Gabriel 
forumlid

aantal berichten: 13
 |
|
Wel wel wel...
Dat overzicht is natuurlijk verre van compleet.
Sta mij toe het aan te vullen waar ik dat nodig acht.
In de eerste plaats kan een mens geen zinnig oordeel vellen zonder kennis te hebben gemaakt met DICS (freechess.nl).
Hier maakte ik (inmiddels zo'n 7 jaar geleden) twee vrienden voor het leven; VaBanque(C) en OnePly(C). Altijd bereid een spelletje met je te spelen, vriendelijk, voorkomend, en ze lieten je vaak nog winnen ook. Maar helaas, zij zijn niet meer. Eens zal ik ze terugzien, en we zullen lachen als vanouds.
De site bestaat nog steeds, en voor wie rust zoekt is dit the place to be.
Een tweede site die in geen overzicht mag ontbreken luistert naar de naam www.kungfuchess.com. Laat ons eerlijk zijn: schaken is een saai spelletje. Je doet een zet, je wacht tot de ander weer een zet doet, zo gaat dat een tijdje door, en aan het einde win je door het gillen van Vlag of verlies je door een blunder. Voor wie een ruime blik op het (schaak)leven heeft is dit een absolute must.
Derdens wil de lezers wijzen op MEWIS (chess.mds.mdh.se). De toegewezen bedenktijd wordt doorgaans uitgedrukt in twee cijfers, x en y. x geeft de beginstand van de klok in minuten, y vertelt hoeveel seconden je er per zet bij krijgt. Van "1 0" tot "999 999" komt allemaal op hetzelfde neer; je produceert zetjes en aan het eind wint diegene die het het minst verdient.
MEWIS kent dezelfde x en y, maar onderscheidt zich op 2 manieren van de u reeds bekende servers. Ten eerste geeft de parameter x Seconden weer. Heeft u wel eens een "20 0", of een "2 2" gespeeld? In de tweede plaats mag men hier aan y een waarde uit Z toekennen.
Heeft u al eens "60 -4", of "4 -1" gespeeld?
Veel plezier...
|
|
16-12-2002 19:45 |
|
Sander 
DSC-forummeester

aantal berichten: 902
 |
|
Nou ja FICS vs ICC... als ik het zo lees ben ik het grotendeels met je eens hoor, Corniel. ICC heeft meer te bieden dan FICS en of je daar iets voor over hebt is vooral een kwestie van smaak en wat je wilt.
Een korte toelichting van de voordelen van ICC tov FICS die het voor mij toch zeer de moeite waard maken:
- BlitzIn - BlitzIn is een van de programma's waarmee je op ICC kunt inloggen. Naar mijn bescheiden mening is het de beste, of ieg de meest uitgebreide ICS interface die er beschikbaar is voor Windows. Helaas, en niet verrassend, werkt BlitzIn alleen in combinatie met ICC.
- Veel spelers - Er zijn op ICC vrijwel altijd meer dan 1000 mensen ingelogd, soms tegen de 3000. Dit zorgt ervoor dat er veel toernooien zijn en er altijd wel iets is waar je aan mee kunt doen (er zijn ongeveer 750 toernooien per week). Ook andere evenementen zoals GM simultaans zijn talrijker.
- Broadcasts - Vrijwel alle grote toernooien worden uitgezonden via ICC, en vaak ook nog met commentaar van bekende meesters zoals Svidler en Dreev.
Dat DICS is wel heel klein zeg. Toen ik daar zojuist inlogde om eens te zien wat het was bleek ik de enige ingelogde speler te zijn.
Kung Fu Schaak is absoluut een leuk spel, maar ik speel het (net als veel andere schaakvarianten) toch maar niet al te veel. Ik ben bang dat mijn gewone partijen eronder gaan lijden. Wel jammer dat het niet als variant wordt ondersteund op andere servers, maar dat is vooral lastig vanwege de interface.
MEWIS klinkt wel vreemd... als ik het goed begrijp onderscheidt deze server zich met merkwaardige time controls? Lijkt me best grappig hoor, een potje "4 -1", maar als die X ook nog eens in seconden is uitgedrukt dan duurt zo'n potje wel heel erg kort.
__________________ Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now
|
|
17-12-2002 10:41 |
|
Torenstra jr. 
Oud-lid

aantal berichten: 1718
 |