Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (12): Joost Michielsen en Gert Legemaat remiseren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (12): Joost Michielsen en Gert Legemaat remiseren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nummer twee Gert Legemaat speelde remise tegen Joost Michielsen, en loopt daardoor weinig in op koploper Chiel van Oosterom. De nummer drie, Leo Hofland, deed goede zaken door Roland ten Have te verslaan.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Joost Michielsen-Gert Legemaat½-½
2Leo Hofland-Roland ten Have1-0
3Joram op den Kelder-Bob Voogt1-0
4Bart Meulemans-Kees van der Meer½-½
5Richard Oranje-Frans Palm1-0
6Har van Himbergen-Pieter Buzing0-1
7Ted Barendse-Lito van Reede1-0
8Coen Leentvaar-Arno Wiersma0-1
9Koert ter Veen-Diederik van Heijgen½-½
10Albert Kemeling-Dilshad Ramadan0-1
11Rob Smits-Kim Meulenbroek0-1
12Jack Duijvestijn-Gerard Bilars1-0
13Corniel Nobel-René Poots1-0
14Rick Beekenkamp-Simon Dirkse0-1
15Igor Babic-Olivier Marincic1-0
16Aad de Jong-Gerrit Bussmann0-1
17Willem-Jan van den Broek-Simon Broos1-0
18Patrick de Bas-Jaap Flohil0-1
19Ben Sedee-Mark Versteegh0-1
20Leo Zuijdgeest-Roel Visser0-1
21Antoon Frehe-Steven van der Weele1-0
22René Torenstra-Pieter Quist1-0
23Ernst Hanewald-Bert Zwemstra1-0
24Jan Swart-Dolf Mulder0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 23-01-2007 at 23:24.

16-01-2007 03:44 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was al weer ruim twee maanden geleden dat ik mee deed aan de interne - ik schrok toen ik dat in mn admin zag. Toen verloor ik - nogal ongelukkig, kan ik mij tot op de dag van vandaag pijnlijk herinneren. - dit keer was ik voortuinlijker, een ander woord heb ik er niet voor.

Ik deed zeer ongezonde dingen, werd door mijn tegenstander - René Poots - hardhandig van het bord geduwd. Tot dat ik met sluwe tussenzet een kwaliteit tegen pionnen kreeg en de aanval afstompte. Toen René - licht beduust - daarna ook een stuk in de aanbieding deed - gepende pion is een slechte verdediger - was het niet moeilijk meer.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-01-2007 11:47 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Babic vs Marincic



Stelling na 19. Tf2 Mijn inschatting was dat de witte stukken op de koningsvleugel weinig konden uitrichten. Na Taf1 en Pg5 kan een toren en Le8 steun geven op het zwakke f7 en is er weinig aan de hand. De partij ging verder met 19. .. Tc7 20. Taf1 Tfc8 21. h4 Db4 22. h5 Ook hier leek me nog steeds weinig aan de hand; na hxg6 hxg6 Pg5 volgt Tf8 en alles staat gedekt. Om echt gevaarlijk te worden dacht ik dat de dame erbij gehaald moest worden wat veel tijd kostte (...). Gewoon 22. .. Lxa4 dus. Not! 23. Lxa4 Dxa4 24. hg6 hg6 25. Pg5 Tf8 Dit had ik wel gezien en dacht dat het te keepen was. Niet alleen had ik niet gekeken naar het gevaarlijke Pxe6, maar veel belangrijker, wit heeft hier het winnende 26. g4! (toch niet heel moeilijk denk je achteraf), en blijkt het helemaal niet 'zoveel tijd te kosten' om die dame erbij te halen. Dekken op h7 kan niet, en vluchtvelden vrijmaken voor de koning betekent dat mijn stelling wordt gesloopt. De volgende keer niet blindelings mijn plan uitspelen maar even kijken of ik wat gemist heb en het plan bijsturen. Na 25. Pg5 had ik toch even goed moeten kijken en was g4 niet zo heel lastig te zien aankomen. Met 25. .. Dc4 was er dan nog van alles mogelijk.

16-01-2007 11:58 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

René Torenstra - Pieter Quist, DSC Intern 06-07 (12)


Stelling na 23.Le4

Een bekende stelling, waarin Pieter nu een andere zet speelde dan ik verwachtte.

23...Da5!? Het openingsboek van Fritz geeft deze zet een "?". Lijkt me onzin.
Ik heb dit ook wel eens met Zwart gespeeld. 23... Lc2 is de hoofdvariant. Van Wely zegt hierover "and Black has an easy draw." Het zal wel. RR 24.Lxc2 Txc2 25.Dd1 Kh7 26.f4 Kxh6 27.fxe5 Dc7 28.d6 Dc6 29. Dg4 fxe5 30. dxe7 Dxg2+ 31. Dxg2 Txg2 32. Kxg2 Txe7 33. Kf3 Txe6 34. Ke4 b5 35. Tf5 a5 36. Txe5 Txe5+ 37. Kxe5 b4 38. Kd4 a4 ½-½ Wiersma,A (1936)-Torenstra,R (1655)/Delft 2005
24. Dd4!
Ook deze zet krijgt een "?". Waarschijnlijk willen de programmeurs van Fritz gewoon niet dat-ie deze variant speelt. Db2 komt waarschijnlijk neer op verwisseling van zetten.
24...Lc2 ...Tc4 is hier eerder geprobeerd, onder andere door Kortsjnoi. Die won hij, maar met behulp van Fritz wint Wit.
25.Lxc2 Txc2 26. Dh4 Fritz staat al een tijdje op 0.00, maar dat is voor een normaal mens niet te zien. Toch lijkt het dat het altijd weer op remise uitkomt in deze variant.
26...Tc4

27.f4? Moeilijk te zien, maar dit verliest. Ik dacht dat het won. (27. Dg3+ is aangewezen. Pg4 28.Lf4! Txf4 29.Dxf4 en Wit zal eeuwig schaak pakken.
27... Dc3?N Dit is dus niet goed. De dame heeft wel de derde rij, maar staat de toren in de weg. (27... Da3! wint. De derde rij is onder controle, maar nu komt ook c1 vrij voor de toren(s). 28.Dh5 werkt nu niet: Tc1 29.Dxe8+ Kh7 30.Tg1 Dc5 en wint. (Ook hier zagen ze het niet: RR 27... Kh7 28.Dh5 Db5 29. Lg5+ Kg8 30.fxe5 fxg5 31.Dxg5+ Kh8 32. h3 Tc3 33.Dh5+ Kg8 34. Dg6+ Kh8 35. Dh5+ Kg8 36. Tf4 1-0 Ernst,S (2435)-Jens,J (2270)/Apeldoorn 2001/CBM 85 ext (36))
28.Dh5 Dd3 29.Dxe8+ Kh7 30.Dxe7+ Kxh6 31.Dxf6+ Pg6 32.Dg5+ Kg7 Wit lijkt overwegend te staan, maar het is gruwelijk moeilijk. Fritz blijft vrolijk 0.00 tonen.
33.Te1 Txf4 34. Kg1 (34.h3 Tf1+ 35.Txf1 Dxf1+ 36.Kh2 Df4+ 37.Dxf4 Pxf4 en het lijkt me dat Zwart dit wint.)
34...Dd2 35.Dg3 Kf6 36.De3 (=) Met remiseaanbod, wat het wellicht ook is. Pieter slaat het echter af en maakt meteen een bok.

36...Dxd5?? 37.e7 Pxe7 38.Dxe7+ Kf5 39.Dh7+ Kf6 40.Dh6+ Kf5 41.Dh5+ 1-0

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-01-2007 16:10 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Topalov-Shirov van gisteren was trouwens ook in deze variant, waar Wit geen Kh1 speelt maar Dd4. Toen Van Wely die zet voor het eerst speelde maakte hij dus die opmerking Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-01-2007 14:25 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet dat het belangrijk is (hallo, waarom vraag je het dan? Verward ), maar staat de stand al ergens waar ik nog niet gekeken heb?

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

23-01-2007 10:00 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je had helemaal gelijk! Ik heb de nieuwe stand geplaatst, met nieuwe koploper! In het begin van de competitie kregen spelers op basis van hun rating een aantal maal hun eigenwaarde aan punten extra. Deze zijn na deze ronde ook voor de hoogstgerate spelers helemaal verdwenen.

Ook de ratinggroepen zijn toegevoegd:
A: >2000
B: 1726 t/m 2000
C: 1551 t/m 1725
D: <1550

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-01-2007 23:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm, het is niet alleen mijn eigen geval (79, yay) ik zie bijvoorbeeld Ted die na een zege op Lito naar de vijfenveertigste plaats is gestegen. Ook een aantal andere dingen valt op.

Ik denk dat we het laatste kwartaal maar eens een aantal simulaties moeten gaan draaien van competities met verschillende instellingen, zodat de ALV een voorstel voorgelegd kan worden dat ze kan beoordelen?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-01-2007 03:37 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat Ted na een zege gedaald is is niet zo vreemd. Ted is een van de spelers die gezien zijn hoge rating nog extra punten had (en die gingen er nu vanaf). Dat hij zo laag staat komt omdat hij niet bepaald goed gescoord heeft; hij heeft 38,9% uit 9 partijen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

24-01-2007 07:16 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor het plaatsen, Arno!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

24-01-2007 09:43 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er valt zeker wat op... mooie klassering voor Rufael!

24-01-2007 10:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat dacht je van Cees, Roland, en Johan die ook netjes in de top 10 staan! Echt knap wordt het natuurlijk als ze dit volhouden...

24-01-2007 11:10 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begrijp dus echt niet dat Henrik en Arend met beiden 1 uit 1 bijna 3x zoveel punten hebben als ik in de tussenstand van de interne.

Mijn overwinning is wellicht op een tegenstander die minder hoog staat dan die van hen, maar een ZO groot verschil is toch wat vreemd...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 24-01-2007 at 15:43.

24-01-2007 15:42 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil niet het huidige systeem helemaal doornemen, en ook niet in een draad over een competitieronde verder kletsen. Ik stel alleen voor om voor het volgende jaar te inventariseren zoals ik heb voorgesteld. Ik wil best wat programma's installeren en een competitie invoeren om te kijken wat de resultaten zijn, en als er nog wat mensen zijn kunnen we genoeg data verzamelen om een duidelijk beeld van de komende competitie te krijgen Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-01-2007 15:54 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

discussie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben gans niet ontevreden over de gang van zaken bij de interne.
Ik heb tegen de hele top-tien mogen spelen, althans de oorspronkelijke top-tien van de ranglijst, en ontmoette redelijk gelijkwaardige tegenstanders, dat is prima.
Dat ik soms (zoals tegen Van Zandwijk) als een natte krant zit te spelen weerspiegelt zich in mijn huidige bescheiden plaats op de ranglijst.
Ik kan mij vinden in het huidige systeem, maar er zijn natuurlijk meer bruikbare systemen.
Gaarne zal ik weer meedoen aan een discussieronde over het stelsel, maar ik laat een (1) waarschuwing horen:
1. Het beste systeem bestaat niet *)
1. Het beste systeem spelen we al *)

*) Doorhalen wat van toepassing is

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 25-01-2007 at 12:19.

25-01-2007 12:12 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kunt op dit moment denk ik niet zoveel zeggen over hoe 'correct' de ranglijst is, en de daaraan verbonden discussie over het speelsysteem. In de stand is namelijk niet te zien hoe goed iemand het doet. Om enige specifieke en ook nog zinnige uitspraak te kunnen doen, is het op zijn minst nodig dat je de TPR ernaast legt.

In ieder geval een eigenschap waar naar mijn idee een speelsysteem aan moet voldoen, is dat in de stand de posities van spelers met evenveel partijen en dezelfde TPR naar elkaar toe convergeren als het aantal gespeelde partijen groter wordt. Hoe je het verschil in gespeelde partijen en vergoedingen verwerkt, daar heb ik niet zulke vastomlijnde ideeën over...

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

25-01-2007 14:11 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

naar elkaar toe convergeren


Is dat het tegengestelde van "van elkaar weg divergeren"?

Lach

25-01-2007 15:30 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eigenlijk moest ik natuurlijk zeggen dat het verschil naar 0 convergeert als het aantal partijen naar oneindig gaat, maar ik dacht: laat ik het begrijpelijk houden. Al te formeel kan natuurlijk niet Nee! dus voor het begrip zeggen we er ook nog even bij dat het gras groen is Draaiend hoofd .

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

25-01-2007 17:15 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Teun

Quote

naar elkaar toe convergeren


Is dat het tegengestelde van "van elkaar weg divergeren"?

Lach


Flauw jongens, heel flauw. Ik ben me nu al een half uur aan het afvragen wat ik me bij "naar elkaar toe divergeren" zou kunnen voorstellen. Huil 2

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

25-01-2007 18:07 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

maar ik dacht: laat ik het begrijpelijk houden.


Foei Joram, je onderschat ons Ja!

En verder is het gras niet altijd groen(er), maar dat is nog geen reden om slordig Nederlands te bezigen. Huil 2

Ik vind dat naar de clubleden toe niet verantwoord! Depri

25-01-2007 18:43 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller