Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC6 net niet langs DCSV
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC6 net niet langs DCSV Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

René Gelpke en de zijnen hebben net niet weten te winnen van DSCV. In de altijd sfeervolle Hofkerk werd het 4-4.

De avond begon met een lange verhandeling over de reglementen: sancties op het afgaan van de mobiele telefoon, het moeten noteren, en dat men na drie onreglementarie zetten verliest. Daarna konden we beginnen.

Op bord 1 viel het eerste resultaat te noteren. Albert Kemeling had een klein minnetje toen hij door iemand werd ingeseind. Dit bleek geen goed nieuws. Hij bood zijn tegenstander remise aan met de medeling dat hij wegens persoonlijke omstandigheden weg moest. Zijn tegenstander ging hier niet mee accoord - hij kon de beker voor best scorende DCSV-er nog winnen - waarna Albert opgaf en vertrok. Er zijn immers belangrijkere zaken in het leven dan schaken.

Niet heel veel later was Simon Drikse klaar. Zijn tegenstander bood remise aan in een onduidelijke stelling met een pion meer voor wit. Zonder te overleggen - dit ten onstentenis van de teamleider - ging hij accoord.

Gelukkig bleef de achterstand niet te lang op het bord staan. In een miniatuurtje zette Corniel Nobel DSCV boegbeeld Rens ter Veen weinig zachtzinnig van het bord.

Corniel Nobel - Rens ter Veen
Delft 2007

Na 21...c8


22.exf5 xf5
Het beste. De alternatieven zijn:
22...xc4 23.xg4+! h7 24.g5+ g8 25.xe6+ h7 26.f8+ h6 26.h8 mat
22...xf5 23.xg4+ xg4 24.xg4+ g7 25.xc8+ +-
23.xg4+ xg4 24.xe6+!
Uitschakelen verdediging.
24...fxe6 25.xg4+ 1-0

De overige borden gaven een niet geheel duidelijk beeld zien. DSC stond gemiddeld wel iets beter, maar het kon nog beide kanten op.

Sidney Cadot had een mooie stelling - de omstanders spraken van een winnende - om zeep geholpen. Sidney maakte het voor zichzelf echter nog moelijker door in een remise eindspel pardoes twee pionnen in de aanbieding te doen. Hij kon opgeven.

René Gelke had ondertussen een stuk gewonnen. Nadat de onderste-rij-grapjes wederzijds uit de stelling waren verdwenen zag zijn tegenstander er echter geen heil meer in en gaf op.

Invaller Wouter Offereins die speciaal van uit Brussel was ingekomen speelde een redelijk goede pot. Hij stond vanuit de opening iets gedrukt, maar toen zijn tegenstander vrijwillig twee stukken tegen een toren en een pion ruilde had zwart het betere van het spel. Wouter ontwikkelde een sterk loperpaar en leek recht op de zegen af te stevenen. Helaas door een kleine combinatie verloor hij een van de stukken. Het resterende eindspel was verloren, maar zijn tegenstander zag het niet en bood tegen het einde van de avond remise aan. Wouter nam dat natuurlijk aan.

Toen was het 3-3 en waren er nog twee over. Gerard Bilars had een mooie aanvalsstelling, en Edgar Huisman had remise afgeslagen in een toreneindspel met een pion minder. Of dat laatste verstandig was valt te bezien, zeker gezien het vervolg van de partij. Hij ging er vol voor, moest ergens berusten in torenruil en verloor het pionneneindspel genadeloos.

Gelukkig trok Gerard de stand gelijk: hij won een stuk en bracht een pionnetje richting de overkant. Toen de dame eenmaal op het bord was gaf zijn tegenstander snel op.

Al met al een avond met gemengde gevoelens. Het spel liet hier en daar te wensen over en hoewel we overtuigend kampioen zijn geworden, valt te vrezen dat we het volgend jaar in de eerste klasse zwaar gaan krijgen.

 DCSV 11628-DSC61679 4-4
1Paalvast A.G.M.1743-Albert Kemeling17621-0
2Stegenga F.J.1634-Edgar Huisman17541-0
3Jager M.D.1600-Gerard Bilars17230-1
4Steenweg P.1509-René Gelpke17000-1
5Veen R. ter1731-Corniel Nobel16460-1
6Veen R. v/d1600-Wouter Offereins1633½-½
7Slotemaker J.H.M.1514-Sidney Cadot16531-0
8Veen H. ter1570-Simon Dirkse1516½-½

30-03-2007 23:25 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

RE: DSC6 net niet langs DCSV Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Al met al een avond met gemengde gevoelens. Het spel liet hier en daar te wensen over en hoewel we overtuigend kampioen zijn geworden, valt te vrezen dat we het volgend jaar in de eerste klasse zwaar gaan krijgen.


Het wordt inderdaad niet makkelijk, maar Edgar heeft intussen wel al laten zien dat hij het niveau van eerste klasse aankan!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

31-03-2007 09:56 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie combi, Corniel!!
Met 6 uit 7 een mooie score ook!

31-03-2007 10:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Laat ik voorop stellen dat ik denk dat Edgar prima in de eerste klasse uit de voeten kan, maar wat ie de laaste twee rondes voor DSC6 deed, was niet best.

Tanx Martin.

edit: reactie Martin gemist

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-03-2007 10:32 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rens ter Veen schreef zelf het volgende op de website van DSCV.

Quote

Afkomstig van http://welcome.to/DCSV

De partij begon al in een niet zo fijne sfeer. Nadat Rens als wedstrijdleider de openingstoespraak had gehouden, deed de tegenstander eerst zijn zet voordat Rens plaats nam. ( We gaan eerst een prettige wedstrijd wensen?) Bij de eerste zet van Rens (c7-c5) viel zijn pion over de richel van het bord. Resoluut drukte tegenstander de klok in en zei bits: “zet is niet voltooid. ”

De partij had het volgende verloop: Wit speelde op de koningsaanval en Rens offerde dubieus een kwaliteit op c3. Bij de verdediging ging het even mis en na de afruil stond hij een volle toren achter.


Om een eerlijke beeld van de gang van zaken te hebben zal ik ook mijn versie van de gang van zaken beschrijven:

Zoals gezegd vond ik Rens' toespraak vooraf nogal lang, zo niet onnodig en veel te lang. Rens sprak - voor de tweede maal tijdens een wedstrijd die ik onder zijn leiding mocht mee maken - zijn ongenoegen uit over het milde beleid van de HSB aangaande de mobiele telefoon. Hij zei dat het volgens de FIDE (gelukkig) niet mocht en stelde dat iedereen zijn mobiel uit zou zetten: immers, zo redeneerde hij, tijdens een goede vrijpartij wilde men toch niet gestoord worden, dus waarom wel tijdens een schaakpartij?

Ook maakte hij uitgebreid notie van het gegeven dat drie maal onreglementair zetten tot verlies leidt: nu vraag ik u: Heeft u het ooit meegemaakt dat een speler meer dan één keer onreglementair zette?

Rens had - als medewerker van REAAL verzekeringen - een shirt aan dat REAAL momenteel verspreidt om mensen te enthousiasmeren om sportarbiter te worden aan. Voor aanvang van de wedstrijd had hij daar een - mensen die Rens kennen kunnen zich daar wellicht iets bij voorstellen - lang verhaal over. Ik maakte daarbij een plaagende opmerking dat ik het toch licht ongepast vond om in een godshuis reklame te maken voor uitgerekend een verzekeringsmaatschappij. Immers, volgens de bijbel is winstmaken door rente te vragen en het tarten aan gods voorzienigheid - je verzekeren tegen onheil - niet in de haak. (Merk op dat veel verlichte gelovigen daar heden ten dage geen probleem meer mee hebben).

Maar nu komt het: toen ik hem tegen het einde van zijn lange aanvangsbetoog even onderbrak, sprak hij de in zijn rol van arbiter toch ongepaste woorden: Jaja, we kennen Corniel, daar moeten we ons maar niets van aantrekken. Toen had ik iets van oke: je wilt het hard spelen, kom maar op.

Dus toen hij de wedstrijd starte heb ik mij zet gespeeld en de klok in werking gespeeld. Toen Rens arriveerde heb ik hem gewoon een hand gegeven. Niets aan de hand lijkt me. Toen hij echter zijn c pion omstootte naadat hij gezet had, heb ik inderdaad zijn klok ingedrukt en hem er fijntjes op gewezen dat hij zijn stukken in zijn eigen tijd diende recht te zetten. Ik bedoel, als je zoveel waarde aan de regels hecht, meet dan niet met twee maten.

Ik geef direct grif toe dat ik er soms te veel genoegen in schep om Rens te plagen. Daar tegenover staat dat ik vind dat een wedstrijdleider zich ten alle tijden neutraal dient op te stellen, geen eigen meningen dient te verkondigen, en oog moet houden voor de properties van een wedstrijd. Op al deze punten heeft Rens deze wedstrijd te kort geschoten en eerlijkheid gebeidt met te zeggen dat ik deze conclusie ook in mijn twee eerdere uitwedstrijden tegen DCSV trok.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-03-2007 13:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En nou weer vriendjes worden, jongens. Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

31-03-2007 16:08 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Wat zou de wereld zonder... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat zou de wereld zonder deze twee kleurijke schaakvrienden van DCSV en DSC er saai uit zien. Ja!
Je kan zeggen wat je wilt...er zit volop leven in deze twee bezielende mensenkinderen! Grijns

31-03-2007 18:13 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

RE: Wat zou de wereld zonder... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Rick Plomp
Wat zou de wereld zonder deze twee kleurijke schaakvrienden (..)
Er zit volop leven in deze twee bezielende mensenkinderen!


Ik zal eerlijk zijn Rick, meestal kan ik niet zoveel met je reacties, maar om deze moest ik smakelijk lachen. Trouwens, helemaal vergeten te vermelden: ik dien deze partij per kerende post Knipoog in voor de Plompprijs!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-03-2007 22:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

En nou weer vriendjes worden, jongens.


Ik zie deze 2 spraakmakende schakers niet snel vriendjes worden Marco Tong.

Gefeliciteerd met je overwinning Corniel, ik hoop dat ik dat navolging kan geven as donderdag op het OPK.

Ik heb al eens dankzij een tip van Corniel van de heer ter Veen gewonnen trouwens Draaiend hoofd

01-04-2007 21:51 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Diederik
Ik heb al eens dankzij een tip van Corniel van de heer ter Veen gewonnen trouwens Draaiend hoofd


Ik weet niet welke kleur je hebt, maar las je zwart hebt zou ik de Torenstra-Ter Veen eens opvragen per mail, als je wit hebt moet je mijn partij maar eens per mail opvragen.

En jullie maken het erger dan het is hoor. Vrijdagavond heeft Rens gewoon een cassis van mij gedronken.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-04-2007 08:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller