Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (7):Weinig wijzingingen in top ranglijst
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (7):Weinig wijzingingen in top ranglijst Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zevende ronde van de interne competitie is weinig veranderd in de top van het klassement. Zowel de partij tussen Kees Voorberg en Jan-Peter van Zandwijk, als de partij tussen Bob Voogt en Kees van der Meer eindigde in remise.

Meervoudig clubkampioen Gert Legemaat deed wel goede zaken door Richard Oranje te verslaan. Ook Joram op den Kelder steeg door zijn overwinning op Ted Barendse.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Kees Voorberg-Jan-Peter van Zandwijk½-½
2Bob Voogt-Kees van der Meer½-½
3Richard Oranje-Gert Legemaat0-1
4Ted Barendse-Joram op den Kelder0-1
5Dolf Beltz-Arno Wiersma1-0
6Edgar Huisman-Hora Vlam0-1
7Willem-Jan van den Broek-Har van Himbergen0-1
8Pieter Goossens-Jaap Flohil1-0
9Naomi Snikkers-Frans Palm0-1
10Dilshad Ramadan-Jan van de Donk0-1
11Gerrit Bussmann-Gerard Bilars0-1
12Olivier Marincic-Johan van de Pol½-½
13Pieter Quist-Martin Glimmerveen0-1
14Rick Beekenkamp-Theo Rekveldt0-1
15Mark Versteegh-Antoon Frehe1-0
16Coen Leentvaar-René Torenstra1-0
17Jan-Pieter de Vries-Igor Babic1-0
18Adriaan ter Mors-Corniel Nobel½-½
19Simon Broos-Diederik van Heijgen1-0
20Albert Kemeling-René Poots1-0
21Simon Dirkse-Leo Zuijdgeest1-0
22Paul van Riet-Rick Plomp½-½
23Lito van Reede-Bert van der Willik1-0
24Tabitha Snikkers-Aad de Jong0-1
25Rob Scherpenisse-Roel Visser½-½
26Frans Smit-Kees Korving0-1
27Bert Zwemstra-Steven van der Weele½-½
28Gabe Hoekstra-Dolf Mulder0-1
29Jan Swart-Ernst Hanewald0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

21-11-2006 01:03 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Geen spektakelprijs Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voogt - Vander Meer was niet echt een partij voor de varkenshefprijs, maar toch wel aardig.


Het zwarte paard was op a5 beland, de volgende truc was lang tevoren voorzien.
Wit speelde b2-b4 en zwart heeft hier Tf8-d8. Grappig is nu, dat de 'tussenzet' b4xa5 niet zo goed is: Db6-f6!; de witte toren komt in te staan met schaak (en mat, als het zo uitkomt).
Wit, ook niet mis, kwam met Dd7-h3(!) teneinde de loper op te halen, waarop Pa5-b3; Ta1-b1, Kh8-g7; volgde (Tb1xb3 is Td8-d1 mat).
Dit soort grappen is altijd weer leuk. Ik had ruim meer tijd op de klok, maar de zeer ongelijke lopers waarborgden de remise.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 21-11-2006 at 09:40.

21-11-2006 09:36 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Grootmeesters zijn snel klaar Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Naast Jan-Pieter zittende vroeg ik hem hoe hij het vond om bij twee grootmeester te zitten (Paul versus Rick). Hij kon dat wel waarderen. Red Face De partij van ons eindigde vrij snel in remise. Jan-Pieter zat nog in zijn opening. Dat ontlokte hem de opmerking "grootmeesters zijn wel erg snel klaar". Grijns Ik vertaalde dat positief, tenslotte ,je ziet het of je ziet het niet!! 8) Het voordeel is dat je daarna langs de borden kan wandelen .En deze schaakwandeling was een lust voor het oog. Schitterende gevechten,stellingen,blunders enz. Wat wel opvalt is; je ziet veel meer bij de ander dan bij je zelf!!Vreemd toch...

21-11-2006 09:45 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was een interessante partij waarin Johan na 1. e4 e5 2. f4 d6 3. Pc3 Pc6 4. Pf3 besloot om f5 te spelen. Het vervolg was 5. Lb5 Lc5 (op chessbase vond ik een partij van Zandwijk-Schouwerwou die na 5. Lb5 vervolgde met 5. ... Ld6 6. d4 Ld7 7. Lg5 Pf6 8. Lxc6 etc waarin zwart geveegd werd). Johan verkoos zoals gezegd Lc5 waarna 7. Pxe5 Dd4 8. Pd3 (het ziet er erg knullig uit die paardenblokkade maar stuk is weer veilig, f2 wordt gedekt, de pion is buitgemaakt en fe4 faalt op Dh5+ met een stuk wat hangt op c5). 8. ... Pf6 9. Lxc6 bc6 10. Pxc5 Dxc5 11. d4 Dc4 en ik heb de extra pion nog vast plus betere structuur. Probleem is de minder veilige koning en ontwikkeling van c1 en a1 en natuurlijk h1. Lastig om hier het optimale plan te bedenken voor wit. Uiteindelijke gekozen voor eerst e5; haalt de druk van e4, zwart kan niet meer ruilen op e4 en de loper a-tempo ontwikkelen naar g4. Daarbij was het plan om Pe2 te spelen (dekt d4 en b3 c3/4 mogelijk maken) Na e5 speelde zwart echter Pd5, waar na Pe2 natuurlijk Pb4 volgt (even gemist....) waarna ik lang niet meer zo prettig. UIteindelijk nog remise in een stelling waarin ik de pion extra nog had. Hoewel de stelling gewonnen was (zoals we achteraf zagen) de remise aangenomen daar mn klok nog maar iets meer dan een minuut aangaf (en het was nog maar zeer de vraag of ik de winst had gevonden in die tijd...) Mooi potje vond ik.

21-11-2006 11:07 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lekker duidelijk verhaal Oli... Dat schreeuwt om een diagrammetje Knipoog

Ik had een pot van matig niveau. Pieter volgt met wit een siciliaans idee van GM Nigel Short, maar doet dit met matige uitvoering, waardoor ik een tempo win én een positioneel voordeeltje krijg. In de partij miste ik tot twee keer toe echter een opgelegde kans om dit voordeel vast te leggen, waarna het eigenlijk mis ging.

Pieter Quist (1813) - Martin Glimmerveen (1882)


Stelling na 21. Db4-d2


Eerder in de partij had ik de kans om met Lg5 voordeel te behalen, dit is de tweede kans. Hier is het iets minder goed, maar nog steeds beter dan mijn poging in de partij. Het erge is dat ik de zet hier wel overwogen heb, maar om onduidelijke redenen verwierp. Na 21. ... Lg5 22. Dxg5 Dxa5 lijkt zwart mij een plusje te hebben.

Ik probeerde het onhandige 21. ... f4 22. Pc6 Tb6?, waarna Pieter met 23. a5 Tb7 24. c5! groot voordeel had moeten behalen. Onder lichte tijdsdruk dacht hij echter een ander voordeel te zien: 23. Ld3 e4 24. Lxe4!? Lxe4. De door hem bedachte vlieger 25. Tfe1 gaat echter niet op vanwege 25. ... Txc6! 26. dxc6 Lxc6. Dan maar 25. Pxe7+ Dxe7 26. Tfe1. Maar helaas, ook dit faalt! 26. ... Df6! 27. a5 Tb2 28. Dc1, waarna de volgende stelling ontstaat:



Hier wint alles. Ik vind 28. ... Dg6! en wit kan mat alleen uitstellen: 29. g3 fxg3 met mat in 5 of zoiets.
Aldus gespeeld: 28. ... Dg6?? en lekker achterover leunen. Maar wacht: Twee vraagtekens? Jawel! 29. Txe4! Oeps. Sterk staaltje schaakblindheid.

Pieter heeft echter weinig tijd over, en ik blijk dit keer een flinke portie stellingsgeluk te hebben: 29. ... Txf2 30. Kxf2 Dxe4 31. Dc3 Te8 -+ Wit staat passief en heeft nog slechts een minuut of twee. Hij probeert het pionneneindspel: 32. Te1 Dxe1+ 33. Dxe1 Txe1 34. Kxe1 Kf7 35. Kf2 Kf6 36. Kf3 Kf5 37. g4+ fxg3 38. hxg3 h5 en wit houdt het terecht voor gezien.
0-1

Overigens: Ook 26. Tae1 werkt niet, na 26. ... f3! is het voor wit lastig mat te voorkomen, dus komt hij niet toe aan het terugwinnen van het stuk.

21-11-2006 12:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn eerste ingeving is Dxf7 (houtjes-schuivers slaan graag ongedekte pionnen) en nu ik er een tijdje naar heb zitten kijken zie ik maar een paar mogelijke antwoorden voor zwart: 1.. Dd6, 1.. Pc6 of .. Lg7 hier vind ik 2.Te1 er iedere keer erg goed uitzien.
Na .. Tf8 werkt de 'tussenzet' bxa5 ineens wel.

edit: Kon helaas Marks reply niet volledig meer reconstureeren uit de cache. Hopelijk klopt dit een beetje.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 21-11-2006 at 14:24.

21-11-2006 13:15 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Mark
Mijn eerste ingeving is Dxf7 (houtjes-schuivers slaan graag ongedekte pionnen) en nu ik er een tijdje naar heb zitten kijken zie ik maar een paar mogelijke antwoorden voor zwart: 1.. Dd6, 1.. Pc6 of .. Lg7 hier vind ik 2.Te1 er iedere keer erg goed uitzien.
Na .. Tf8 werkt de 'tussenzet' bxa5 ineens wel.


Ik ben niet zo scherp vandaag dus ik heb Fritz maar eens om harde kritieken gevraagd:

1.b4 Td8?
Het door Mark voorgestelde 2.Dxf7 is zeer sterk:



2...Lg7? 3.Te1 Pc6 4.Ld5! en de stelling stort in.
2...Pc6 3.Te1 Tf8 4.De6 (wit drijgt een belangrijke tweede pion te winnen) Fritz komt op +- (1.66)
2...Dd6 3.Te1 Tf8 4.Da2 Pc6 5.Dd5 met vergelijkbaar voordeel.

Fritz is vernietigend. Gelukkig zijn tegenstanders vergevingsgezinder...


edit: Oeps, over niet wakker gesproken: Ik heb Marks bericht ge-edit ipv van gereplyed. mijn nederige excuses

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-11-2006 14:10 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fritz kijkt naar een pion terwijl wij stukken trachten te winnen. Terecht, dat wel.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

21-11-2006 15:06 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe is het met de stand?

27-11-2006 11:32 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had verzuimd na mijn computerprobleempjes de nieuwe stand online te zetten. Hij staat er nu.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-11-2006 16:32 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mag ik u dankenGlimlach

27-11-2006 16:45 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller