Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC2 speelt gelijk tegen Axel/Landau
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC2 speelt gelijk tegen Axel/Landau Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 is er niet in geslaagd om ook haar 3e wedstrijd te winnen. In het verre Zeeuwse werd tegen het op papier zwakke Axel een 4-4 gelijkspel behaald. Twee van onze 3 topscorers, Leo (invallen in DSC1) en Richard (andere bezigheden) konden helaas niet meespelen.

In het begin leek er geen vuiltje aan de lucht. DSC2 kwam al snel op voorsprong door een overwinning van Willem-Jan van den Broek, die onder opoffering van 2 pionnen zeer sterk stukkenspel kreeg en dwars door de stelling van zijn tegenstander heen ging.
Snel hierna boekte Dolf op bord 1 de tweede overwinning. In een zijvariant van het Skandinavisch had Dolf onder opoffering van een pion geweldig ruimte voordeel gekregen, wat na een foutje van zijn tegenstander na 22 zetten leidde tot mat of dameverlies.
Net voor het einde van de 1e tijdcontrole boekte Pieter zijn derde overwinning in successie. Maar de stand op de overige 5 borden beloofde niet veel goeds.
Ted kwam goed uit de opening (Benoni) maar onderschatte de aanval van zijn tegenstander en stond verloren. Kim was bezig een moeilijk toreneindspel met pion minder staande te houden, Patrick stond minder in een T-P versus T-L eindspel met grotere activiteit voor zijn tegenstander, Walter was bezig eeuwig schaak te geven en ook bij Bob zat er niet meer in dan remise.
En zo geschiedde, Ted verloor direct na de tijdcontrole, Bob en Walter maakten remise, maar Patrick en uiteindelijk Kim verloren hun partij.

Hierdoor werd maar 1 matchpunt uit Axel meegenomen, maar laten we het positief bekijken: door van een niet-concurrent 1 matchpunt te verliezen kan er nog steeds hoog geeindigd worden.

Gedetailleerde uitslagen:
 Axel/Landau1891-DSC220564-4
1Martijn de Clerck1837-Dolf Beltz20850-1
2Dennis van Vliet1918-Ted Barendse21241-0
3Johnny Schalkx--Kim Meulenbroek20401-0
4Peter Kalisvaart2008-Patrick de Bas20771-0
5Wim Sinke1798-Walter Anema2036½-½
6Eric Bolleman1914-Pieter Buzing20110-1
7Theo de Putter1917-Willem-Jan van den Broek20280-1
8Patrick Moens1844-Bob Voogt2013½-½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Dolf on 12-11-2006 at 00:50.

12-11-2006 00:48 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

ieder.... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wij kennen onder de hand de beroemde uitspraak van Johan Cruiff: "Ieder voordeel heb zijn nadeel" Het is altijd lekker spelen tegen iemand waar van wordt verwacht dat hij/zij wint op basis van "papieren sterkte"! : Grijns Ja Dolf....dat was anders om +/- 10.00h!! Knipoog

12-11-2006 13:02 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Slechte pot Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Axel, een klein gehucht? Nee, zo groot dat je een kwartier naar de speelzaal kan zoeken, rondjes om de kerk. Maar zouden ze een beetje schaken?

Net zoals in andere teams zouden de borden 5-8 voor de overwinning moeten zorgen. Mislukt, want mijn remise hield niet over.
In de opening probeerde ik van niets iets te maken: beter een slecht plan dan geen plan. Ik weigerde consequent de stelling weer gelijk te maken, zodat ik steeds verder het Zeeuwse moeras in zonk.
Het dieptepunt was de kans van de oppo om gewoon te winnen. Hij zag een ander schijnbaar even sterke voortzetting, maar daar glipte ik toen nog tussen uit.
Remise leek toen nog een weliswaar broodmager resultaat maar wellicht genoeg voor winst: Patrick en Kim hadden beiden nog remise-kansen.
Maar nee, ook de hogere borden vielen tegen.

HWP won ruim van de Pion, wij staan tweede met eem MP minder. Pas de laatste wedstrijd spelen we tegen HWP, en hebben dan waarchijnlijk minder bordpunten (ze gaan stevig te keer).
Zou Messemaker, zowaar in de degradatiehoek, zich kwaad maken, en de volgende ronde ons een handje helpen?

12-11-2006 21:05 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tjsa zaterdagavond laat thuisgekomen na een neververende dag even op het internet gekeken naar de uitslag van mijn teamgenoten. 4-4, zie ik dat goed , ff mijn bril poetsen... Ja het staat er echt. Ongelovelijk , ook zonder mij en Leo had er natuurlijk gewonnen moeten worden van dit team dat 165 !! punten gemiddeld per bord minder had. De twee invallers maakten 1.5 punt samen dus daar lag het niet aan ! Ted, Kim en Patrick op straftraining bij Dimitri morgen !
De volgende keer scherp zijn ook tegen de kleintjes, want daar word je kampioen mee !
Het seizoen is niet verloren na deze halve misser , maar nog eenmaal en het wordt een moeilijk verhaal. Ook ado verliest dit weekend dus een om snel te vergeten !

12-11-2006 22:03 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ha! Nu heeft Leiderdorp net zoveel Match- en Bordpunten!
Lach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 12-11-2006 at 22:32.

12-11-2006 22:32 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Bolleman - Buzing, na 30. ... Ta8-a3

Wit heeft nog 4 minuten op de klok, zwart nog 7. En ik dacht dat ik een winnende aanval had (verdubbelen a-lijn en La4+). Niet dus! Gelukkig was mijn tegenstander niet zo doortastend, anders waren alle matchpunten in Zeeland gebleven...

Wit heeft een paar zetten eerder al een kwal geofferd op g7 en was bezig met het voorbereiden van Ld4. Dit plan kan hij nu eenvoudig doorzetten met 31. Kb2! Tfa8 32. Lb1!. De zwarte aanval is gepareerd (a2 gedekt) en er dreigt Ld4. Na 32. ... Ph5 33. Ld4 Df7 34. exf5 is het wit die een winnende aanval in handen heeft.
Gelukkig had wit mijn volgende zet overzien en speelde hij het directere
31. Ld3-e2?
waarna ik mijn aanval fraai kon bekronen met:
31. ... Ld7-a4+! 32. Kc2-b1 Ta3-b3+ 33. Kb1-a2 Tb3xc3 34. Le3-d4 Tc3-c2+ 35. Dd2xc2 La4xc2
34. ... Dxd4 was objectief natuurlijk sterker, maar met nog vier minuutjes op de klok wou ik gewoon afwikkelen naar een eindspel met een stuk meer.
Na de veertigste zet gaf wit op. En kom ik weer mooi weg.

0-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 14-11-2006 at 23:21.

14-11-2006 23:21 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller