Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC5 wint ook vierde wedstrijd, ditmaal van Scheve Toren 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC5 wint ook vierde wedstrijd, ditmaal van Scheve Toren 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft ook de vierde wedstrijd gewonnen. In Pijnacker werd het 1½-6½.

De avond begon natuurlijk goed, met een heerlijke italiaanse maaltijd bij bovengetekende. Helaas zou de tamme rus deze avond niet zo tam zijn, waren er maar zeven studenteamers.... gelukkig was onze thesaurier Albert Kemeling bereid gevonden een schaakbord voor zijn rekening te nemen, dus waren we stiekem toch met z'n achten. Tijdens het eten hadden we wat wijze tijgerlessen van wijlen IM Simon Webb tot ons genomen, hopelijk zou ons dat een mooie overwinning brengen.

Na wat omzwervingen waren we - ja ja, ook onze toptransfer Seth - iets verlaat in Pijnacker aangekomen. Onze vooruitgeschoven posten (de bikkels die op de fiets waren!) hadden gelukkig wat verwarring kunnen zaaien over onze opstelling, dus tikten de schaakklokken slechts drie minuten.

Afijn, ter zake. Er kwam eigenlijk al snel tekening strijd. Ikzelf zat aan bord 1, en mijn tegenstander leek het niet op een pionzetje meer of minder te nemen en ik had positioneel gezien dus een zeer prettige stelling. Rufael aan bord 2 had een creatieve opening, en blijkbaar ging zijn tegenstandster wat forceren, want hij won al snel een pion inclusief een flinke afruil. Ons geheime wapen aan bord 3, Diederik, had een prettige stelling met wit. Weinig reden tot echt juichen, maar op zich was remise zijn opdracht, dus dat ging goed.

Naast Diederik zat Mark aan bord 4, alwaar een dubieus gambiet op het bord verscheen. Zijn tegenstander (zo begreep ik na afloop) deed echter by default zetjes en miste blijkbaar een kans op voordeel. In de partij zou hij de pion echter niet meer terug zien. Vervolgens was er aan bord 5 namens DSC Seth. Hij speelde een voor mij onnavolgbare partij, al leek de opening wel redelijk goed. Voordat ik meer verklap gaan we naar bord 6, alwaar Marco wat theorie op het bord kwakte. Zijn tegenstander kende dit echter niet en gebruikte zeer veel tijd. Als een echte tijger hield Marco het simpel voor hem en ingewikkeld voor zijn tegenstander.

Tenslotte dan de staartborden. Aan bord 7 kreeg captain Olivier een voor hem onbekende opening, zodat hij voor een gezonde opzet koos. Van de opening aan bord 8, bezet door invaller Albert, heb ik helaas weinig gezien, al leek hij na de opening onder druk te komen.

Al met al had ik vertrouwen in de afloop. Als echte tijgers zouden we onze prooien besluipen, zonder echt grote risico's te lopen. Dit gaat natuurlijk het makkelijkst als je de score opent. Volgens mij was deze eer deze keer aan tijger Marco. Hij bereikte op simpele wijze voordeel. Uiteindelijk kwam er een zwarte pion op e2, alwaar een vork ontstond. Met een toren voordeel won hij al snel. Ook Seth was snel klaar. Ik vermoed dat hij meer heeft gezien dan ik, maar het oogde apart. Het was mij niet echt duidelijk wie er nou in de aanval was... Toen de stofwolken optrokken bleek hij met een mooie combinatie een stuk te hebben gewonnen, én de partij.

Daarna was denk ik Mark aan de beurt. Ik had al bericht dat hij een pion won, en hij onttrok zich langzaam maar zeker aan de witte compensatie. Ik begreep dat zijn tegenstander zich daarna genoodzaakt zag een kwaliteit te offeren. Alweer als een echte tijger nam Mark dit dankbaar in ontvangst en met simpele middelen bracht hij de buit thuis. Het bleef niet bij de 3-0. Rufael bracht de stand op 4-0. Hij had de hele avond een prettige stelling, maar verbruikte eigenlijk iets teveel tijd. Zijn tegenstandster bezweek in zijn tijdnood echter onder de druk en gaf een stuk weg, waarna het niet moeilijk meer was. Met 45 seconden voor Rufael probeerde ze het zelfs niet meer.

Ongeveer deze tijd kreeg ik een remise-aanbod, maar in de tijgerlessen had ik geleerd dat als je risicoloos door kon spelen dat ik dat dan moest doen. Mijn voordeel was door een verrassende doorbraak wat verwaterd, er resteerde een dubbel toreneindspel met loper tegen paard, waarbij de loper wel beter moest zijn. Het voordeel werd echter niet subtiel genoeg gemasseerd, en later bleek ik een deel van de tijgerlessen gemist te hebben. Net toen ik de winnende combinatie dacht te hebben vond mijn tegenstander nog een verdediging die ik niet had gezien. Geschrokken pakte ik a-tempo een pion. Mijn tegenstander pakte een pion van mij, waarna het potremise was. Men was echter zo vriendelijk mij er meteen op te wijzen dat ik met een stap 2 combinatie gewoon een toren had kunnen winnen.... Les 1 voor volgende keer: op je handen zitten.

Ergens tijdens dit verhaal had Diederik overigens al remise gemaakt. Hij stond lange tijd ietsje beter, maar wist er niet door te komen. Hij had echter vrij veel tijd geinvesteerd, waardoor het nog even zweten was. Het slot heb ik gemist, maar ik begreep dat hij met 2 minuten op de klok een zekere remise bereikte.
Van de borden 7 en 8 heb ik minder meegemaakt. Albert leek wat minder te staan, al dacht hij zelf dat de vijandelijke aanval niet door zou slaan. Ik begreep van een van de tegenstanders dat de Pijnackeriaan (of hoe noem je dat ;-) een winst-in-2 gemist zou hebben, en zoals zo vaak valt de winnende dan aan de andere kant. Iets minder gelukkig verging het Olivier. Hij had een sterke aanval opgebouwd, inclusief een (volgens mij) afgewezen stukoffer. De stelling leek verdacht op mat, maar de koning kon wegrennen. In het post-mortem bleek het geloof ik wel uit, maar Olivier wist het niet te winnen.

Al met al weer een overtuigende overwinning, goed voor het doelsaldo ook. Het lijkt er meer en meer op dat de gezamenlijke slotronde de scherprechter zal zijn met de kraker tussen DSC5 en Rijswijk 2.

 Scheve Toren 21721-DSC518141½-6½
1Henry Eising1835-Martin Glimmerveen1882½-½
2Marijke Meijering1802-Rufael Mekuria18200-1
3Casper Ruigt1799-Diederik van Heijgen1697½-½
4Arie Kies1646-Mark Versteegh18680-1
5Rob Reiding1592-Seth van der Vegt18580-1
6Agis Sutrisno1571-Marco Anink18950-1
7Kees Kerkhof1720-Olivier Marincic1733½-½
8Richard Klijnsma1800-Albert Kemeling17620-1

19-01-2007 23:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij werd tegengesteld gerocheerd, waarbij de witte aanval veel sneller was. Achteraf kom ik tot de conclusie dat ik te snel overging tot de aanval, want doorslaan deed hij niet. Door een fout (!) echter van van mijn tegenstander kreeg ik nieuwe kansen, en in de stelling die toen ontstond had ik 'eenvoudig' de winst kunnen pakken zo verzekerde Fritz mij net. Ik deed het anders, wat remise tot gevolg had. Minder blij met het spel, blij met het halfje, en fantastisch dat we weer een tegenstander overtuigend verslagen hebben! Pas 2 nederlagen in 32 partijen (zonder al te veel remises).

(ps Kerkhof heette mijn tegenstander)

edit; ik vergeet een 'detail'; ergens in mijn aanval deed ik een toren in de aanbieding Mijn tegenstander zag het gelukkig ook niet. Huil

20-01-2007 04:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Puik Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse mensen! Met nog 3 ronden te gaan tezamen met Rijswijk 2 ten minste 3 volle matchpunten voorsprong op de rest. Ik noteer 20/4 (slotwedstrijd tegen Rijswijk 2 op wie we nu 3 bordpunten voorspong hebben) vast in mijn agenda.

20-01-2007 11:21 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een leuke avond. Om 10 voor 8 was ik nog de enige DSC-er die aanwezig was in de speelzaal. Er werd al voorgesteld om een simultaan te spelen. Ik kon de wedstrijdleider echter overreden om nog even te wachten met het aanzetten van de klokken.

In het middenspel stond ik prettig. Hoewel het er gevaarlijk uitzag was ik er niet van onder de indruk.

De kritieke stelling staat hieronder met wit aan zet:



Na afloop werd hier 18.Txg7 gesuggereerd. Maar na Kxh7 19. Lh6+ Kg8 20. Dg5 Lg6 staat wit een toren achter.

Mijn tegenstander speelde 18.Lh6. (Fritz geeft Lg5 met gelijk spel.) en na .. Ph5 19. Tg5 Lg6 is materiaalverlies onontkoombaar.

Ik speelde het echter niet optimaal waardoor er een gelijkstaand eindspel werd bereikt. Door wat minder sterk spel van mijn tegenstander kon ik pionnen op d4 en h4 ophalen, waarna de rest een kwestie van techniek was.

20-01-2007 11:21 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

He he, eindelijk staat dat tabelletje een beetje ok. Corniel/Rene/Arno wat deed ik fout met centreren? Heb nu de hardcoded manier gebruikt...

Zoals gezegd had ik zelf het idee een erg goede partij te hebben gespeeld. Mijn tegenstander gaf aan geen openingsrepertoire te hebben met zwart en hij bedacht dus maar wat. Hij speelde echter erg veel pionzetten, waardoor ik ongeveer 2 tempi extra had.

Martin Glimmerveen (1882) - Henry Eising (1835)


Stelling na 7. ... a6


Hier speelde ik 8. e5 met het idee Pd4 en als zwart 8. ... Pc6 speelt dan heb ik d5. Bovendien zadel ik Pg8 met een dilemma op. Mijn tegenstander gaf echter aan meer bang te zijn voor 8. d5, en het lijkt er op dat Junior 10 hem gelijk geeft (+1), al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet begrijp waarom deze zet dan zo goed zou zijn. Iemand commentaar?
8. ... cxd4 dit had ik niet helemaal goed ingeschat, van een afruil word ik niet echt blij hier natuurlijk. 9. Pxd4 Pc6 10. Pxc6 Dxc6 11. Dg4 g6



Dit is een belangrijk moment. Volgens mij sta ik hier veel beter, maar het moet natuurlijk nauwkeurig gespeeld worden. Mijn idee was 12. Lf4 gevolgd Td1 en L of Pe4, ik had echter een belangrijke verdediging onderschat. 12. ... f5! had ik in mijn berekeningen afgedaan als: "dat kan niet, levert alleen maar extra zwakke velden op". Dit is misschien waar, maar er gebruik van maken is niet zo gemakkelijk. Het neemt veld e4 af van de witte stukken en biedt zwart dus de kans om enigzins los te komen. Fritz ziet groot voordeel in 11. Le4 Dc7 12. Lxb7 Dxb7 13. Td1, of 12. Le4 Dc7 13. Lxb7 Df3
De partij ging echter verder 13. Dg3 g5 14. Lxg5 Dxg2+ 15. Dxg2 Lxg2 16. Kxg2 Lxg5 17. f4 Le7 18 Tad1 al denk ik dat Kf3 misschien beter was, om even uit te stellen om te kijken wat er met de torens zou moeten gebeuren. 18. ... Ph6 19. h3 Ook hier is Kf3 beter denk ik. 19. ... Pf7 20. Pa4!? b5 21. Pb6
Even een diagrammetje voor ik dit avontuur in ga:


Ik had gerekend op Tb8 Pxd7 Kxd7, waarna Lxb5 dubbelschaak oplevert, en waar ik minimaal 3 pionnen voor het stuk krijg, maar waarschijnlijk meer. Rekening houdende met zijn beginnende tijdnood leek me dit kansrijk. Junior 10, vind het na 21. ... Td8 overigens niet zo goed meer voor wit, beide spelers misten dit.
Hij ging verder met 21. ... Ta7 22. Pc8 Tc7 23. Pxe7 Kxe7 waarna ik dacht een beter eindspel te hebben vanwege de zwakke broeder op d7 of e6 en mijn loper zou iets beter moeten zijn dan het zwarte paard. In de analyses bleek het eigenlijk gewoon gelijk, en ook Junior 10 vind dit. Gezien de tijdsverhouding (ongeveer 24 tegen 7 denk ik) had ik echter nog steeds kansen..

Ergens maakte hij inderdaad wat kleine onnauwkeurigheidjes en ontstond de volgende stelling na 33. ... Td7-d6:



Hier moet ik weer wat aanknopingspunten hebben met 34. Lb3 (Junior 10: +0.7), maar ik besloot heel subtiel eerst even een zwakte op te lossen. Dit geeft zwart echter een lekker tempotje. 34. a4 T8d7 35. axb5 axb5 36. Lb3 Pd8! Dit paard dekt nu de pion en gaat, zo zal later blijken, nuttig op f7 staan. Ik blijk nu overigens een blunder gemaakt te hebben door een vrijpion te gaan maken met 37. c4? Pc6! is heel pijnlijk nu... gemist door beide spelers. In het vervolg werd niet heel strategisch meer gespeel, dit eindspel had misschien KNSB tempo verdiend...

Het ging verder met 37. ... bxc4 38. Lxc4 Tc7 39. Ld3 Te7 40. b5 Tb6 41. Tc2 Pf7 42. Le2 e5 43. fxe5+ Pxe5+ 44. Kf2 f4 45. Te4 Kf5 46. Td4 Td7??



En jahoor, hij bezwijkt onder tijdsdruk (nog 1 minuut). Helaas bezwijk ik ook onder tijdsdruk (ongeveer 3 a 4 minuten). Ik zag meteen dat er wat mis was. GA GVD OP JE HANDEN ZITTEN. Ik speelde vrijwel a-tempo 47. Lg4+! Pxg4 hxg4+ terwijl 47. Txd7!! toch veel overtuigender is. Maar het ergste komt nog, ik had alsnog op mijn handen kunnen gaan zitten. Ik was er van overtuigd dat zwart Kxg4 moest spelen (vraag me niet waarom), waarna ik de toren zou winnen. Er kwam natuurlijk 48. ... Ke6 waarna ik stomverbaasd was en ´dan maar´ a-tempo de pion sloeg...
49. Txf4 Txb5 ½-½ Dit terwijl 49. Te2+! en stukken in de doos toch niet zo moeilijk is.

Alle tijgerlessen voor niets dus.

20-01-2007 12:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse mannen!

Nog maar 3 wedstrijden winnen Glimlach

20-01-2007 14:12 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van harte! Wederom een zeer ruime uitslag, en nog wel tegen het team dat op de derde plek stond/staat! En zeer degelijk ook; geen enkele nederlaag. Wat dat betreft heeft Olivier helemaal gelijk om aan te stippen dat nog maar twee spelers van het vijfde een keer hebben verloren. Hetgeen ook wel blijkt uit het aantal bordpunten.


@ Martin: Als je in een ander draadje over de externe competitie even bij het bovenste (nieuws-)bericht met tabelletje op "quote" drukt kan je precies zien hoe wij het doen Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-01-2007 14:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd!

En wees niet bedroefd dat de tijgerstrategie niet geheel werkt. Ze sterven tenslotte niet voor niets uit Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-01-2007 18:04 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

RE: DSC5 wint ook vierde wedstrijd, ditmaal van Scheve Toren 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Naast Diederik zat Mark aan bord 4, alwaar een dubieus gambiet op het bord verscheen.


Zo dubieus is het Morra gambiet nou ook weer niet, zeker niet tegen iemand van mijn niveau die voor de verandering eens een keer siciliaans speelt met zwart...

Quote

Originally posted by Martin
Zijn tegenstander (zo begreep ik na afloop) deed echter by default zetjes en miste blijkbaar een kans op voordeel. In de partij zou hij de pion echter niet meer terug zien.
...

Gelukkig speel dit zelf af en toe met wit in rapid/snelschaak en wist dus wel ongeveer waar ik op moest letten. Ik heb de partij zojuist even beter bekeken met vriend Fritz en die vind mijn zetten voor de verandering best goed. (hij prefereert wel een mat in 6 waar ik besloot een 2e stuk te winnen Red Face ) Kansen op duidelijk voordeel heeft wit niet echt gehad. Wel maakte ie het me erg makkelijk in de volgende stelling:


stand na 14. .. Pc6


De witte stukken staan best lekker en zwart kan z'n damevleugel niet zo makkelijk ontwikkelen. Ik had Pa4 verwacht en was hard aan het denken naar welke van de 4 velden (b4, b5, a5 en a7) ik m'n dame dan ging spelen.

Een paar voorbeelden:
- Pa4 Da5 g4 Hier is volgens Fritz g5 de beste verdediging (op Ph6 volgt h3!), maar verzin dat maar eens... Ik dacht meer aan normale zetten als Ph4 Ph4 Lxh4 maar dan heeft wit Tc5 en is het de vraag of dat goed gaat.
- Db5: na Dxb5 axb5 Pb6 is er niet veel aan de hand, maar in plaats daarvan is De4 behoorlijk sterk (ik kon geen goede volgende zet voor zwart vinden).
- Db4 Tc4 en de dame kan alsnog naar a5, vraag is of de toren op c4 beter staat of niet, ik vond het er wel dreigend uitzien.
- Da7 dit heeft als voordeel dat zwart op de volgende zet Pd4 dreigt te spelen, maar De4 ziet er weer best sterk uit.

Best ingewikkeld allemaal, maar mijn tegenstander speelde hier Le3.
Ronduit slecht - na Pxe3 probeerde ie alsnog Pa4, maar na Da7 fxe3 kan zwart meteen e5 spelen en zijn alle problemen opgelost.
Wit had kennelijk geen zin om te proberen de boel te keepen en probeerde hier Txc6 bxc6 gevolgd door Pxe5. Na Dc7 (Lg5 blijkt nog beter te zijn) is wit haast gedwongen tot Pxf7, maar na Txf7 Tf1 (Dh5 gevolgd door Pb6 en Td7) is beter maar werkt ook niet) en Lf6 op de volgende zet is er niets meer aan de hand. 10 zetten later gaf wit op.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 20-01-2007 at 18:33.

20-01-2007 18:32 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat Martin zegt, de tijgermethode!

Typisch daarvoor was dat mijn tegenstander meer dan een half uur over de eerste 7 zetten deed, en de opening dus niet (goed) kende. Op zet 8 begin hij een onnauwkeurigheid waarvan ik enigszins weet hoe je het af moet straffen.
Risico is wel dat het type stelling (waar ik dus wel, en hij niet, bekend mee ben) compleet verandert.

Kortom, gewoon de zet gespeeld waarmee we via zetverwisseling weer in de theorie terechtkwamen, waar ik even later al veel meer ruimte had en m'n ik belangrijke velden in handen had.

Dat m'n oppo nog een grapje had waarop ik terug kon dreigen met een leuker grapje dat me dus torenwinst opleverde verspoedigde alles nog eens, maar vlak daarna kwam weer een tijgermomentje:
Qxa2 en wilde grappen, waarbij ik goed moet rekenen maar als het goed is het heel snel af kan maken?

Nee, gewoon even alles dekken, alles goed neerzetten, en weer met het oude plan verder, paardjes op de mooie velden neerzetten. Dus zelfs met een toren meer heel rustig blijven spelen. En onze Bijbel had gelijk, juist bij dat soort spel geeft de tegenstander bij grote achterstand veel eerder op.

Even wild doen vindt hij nog wel leuk, maar heel rustig langzaam spel met een toren minder, daar heeft toch niemand zin in?! Draaiend hoofd

Anyway, had ik periode waar ik het schaken een beetje liet liggen en niet zo goed speelde ook, ik heb er weer helemaal zin in en heb ook het idee dat ik sterk speel. Jammer zelfs dat de volgende ronde pas over een maand is! Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-01-2007 14:30 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe maak je hier een diagram?

21-01-2007 22:09 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Seth van der Vegt
Hoe maak je hier een diagram?


http://www.delftseschaaksite.nl/wbb/thre...eadid=1118&sid=

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-01-2007 22:12 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Gefeliciteerd!

En wees niet bedroefd dat de tijgerstrategie niet geheel werkt. Ze sterven tenslotte niet voor niets uit Grijns


En René, de tijger redt zich prima tegen alle andere dieren. Dat hij uitsterft komt door de mens. Daar zal hij slechts een incidentele keer van winnen, maar op lange termijn niet.

Zie in dit licht de mens die het ook niet meer bolwerkt tegen de computer...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-01-2007 22:40 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Thanks. Weer wat geleerd op mijn brakke zondagavond.

Ik speelde een openingssysteem van het Spaans (met d3 ipv d4 en dan langzaam aanvallen op koningsvleugel) die vaak goed werkt tegen 1600-1700 spelers, waarmee het mogelijk kan zijn om snel iemand in de aanval van het bord te beuken. Tegen 2000+ spelers is het niet zo geschikt, dan kun je maar beter de gezondere, bekende Spaanse hoofvarianten spelen.

Afijn, ik speelde tegen een speler tegen van de 1600-1700 categorie dus haalde ik het systeem maar weer eens van stal.

Seth van der Vegt - Rob Reiding



Ik ben hier al overgaan tot aanval op de zwarte koningsvleugel. Zwart heeft zich daar nu sterk verdedigd middels 2 torens op de g- en h-lijn, zodat stug dooraanvallen op de koningsvleugel niet aan te raden is.

Daarom besloot ik om het hier over een ander boeg te gooien. Zwart heeft zich weliswaar goed opgesteld op de koningsvleugel, maar de damevleugel is leeggelopen.
Dus 20. Ld2
Op e3 lijkt de loper beter te staan, maar ik had er een bedoeling mee:
Ik wil graag 21. a4 spelen, om de damevleugel open te breken. Zwarts beste antwoord 21. .... b4 kan nu met 22. cxb4 Pxb4 23. Lxb4! worden beantwoord (met een loper op e3 was wits laatste zet niet mogelijk geweest), met als resultaat de zo graag gewilde open c-lijn voor mijn toren.
20. .... Kf8 21. a4 b4 22. cxb4 cxb4 23. Lb3

Zoals Marco mij na de partij vertelde was direct 23 Tc1 nauwkeuriger.
23. .... g4
Zat eraan te komen, optisch gezien lijkt dit irritant voor wit, maar het valt reuze mee.
24. Pe1 h5 25. Tc1
Ik heb bereikt wat ik wilde bereiken, het openen van een tweede front, de damevleugel.
Even een sprongetje in de partij.

Het is duidelijk dat wit goede zaken heeft gedaan. Wit dreigt 30. Ld5 en zwart kan nu niet 29. .... Pf6 spelen omdat dan 30. Lg5 volgt.
29. .... Lg5
Vergeet 'iets'
30. Pxg5 Txg5 31. Ld5
Natuurlijk. Ik dacht hier direct een stuk te winnen, maar zwart heeft nog wat:
31. .... Pxe3 32. fxe3 Db6
En nu kan ik niet slaan op c6 wegens de zoete inval op e3.

33. Dd2 Pe7?
Geeft een stuk weg, maar ook na andere paardzetten heeft zwart het moeilijk.
34. f6!
Da's ff een leuk tussenzetje! Het zwarte paard kan niet weg wegens mat op c8.
34. .... Dd8 35. fxe7 Dxe7 36. Dxf2
en even later 1-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Seth van der Vegt on 21-01-2007 at 23:12.

21-01-2007 23:10 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met Pd8 had ie het wat langer kunnen rekken, maar uit de stelling komen gaat volgens mij niet meer lukken voor zwart.

@ Seth; had zwart in het 2e diagrammetje na g4 en Pe1 niet Pd4?

23-01-2007 13:45 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ Olivier;
24. .... Pd4 was inderdaad beter; daarom was op mijn 23ste zet Tc1 ook beter, in dat geval zou Pd4 niet werken wegens Lxb4.
Na 24. .... Pd4 heb ik helaas geen Lxb4 wegens Db7 (verliest een stuk), maar tijdens de partij was ik iets als Tc1, eventueel gevolgd door Lc4 en Le3 van plan.

24-01-2007 21:06 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller