Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Corus schaaktoernooi van 12 t/m 28 januari
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Teun
Dennis Ruijgrok heeft 3,5 uit 4, dus Chiel staat alleen aan de leiding


Wat? Heeft Dennis dat niet meer gewonnen? Daar waren Chiel en ik niet vanuitgegaan. Maar het is wel een prettig vooruitzicht. En over Ted en Etmans, die hebben elkaar heel vaak getroffen tijdens Corus (en daarbuiten, zoals gisteren bij de Italiaan).

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-01-2007 08:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag had ik alle geluk van de wereld en had ik heel hard moeten verliezen tegen de zoon van Lex Jongsma:

Corniel Nobel-Arnoud Jongsma
Wijk aan Zee, 2007

Nadat ik in de opening de mist in ging besloot ik een stuk te offeren in hoop voor aanval, dat lukte nauwelijks.



Hier probeerde ik met een niet deugdelijke truc de partij te redden.
17.e5 Lxe5 18.Lxb5 axb5?? 19.Dh5+ Ke7 20.Dxe5
Na 18...Lxc3 had ik direct kunnen opgeven, nu speel ik nog even door.

Inmiddels heb ik met nog wat fortuin de volgende stelling bereikt:



Zwarts laatste zet was 24...De8 waarop ik 25.Pxb5 speelde.
25...Dg6? 26.Tc7 Td7 27.Dc5+ Ke8 28.Txb7!
En aangezien dit mijn stuk terugwint geeft zwart - die ook bijna door zijn tijd heen is - op.

Ik heb meerdere partijen dicht bij de nederlaag gezeten, maar dat ik deze partij won kan ik nauwelijks rechtvaardigen. Dat maakt niet dat ik er minder blij mee ben overigens. Met 4 uit 5 sta ik nu zelfs - tijdelijk - aan de leiding.

Chiel speelde remise, net als Simon, terwijl Koert en Hora verloren. van de rest weet ik het niet - en de uitslagen staan op moment van schrijven niet online.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-01-2007 20:53 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leo, Ted en Kees winnen.

23-01-2007 21:45 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag helaas verloren.

Corniel Nobel-Berarnd Lubrano
Wijk aan Zee, 2007



Wit heeft een pion aangenomen in de opening, en verdedigen is nu niet bepaald wits specialiteit. Ik dacht hier met met een combi te kunnen bevrijden maar miste een venijnige pointe.

13.Pxc6 bxc6 14.Lxc6 Pxe3 15.Lxa8 Pc2 16.Kf2 Pxa8 17.Pa3 Pc2!



En nu blijkt dat ik paard niet terug win. Ik heb nog even gesparteld, maar het hielp niets meer.

Chiel staat eerste, maar heeft een partij meer gespeeld dan Dennis Ruijgrok (die dus een half verliespunt minder heeft). Leo had vandaag wederom remise een staat nog steeds op de 50%. Hora verloor wederom en staat nu laatste met 1 uit 6.

Ted deed vandaag goede zaken. Zelf won hij van de koploopster en zijn tegenstander van a.s. vrijdag (Tom de Ruiter) won van de nummer twee. Ted staat hierdoor gedeeld eerste.

Koer ter Veen heeft vandaag weer verloren. Vervolgens heeft hij zich terug getrokken. Ik kan me dat gezien zijn gezondheid op dit moment zeer goed voorstellen. Jammer vind ik het wel.

Oud DSC-er Filip Borst doet het zeer goed. Hij staat aan kop met 5 uit 6 nadat hij vandaag werdom won.

Simon speelde vandaag remise. Hij staat op 50%.

Door mijn nederlaag van vandaag sta ik nu gedeeld tweede. Hopelijk kan ik mn groep (gedeeld) winnen, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mn spel dat niet afdwingt op dit moment.

Kees tot slot heeft vandaag helaas verloren. Hij heeft 2 punten . In zijn groep zijn overigens drie koplopers met elk 5 punten. Dat is best appart.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-01-2007 20:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Kees tot slot heeft vandaag helaas verloren. Hij heeft 2 punten . In zijn groep zijn overigens drie koplopers met elk 5 punten. Dat is best appart.


In groep 8C, waarin mijn collega Gertjan Oostenbrugge meespeelt, zijn drie koplopers met elk 5,5 uit 6 Knipoog Dat is nog aparter...

24-01-2007 20:59 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien vind je je spel momenteel zelf 3 x niks corniel, maar je staat wel 2e. Kun je nagaan als je de overige partijen wel goed gaat spelen ! Succes nog, ook aan de anderen natuurlijkGoed zo!

24-01-2007 22:25 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In den wandelgangen - nu ja ergens in de sporthal - van het Corustoernooi vroeg een passant mij of ik nog een leuk stukje ging schrijven vandaag. Ik zei hem dat ik dat nog niet wist. Dit opschrijvende/typende blijkt maar weer hoe beperkt (geschreven) taal is. Zonder toelichting mijnerzijds kan de lezer niet bepalen of de passant bedoelde dat hij mijn schrijfstijl niet plezierig, dan wel zeer vermakelijk vond, of dat hij zich afvroeg waar al die door mij toegezegde stukjes toch te vinden waren. Daar het laatste - na een korte blik hier - niet waar kan zijn en de passant niet bekend staat om zijn cynische opmerkingen - wel om zijn twee remises tegen Max Euwe - neem ik aan dat hij het eerste bedoelde. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf niet op de hoogte was van deze prestatie, maar dat is enkel voor de kniesoren.

Hellaas moet ik beginnen met slecht (DSC) nieuws: Chiel heeft vandaag verloren en zijn kansen om volgend jaar in de C groep uit te komen zo goed als verspeeld. Hij staat nu een halfje achter op Dennis Ruijgrok, maar die heeft een partij minder gespeeld.

Ted moest winnen om kans te houden op promotie na de eerste groep volgend jaar. Daarom speelde hij door in een gelijkstaand eindspel en gooide vlak de spaning in de stelling volledig doofde nog flink wat olie op het vuur:

Bram van den Berg - Ted Barendse
Wijk aan Zee, 2007


1...Le7??! 2.Ld5?? Lxh4
Na 2.Lxe7 Kxe7 3.b4! wint wit achter elkaar.
Na de tekstzet won zwart.

Kees Korving wist te winnen, net als Simon Broos. Leo pakte remise en Hora verloor.

Zelf mocht ik tegen de melkpakkampioen van 6d. Mijn gewaardeerde tegenstander - kernfisicus te Volendam, wat wil je met zo’n naam - Mocht zich tot vandaag rijk rekenen met 5 remises - na zijn zeggen allen plus - en een overwinning op een tegenstander die aan de hand van een paardeneindspel het gezegde: Wie het onderste uit de kan wil hebben, demonstreerde.

Ik hoopte hem met een afwijkend zetje in de opening te kunnen verrassen. Of dat echt gelukt is weet ik niet, wel werd onderstaande stelling bereikt met voor mijn tegenstander nog 30 minuten en voor mijn nog 1,5 uur op de klok.

Henk Veerman-Corniel Nobel
Wijk aan Zee, 2007



23.g4??
Ik had gerekend op 23.Dh5 De8 of 23.Dd4 Dg5 waarin ik in beide gevallen iets makkelijker spel heb, maar niet veel.
23...Dh4 24.De2 fxg4 25.Dg2 Tf3
Direct 25...g3 is sterker maar op onnavolgbare wijze dacht ik dat wit dan Lxe4 zou mogen doen.
26.Ld4 Th3?!
Direct 26...Lxh2 is makkelijker
27.Lg1 Lxh2 28.Lf2? Lg3+ 29.Kg1 Lxf2+
En opgegeven.

Door een remise van de mijn mede koploper sta ik weer ongedeeld aan kop. Hopelijk houd ik dat vast.

edit: Diagram Ted aangepast

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 28-01-2007 at 20:13.

27-01-2007 00:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Zet hem op Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als ik het goed begrijp strijden Chiel, Ted en Corniel voor de 1e plaats en daarmee promotie naar de Grootmeester C-groep, resp. 1e klasse en 5e klasse.

Het worden vast nog 2 zware laatste ronden - breng speciaal aan deze spelers mijn succeswensen over!

27-01-2007 10:17 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach Corniel, je speelt niet tegen 1900 niveau, dus het gaat er niet om dat je foutloos speelt. ok natuurlijk dat je dat wel wilt, maar ik weet uit ervaring dat die kans vrijwel nihil is. Sowieso, je maakt altijd fouten, al worden ze over het algemeen subtieler als je sterker wordt.

Maarre... 5 uit 7 tegen 1636 is toch al een w-we waarde van zo'n +1.4, wat op een rating winst van een puntje of 42 uitkomt. Je doet het dus heel behoorlijk lijkt me. Als ik het goed heb gezien moet je nu nog twee met gemiddeld 1600. Met 1.5 uit 2 of meer doe je gewoon goede zaken. Op naar de 1700 Glimlach

Iedereen dus succes gewenst voor de laatste lootjes! En met name Ted en Corniel natuurlijk. Ik zag Hora trouwens troosteloos onderaan staan, hopelijk kan hij nog een slotaccoord componeren!

27-01-2007 13:15 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag geen stukje van mij, alleen een stelling en een zet, een grafzet wel te verstaan...


Corniel Nobel-Jan Rietveld
Wijk aan Zee, 2007



14.De2???

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-01-2007 17:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja da's wel vrij pijnlijk. Jammer!

27-01-2007 18:54 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Jammer!


Daar hebben we verschillende drie- en vierletter woorden voor, die iets sterker zijn dan jammer... Kwaad Depri Kwaad

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-01-2007 22:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jij doelt op het woord sneu!

Maare, hou die eerste plek vast mannen (of ga je concurrent lastig vallen morgenKnipoog)

27-01-2007 23:37 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad! Ik zie dat Ted gisteren gewonnen heeft en door de remise van zijn medekoploopster staat hij nu een half punt los. In de laatste ronde speelt Ted met zwart tegen Ben van Geffen (2026). Dat is geen slechte speler, maar het biedt mogelijkheden. Ik ben benieuwd, succes Ted!

28-01-2007 13:24 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller