Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Computervoutjes
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Computervoutjes Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor wie ervan houdt: een aantal stellingen die computers als winst geven terwijl het volgens mensen remise is.
Als voorbeeld geef ik de stelling: Wit Ke2, Lg2 en Zwart Ke4, Tf3 en Tf8.
Dit is een eeuwige penning; wit aan zet speelt 1. Lh1 en kan bij correct spel niet verliezen. Fritz geeft een beoordeling van -5 of zo.
Shipof heeft een stapeltje van dit soort stellingen gepubliceerd op http://www.worldchessrating.com/52177235...905145836528391
Het zouden aardige voorbeelden zijn voor een column Rekenvoutjes, maar die bestaat helaas niet meer. Vandaar, de url voor de liefhebbers: veel plezier!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

06-02-2003 15:39 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We moeten natuurlijk wel in de gaten houden dat de scores die computers genereren niet bedoeld zijn als een objectieve beoordeling van de stelling.

Ze zijn slechts een middel voor een computer om uit verschillende zetten een keuze te maken.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

06-02-2003 16:08 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een erg leuke link. Maar begrijp ik dat de column Rekenvoutjes niet meer is? Komt er dan wel iets anders van jouw hand voor in de plaats, Kees ?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

06-02-2003 17:15 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Rekengoed Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Maar begrijp ik dat de column Rekenvoutjes niet meer is?

Nee Lach Draaiend hoofd Lach

Quote

Komt er dan wel iets anders van jouw hand voor in de plaats, Kees ?

Als je het AxiomA goed zou lezen zou je weten dat Kees zijn Rekenvoutjes heden ten dage Rekengoedjes noemt...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-02-2003 10:31 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Rekengoed Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad, na sinds mensenheugenis Rekenvoutjes te hebben gefabriceerd op schaakbord en schrijfpapier is er thans een nieuwe serietitel: Rekengoed.
Ik hoop dat na de Rekenvoutjes, die velen inspireerden, ook de nieuwe titel ter inspiratie en vermaak moge dienen. Ook weer niet te veel inspiratie svp. Ik bedoel: mijn tegenstander van Zukertort 3 rekende 23 zetten lang alles correct uit, en daarna ook alles. Goede partij van die jongen, hij heeft nu 5 uit 5 en dat is meer dan ik heb. Rolt met ogen

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

11-02-2003 13:52 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Computervoutjes deel 2, oftewel Lopers tegen pion Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Kees van der Meer
Een van de prachtige stellingen over het onbegrip van schaakcomputer van Shipof is: Wit Kd1, Zwart Kd8 en 8 zwarte lopers op a7, b6, c7, d6, e7, f6, g7 en h6.
Evaluatie van computers: Junior-7: - 18.34; Fritz-7: -26.59. De stelling is natuurlijk potremise, dat ziet een kind. Je kunt net zo goed 32 zwarte lopers hebben: het is remise en dat blijft het. Draaiend hoofd Lach Draaiend hoofd
Waar ik mee zat te spelen: Met K + twee paarden tegen K-alleen kun je geen mat afdwingen, maar met K+ twee paarden tegen K + pion soms wel.
Hoe zit dat als we tegenpartij het voordeel van een pion gunnen?
Ik ben benieuwd naar Uw reactie op de volgende stelling: Wit: Kd1, Lb8, Ld8, Lf8, Lh8 en Lh6; Zwart: Kb1 en pion a6. Wie heeft enig idee of dat te winnen is, of is het remise?
Als we er niet uitkomen, zetten we hem als Rekengoed nr. 105 in het volgende Axxxxxioma!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-02-2003 14:00 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk niet dat wit kan winnen.

Zwart kan alleen worden matgezet op a1 met de pion op a2 en de witte koning op c1 of c2. Op alle andere velden kan de witte koning niet genoeg witte velden bestrijken.

Je moet zwart dus dwingen om de pion naar voren te spelen middels tempodwang.

Stel dat je in staat bent om de zwarte koning naar a1 te dwingen. (wat vermoedelijk niet eens lukt)
Witte koning op c2 en een loper op c1. Zwart kan dan heen en weer lopen tussen a1 en a2. Door een loper op de lange diagonaal te plaatsen dwing je de pion naar voren. Tot dat de pion op a3 komt. Nu moet je de loper van de diagonaal halen, want anders is het pat. En vervolgens gaat de koning weer naar a1. En omdat je a2 niet kan beheersen met de loper zal de zwarte koning hier altijd naar toe gaan. En komt wit dus niet verder.

12-02-2003 14:13 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

met zwarte pion winst voor wit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, met de pion moet het te winnen zijn door zetdwang, maar je moet even prutsen

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-02-2003 10:31 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sorry Kees maar het is onoplosbaar. Je hebt weliswaar een beperkte vorm van tempodwang, maar Je kan krijgt zwart nooit van de witte velden af, zonder de dominantie over de zwarte koning te verliezen...

Ergo, remise.

Ter illustratie:
Wit:
Lc1 Lb4 Ld6
Zwart
b3 Ka1

Zwart aan zet.

Vanuit deze stelling krijg je het nooit te nimmer voor elkaar de pion te laten opspelen. Dat kan alleen als de pion op een wit veld staat.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-02-2003 14:49 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Winst! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zet hem maar in de Axioma, Corniel. Ik geloof dat ik hem heb!
De stelling van Shiep, dan het paardenverhaal en dan de uitdaging vanuit de stelling met 5 lopers vs. pion.
Ik bied een fles wijn voor de eerste die de winst aangeeft.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

17-02-2003 10:09 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Zet hem maar in de Axioma, Corniel. Ik geloof dat ik hem heb!
De stelling van Shiep, dan het paardenverhaal en dan de uitdaging vanuit de stelling met 5 lopers vs. pion.
Ik bied een fles wijn voor de eerste die de winst aangeeft.

Ik zal hem plaatsen Kees, komt voor de bakker...

Maar volgens mij kan het echt niet Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-02-2003 10:47 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik sluit mij voorlopig aan bij Corniel... ik denk ook dat het niet kan. Maar ik ben natuurlijk wel zeer benieuwd naar de oplossing.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

17-02-2003 11:00 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Sander
Ik sluit mij voorlopig aan bij Corniel.

En dus bij Albert 8) Knipoog 8)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-02-2003 13:46 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Gabriel Gabriel is a Male
forumlid


geregistreerd: 03-06-2002
aantal berichten: 13

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

met Zappa, puntje van je tong dat uit je mond steekt, kamillethee, en oud Weerlegging-materiaal moet het te doen zijn.
de laatste 6 halve zetten heb ik.
morgen puzzel ik de eerste 50 bij elkaar.



18-02-2003 01:36 Gabriel is offline Send an Email to Gabriel Search for Posts by Gabriel Add Gabriel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hm, misschien moet ik toch nog maar s goed naar een en ander kijken. Iemand die Zappa draait tijdens het schaken weet natuurlijk duidelijk waar hij mee bezig is. Goed zo!

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

18-02-2003 09:24 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Gabriel
met Zappa, puntje van je tong dat uit je mond steekt, kamillethee, en oud Weerlegging-materiaal moet het te doen zijn.
de laatste 6 halve zetten heb ik.
morgen puzzel ik de eerste 50 bij elkaar.

Ik verzoek je de oplossing niet te plaatsten op het forum:
Anders heeft het geen zin om hem te plaatsen in het clubblad. Daarnaast heeft Kees een fles wijn uitgeloofd voor diegene die de oplossing vindt, die zou dan ook aan je neus voorbij gaan.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-02-2003 10:27 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die laatste 6 halve zetten heb ik ook, maar die 50 ervoor.... Verward

Ik ben nog wel even aan het puzzelen vermoed ik! Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-02-2003 12:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

uitnodiging Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wel, de stelling staat in Axioma, pag. 47 dacht ik.
De uitnodiging staat erbij.
Ik vraag me af of anderen de truc zien die ik zag.
Ik vraag me ook af of wat ik zag correct is.
Ik ben buitengewoon benieuwd of ik slimmer ben dan heel DSC. De kans bestaat natuurlijk ook dat heel DSC straks gierend van het lachen over me heen valt omdat er een 'voutje' in de analyse zit.
Inmiddels hebben Sander, Corniel, Albert en misschien ook Untagonclick geopteerd voor 'onoplosbaar'. Bewijs ontbreekt nog, uiteraard, want ik heb de oplossing (denk ik).
winfvdm

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

31-03-2003 09:12 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb nog niet geopteerd voor onoplosbaar. Ik zie bepaalde mogelijkheden, maar had graag de witte koning een veldje naar voren gehad in de beginstelling... Nu kom ik er (nog)niet echt uit.Frons Maar wat niet is kan nog komen!

En winfvdm maakt natuurlijk wel eens een rekenvoutje, maar in dit soort analyses heb ik hem toch vrij hoog zitten. Als hij zegt dat het (met een truc) kan.............

dan zoek ik (waarschijnlijk nog heel lang) verder................

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

01-04-2003 16:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik heb de oplossing

11-04-2003 20:31 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller