Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Chiel van Oosterom wint Harmonie Toernooi met 8 uit 9
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Chiel van Oosterom wint Harmonie Toernooi met 8 uit 9 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel van Oosterom heeft een indrukwekkende prestatie neergezet. Met 2 remises en 7 overwinningen werd hij ongedeeld winnaar van het sterk bezette Harmonie schaaktoernooi.

Ronde 1
De eerste partij tegen Joop Hummel was een rare, mijn tegenstander komt al snel met h4-h5 gevolgd door kwaliteitsoffer tegen de Leningrader, maar echt veel compensatie heeft hij niet. Ik speel echter onhandig met mijn stukken en creëerde ook wat zwaktes waardoor de partij alle kanten op kon en hij ook beter gestaan heeft, uiteindelijk was ik net iets handiger in de tijdnood (het was fischer-tempo).

Ronde 2
Daarna tegen Yme Jan Jellema: Ik kon een plusje pakken maar in plaats daarvan koos ik een scherpe variant, waar mijn tegenstander ook wat listige zetten had en uiteindelijk was de materiaalverhouding T+L+P tegen D+2pi. Net toen hij erg goed kon komen te staan doordat mijn centrumpion die tegenover potentiële vrijpionnen van hem stond opgepeuzeld dreigde te worden, maakte hij een fout en toen hij daarna niet hardnekkig verdedigde was het gebeurd.

Ronde 3
Op tweede kerstdag tegen Renze Rietveld, met wie ik ooit nog in een centrale trainingsgroep heb gezeten. Ik stond eerst erg slecht, maar hij liet een tegenkans toe en ik won twee pionnen. Toen gebeurde het volgende:


Renze Rietveld-Chiel van Oosterom


In lichte tijdnood speelde ik hier 37...Da8? en ineens speelt wit 38. Dd7 . Die had ik totaal niet gezien terwijl het toch wel een behoorlijk logische zet was. Ik dacht in eerste instantie dat ik zou gaan verliezen maar ik vond nog een redding:
38...Tg8 39. Lc4 Dc8 40. Df7 b5!
{38...Pe6 ging niet wegens 39. Lc6}
Wit kan nu 41. Dxg8+ Dxg8 42. Lxg8 Kxg8 43. a5 b3 44. a6 b2 45. a7 b1D+ 46. Kh2 spelen, en zwart staat dan beter na 46...Da1 47. Tb8+ Kf7 48. a8D Dxa8 49. Txa8 b4.
Iets soortgelijks zou volgen als hij 40. Lxg8 gespeeld had: 40...Dxd7 41. Txd7 Kxg8 42. Tc7 b3 43. Tc4 b5 44. axb5 Pxb5 45. Tb4 Pd4 .
Mijn tegenstander koos echter een slechtere voortzetting:
41. Tc7? bxc4 42. Txc8 Txc8 43. Db7 Tg8 44. Dxb4 c3 en met mijn sterke c-pion kon ik dus de winst binnenhalen.

Ronde 4
In ronde 4 speelde ik tegen de 16-jarige Engelsman James Hanley die ook wel goed speelde dat toernooi. Uiteindelijk wist ik hem in tijdnood vanuit iets slechtere stelling te verschalken.

Ronde 5
Op dezelfde dag speelde ik tegen Erik Hoeksema. Hij had tot en met zet 19 voorbereid, zo bleek achteraf en toen stond ik dus wat minder en best wel in tijd achter, maar ik bleef wel normale zetten doen en hij verzwakte zijn stelling een beetje waardoor ik kon winnen.

Ronde 6
Tegen Daan Brandenburg speelde ik in ronde 6. Hij stond ongedeeld tweede met een half puntje achter, dus dat was wel een belangrijke partij. Na de opening stond ik iets minder, maar hij beging een positionele fout door met bxc4 zijn eigen pionnenstructuur te slopen. Vervolgens stond ik erg goed en toen besloot ik een kwaliteit en een pion te winnen, maar ik speelde niet koelbloedig om zijn aanval die hij had gekregen helemaal af te slaan en het werd remise.

Ronde 7
In ronde 7 speelde ik tegen Kai Uwe Schiffer, vaste gast in Groningen. Na de opening had ik een vreselijke middenspelstelling overgehouden:


Kai Uwe Schiffer - Chiel van Oosterom


Maar Kai Uwe liet me toen nog ergens in gunstige omstandigheden f4 spelen, mijn enige kans en toen counterde ik hem hoewel de afwerking niet helemaal vlekkeloos was.

Ronde 8
In ronde 8 speelde ik tegen Migchiel de Jong. Ik durfde in de opening ten onrechte een pion niet te slaan, maar vervolgens kwam ik positioneel wel best lekker te staan. Toen hij niet helemaal nauwkeurig met zijn tegenspel omging, won ik.

Slotronde
In ronde 9 speelde ik tegen de Let Janis Daudzvardis, die ook al vaak in Groningen gespeeld heeft. Ik stond een vol punt los. De Let stelde me daarom voor als ik hem wat bij zou betalen (hij zei dat hij een lage prijs kreeg bij remise en dat hij dus anders geen remise zou doen) dat we er remise van zouden maken, maar ja, daar deed ik natuurlijk niet aan mee. Vervolgens kwam ik wel erg slecht te staan, maar gelukkig deed hij een beetje onnauwkeurig zodat het remise werd. Daan Brandenburg speelde overigens ook remise tegen de in november 12 geworden Nederlands kampioen tot en met 12 jaar Robin van Kampen, nadat hij in de opening een pion won maar Robin taai ging verdedigen.

draad ten tijde van toernooi
www.delftseschaaksite.nl/wbb/thread.php?threadid=2088

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 01-01-2007 at 20:33.

31-12-2006 15:39 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd met dit fantastische resultaat.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-01-2007 12:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, en bedankt voor dit zeer uitgebreide verslag, Chiel!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

01-01-2007 18:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller