste in hen boven. Grijns

edit: FOEI! en nu heel snel on topic!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 10-01-2008 at 14:54.

10-01-2008 14:54 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook Naomi en Tabitha Snikkers doen met de dagvierkampen mee, en Lucien van de Lisdonk met de tienkampen.!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 11-01-2008 at 10:38.

11-01-2008 10:37 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lucien staat niet op de lijst.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-01-2008 11:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ted
Ook Naomi en Tabitha Snikkers doen met de dagvierkampen mee, en Lucien van de Lisdonk met de tienkampen.!

Helaas dit jaar voor mij geen Corus... Kan het mijn vrouw niet "aandoen" om twee weekenden achter elkaar te spelen (ons eigen toernooi en Corus).
Maar als het effe kan kom ik wel een keer kijken.
Veel plezier daar in Wijk aan Zee!!

12-01-2008 10:43 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Pauline wint (gedeeld) groep 2F met 2/3, en dat is meer dan Anand of Topalov zullen hebben na drie ronden Lach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

13-01-2008 20:19 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo, de eerste dag Corus zit erop! Na een uur of 4 zwoegen, mocht ik mijn eerste Corus-overwinning noteren. Eenvoudig ging het niet, maar echt in de problemen ben ik ook niet geweest (al heb ik in de partij een keer Lxh7 gemist en om mijn oren gekregen).

In groep 1 verloor Chiel zijn eerste partij. Ook Ted verloor; hij kon het met wit niet bolwerken tegen een IM met 2450+.

In groep 2 won Gert Legemaat, en speelde Leo Hofland remise. Verder vermoed ik dat Bart heeft verloren; hij stond wat pionnetjes achter. Van René, Simon en Bert heb ik niets gezien of gehoord.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-01-2008 19:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geen idee...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-01-2008 20:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Ik heb ongeveer een uur gelijk gestaan, twee uur verloren,
één zet gewonnen (maar niet gezien), dan terug twee uur verloren en toen tot ook mijn grote verbijstering remise kunnen houden in het eindspel, bizar. Een totaal onterecht half punt, in ware donnerstijl ben ik er blij mee :-)
René won, Simon was nog bezig in een ietsje beter staand toreneindspel.


OK, dat laatste bericht was dus van mij. Corniel zal er intussen wel achter zijn hoe het komt dat ik (ongewild) als hem kon posten Happy

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

18-01-2008 21:21 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Ronde 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op veler verzoek een verslag van mijn belevenisen. Ik probeer mij niet te verschuilen achter slechte excuses: ik speelde gewoon slecht, en mijn tegenstander pakte kans die ik hem derhalve bood:

Corniel Nobel-Frank Sala
Wijk aan Zee, 2008


15.f4?!
15.h5! de h-lijn komt open door de dreiging xf6 of xg7. Zwart houdt het daarna niet droog.
15...xa2!? 16.xa2 e5 17.c3?!
Beter was 17.h3 of 17.g5.
17...exf4 18.xf4??
18.h5 of (meer voor de handliggend) 18.xd6 en wit heeft een prima plusje zonder gevaar.


18...xc3! 19.bxc3
Dit loopt helemaal verkeerd af:
19...a5+ 20.b1 xe4! 21.d3 xc3+ 22.c1 a1+ 23.d2 d1+ 24.e3 e1+ 25.e2 xe2 mat
Auw.

Snel vergeten, en morgen langer nadenken, rustig blijven en kijken of ik het toch nog een beetje kan. Slechter dan dit is hopelijk niet meer mogelijk :S

Arno deed het netjes. Zijn score van nog niet verwerkte partijen voor z'n rating is echt onvoorstelbaar. Houd u vast! 12½ uit 13.

Chiel won eenvoudig, met die kanttekening dat ie veel tijd nodig had, voornamelijk omdat z'n tegenstander het hem zeer lang liet bewijzen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-01-2008 00:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag mijn tweede partij tijdens Corus, en wederom zwart. Maar ik ben niet echt anders gewend; dit seizoen heb ik ca. 80% van mijn partijen met zwart gespeeld.

De opening was niet bepaald om over naar huis te schrijven. Mijn tegenstander vloog me met f5 naar de keel. Dat bleek volgens het rekenmonster thuis niet zoveel voor te stellen, maar achter het bord vond ik het er maar link uitzien. Dus ik heb (ten onrechte) niet geslagen. Het leverde een wat mindere, maar tevens rommelige stelling op. Nadat mijn tegenstander zijn dame deplaceerde op h5 (ik was maar lang gerokeerd), volgde nog 1 klein foutje. In een poging zijn centrumpionnen voorwaarts te sturen gaf mijn tegenstander mij de mogelijkheid een subtiel pionzetje te spelen. Zijn antwoord kostte hem een pion, een kwaliteit, en de partij.

Leo Hofland kwam met wit niet verder dan remise. Nadat in het middenspel het nodige materiaal van het bord was verdwenen werd de vrede getekend. Rene van Alfen verloor na, naar eigen zeggen, niet zo'n beste pot. Gert Legemaat speelde een leuke pot, waarin hij een prachtige aanvalszet met een even schitterende verdediging beantwoord zag. Kortom, beide spelers konden na afloop leven met de puntendeling.

Ted Barendse ging vrij geruisloos van het bord, en zal zijn partij snel willen vergeten. Bart Meulemans kwam niet al te denderend uit de opening. Met een koning midden op het bord verloor hij een pionnetje, en daarna werd het niet meer beter.

Van de partij van Bert van der Willik heb ik niets gezien, aangezien hij niet in dezelfde speelzaal speelt. Maar helaas staat hij na twee ronden nog op de nul.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-01-2008 00:36 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Bart Meulemans kwam niet al te denderend uit de opening. Met een koning midden op het bord verloor hij een pionnetje, en daarna werd het niet meer beter.


Dat niet meer beter is zelfs nog simpeler te omschrijven: ik liep gewoon midden op het bord mat...

Hopelijk gaat het vandaag wat beter, voor het eerst met wit.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

20-01-2008 09:21 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: Ronde 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

...

Arno deed het netjes. Zijn score van nog niet verwerkte partijen voor z'n rating is echt onvoorstelbaar. Houd u vast! 12½ uit 13.

...


Jaja, die grote Wiersema kan er wat van Knipoog

In ieder geval succes daar in Corus, en wellicht dat ik van de week nog een keer kom kijken.

20-01-2008 13:04 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi tumult weer op Corus...
GM Nigel Short - GM Ivan Cheparinov 1. e4 c5 1-0

Cheparinov weigerde Short een hand te geven vanwege diens gepeperde uitspraken over de Topalov-Kramnik match. Short claimde hierop de winst - op basis van een beslissing van de FIDE president uit juni vorig jaar. Op zich terecht natuurlijk, deze minachting hoort niet bij topsport, maar de arbiter heeft hiermee wel een fout begaan. Ten eerste is deze regel nog niet officieel bekrachtigd door het FIDE congres , maar bovenal had de arbiter hem moeten vragen alsnog een hand te geven alvorens de nul uit te delen. Mij lijkt dat het beroep van Danailov&Co dus gehonoreerd zal worden, en dat de partij op een rustdag alsnog gespeeld zal worden. (wel is het natuurlijk raar dat iemand eerst kan weigeren een hand te geven, zo zijn disrespect kan aangeven en dan voor de vorm alsnog een hand geven zodat er wel gespeeld kan worden).
Curieus is trouwens dat Vladimir Kramnik in de commissie van beroep zit!

20-01-2008 18:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stel X speelt tegen Y in een toernooi. Y heeft ernstig kwetsende opmerkingen gemaakt over X tegen een journalist die ze vervolgens uitzendt. Moet X dan, omdat de FIDE heeft bepaald dat het hoort, Y een hand geven voor de partij?

20-01-2008 19:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Pages (3): [1] 2 3 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller