Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » HSB-bekerteam in slotfase ruim langs DD
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

HSB-bekerteam in slotfase ruim langs DD Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het HSB-bekerteam heeft met 3½-½ van DD gewonnen. De uitslag kwam echter pas in de tijdnoodfase tot stand, en viel daar ruimer uit dan op basis van de borden (en tijd) was verwacht.

Het verloop van de wedstrijd was prettig. Zowel Har van Himbergen als Frank van Zutphen leken met een voordeeltje uit de opening te zijn gekomen. En Willem-Jan van den Broek en Martin Glimmerveen stonden ook niet minder.

Dat laatste toonde Willem-Jan vlot aan. Nadat zijn stelling steeds beter was geworden kwam hij met een stukoffer witte stelling binnen en was het eerste punt binnen.

De andere spelers waren echter geenszins van plan er snel een punt achter te zetten. Tot diep in de tijdnoodfase speelden ze door. Har was zijn voordeel kwijtgeraakt, maar stond nog redelijk gelijk. Alleen had hij erg weinig tijd over. Dat laatste gold ook voor Frank, al had die nog steeds voordeel. Op het eerste bord stond Martin echter zeer prettig met een tijdsvoorsprong en een gedekte vrijpion op de zesde rij.

Daar waar de toeschouwers een overwinning voor Martin en twee nederagen op tijd op de andere borden verwachtten, ging het anders. Allereest kreeg Har met een behoorlijke tijdsachterstand remise aangeboden. Hij stond wat minder, maar leek zijn koning net goed genoeg beveiligd te hebben. Met een minuutje op de klok kneep hij uiteraard zijn handen dicht met het aanbod.

Vervolgens kwam Frank in vreselijke tijdnood. Hij had eerder zetherhaling laten liggen, om daarna een wilde tijdnoodfase in te gaan. Daarin vergat zijn tegenstander een stuk in veiligheid te brengen, waardoor de stelling plots zeer gewonnen was. Alleen was zijn tijd bijna op. Heel snel spelen dus, en met nog ruim 10 seconden op de klok wist hij zijn tegenstander mat te zetten.

Tenslotte was Martin nog bezig. Hij probeerde de stelling te forceren, om zo zijn vrijpion uit te kunnen buiten. Dat deed hij wellicht niet helemaal correct, maar het hij wist uiteindelijk de g-lijn te openen. Zijn toren kwam binnen, waarna zijn tegenstander, die ook nog maar weinig tijd had, de vlag kon strijken.

 DSC2018-DD18893½-½
1Martin Glimmerveen2076-P. Smeele20241-0
2Har van Himbergen2056-L. van der Sluijs1803½-½
3Frank van Zutphen1985-W. Reimer18651-0
4Willem-Jan van den Broek1954-R. Henn18641-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-11-2007 00:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, hoewel ik de opening niet echt goed kende kreeg ik steeds meer een prettige stelling en mijn tegenstander had meteen na de opening veel tijd nodig. Uiteindelijk was dit eindspel (Ieder D+T+7p, maar ik had gedekte vrijpion op d6) het beste wat er in zat denk ik.

Het is dan wel jammer dat je dat dan min of meer moet afraffelen. Daardoor speelde ik het niet al te handig en na een mislukte combinatie liet ik dameruil toe. Het resterende toreneindspel was denk ik nog steeds gewonnen, maar ik had niet genoeg tijd meer om het secuur te spelen, dus ik ging min of meer forceren. Ik vond de winstweg, maar zwart had twee zetten lang een aftrekschaakje. Om mijn toren te dekken zou ik mijn kroonpion(nen) kwijt zijn geweest. Gelukkig had mijn tegenstander op dat moment slechts anderhalve minuut. Knipoog

13-11-2007 08:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

eindspel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dame en toren ... eindspel?
Ik noem stellingen met dame en toren (ieder) meestal geen eindspel.
Er zijn verschillen in karakteristiek tussen middenspel en eindspel (veiligheid van de koning versus activiteit van de koning, snelheid en activiteit versus tempozetten en zetdwang, ...).
Noem je dat echt een eindspel?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-11-2007 09:16 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie en afgetekende overwinning, gefeliciteerd!

En als antwoord op Kees: ja, ook dat wordt een eindspel genoemd, puur vanwege het geringe aantal stukken op het bord.
Maar omdat inderdaad met zware stukken op het bord de koningen vaak niet veilig zijn is het zaak de koning juist niet te centraliseren (zoals in andere eindspelen wel gebruikelijk is).

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 13-11-2007 at 10:28.

13-11-2007 10:28 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Gefeliciteerd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor allen Gefeliciteerd , en een extra schouderklopje Red Face voor Frank..bloedstollend en dan toch afmaken Draaiend hoofd

13-11-2007 19:01 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De tegenstander van de volgende ronde is wederom geen gemakkelijke: WSC.

"zondag 16 december 2007
De loting voor de tweede ronde van de HSB-beker heeft plaatsgevonden. In de tweede ronde zijn de volgende teams aan elkaar gekoppeld:

RHC-Arena - Botwinnik
WSC - DSC
Promotie - SHTV
Scheve Toren - Pomar"

(bron:www.haagseschaakbond.nl)

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-12-2007 17:36 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller