Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Het juk van Elo
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Het juk van Elo Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het juk van Elo, of hoe goed Albert is

Ik heb in een Nobel in het schaakspel al eens mijn ongenoegen geuit over het waarderen van schakers op basis van hun elo-rating. Dat ging toen voornamelijk over het neer kijken op zij die aan de onderkant van de elo-lijsten bungelden door diegene die wat hoger stonden.

Maar nu treed er een veel grappiger fenomeen op: Albert - een niet onverdienstelijk schaker - heeft door een speling van het lot en niet onaardig spel, afgelopen seizoen in de derde klasse 100 procent gescoord. Aangezien dit zijn enige resultaten waren voor zijn rating heeft de KNSB in al haar wijsheid een fictieve rating van 2030 aan Albert gegeven. Nu is Albert de eerste om dit getalletje te relativeren maar de rest van de vereniging - vooral de niet ingewijden - blijken hier moeite mee te hebben...

Want wat blijkt? Albert mocht invallen in het derde, omdat de teamleider dacht: "Hé, Dhr. A. Kemeling - ken ik niet - heeft 2030, nou die moet ik dan maar vragen." En toen Gabriel Smit als vervanger van het tweede ook een invaller moest zien te ritselen vroeg hij dus direct naar het nummer van Albert.

Een ander uiterste is Theo Rekveldt. Hij is (inschatting) iets sterker dan Albert, maar heeft een rating van 1550 of daaromtrent. Reden: hij heeft al jaren geen externe meer gespeelt of toernooien die meetellen voor de rating en is in de tussenliggende jaren een stuk sterker geworden. Toch zou hij net zo goed in aanmerking kunnen komen als invaller, maar er is geen teamleider die hem belt. Elo, zucht...

Tot slot nog meer van hetzelfde: Annemaria Dokman kwam ooit onder gelijksoortige omstandigheden aan een aanvangsrating van 1950. Had direct een uitnodiging voor het NK te pakken. En geloof me hoor, ik wil niets kwaads zeggen over Annemaria (het is een schat van en mens) maar op het NK heeft ze niets te zoeken.

Conclusie: Elo is misschien een leuke indicatie, maar zegt niet alles. Ratings zijn lang niet altijd betrouwbaar omdat ze per definitie achter de feiten aanhobbelen. En dat werkt twee kanten op.

p.s. Albert, hulde voor je zelfspot en je relativeringsvermogen, dat zouden meer schakers mogen hebben!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-02-2003 12:54 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er zijn nog steeds heel veel mensen die denken dat de rating gelijk is aan de speelsterkte.

Ook bij de tegenstanders van dit seizoen was dat weer opvallend:

Bij Collectief vroegen ze zich af wat een 2000plus speler in het vierde van DSC deed.

Bij Vogelwijk gebruikten ze deze informatie om de opstelling aan te passen ( conform DCS 4: de speler met de hoogste rating op het laagste bord).

Rijswijk vond het achteraf ook zuur dat ze verloren, lees in hun clubblad:" Maar werd op het einde door zijn tegenstander er genadeleloos van afgehakt. Dit is niet gek als je zijn tegenstanders rating ziet."


En ik maar uitleggen dat mijn speelsterkte niet gelijk is aan mijn rating.
1 troost: volgend jaar zal mijn rating onder de 2000 zijn gedaald.

05-02-2003 15:49 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by albert
1 troost: volgend jaar zal mijn rating onder de 2000 zijn gedaald.

Dat klopt, maar echt opschieten doet het niet:

Op basis van wat je nu gespeeld hebt krijg je volgens mij de volgende rating:
Vorig seizoen 10 uit 10 tegen 1575 + 3 uit 5 tegen 1621 is een Rating van 1900.

En als ze je rating als uitgangsrating gebruiken (alsof je al 25 partijen gespeeld zou hebben) kom je zelfs op ratings in de buurt van de 1965, dus dat schiet niet echt op.

Aan de andere kant, als je gewoon twee jaar lang goed blijft spelen (en nog wat beter wordt) kom je straks op een betrouwbare rating van 1800 uit! En dan wordt je gewoon op bord 1 gezet in de tweede klasse. (Of op een lager bord in een hogere klasse natuurlijk)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-02-2003 17:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja ELO...we hebben nu eenmaal iets nodig om mensen bij aanvang van toernooien te classificeren. Dat heet ELO, en als je maar genoeg speelt wordt je rating vanzelf wel betrouwbaar.
Dat bij onbekenden speelsterkte gelijk wordt gesteld aan rating, het zij zo, maar zeker intern weet je na een tijdje wel ieders werkelijke speelsterkte. Er zijn altijd maar enkele uitschieters, dat is bij alles zo.
Wat WEL een probleem is dat sommigen zich gedragen naar rating. Maar alsof mensen zich in het dagelijks leven anders gedragen: geld en beroep bepaalt toch veel van de status, en mensen gedragen zich daar ook naar. En bij het schaken wordt de status bepaald door aansprekende resultaten en een al dan niet betrouwbare rating.

Corniel : wat jij mij verweet in mijn eerste Pravda-column, doe jij nu in ergere mate: je hebt het namelijk over clubgenoten. Had Annemaria niets te zoeken op het NK ? Waarom ? Vergeet nooit: onderschatting is de grootste valkuil van iedere 'top'speler, of dat nu in een regionale of landelijke competitie is.
Enne, jij hebt niet te klagen over begrip invaller: René heeft bij het zoeken naar een invaller bij DSC5 blijkbaar niet naar de ratinglijst gekeken, maar geoordeeld naar eigen inzicht. Lach Lach Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

05-02-2003 17:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Wat wel een probleem is dat sommigen zich gedragen naar rating.

Dat klopt, vooral omhoog gevallen jeugdspelers die opeens heel veel ratingpunten stijgen hebben wel eens de neiging om naast hun schoenen te gaan lopen, en neer te kijken op mensen die een lager speelniveau en/of rating hebben.

Quote’s als:

Quote

DSC jeugdspeler
Maar op zo’n laag niveau – derde klasse HSB red. – kan je natuurlijk gewoon doorspelen met een kwaliteit minder (..)

Spreken boekdelen. Hoe cynisch overigens, dat diezelfde jeugdspeler zelf iets gelijksoortigs overkwam op derde klasse KNSB niveau.

Quote

Originally posted by Marco
Corniel: Wat jij mij verweet in mijn eerste Pravda-column, doe jij nu in ergere mate: je hebt het namelijk over clubgenoten. Had Annemaria niets te zoeken op het NK?

Ach, dat waren haar eigen woorden, ze is er ook niet voor niets niet heen gegaan. Verder gaat je vergelijking mank omdat ik Annemaria niet in een kwaad daglicht wilde stellen of met dédain over haar sprak, maar haar het kromme selectiebeleid van de KNSB aan de kaak wilde stellen. Net zo min als dat ik Albert zwart zou willen maken door te stellen dat hij zijn huidige rating niet waard is.

Quote

Enne, jij hebt niet te klagen over begrip invaller: René heeft bij het zoeken naar een invaller bij DSC5 blijkbaar niet naar de ratinglijst gekeken, maar geoordeeld naar eigen inzicht.

Euh, mijnheer Anink, ik weet niet of ik daar persoonlijk blij mee zou moeten zijn. Ik ben zeker blij wel blij dat René zich niet strikt aan de ratinglijst gehouden heeft, maar er zouden – de reden van mijn stukje – dus meer mensen moeten zijn die zich op eigen inzicht zouden moeten beroepen. En waarom René niemand uit het zesde gevraagd heeft (of hebben zij allen afgezegd) weet ik niet. Maar daar spelen echt sterkere spelers in dan ik.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-02-2003 18:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Haha Corniel, dat doe ik alleen bij jou. Tong Lach Tong
Een kwal minder hoeft helemaal niet beslissend te zijn, Fritz heeft het niet altijd bij het rechte eind; zie K+randpion+L van verkeerde kleur tegen K(staande op promotieveld), Fritz geeft dan +3 ofzo terwijl het potjeremise is. Ik denk dat de partij in kwestie trouwens, al dan niet goed, in ieder geval bijzonder vermakelijk was. Lach
De uitspraak kan ik me dan ook niet herinneren, ik heb het idee dat ik het toch minimaal over een stuk verschil had. Maar goed.
Selectiebeleid? Je hebt nu eenmaal een selectiemiddel nodig. Bij de vrouwen is dat de rating, bij de jeugd wordt er wat betreft de wild-cards gebruik gemaakt van een selectiekeuze. En die hoeft zijn keuze sowieso niet te verantwoorden...is dat meer wenselijk?


PS:René had Henrik gevraagd, die kon niet, en toen jou.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

05-02-2003 18:26 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dus ik begrijp dat Corniel volgende week invalt in het vijfde. Maar zo raar is dat toch niet? Dat heeft hij vorig seizoen ook al twee keer gedaan (en niet onverdienstelijk)!

Wat betreft ratings, je kunt ze gebruiken als selectiemiddel, maar binnen een vereniging is dat niet zo belangrijk. ''Ons kent ons'', en is het vinden van een goede invaller niet zo moeilijk.

Maar ik weet niet of ik het eens ben met de suggestie dat ELO een juk is. Velen zouden in Alberts schoenen willen staan en kunnen zeggen dat ze een rating boven de 2000 hebben of hebben gehad. Het is meer een grappig geval dan een juk lijkt me. Al moet je zo af en toe wel eens het een en ander uitleggen. Zolang zo iemand niet naast zijn schoenen gaat lopen (en dat gaat Albert tot op heden bijzonder goed af Grijns ) lijkt het me geen probleem.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

05-02-2003 18:35 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb twee remises tegen Albert in mijn database staan... staat toch leuk, tegen zo'n rating Grijns.
Als ik nog bij hem in de buurt kom dit seizoen ga ik er waarschijnlijk wel vanaf Glimlach.
Het blijft een niet onaardig psychologisch effect. Mensen schrikken zich de rambam, waarschijnlijk.
Ik ondervond iets dergelijks vorige week zelf: een interne partij bij DCSV. Ik had daar inmiddels 9 uit 9 en dus een reputatie als sterke schaker, hoewel de tegenstand nu niet echt fantastisch was.
Ik doe een niet-kloppend torenoffer, en mijn tegenstander vlucht meteen in eeuwig schaak terwijl hij me binnen een zet of tien mat kon zetten. Hij bleek de gehele partij gespeeld te hebben met het idee dat hij graag remise zou halen en vertouwde de zaak niet Glimlach. Normaal gesproken zou ik opgeven, maar ik hoopte zelf eeuwig schaak te kunnen geven... en kreeg het dus voor niets

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-02-2004 05:51 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

elo Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is maar een oplossing,denk ik, voor dit probleem .Als het een probleem is! Volgens mij is dat de analoge elo. Iedere partij die men speelt, in- en extern,dient te worden verwerkt volgens het door Elo voorgestelde systeem. Dat voorkomt uitschietters en genante situaties dat je het "niet waar "kan maken.

07-02-2004 19:41 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Ik heb twee remises tegen Albert in mijn database staan... staat toch leuk, tegen zo'n rating


Interne partijen staan in mijn database met een interne rating. En dan is het een stuk minder indrukwekkend (1593).

09-02-2004 17:41 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Party poop. Tong 2

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-02-2004 18:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller