Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2007-2008 » Patrick de Bas laat zijn licht schijnen over de donkere Halloween variant
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Patrick de Bas laat zijn licht schijnen over de donkere Halloween variant Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Patrick de Bas had een intressant verhaal over de Halloween variant, ook wel het Belgisch gambiet genoemd.

1.e4 e5 2.f3 c6 3.c3 f6 4.xe5!? xe5 5.d4



Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooisite.

07-08-2007 07:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oranje-Anink tweemaal wit wint. Marco Speelde 4...Lb4 en kwam na 5de5 PE4 6 Dd4 Lc3 7 bc3 Pg5 nooit uit de wurgende positionele greep.

Zelf probeerde ik 4... Pg6 door de meester aanbevolen 5 e5 Pg8 6 Lc4 Lb4 maar kwam nooit echt onder de druk uit. Het beste lijkt nog 6.. c6 en na 7 Df3 d5 8 ed6 e.p. (en passant Happy Le6 alhoewel ook dan wit over compensatie beschikt.

07-08-2007 12:07 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
(...) Het beste lijkt nog 6.. c6 en na 7 Df3 d5 8 ed6 e.p. - en passant Glimlach - Le6 alhoewel ook dan wit over compensatie beschikt.


En passant...Baas leg jij dat me eens uit! Draaiend hoofd Lach Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

07-08-2007 14:08 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor een ieder die wat verder wil graven, hierbij de beloofde links:

Artikel Tim Krabbe, verhaal met diverse partijen.

Homepage Stefan Jakob, helaas verouderd; een paar artikelen en partijen.
NB De database lijkt offline. Ik heb hem in Chessbase. Wie interesse heeft, moet me maar een IM/mailtje sturen.

Maurits Wind/DD heeft een Halloween e-mailtoernooi georganiseerd. Ook is er informatie te vinden in het tijdschrift Kaissiber.

Tot slot de 'theorie', zoals die in mijn database - zie boven - staat. De winstpercentages voor wit staan tussen haakjes:
[Disclaimer: voornamelijk blitz-partijen, gemeleerde groep spelers, gebruik op eigen risico!]

I 5. ... Pc6 6. d5
Ia 6. ... Pe5 (78 )
Ib 6. ... Pb8 (88 )
Ic 6. ... Pa5(!?; 50)

De conclusie dat Pc6 niet zaligmakend was, kwam tijdens de training al naar voren, alhoewel het originele 6. ... Pa5 nog best goed scoort. Dan wel na 7. e5 voortzetten met 7. ... Pg8 8. d6 cxd6 9. exd6 Df6 10. Pb5 Kd8, waarna pion d6 op termijn valt en zwart wint.

II 5. ... Pg6 6. e5 Pg8 7. Lc4 (volgens mij het meest gespeeld tijdens de rapidwedstrijden)

IIa 7. ... Lb4 8. Df3 Lxc3 9. bxc3 f5 10. h4 (66)

IIb 7. ... d5 (de Euwe-weerlegging) 8. Lxd5 c6 9. Lb3 (67)

IIc 7. ... d6 8. Df3 f6 9. o-o dxe5 10. dxe5 Pxe5 11. De4 (56)

IId 7. ... c6 [meest gekozen tijdens het dubbelrondig 3 0 thematoernooitje na afloop; deelnemers Richard, Ted, Patrick en Marco]

-IId1 8. Df3 d5 9. exd6 e.p. Le6 (38!)

-IId2 8. De2 Db6! 9. Df3 f5 (0!)

De claim van Richard dat wit in variant IId1 nog compensatie heeft, kan kloppen, maar het zal zeker geen volwaardige compensatie zijn.

Het door Jakob aangedragen alternatief De2 blijkt te stuiten op een sterke riposte (die volgens mij door niemand tijdens de zomerschaak is gevonden, noch in de rapid, nog in de snelschaak na afloop). Maar wie weet is deze variant ondertussen alweer gekraakt ...

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

08-08-2007 01:30 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller