Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » DSC-ers kunnen terugkijken op geslaagd Leiden Chess Tournament
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

DSC-ers kunnen terugkijken op geslaagd Leiden Chess Tournament Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zes DSC-ers deden mee aan de eerste editie van het Leiden Chess Tournament. Ze kunnen terugkijken op een geslaagd toernooi met wisselende resultaten.

In de A-groep waren (slechts) twee DSC-ers actief: Kees van der Meer en Marco Anink. Kees wist in de laatste ronde z'n toernooi te redden met een overwinning. Dat werd tijd, na zeven remises en een nederlaag. Zoals Kees zelf al zegt schaakt hij de laatste tijd wat weinig en dat merk je toch.

Marco zou gezien zijn rating in de staart van het A-peleton moeten bungelen, maar kon in de meeste etappes buiten verwachting goed mee.
Zijn gedurfde ontsnapping in de 4e rit, met een spektakelstuk tegen Koes was er een om in te lijsten;
zijn 21. Pe6! tegen een Joegoslaaf was ook heerlijk om te spelen, waarna deze 2080+-speler genadeloos van het bord werd gezet. 3,5 uit 8 een reglementair punt maakten 4,5 uit 9; er had wellicht nog meer in gezeten maar dat is natuurlijk bijna altijd zo.

In de B-groep deden vier DSC-ers mee: Naomi en Tabitha Snikkers, Simon Dirkse en Adriaan ter Mors.

Simon eindigde op 4 punten met vreselijke blunders maar ook mooie manoeuvres en goed aanvalsspel.
Helaas zijn stille zetten niet aan hem besteed, anders zou zijn aanval in de laatste ronde tegen zijn tegenstander (elo ca. 1850) hardhandig zijn doorgeslagen. Nu ging dat alsnog mis. Niettemin een best aardig resultaat en weer een paar ratingpuntjes winst, en als derde geeindigd in zijn ratingcategorie <1550. Als hij wat minder grillig spel kan vertonen zou hij makkelijk mee kunnen draaien rond de 1700.

Adriaan liet vrijdag op schitterende wijze zien hoe je met paard en loper mat zet, en heeft eveneens echt goede partijen gespeeld, het weer weggegeven, slechte partijen gespeeld en alsnog gewonnen; van alles wat en dat kwam uit op 4½ 50 procent dus en een TPR rond de 1700, dus die wint nog wel wat rating.

Leuk toernooi, hopelijk volgend jaar weer!

Zie ook de draad ten tijde van het toernooi.

DSC-resultaten:

plaats naam pnt rating TPR W-We

A-groep:
27. Marco Anink 4,5 1943 2058 + 1.13
Kees v/d Meer 4,5 2153 1974 - 2.09

B-groep:
10. Naomi Snikkers 5,5 1727 1897 + 1.80
26. Adriaan ter Mors 4,5 1624 1690 + 0.54
35. Simon Dirkse 4,0 1531 1605 + 0.83
41. Tabitha Snikkers 3,5 1366 1520 + 1.23

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Marco on 23-07-2007 at 15:17.

22-07-2007 16:44 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de opening en het begin van het toernooi speelde ik onzeker.
Naarmate de partij en het toernooi vorderden, werd het steeds beter.

De url waar Marco naar verwijst, heb ik verwijderd.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 24-07-2007 at 14:16.

23-07-2007 09:21 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, mag ik vragen wat die link met het toernooi te maken heeft?

Voor wat betreft mijn toernooi toch een relativerende noot: ik prefereer altijd mee te doen aan B-groepen, maar omdat mijn uitermate slechte Noteboom-resultaat van februari (in de A-groep aldaar 0 uit 5!) nog niet verwerkt was voor de ratinglijst had ik ditmaal geen keuze en moest ik plaatsnemen bij de grote jongens.

En hoewel ik het altijd leuker zal blijven vinden om koning eenoog tussen de blinden te zijn, kon ik het A-peleton ditmaal voor het eerst redelijk bijbenen!

Van de 68 deelnemers was ik 59ste geplaatst; een 27ste plek was mijn deel met een TPR van 2058 en een W-We van + 1.13. Nu is het beeld wel door 2 factoren vertekend:

1. Mijn rating is mijn KNSB-rating en die van alle tegenstanders was die op de FIDE-ranglijst. Gemiddeld is die zo'n 30 punten hoger dan hun nationale rating.
2. De resultaten worden pas meegeteld voor de ratinglijst van augustus, dus wordt dit geteld vanaf mijn rating waar nog iets van 50-60 punten vanaf zal gaan per 1 augustus; dit helpt mijn ratingwinst weer vooruit.

Van het weekend en vandaag heb ik nogmaals het boke Chess for Tigers doorgenomen. En het grootste verschil dat deze prestatie heeft bewerkstelligd is een verandering in mentaliteit. Ik heb namelijk met zwart een 2200 op remise gehouden, en met wit 2 spelers met 2000+ genadeloos van het bord gezet.

Vanaf nu weet ik dus dat ik tegen 2250- nooit kansloos zal zijn. Natuurlijk geldt dat voor iedereen, maar wanneer je dat door de praktijk in het verleden gestaafd weet, dan is dat vertrouwen er ook pas echt.

Ik ga de 2000 halen. Misschien niet dit jaar, maar wel binnen 5 jaar. En DSC5 gaat zich handhaven in de promotieklasse. Alles sal reg kom.

Het enige wat dan weer jammer is is dat mijn tegenstander in ronde 5 zich onverhoopt moest afmelden. Mijn FIDE-TPR van 2058 is dus gebaseerd op 8 resultaten; eentje te weinig voor een FIDE-rating.
Daar is het dus nog even op wachten.

Maar dat is een mooie gelegenheid om tijdens een toernooitje in Italie, waar de vrouwen mooi zijn, het weer zacht, het leven goed maar de schakers slecht, die rating wellicht meteen maar te tillen naar de 2100.

Over het toernooi zelf trouwens niets dan goeds; een goede organisatie, een gemoedelijk en gezellig toernooi, en als het er volgend jaar weer is ben ik er bij!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

23-07-2007 14:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Marco Benink? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
ik prefereer altijd mee te doen aan B-groepen

Marco A, gefeliciteerd met dit nette resultaat.
Je hebt lang genoeg in de kinderbadjes gespeeld, je ziet nu dat je gewoon mee kunt met de "grote" jongens.
Want ze zijn eigenlijk helemaal niet zo groot.
Ga gewoon oefenen met baantjes zwemmen in de A-groep, dan kan je de 2000 rating verdienen.
En als je toch in een B-groep de Bink wilt uithangen, kies dan voor een pseudoniem (suggestie: Benink).

23-07-2007 20:53 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller