Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (16): Gert Legemaat loopt in op Joram op den Kelder
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (16): Gert Legemaat loopt in op Joram op den Kelder Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert Legemaat heeft via een overwinning op Richard Oranje zijn achterstand op koploper Joram op den Kelder verkleind. Joram kwam tegen Hora Vlam niet verder dan remise.

De overwinning van Gert was zeer gelukkig. Gert was in hevige tijdnood en stond twee pionnen achter. Het enige waar hij op kon spelen was dat Richards koning kwetsbaar stond. Dat deed Gert dan ook, en met nog luttele seconden op de klok stond Richard plots mat.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Hora Vlam-Joram op den Kelder½-½
2Gert Legemaat-Richard Oranje1-0
3Roland ten Have-Bob Voogt0-1
4Bart Meulemans-Cees Huygen1-0
5Kees van der Meer-Naomi Snikkers1-0
6Pieter Buzing-Diederik van Heijgen1-0
7Jan van de Donk-Edgar Huisman1-0
8Frans Palm-Ted Barendse1-0
9Albert Kemeling-Adriaan ter Mors½-½
10Corniel Nobel-Coen Leentvaar½-½
11Lito van Reede-Har van Himbergen0-1
12Willem-Jan van den Broek-Gerard Bilars1-0
13Martin Glimmerveen-Jack Duijvestijn1-0
14Pieter Goossens-Rick Plomp1-0
15René Poots-Annamaria Dokman½-½
16Bart Vlaslom-Rob Scherpenisse1-0
17Jan-Pieter de Vries-Michiel de Kreek1-0
18Herman Zonderland-Tabitha Snikkers1-0
19René Torenstra-Mark Versteegh0-1
20Gerrit Bussmann-Roel Visser0-1
21Paul van Riet-Kees Venema½-½
22Nelleke van Wijk-Aad de Jong0-1
23Frans Smit-Leo Zuijdgeest1-0
24Marco Anink-Olivier Marincic1-0
25Steven van der Weele-Bert Zwemstra0-1
26Bram van der Leije-Dolf Mulder0-1
27Ernst Hanewald-Jan Swart0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-02-2007 01:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gelukkig is te zacht uitgedrukt. Oer en oerstom daar ik niet de geplande zet speelde maar in een vlaag van verstandsverbijstering de zet die ik al eerder had verworpen in verband met .... mat in 1 (: Maar goed was er niet een prijs voor de meest afgrijselijke blunder ? Excuses voor het even niet meer aanspreekbaar zijn na de partij, maar na zo'n blunder heb je daar gewoon geen zin meer in. Overigens was gert qua stelling al dicht bij de remise daar hij een stuk ging winnen, maar op de klok met T+P tegen T= 2 pi zou hij het nooit meer hebben gered praktisch gezien.

In een betonstort Lenigrader met een vroeg Db3 en Db6, werden de dames al op zet 5 door gert geruild. Hierna had zwart dankzij de gedeplaceerde witte paarden en betere ontwikkeling het initiatief. In het middenspel brak zwart het centrum open met e5 en d5. Het aangeboden kwal-offer werd door Gert gweigerd. Echter zoals het ging won ik geforceerd twee pionnen en was het gewoon uit. Na een serie van wat mindere zetten, kwam de koning in de problemen en leek Gert eeuwig schaak te hebben. Na flink wat heen en weer gegaan (zonder 3 x dezelfde stelling) was gert in ultieme tijdnood gekomen en ik had de keus tussen eeuwig schaak of een stukoffer. Gezien de klok bood de laatste praktische kansen. Ik koos terecht voor het tweede maar blunderde een zet later afgrijselijk. Tjsa kampioen wordt je door dit soort partijen met bovennatuurlijke krachten te winnen. Dus ik vrees voor Joram (die wel verdiend van mij won) dat Gert kampioen wordt.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 20-02-2007 at 10:41.

20-02-2007 10:37 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En zo behaal ik uit de laatste drie partijen tegen Chiel, Joram en Gert in plaats van 2 punten er slecht 0,5. Nee! Maar qua spel is de vorm er dus wel degelijk. En zoals een verliezend voetbalcoach altijd zegt, We hebben aanknopingpunten gezien. Ja!

20-02-2007 10:39 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Maar goed was er niet een prijs voor de meest afgrijselijke blunder?


Jazeker: de pepermolen. Vereiste is dat ie in DSC verband gespeeld is en dat je de stelling met de daaropvolgende blunderzet instuurt. Als je e.a. hier post komt het goed. (En ik lever hm graag weer in) Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-02-2007 12:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer Richard! Een mooie partij geloof ik!

Ik had een vlot potje tegen Jack. Hij speelde behoorlijk snel en stond al snel positioneel minder. Zwart kon alleen maar afwachten en ik bouwde het dan ook rustig op. Net toen ik wilde beginnen met het slot offensief gaf hij vrijwillig twee stukken tegen een toren, zodat ik met een 6-koppig monster en een goede loper tegen een toren natuurlijk huizenhoog gewonnen sta. Toch gaat het nog esthetisch uit vond ik:



Stelling na 29. Lf5-h3. Jack speelde de logische zet 29. ... dxe5 30. Dc5+! met mat of damewinst.

Overigens, eerder in de partij was er een moment waarop Jack met veel bombarie 16. ... f4!? speelde en een borrel ging halen...



Dit lokte wat aandacht voor de partij uit. Oorspronkelijk dacht ik dat ik dan 17. Lxe4 kon doen, maar na dxe4 18. Dxe4 Ld5! kom je van een koude kermis thuis. Verder wil ik zwart niet toestaan om zelf f3 te spelen, dus 17. f3 is min of meer verplicht. Richard vroeg me toen wat ik had gepland op 17. ... Pg3! Als Jack het gespeeld zou hebben, dan zou ik zowel 18. hxg3 goed doorgerekend hebben als gewoon 18. Tfe1 of zo. Het is geen dammen, dus ik hoef niet te slaan. Wel kan zwart dan Pf5-e3 proberen, dus liefst speel ik hxg3. Maar hoe staat dat na fxg3? Ik had gepland 19. Lxf7+ Kh8 20. Dg6 te bekijken; Dit is zeer onduidelijk na Dh4! 21. Tfe1 Dh2+. Volgens Fritz staat wit hier prinsheerlijk, maar had ik wellicht niet gezien.

Jack speelde het niet, dus ter plaatse heb ik het niet volledig doorgerekend, maar nu heb ik het even aan Frits gevraagd en het blijkt volledig uit: 17. ... Pg3 18. Lxh7+ (de omdraairegel weer eens) Kh8 19. Pg6+! Kxh7 20. Pxf8+! Kg8 21. Pxe6 en na 22. Tfe1 blijft wit een volle toren voor. Een fraaie combinatie, ik zal helaas nooit weten of ik het gezien zou hebben Glimlach

20-02-2007 12:08 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De kampioen van de dsc beloften, Naomi Snikkers, speelt een vlotte partij.
De stelling na de opening was er een van het type dat ik ken uit mijn jeugdjaren, en waarvan ik in de boekjes van Dr. Euwe kon lezen hoe het moest, maar ik wist het dus en zij verzon het ter plekke.
Toen ik even niet oplette pikte ze via Dh4xc4 een pion van me. Ik heb daar aantoonbaar minder gestaan.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 20-02-2007 at 12:42.

20-02-2007 12:41 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

het is maar een spelletje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Pieter Goosen werd ik van het bord geveegd binnen 21 zetten. Ik kwam niet tot verdedigen laat staan aanvallen! Gelukkig ving Corniel mij op door een klap op mijn schouders te geven en daarbij de troostende woorden te spreken;"het is maar een spelletje". Red Face Gelukkig, ik had het idee dat het een soort vonnis was wat over mij geveld werd. Pardoes bleef ik op mijn stoel zitten en heb de partij naast mij ,van Corniel tegen Coen ,gevolgd tot het bittere einde toe. Bitter,ondanks de remise, voor Corniel want die speelde slecht,zijn eigen woorden, gelukkig kon ik hem troosten door.........juist !Ja!

20-02-2007 12:57 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

vermeldenswaardig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vermeldenswaardig vind ik de overwinning van Frans Palm op Ted. Frans doet het dit seizoen bijzonder goed en denk ik dat deze overwinning geen incidententeel geval is! Red Face Maar misschien heeft Ted de juiste kijk op deze partij ,moet haast wel! Knipoog

20-02-2007 13:02 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

RE: vermeldenswaardig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de partij niet gezien, maar ik durf blind te zeggen dat Ted een totale off-day moet hebben gehad, of in iedergeval een grote bok geschoten heeft. Daarvoor is het krachtverschil tussen beiden te groot.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-02-2007 13:06 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik heb alleen gezien dat Ted goed stond. dus daar wellicht ook een pepermolen kandidaat (ted)

20-02-2007 14:00 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb alleen gezien dat Ted een toren had en Frans een loper en een paard. Verder gelijke pionnen. (Ook symmetrisch dacht ik). Niet eenvoudig te winnen lijkt me.

20-02-2007 14:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 1.d4 d6 2.c4 e5 3.Pf3 (hoe heet dat? Een vorm van moderne verdediging?) speelde ik tegen Mark Versteegh niet accuraat (7.Dc1 was te vrijblijvend), kwam uiteindelijk via +1 op -1 te staan waar Mark de pion én de compensatie had en gaf op.

Misschien zat ik wederom op de verkeerde plek, maar ik irriteerde me dermate aan het theekransje om mij heen dat ik niet zo'n zin had om zo'n kansloze missie te volbrengen.

Er is een aantal mensen dat tijdens de partij constant zit te praten, en na een partij wordt de post mortem meestal live ingezet. Ik heb inmiddels door dat je ook niet dicht bij de bar moet gaan zitten.

Nu is de nederlaag volledig op mijn conto en Marks spel te schrijven, maar als je moeilijk staat valt dat soort dingen nu eenmaal op. En nu maar hopen dat ik die frustratie van mij afgeschreven heb - en dat ik de volgende keer ergens anders kan gaan zitten Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-02-2007 14:41 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik won tegen een veel te passief spelende Cees. Pas toen het kalf al verdronken was begon hij met wat meer vuur te spelen, maar zelfs enkele mindere zetten van mij brachten de winst niet meer in gevaar.
Volgende week wordt het gehaktdag, vrees ik. Huil 2

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

20-02-2007 15:29 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

RE: het is maar een spelletje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Rick Plomp
Tegen Pieter Goosen werd ik van het bord geveegd binnen 21 zetten. (..) Gelukkig ving Corniel mij op door een klap op mijn schouders te geven en daarbij de troostende woorden te spreken;"het is maar een spelletje."


Goosens-Plomp
Delft 2007



Ik meen in deze stelling waar zwart slecht hele slecht coordinerende stukken heeft:
19.Pg5! Dd5 20.Pxf7 Kxf7?? 21.Lxg6+!

Tja, als je dit gade slaat bij je buurman, dan voel je je verplicht geestelijke suport te leveren. Over mijn partij wellicht later meer.

@BartM: Ach, Arno staat ook bovenin: die kan je vast hebben.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-02-2007 16:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

juist Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Huil 2

20-02-2007 17:01 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een gesloten siciliaan werden in de opening door beiden redelijke zetten geproduceerd, en was er voor zwart niet zoveel aan de hand. Marco liet zijn koning op e1 maar het centrum openbreken om daarop aan te knopen leek me niet erg haalbaar op dat moment. Daarom koos ik ervoor eerst de damevleugel wat te verzwakken, waarna ik hopelijk gebruik kon maken van de minder veilige witte koning. Zo geschiede, tot ik met aanzienlijk minder tijd op de klok niet goed om ging met de stelling.



Wit heeft met Th2 de dreiging Tah1 om na gxh binnen te komen op de h-lijn. Ik was van mening dat Tah1 beantwoord moest worden met Th8. Veel sterker was fxg4! waarna van Tah1 geen enkele dreiging meer uitgaat. De positie van de witte koning lijkt nu een probleem wat wit niet meer te bovenkomt....

Anyhow, ik speelde Qf6 waarna w met ef5 ef5 (niet eens gekeken naar het betere gf5) en g5 a-tempo de voor hem gevaarlijke f-lijn dicht kon zetten. De rest schoof Marco goed uit nadat ik met een dreigende tijdnood wat olie op het vuur voor wit gooide. Leuke partij, maar zoals ik het aanpakte maakt goed duidelijk dat ik er op het einde weinig van begreep.

20-02-2007 17:25 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Jack speelde de logische zet 29. ... dxe5 30. Dc5+! met mat of damewinst.


Bedoel je hier niet torenwinst? Het kan eraan liggen dat ik op dit moment niet helemaal scherp ben, maar ik kom (uitgaande van 29. ... dxe4 30. Dc4+) niet verder dan: 30. ... Kg7 31. Df7 Kh8 32. Dxe8 Txe8 33. Pf7+ K~ 34. Pxg5.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

20-02-2007 17:33 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

RE: het is maar een spelletje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

@BartM: Ach, Arno staat ook bovenin: die kan je vast hebben.


En Arno doet de loting en denkt vast dat hij tegen mij een makkelijke avond heeft. Hij is immers eerste bord, en ik derde Lach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

20-02-2007 17:46 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf had ik een moeilijke partij tegen Hora. Ik deed met zwart in het Koningsindisch al snel een gekke zet waardoor wit 2 tempi won en een prinsheerlijke stelling overhield. Hora had voortdurend wel kansen maar ik verdedigde stug en kon uiteindelijk de remise veiligstellen. Ik had gedacht hiermee uit te lopen, want Gert zou door zijn vlag gaan.

Quote

Originally posted by Richard
Overigens was gert qua stelling al dicht bij de remise daar hij een stuk ging winnen, maar op de klok met T+P tegen T= 2 pi zou hij het nooit meer hebben gered praktisch gezien.


Dit impliceert een beetje dat Gert nog kansen had met T+P, maar dat was niet zo: in de gegeven stelling had Richard nog steeds winstkansen, en Gert had nog 19 seconden over tegen een kwartier voor Richard...

Gert scheen een beetje verbouwereerd te zijn dat Richard zo snel wegging. Op dat moment vroeg ik me stiekem af of Gert soms nooit gewonnen stellingen weggeeft, want ik kon het me de reactie van Richard goed voorstellen... ik geloof dat ik laatst bij de JCC nadat ik zelfs al met remise het kampioenschap vrijwel zeker stelde en ik huizenhoog gewonnen stond, pardoes een vol stuk weggaf, wel een half uur geslagen achter het bord bleef zitten...

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

20-02-2007 21:59 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman

Quote

Originally posted by Martin
Jack speelde de logische zet 29. ... dxe5 30. Dc5+! met mat of damewinst.


Bedoel je hier niet torenwinst? Het kan eraan liggen dat ik op dit moment niet helemaal scherp ben, maar ik kom (uitgaande van 29. ... dxe4 30. Dc4+) niet verder dan: 30. ... Kg7 31. Df7 Kh8 32. Dxe8 Txe8 33. Pf7+ K~ 34. Pxg5.


Of course, dat is de "beste" variant. Maar dat betekent wel een voorsprong van 2 stukken :-)

21-02-2007 00:35 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller