Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Prijspuzzel op internet, maar onmogelijk...
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Prijspuzzel op iineternet, maar onmogelijk... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is hier een prijspuzzel te vinden, maar na een half uurtje op de eerste 3 posities weet ik het niet meer... 1 en 3 zijn wat mij betreft onmogelijk. Verward
Positie 1 zou moeten kunnen verliezen voor Wit, maar alle zetten zijn gedwongen en Wit zet mat.
Positie 3 zou mat in 3 moeten opleveren, maar Fritz komt niet verder dan mat in 5. Hij heeft er 5 minuten over gedacht, en dat zou ruim voldoende moeten zijn voor mijn snelle machine.
Ík ben zéér benieuwd naar de oplossing van puzzel 1. Iemand?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-01-2003 22:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1 vind ik er toch ook onmogelijk uitzien. 3 is inderdaad mat in 3... gevonden met fritz (mate search):

1.e8P+ <elke zet> 2.d8P <elke zet> 3.P#

In puzzel 2 komt mijn fritz na 3 minuten tot de conclusie dat 1.Kh7 de enige zet is die niet 0.00 is. Het verschil met Kxg7 is dat zwart a1 niet kan dekken met Dh8.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

05-01-2003 23:53 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Lateral thinking Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, voor 1 zie ik geen acceptabele oplossing.
Maar de zinsnede '... requires some lateral thinking' doet denken aan een grapje.

Welke spelregels werden gehanteerd?
Een voorbeeld: bij oude spellen gaat de dame als loper en de loper als alfil. Een alfil op h5 bestrijkt wel f7 maar niet e8. Zwak punt in de redenering is dat er vanuit een normale beginstelling geen alfil op h5 kan komen. Maar in fairy chess is dat soort grappen wel te vinden.
Ander voorbeeld van een soort grapje: Wit: Ka1, Lb2, Pf6; zwart: Kh8. Opgave: mat in 1/2.
Oplossing: til het paard een beetje op.

Het zal wel een grapje zijn ('... must cause you to smile') en de opgave wordt dan: verzin het aardigste grapje.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-01-2003 14:06 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een oplossing is bijvoorbeeld al, dat de lopers zich bewegen als paarden en de paarden als lopers. Grijns
Mogelijk geldt dat ook alleen op de vijandelijke helft.
Die variant wordt door onze kolderontwerper immer gegeven.
Dat zou ook de reden kunnen zijn dat de witspeler de zet aanvankelijk niet ziet...
Wit begint met 1. Lh5-g7 waarmee het schaak is opgeheven. Draaiend hoofd Lach Draaiend hoofd
Lacht iemand glim? Zou dat hem kunnen zijn?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-01-2003 14:16 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Ik vermoed dat ik de grap in puzzel 1 heb ontdekt. Als je nauwkeurig leest zie je dat "Black" en "White" met hoofdletters zijn geschreven. Het zijn dus eigennamen! Meneer "White" speelt vast met de zwarte stukken, en meneer "Black" met de witte. Voor de zinsnede:

Quote

Originally by Chessbase.com
White, who is in check, says that his opponent should not give up so quickly.


is vast een andere betekenis te verzinnen dan "White staat schaak en zegt..." Zo geeft mijn woordenboek onder andere de betekenis van beteugelen, maar ook van ruit (patroon) voor het woord "check". Aldus kun je lezen dat meneer "White" beteugeld is, of dat hij gekleed gaat in iets met een ruitjes-patroon.

Een beetje flauw, maar goed. Ik vind het een mooie oplossing van het probleem! Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-01-2003 16:19 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie ondertussen dat ze in het algemeen "Black" en "White" met hoodletters schrijven, maar "black king" weer zonder... Maar goed, het doet niets af aan mijn argument dat "Black" en "White" in probleem 1 de namen van personen kunnen zijn.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-01-2003 16:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb m! natuurlijk slaagt hij erin te verliezen. Hij verliest de weddenschap. Grijns

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-01-2003 16:49 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat moet hem zijn! Goed zo! Veel minder gekunsteld dan met eigennamen. Nu moet Renato de oplossingen in kunnen sturen! Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-01-2003 16:56 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Nu moet Renato de oplossingen in kunnen sturen! Glimlach
Ho even. We moeten 4, 5 en 6 nog oplossen, toch? Ik ben alleen slecht in helpmat problemen... iemand?

In puzzel 5:

mat in 1: 1.e8D#
mat in 2: 1.e8T+ 2.Kd7 Te7#
mat in 3: 1.e8L d5 2.Kc6 dxe4 3.Ld7#
mat in 4: 1.e8P Kd7 (1. ... d5 2.Kc6 <elke zet> 3.Pg7#) 2.Pc7 d5 3.e5 d4 4.e6#

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-01-2003 17:13 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Puzzle 6: Blaue Donau - Johann Strauss (2001: A Space odyssey!)

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-01-2003 17:39 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

vier Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zal hem wel zijn, inderdaad. Tevreden Bravo!
Probleem vier: meestal sluit de toren of torens de vluchtvelden af.
Een gepromoveerd stuk (dat zou wel eens niet een dame kunnen zijn) kost vier zetten
en dan volgt mat. Zwart begint altijd!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-01-2003 18:14 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hebbes:

1... Tc5 2.h5 Te6 3.h6 Kc6 4.h7 Kd6 5.h8D Tc6 6.Dd4 mat

waarom dezelfde stelling met K op b4 niet zou werken is me niet geheel duidelijk:

1... Tc5 2.h5 Te6 3.h6 Tcc6 4.h7 Kc5 5.h8D Kd6 6.Dd4 mat.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-01-2003 20:35 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Ik weet niet wat de eisen ten aanzien van dit soort problemen zijn. Het enige verschil lijkt me dat je met de koning op b7 een meer gedwongen variant hebt. Met de koning op b4 kun je de toren op h5 zowel naar c6 als e6 verplaatsen (en de toren op h6 op het andere veld). Je zet eerst de torens op hun plaats en loopt dan met de koning naar d6.

Met de koning op b7 gaat dit niet. Je moet als eerste zet Tc5 spelen. Die toren via e5 naar e6 brengen faalt:

1... Te5 2.h5 Tc6?? (de toren moet weg om de pion te laten lopen) h6 en de zwarte koning komt niet op tijd op d6.

Maar ik weet niet of dit hetgene is wat ze bedoelen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-01-2003 21:05 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aha, met de koning op b4 zijn er in totaal drie oplossingen:

1... Ta5 2.h5 Tha6 3.h6 Ta2 4.h7 T6a4 5.h8D Ka3 6.Dc3 mat
1... Tb5 2.h5 Thb6 3.h6 Ka3 4.h7 Tb3 5.h8D T6b4 6.Da1 mat
1... Tc5 2.h5 Te6 3.h6 Tcc6 4.h7 Kc5 5.h8D Kd6 6.Dd4 mat

met de koning op b7 is er maar 1 oplossing

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-01-2003 23:37 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind die oplossing met eigennamen briljant! Daar kun je de originaliteitsprijs nog mee winnen! Maar Sander - ook mooi gevonden. Ik was niet van plan wat in te sturen, maar als we zeker weten dat we alles goed hebben kan DSC misschien wel wat winnen :-)

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-01-2003 00:20 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

vierde probleem Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had het berichtje vrijdagavond al aan Sander verzonden, maar kennelijk ging iets mis.
De K op b4 levert hetzelfde mat, maar ook twee andere.
De Torens komen op a2 en a4 te staan de koning op a3 en Dc3 mat.
Het is nog te construeren ook.
Er is nog een mat (zag ik vrijdagavond) Toren b3 en Tb4 en Ka3, en Da1 mat.
Het probleem met de K op b4 is nevenoplosbaar en dus onacceptabel.
Zonder bord en stukken (op de fiets, om precies te zijn) had ik bovenstaande oplossingen alsmede voor de echte oplossing Kd6 en Td5 en Tc5 en Df6 mat. Ik was heel tevreden op de fiets. Pas thuis zag ik dat de constructie (het construeren) niet mogelijk is: Td5 is altijd schaak en dan moet de witte koning spelen! Toen pas vond ik de oplossing die Sander hierboven aangaf.
Hoop dat Renato tevreden is.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-01-2003 10:23 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

mis Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mis het laatste stuk van de discussie

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-01-2003 10:28 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik mis het laatste stuk van de discussie


Ik mis niets. Deze draad is echter door het grote aantal berichten inmiddels verdeeld over twee pagina's. Is dat het misschien?

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

13-01-2003 18:25 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
HeMan HeMan is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 09-04-2002
aantal berichten: 50

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

4.2(=met Kb4) kan nl. op 2 manieren en dat mag niet bij composities.

manier 1:
1. Rb5 h5 2. Rhb6 h6 3. Ka3 h7 4. Rb3 h8=Q 5. R6b4 Qa1 #
manier 2:
1. Re5 h5 2. Rc6 h6 3. Kc5 h7 4. Kd6 h8=Q 5. Re6 Qd4 #


(aha zie nu pas dat er een 2e pagina in deze thread was, dus mijn reaktie was beetje zinloos...)

13-01-2003 19:33 HeMan is offline Send an Email to HeMan Search for Posts by HeMan Add HeMan to your Buddy List
HeMan HeMan is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 09-04-2002
aantal berichten: 50

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kleine aanmerking Sander op je oplossing van het mat in 4 bij diagram 5:

Quote

mat in 4: 1.e8P Kd7 (1. ... d5 2.Kc6 <elke zet> 3.Pg7#) 2.Pc7 d5 3.e5 d4 4.e6#


Na 1.e8P d5 2. Kc6 <elke zet> 3.Pg7# is het mat in 3, dus heb je er een zet te weinig over gedaan. Je kan echter, net als in de hoofdvariant, 2.Pc7 spelen waarna zwart 2. ...Kd7 moet spelen en na 3. e5 d4 4.e6# is het mat in 4.

13-01-2003 19:43 HeMan is offline Send an Email to HeMan Search for Posts by HeMan Add HeMan to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller