Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » OPK (5): de treinen rijden weer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

OPK (5): de treinen rijden weer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals uit de titel blijkt, die in arren moede probeert grappig te zijn waar normaal een sterk informatief karakter gewenst is, weet ik bitter weinig van wat er zich op het OPK heeft afgespeeld.

Ik moest zelf het grootste gedeelte van de tijd bij mijn bord blijven en weet dus niet veel:

In groep B won Diederik van Heijgen van René Torenstra en neemt daarmee de leiding over in de stand. In een aanvankelijk gesloten Catalaan poogde René wat langer de spanning te handhaven met a3?! om b4 in één keer te kunnen spelen. Dat Zwart dan alsnog op c4 slaat was ingecalculeerd, maar Diederik beheerste zich in een situatie waar Fritz kwijlend gromt, maar menselijke spelers toch een beetje huiverig zijn van alle lekkere witte zetten die kunnen volgen. Fritz was danig teleurgesteld en zag compensatie voor Wits pion.
We gebruikten vrijwel onze volledige tijd voor 19 zetten, en terwijl René op het punt stond om een tweede pion te verliezen gaf hij op. De chaos in de rest van de zaal deed hem besluiten om Diederik niet te laten bewijzen dat hij inderdaad een pionnetje won. In de analyze waren we het over alles roerend eens.
Diederik staat op 4½, René volgt met 4.

Jack Duijvestijn speelde remise tegen Gerbrand Beekman. Wellicht kon Jack ergens winnen, maar hij speelde erg snel.

Lieuwe Boskma verloor van Kees Vellekoop in een aardige offerpartij. Die offers worden wellicht electronisch afgeschoten maar bleken achter het bord deugdelijk.

De partij van Annemaria Dokman heb ik niet goed gezien, maar voor mijn gevoel zette zij mat met 3 torens, 2 lopers en een dame meer. Het zal suggestie geweest zijn.

Rob Scherpenisse won van Ronald Bokhove, en Leo Zuijdgeest hield mooi remise tegen Broer Akkerboom.

Jan-Willem de Jong blijft winnen in groep A en staat nu met 100% een punt los van de concurrentie.

Arend van Dop speelde een goede partij met Zwart tegen Mark Irwin ("tegen een goeie krijg ik altijd zwart") en hield de remise. Arends observatie dat hij niet kan schaken zal dus wel meevallen.

Arno Wiersma won een interessante stelling met zwart tegen Jan van Overdam waarin beide spelers in eerste instantie niet verderkwamen omdat de wederzijdse aanvalszetten mat aan de andere kant tot gevolg zouden hebben.

René van Alfen speelde remise tegen Arno Luinenburg en Simon Broos verloor van Henk van Huizen.

Hora Vlam Gruenfelde een remise tegen Timon van Dijk.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-03-2007 19:03 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes Died! In de race voor de titel in de B-groep en de 1800 naderend!
(In mijn sheet kom ik nu 1792, als ik alles goed heb)

10-03-2007 03:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, het gaat wel lekker de laatste tijd Glimlach
Mag niet klagen. wie weet overstijg ik mijn rating van een jaar geleden (1797) wel eindelijk.

Dat ik met zwart beter uit de opening kwam tegen Rene Torenstra is ook redelijk nieuw voor mij Tong ook al zijn we niet veel verder dan de opening gekomen in 3.5 uur spelen trouwens.

11-03-2007 22:05 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat ik een theoriemonster ben valt over het algemeen wel mee, trouwens. Ik ken de Sveshnikov goed (maar dat moet wel) en één variant van de Gruenfeld die ik zelf niet speel (behalve tegen Arno omdat we ooit een avondje die opening hebben zitten ontleden).
Dat ik over het algemeen goed uit de opening kom heeft meer te maken met een aantal principes in die openingen. Als mijn tegenstander niet Out of Book gaat zal ik dat, zonder het te weten overigens, ook niet snel doen. Meer Arno's "gezonde zetjes doen". Dat de "N" in zo'n 90% van de gevallen op mijn tegenstanders naam komt heeft daar mee te maken.

Dat ik de Catalaan niet begrijp, zoals tegen Diederik, is wel duidelijk, maar het is wel een leuke opening. Oefening baart kunst Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-03-2007 23:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet het niet hoor. Ik probeerde altijd al gezonde zetjes te doen, maar in openingen die ik niet ken en mijn tegenstanders wel, krijgen die toch altijd voordeel. Dus ik probeer nu zoveel mogelijk gezonde, maar impopulaire openingen te spelen.

12-03-2007 10:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ik weet het niet hoor. Ik probeerde altijd al gezonde zetjes te doen, maar in openingen die ik niet ken en mijn tegenstanders wel, krijgen die toch altijd voordeel. Dus ik probeer nu zoveel mogelijk gezonde, maar impopulaire openingen te spelen.


Jij speelt een stukkie hoger Glimlach Bij mij is het dat gezonde zetten inhoudt dat het mijn tegenstander is die out of book gaat Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-03-2007 17:28 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog verrassingen? Ik begreep dat Diederik zijn ongedeelde eerste plek in de B groep behoudt zonder te spelen...sneu voor het toernooi maar daar was vast een goede reden voor. Verder nog leuke uitslagen van gisteren?

23-03-2007 13:52 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller