Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC4 onderuit tegen Scheve Toren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC4 onderuit tegen Scheve Toren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 helaas tenonder tegen naaste buur uit Pijnacker. De schakers van/met de Scheve Toren blekeen in eigen huis te sterk en wonnen met 5½-2½.

Als eerste was Jan-Pieter Vos klaar. Met zwart leek hij tegen Jan-Aart van der Steen toch prima uit de opening gekomen, maar dat bleek optisch. Wit was vrij snel met een koningsaanval. Ik begreep dat dit beeld in de analyse bleek te kloppen. (1-0)

Hierna duurde het tot de slotfase en ik heb geen flauw idee wie er als eerste klaar was aangezien ik zelf als laatste nog bezig was. Ik meen dat Henrik Tamerus de volgende was: hij had een originele en wellicht ook winnende aanval opgezet. Zowel hijzelf, non-playing captain Richard Oranje als zijn tegenstander dacht dat de aanval zou doorslaan. Hij had echter heel veel tijd geinvesteerd en zijn stukken stonden ietwat ongebruikelijk (g5-h7 terwijl zwart net h7-h6 gespeeld had. Henrik zal wellicht een diagrammetje laten zien?). Zijn tegenstander vond een stuk of 4 enige zetten en daarna bleek Henrik het niet meer te kunnen berekenen en was hij teveel materiaal kwijt. Hier hadden we dus eigenlijk op meer gerekend (0-2).

Olivier Marincic had 3 jaar geleden ook al tegen Wim Kentstra gespeeld en had zich dit keer dan ook voorbereid. Helaas vond de witspeler een originele manier om de gambietpion te dekken die wij in de voorbereiding niet op het bord hadden gehad en Olivier ging hier niet helemaal goed mee om. Ondertussen heb ik al een manier gevonden waar ik denk dat zwart in de problemen komt, maar goed. Verder is het uiteraard geen schande om te verliezen van iemand met 300 elo meer... (3-0)

De eerste tegenscore kwam van Mark Versteegh denk ik. Hij speelde tegen de - op papier - zwakste broeder uit Pijnacker en stond lange tijd naar mijn gevoel fractioneel beter met zwart. Na de mededeling dat hij tch wel moest winnen ging hij naar mijn gevoel enorm forceren en offerde twee pionnen. Hij had wel een aanval, maar voor mijn gevoel was het te verdedigen. Uiteindelijk moest hij nog zwaar materiaal offeren voor een mataanval. Wit had zijn dame moeten geven, met goede kansen om materiaal voor te blijven volgens mij - al was ook dat niet makkelijk - maar zag mat-in-2 over het hoofd (3-1).

Ik denk dat daarna Diederik van Heijgen het hoofd moest buigen. Hij speelde met zwart tegen de sterke Aad van Gent. Ik zeg sterk omdat hij een positioneel sterke partij afleverde. Diederik werd opgezadeld met een isolani, dames werden geruild, de isolani werd keurig geblokkeerd met een paard en ik vermoed dat deze er aan het eind afgevallen is. Tel daarbij nog wat tijdachterstand voor Diederik en het verhaal is duidelijk. (4-1)

Marco Anink kon gelukkig nog wat terug doen. Hij stond lange tijd prettig met wit, mede vanwege een flinke tijdsvoorsprong. Ik heb de slotfase niet gezien, dus ik weet niet of het ook echt een goede partij was, maar voor mijn gevoel stond hij nooit minder en had veel meer tijd: met dit speeltempo dus een terechte overwinning! (4-2).

Rufael Merkuria vond van zichzelf dat hij slap speelde, maar goed, hij had zwart tegen een sterke doch voorzichtige tegenstander volgens mij, dus daar kan ik me iets bij voorstellen. Uit de opening leek Rufael ietsje minder te staan, maar het evenwicht is nooit verbroken. Het toren + gelijke loper eindspel kon ik niet inschatten. Rufael had wel de betere pionnenstructuur, maar de tegenstander had dus wel de verste-vrijpion potentie. Waarschijnlijk een soort dynamisch evenwicht en dus een correcte remise. (4½-2½)

Mijn partij deed er dus niet meer toe, maar goed. Met wit had ik na de opening Kees Dekker een klein beetje overspeeld. We blijken lang begaande paden gevolgd te hebben, al wist ik het na een tijdje niet echt meer. Ik wist wel dat a3-b4 ergens een idee was, en zowaar het bleek in deze stelling het geval te zijn. Het was dus correct, gewoon goed voor wit, ondanks de twijfel van Kees Dekker in de analyse. Ook daarna gewoon een goede partij gespeeld - Fritz is het redelijk met mijn keuzes eens, in een voor mij zeer gecompliceerde stelling. Mocht de tegenstander meelezen: We konden het niet helemaal analyseren, maar op b6 vind Fritz axb6 meteen uit. Voor de anderen zal ik misschien nog een paar diagrammetjes plaatsen...

In de partij bleef ik een pion voor en speelde het sterk. Ik dacht daarna met een dodelijke aanval te hebben na een kwaloffer. DIt was waarschijnlijk ook zo, maar 1 of 2 mindere zetten maakten dat zwart overleefde en met beiden minder dan een minuut op de klok mishandelde ik het eindspel T+1p tegen L+3p met slechte positie zo dat ik precies de val in liep. De verslaggever van de Scheve Toren vind dan dat Kees Dekker in tijdnood veel beter speelde, volgens mij was het een flinke geluksfactor. Dat is ook wel het jammere aan dit speeltempo. Helaas: 5½-2½.

 Scheve Toren 11916-DSC419005½-2½
1Kees Dekker2066-Martin Glimmerveen20761-0
2Jan-Aart van der Steen2150-Jan-Pieter Vos20661-0
3Wim Kentstra2008-Olivier Marincic17661-0
4Jan de Graaf sr.1919-Rufael Mekuria1853½-½
5Henk Vermeer1863-Henrik Tamerus19101-0
6Aad van Gent1905-Diederik van Heijgen17891-0
7Dave Theyn1847-Marco Anink18930-1
8Jeroen Kleyn1573-Mark Versteegh18490-1


Je zou kunnen zeggen dat het deze keer eigenlijk collectief niet mee zat, zowel Henrik als ik hebben gewonnen gestaan en JP verloor ongewoon snel. Daar tegenover staat natuurlijk het fortuinlijke mat bij Mark, maar toch. Wellicht dat het de volgende keer op een paar borden tegelijk mee gaat zitten? We hebben het nodig!

Een verslag op de website van Scheve Toren: http://home.kabelfoon.nl/~aadletty/Scheve_Toren_1_wint.htm

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 15-12-2007 at 12:12.

15-12-2007 11:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Zonde! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer jongens!
Zie hier alvast hun kant van het verhaal op de site van Scheve Toren

15-12-2007 11:27 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik beperk me tot eigen partij.

Na 1. e4 e5 2. f4 ef4 3. Pf3 g5 4. h4 g4 5. Pe5 d6 6. Pxg4 Le7 7. d3 Lxh4+ 8. Pf2 Dg5 9. Dd2 Lg3 10. Pc3 Pe7 11. Pe2 kwamen we in de volgende stelling terecht:



In deze stelling twijfelde ik lang tussen:

1. Pxg3 gevolgd door 1. .. Dxg3 2. b3 en vervolgens Lb2 om lang te gaan. Ik vreesde echter allerlei trucs op de witte koningsvleugel en koos daarom een wat meer solide opstelling.

2. Ik speelde Pg1 om vervolgens Pf3 te kunnen spelen. Meer solide, dat misschien wel. Het zijn alleen wel 4 paardzetten als je nog niet lekker ontwikkeld bent, en je koning ook centraal staat.

Ik combineerdere er nog wat andere slappe zetten achteraan, waardoor het eigenlijk nooit echt een strijd is geworden. Zwart ontwikkelde vrolijk verder en wit werd eenvoudig aan de kant gezet.

Weinig bevlogen van mijn kant, misschien dat die na-ijlende griep er wat mee te maken had.

15-12-2007 13:11 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Balen. Op zich was de overwinning voor ST denk ik wel verdiend maar goed.

15-12-2007 13:29 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo



Wat ik bedacht heb voor wit is:
12. Pxg3 Dxg3 (m.i. moet je dit sowieso doen ivm loperpaar en pionnenstructuur) 13. d4 Pc6 14. a4!? Ld7 (een loperzet ligt in ieder geval voor de hand.) 15. Ta3!!
Ik kan me voorstellen dat je dit niet achter het bord vind - ik heb immers met fritz er bij even zitten proberen. Wel vluchtig, dus ik sluit niet uit dat er een flaw in het idee zit.
Misschien dat de variant met Lb2 ook gewoon kan. Zwart mag dan wel een pion voor staan, maar hij heeft er wel 3 geisoleerd en wit heeft het loperpaar. Ik denk dat ik wit prefereer.

15-12-2007 13:33 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, vooruit: drie diagrammen:

Dit is de stelling na 21. c5 dxc5 22. Tc1xc5:


Kees Dekker kwam in de analyse met 22...b6?! en er leken wat onderste rij grapjes in te zitten, maar eenmaal thuis kan ik me deze niet meer vinden: Fritz gelooft er óók niet in en doet 23.axb6 met enorm voordeel voor wit.
In de partij deed zwart de verstandigste zet: 22...Dd6waarna hij dacht dat ik een probleem had met mijn torens. 23. Td3! lost echter alle problemen op. Als zwart past dreigt bijvoorbeeld Td5! of misschien zelfs dxe5 Dxc5 en dan doorslaan op f6, d7 en pijn...
Uiteraard paste zwart niet, maar ging wel in de denktank en besloot tot: 23...Pxd4

Fritz geeft nu de variant 24. Pxd5 en dan klop 24... Dxc5 niet vanwege 25. Pb3!! Helaas, of liever gezegd: uiteraard zag ik dit achter bord met slechts een minuut of 10 voor de rest van de partij niet. Natuurlijk kan zwart kiezen voor 24...exd5, maar dan kan ik gewoon Td5 spelen en die triplering ziet er toch wel erg lekker uit.
Mijn variant was echter ook prima: 24. Txc8 Lxc8 25. Pxd4 exd4 26. Txd4 Da3 Diagram


Hier wilde ik eerst gaan voor 27. Td8, maar dacht dat 27...Da1+ 28. Lf1 Lh3! voor materiaalverlies zou lijden
Met 29.Dd1 blijkt dit nog mee te vallen, maar toch is dit niet echt de witte bedoeling. Ik vond echter a-tempo de krachtzet 27.Tc4!! met grote problemen voor zwart. Er volgde 27...Le6 28. Tc7+ Kg8 waarna ik mijn tijdsvoorsprong verkwanselde om een directe winst uit te rekenen. Ik vond het niet tot mat, maar speelde het toch (terecht denk ik,maar zonde van de tijd, als ik dit niet had gedaan had ik later een nuttige nadenksessie kunnen doen.
29. Dxh6 Lf7 30. Txf7!? Kxf7 31. Dxh7+ Ke6 32. Lh3+ Ke5

Als ik hier tijd had gehad speelde ik waarschijnlijk 29.Dc7+ met een prima aanval, het minste wat gaat lukken is wat pionnetjes sprokkelen en een (veel) beter eindspel in. Ik had ondertussen zelfs minder tijd denk ik en speelde a-tempo 29. f4+?? Een ongelukkige zet. Het doet niets goeds eigenlijk. De zwarte koning krijgt een veilig heenkomen terwijl de witte een beetje op de tocht komt te staan. Het kan dat ik later nog mat-in-2 heb gemist - we wisten niet meer of de reconstructie klopt, maar voor de absentie van de pion op f7 betaalde ik een hoge prijs: over de diagonaal werd dameruil afgedwongen en verloor ik vanwege de tocht bij mijn koning de pionnen die het loper tegen toreneindspel normaal wel tot remise hadden gemaakt. Hieruit concludeer ik dat ik eigenlijk maar één echte fout gemaakt heb: f4. Niet zo obvious, maar daardoor vond de reporter van de Scheve Toren dat Kees Dekker "veel beter" gespeeld had dan ik. De wisselende kansen in de partij heb ik ook niet echt gezien, al zit een foutje natuurlijk in een klein hoekje.

15-12-2007 14:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi jongens,

Sorry dat ik zo snel weg was vrijdag, ik heb een druk weekend en meerijden met J.P. was mijn enige kans op tijd thuis te zijn, maar goed een teleurstellend resultaat gister in pijnacker!

Over mijn partij, ik speelde de draak met zwart en mijn tegenstander week af van de theorie, ik probeerde er gebruik van te maken door gelijk d5 te doen in de hoop in een variant in te gaan die redelijk goed is voor zwart met een tempo meer. Dit lukte, ik bleek alleen bijzonder weinig aan de tempo te hebben! Het resulteerde in een wat zouteloze stelling, met helaas toch een miniscuul plusje voor wit maar goed, er gebeurde weinig en aan het eind waren alle stukken van het bord! remise dus!
Naderhand het typestelling nog opgezocht waar wit meteen de g7 loper ruilt, die waren idd ietsje beter voor wit

maar goed ik vond het niks,

balen balen balen,

op naar de volgende !!!



Volgende keer beter hoop ik!

15-12-2007 14:36 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@martin

echt balen bij jouw partij zeker in dat laatste diagrammetje je hoeft niet eens mat te zetten je kan Dxg6 doen Dxa5 en dan bijvoorbeeld de f pion pakken(na een schaakje), je kan niet mat gaan met het gaatje op g2,

een eindspel met 4 vrijpionnen zal wel gewonnen zijn ook met loper tegen toren

je zei nog tegen mij de laatste fout beslist maar f4 was wel heel erg lelijk! (volgens mij 2 vraagtekens), pijnlijk

15-12-2007 14:45 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Rufael84
@martin

echt balen bij jouw partij zeker in dat laatste diagrammetje je hoeft niet eens mat te zetten je kan Dxg6 doen Dxa5 en dan bijvoorbeeld de f pion pakken(na een schaakje), je kan niet mat gaan met het gaatje op g2,

een eindspel met 4 vrijpionnen zal wel gewonnen zijn ook met loper tegen toren

je zei nog tegen mij de laatste fout beslist maar f4 was wel heel erg lelijk! (volgens mij 2 vraagtekens), pijnlijk

Je hebt helemaal gelijk. 2e vraagteken toegevoegd. Het beste was Dc7+ Kd4 Db6+ Kc3 Dxf6+ en dan ook nog even die pion op b7 slaan voordat ik zwart aan zet laat. Dat eindspel lijkt mij inderdaad eenvoudig gewonnen voor wit.

15-12-2007 14:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer!

Maar dank voor de uitvoerige analyzes.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-12-2007 15:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Ik beperk me tot eigen partij.

Na 1. e4 e5 2. f4 ef4 3. Pf3 g5 4. h4 g4 5. Pe5 d6 6. Pxg4 Le7 7. d3 Lxh4+ 8. Pf2 Dg5 9. Dd2 Lg3 10. Pc3 Pe7 11. Pe2 kwamen we in de volgende stelling terecht:



In deze stelling twijfelde ik lang tussen:

1. Pxg3 gevolgd door 1. .. Dxg3 2. b3 en vervolgens Lb2 om lang te gaan. Ik vreesde echter allerlei trucs op de witte koningsvleugel en koos daarom een wat meer solide opstelling.

2. Ik speelde Pg1 om vervolgens Pf3 te kunnen spelen. Meer solide, dat misschien wel. Het zijn alleen wel 4 paardzetten als je nog niet lekker ontwikkeld bent, en je koning ook centraal staat.

Ik combineerdere er nog wat andere slappe zetten achteraan, waardoor het eigenlijk nooit echt een strijd is geworden. Zwart ontwikkelde vrolijk verder en wit werd eenvoudig aan de kant gezet.

Weinig bevlogen van mijn kant, misschien dat die na-ijlende griep er wat mee te maken had.


Jammer dat er verloren is jongens! Tot mijn verbazing lees ik hier dat Olivier verliest in een variant vh koningsgambiet die dacht ik goed is voor wit. Zelf wist ik dezelfde vrijdag met wit in nagenoeg dezelfde variant vh koningsgambiet in 15 zetten te winnen...

Volgens mij kun je beter 11. Le2 spelen met het idee Th5 of Lh5 om een van de verdedigers van veld f4 te elimineren. Als zwart zelf 11. .... h5 speelt kun je gewoon 12. 0-0 h4 13. Ph1 Lg4 doen. Het ziet er dreigend maar volgens mij houdt wit dit gewoon en wint zn f-pion terug, bv 14. Pxg3 hxg3 15. Lxg4 Dxg4 16. Dxf4.

Tenminste dat is wat ik gisteren met mn tegenstander had geanalyseerd... wat fritz ervan zegt weet ik niet..

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Seth van der Vegt on 15-12-2007 at 16:46.

15-12-2007 16:04 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Seth van der Vegt
Zelf wist ik dezelfde vrijdag met wit in nagenoeg dezelfde variant vh koningsgambiet in 15 zetten te winnen...


De volgende keer speelt Olivier voor Houten en Seth voor ons, oké? ;-)

15-12-2007 16:08 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien hebben ze bij Houten ook een goede vervanger voor onze eerste bord speler van vrijdagTong

Maare hoe ging jouw partij Seth? 15 zetten is wel erg snel..

15-12-2007 16:26 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Misschien hebben ze bij Houten ook een goede vervanger voor onze eerste bord speler van vrijdagTong


Hmpf, maar...maar... ik stond gewonnen!
</Hora-modus>

15-12-2007 16:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heb mn vorige post ff uitgebreid met wat ik denk dat een verbetering is.

Ik won als volgt:

Seth van der Vegt - Onno Kooy

1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Pf3 g5 4. h4 g4 5. Pe5 Le7 (OK dit niet hetzelfde als 5. .... d6, en ook duidelijk zwakker) 6. Lc4 Lxh4+ 7. Kf1 Ph6 (7. ... d5 8. Lxd5 Ph6 9. d4 is beter, maar nog steeds goed voor wit) 8. Pxg4 Pxg4 9. Dxg4 Lg5? (9. .... d5 10. Dxf4 dxc4 11. De5+ is een betere mogelijkheid, hoewel wit wel een beter eindspel gaat overhouden) 10. Df5! d5?? ( verliest direct, 10. .... Df6 11. Txh7 Dxh7 is beter, maar wit staat ook hier duidelijk beter) 11. De5+ Kd7 12. Dxd5+ Ke7 13. Dxf7+ Kd6 14. Dd5+ Ke7 15. Dxg5+ 1-0

15-12-2007 17:17 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van mijn kant begint eindelijk de vorm weer terug te komen. Na mijn (m.i.) strakke en zelfs mooie overwinning op Jan-Pieter wederom een prima potje bij Pijnacker-uit.

Mijn tegenstander kende mij nog, 3 jaar geleden schijn ik een lullige opmerking te hebben gemaakt. Zoals Mark al fijntjes opmerkte deed ik dat destijds wel vaker dus herinnerde ik me daar niets van. In ieder geval had ik een lekker gemotiveerde opponent dus. Draaiend hoofd

In een aangenomen damegambiet koos ik voor Pf3 en de rustige aanpak, geen gekke gambietachtige toestanden, want ik merk zelf dat hoewel ik altijd genegen ben om te gaan voor idiote verwikkelingen, dit niet mijn sterkste punt is.

Met een lekker ruimtevoordeeltje in de tas dacht zwart rond zet 15 plots zo'n 40 minuten na over 1 zet. Die tijdspanne kwam goed van pas; steeds leverde ik wat van die voorsprong in om met 20 tegen 5 minuten en een vrijpionnetje het T+T+P-eindspel in te gaan.
Helaas vertelde precies toen de teamleider van Pijnacker ons dat ze al 4,5 bordpunt hadden verzameld en dat haalde wel wat plezier weg uit de goede stelling. Nee!

Achteraf bezien nog niet 1-2-3 te winnen, maar juist die tijdvoorsprong was een ideale partner waardoor zwart op truukjes ging spelen waardoor ik kon counteren en de pion doorliep; achteraf was blijven staan juist de methode - maar zie dat maar eens te doen als je weinig tijd hebt, dan gok je juist op valletjes.

Een soepel punt dus, helaas i.t.t. de rest v/h team.
Tegen WSC zou een 4-4 of meer zeer gunstig zijn en dan moet er 10 dagen later gewonnen worden van SHTV. Hierbij hopen we ook nog heel hard dat het 5e tegen SHTV kan stunten, dat zou ook bijzonder bruikbaar zijn.

Al met al, voor 1 februari weten we feitelijk of onze opdracht voor dit jaar - handhaving - geslaagd of mislukt is. En of we trainer Richard voor langer gaan vastleggen of op zoeken moeten naar een nieuwe teamleider. Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-12-2007 17:26 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Seth van der Vegt

Quote

Originally posted by Elguapo
Ik beperk me tot eigen partij.

Na 1. e4 e5 2. f4 ef4 3. Pf3 g5 4. h4 g4 5. Pe5 d6 6. Pxg4 Le7 7. d3 Lxh4+ 8. Pf2 Dg5 9. Dd2 Lg3 10. Pc3 Pe7 11. Pe2 kwamen we in de volgende stelling terecht:



In deze stelling twijfelde ik lang tussen:

1. Pxg3 gevolgd door 1. .. Dxg3 2. b3 en vervolgens Lb2 om lang te gaan. Ik vreesde echter allerlei trucs op de witte koningsvleugel en koos daarom een wat meer solide opstelling.

2. Ik speelde Pg1 om vervolgens Pf3 te kunnen spelen. Meer solide, dat misschien wel. Het zijn alleen wel 4 paardzetten als je nog niet lekker ontwikkeld bent, en je koning ook centraal staat.

Ik combineerdere er nog wat andere slappe zetten achteraan, waardoor het eigenlijk nooit echt een strijd is geworden. Zwart ontwikkelde vrolijk verder en wit werd eenvoudig aan de kant gezet.

Weinig bevlogen van mijn kant, misschien dat die na-ijlende griep er wat mee te maken had.


Jammer dat er verloren is jongens! Tot mijn verbazing lees ik hier dat Olivier verliest in een variant vh koningsgambiet die dacht ik goed is voor wit. Zelf wist ik dezelfde vrijdag met wit in nagenoeg dezelfde variant vh koningsgambiet in 15 zetten te winnen...

Volgens mij kun je beter 11. Le2 spelen met het idee Th5 of Lh5 om een van de verdedigers van veld f4 te elimineren. Als zwart zelf 11. .... h5 speelt kun je gewoon 12. 0-0 h4 13. Ph1 Lg4 doen. Het ziet er dreigend maar volgens mij houdt wit dit gewoon en wint zn f-pion terug, bv 14. Pxg3 hxg3 15. Lxg4 Dxg4 16. Dxf4.

Tenminste dat is wat ik gisteren met mn tegenstander had geanalyseerd... wat fritz ervan zegt weet ik niet..


Schiller, Who's Afraid of the King's Gambit? geeft na 10. Pc3:

Quote

10. ... Nf6 11.Ne2 Qe5! Is an improvement on 11&Bxf2+ 12.Kxf2 Ng4+ 13.Kg1 Ne3 14.Nxf4 Nxf1 15.Kxf1 as given by Gallagher. Now after 12.Nxg3 fxg3 and Black is better, Winants-Almasi, Wijk aan Zee 1995.


Winants-Almasi is ook de enige partij die ik met deze variant in de database heb.

Het meer gebruikelijke alternatief is 7. d4 met als hoofdvariant (wederom Schiller): 7. ... Bxh4+ 8.Nf2 Qg5! 9.Nc3 Nf6 10.Qf3 Ng4! 11.Nd1 Nc6 12.c3 Nxf2 13.Nxf2 Bg3 14.Kd1 Be6 15.Nh3 Qg7 16.Be2! 0-0-0 17 Nxf4 Bxf4 18 Bxf4 d5 19 e5 Bf5.

NB in een van de varianten van Schiller - geen idee of het deze of een ander is - heb ik een lek 'gefritzd'. Gebruik van bovenstaande informatie is dus volledig voor eigen risico. Tong

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

15-12-2007 23:34 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De5 klopt. Dat was de enige variant waar ik niet helemaal blij mee was. Meer dan een klein voordeeltje voor zwart is het echter niet. Maar goed, zwart speelde hier geen Pf6 ook heh...

15-12-2007 23:45 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller