Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » SV Prometheus 1 verliest met 3-5 van Botwinnik 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

SV Prometheus 1 verliest met 3-5 van Botwinnik 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

SV Prometheus I heeft in de thuiswedstrijd tegen Botwinnik III in de tweede klasse HSB met 3-5 verloren.
Met deze nederlaag verspeelt Prometheus alle kansen op promotie naar de eerste klasse, maar de schrijver dezes is van mening dat het huidige team daar niets te zoeken heeft.

Op het moment van schrijven weet ik niet wie tegen wie gespeeld heeft, maar ik kan wel een korte impressie van de partijen geven.
Botwinnik III was overigens op rating favoriet om deze ontmoeting winnend af te sluiten, dus de uitslag was te verwachten en terecht.

Henk van Huizen speelde remise, waarbij opviel dat de remise tot stand kwam in uiterste tijdnood voor Henk. Op de één of andere manier weet Henk in de moeilijkste situaties toch weer met 1 minuut op de klok de remise te pakken.

Op bord twee speelde Jack Duijvestijn met Wit zijn favoriete systeem. Jack ruilde iets te gretig af op een moment dat f4! van Wit goed spel tot winnend voordeel had moeten brengen. Zoals het nu ging verloor Jack geruisloos en snel.

Lieuwe Boskma offerde, om met Ted Barendse te spreken, zonder er erg in te hebben een pion in de opening, maar dit gambiet was zeer kansrijk en interessant. Lieuwes tegenstander ging zeer lang in de denktank en verloor uiteindelijk.

André van der Weijde speelde, net terug van een breukvrije wintersport, niet zijn geprefereerde Birdopening, maar hield het "rustig" met 1.d4. André wikkelde een tactische fase kundig af naar een gewonnen eindspel:


Wit aan zet


1.Pd5+!? Lxd5? 2.cxd5 Kd6 3.Ke3 Kxe5 4.a3! (=)??

In deze stelling bood André remise aan, in de vooronderstelling te weinig tijd te hebben (2½ minuut). Die tijd zou echter genoeg moeten zijn, en behalve dat had André nog vijf minuten. Ter verdediging van André: de laatste bekerwedstrijd van Prometheus stond hij glad gewonnen, maar gaf hij het nog weg in tijdnood. Bovendien was het verlies van Prometheus in de wedstrijd al een feit, en speelde André op een hoger bord dan normaal. André speelt, behoudens deze tijdnoodslippertjes, de laatste tijd puike partijen.

Op bord 5 zat ikzelf. Ik had, vanwege mijn niet al te beste resultaten in de externe, een lager bord aangevraagd. In de HSB-Beker had ik twee keer gewonnen, maar in de reguliere externe had ik een tweetal achtereenvolgende nederlagen te verwerken gekregen en hoopte op een iets makkelijker avond. Ik vond tegenover mij Thomas van Beekum (1810) met Wit, die dus op rating zwaar favoriet was.
Thomas tructe mij een KI in, daar ik de Engelse opening van de kant van Zwart nog steeds niet lekker vind, en kwam in een Saemisch terecht met Zwart, waar ik normaal de Witte stukken aanvoer in die opening. Van alle Konings-Indische openingen ken ik nou juist die gelukkig wel goed, maar ik probeerde het uitermate inacurate 6.Ld3?! te aggresief af te straffen. Zoals gewoonlijk maakte Arend in de analyze gehakt van me met mijn eigen stukken Grijns
Zoals het nu ging bleef er echter een stelling over met symetrische pionnenstructuur en zware stukken en was er echt niets meer te halen. De teamleider verzocht mij door te spelen, maar ik zou niet weten hoe. Remise.

Gerben van der Heiijde verloor van een dame waar ik met plezier van verloren zou hebben. Thomas vertelde mij op tijd dat zij slechts vijftien was voordat ik haar aansprak. Slechte ogen kunnen een voordeel en een nadeel zijn; in dit geval zouden zij mij veroordeeld hebben tot het predikaat Ouwe Viezerik. Ik heb mijn bewondering dus slechts via een teamgenoot van haar overgebracht Grijns

Ger Honderd sleepte er ondanks een tijdelijke slechte gezondheid een half punt uit op bord zeven.

Bijzondere waardering verdient Hans Hendriks, die zijn meer dan driehonderd ELO-puntjes hoger gewaardeerde tegenstander lang weerstand bood en een uitermate saai potremisepaardeindspel (scrabble, iemand?) inloodste. Dat Hans dit niet hield is geen schande; uitstekend gespeeld.

Prometheus blijft in de tweede klasse, waar het hoort.

02-03-2007 02:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: SV Prometheus I verliest van Botwinnik III: 3-5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Gerben van der Heiijde verloor van een dame waar ik met plezier van verloren zou hebben. Thomas vertelde mij op tijd dat zij slechts vijftien was voordat ik haar aansprak. Slechte ogen kunnen een voordeel en een nadeel zijn; in dit geval zouden zij mij veroordeeld hebben tot het predikaat Ouwe Viezerik. Ik heb mijn bewondering dus slechts via een teamgenoot van haar overgebracht Grijns


Ugh. Dat je e.e.a. denkt, OK, maar in een verslag zetten? Tong

02-03-2007 08:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ja, foei , rene ! Lach

02-03-2007 15:25 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met 18% zicht kun je gewoon eerlijk zijn Tong

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

02-03-2007 15:56 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even opgezocht via de HSB wie je bedoelde, en dat is Yvonne Ferrier. Da's wel een mooi meisje ja, en nog aardig ook. Laatst tegengekomen in de tram vlakbij m'n werk, zij had een of andere Europese Parlementssimulatieweek voor de jeugd bezocht.
Ja die gaat nog wel aardig terechtkomen op de maatschappelijke ladder...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 02-03-2007 at 18:50.

02-03-2007 18:50 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Schaakbabe Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja René,dat is nu het voordeel van een schaak babe!! Red Face

02-03-2007 19:50 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Even opgezocht via de HSB wie je bedoelde, en dat is Yvonne Ferrier. Da's wel een mooi meisje ja, en nog aardig ook. Laatst tegengekomen in de tram vlakbij m'n werk, zij had een of andere Europese Parlementssimulatieweek voor de jeugd bezocht.
Ja die gaat nog wel aardig terechtkomen op de maatschappelijke ladder...


Moest je dat nu echt nog opzoeken? Zoveel vrouwen schaken er niet Tong

03-03-2007 01:29 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik hou me niet bepaald constant bezig met schakende vrouwen Tong

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

03-03-2007 17:52 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller