Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » Wout Cool overleden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Wout Cool overleden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg helaas een telefoontje dat Wout Cool is overleden.

Hij was lid sinds van DSC sinds minstens 1958 en actief in uiteenlopende functies binnen DSC, onder meer bij het 75-jarig jubileum. Voor zijn langdurige inzet werd hij in 1995 benoemd tot lid van verdienste.

Gelegenheid tot condoleren vrijdagavond 29 september, 20:00 - 20:45 in De Laatste Eer Juniusstraat;
Crematie zaterdag 30 september 11:00 in Hofwijck Overschie (onder voorbehoud, ik heb het niet op schrift).

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 29-09-2006 at 14:20.

29-09-2006 09:38 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is inderdaad jammer, ik vind het heel jammer dat te lezen.

Wout was een uiterst aimabele en bescheiden man, die inderdaad in verschillende functies veel voor de club heeft betekend.
De laatste jaren sukkelde hij wat met zijn conditie en gezondheid. Dat laatste was ook de reden dat hij de laatste jaren niet meer op de club verscheen.

Het ga je goed, Wout!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

29-09-2006 09:44 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met de dood van Wout Cool verliest DSC een lid dat zich bijna 50 jaar aan ons verbonden heeft. Zelf heb ik mooie herinneringen aan Wout.

Zo kreeg ik - hij kwakkelde toen al met z'n gezondheid - een deel uit zijn bibliotheek: Schaaknieuws uitgaven. Een aantal stammen van voor 1940. Ook bezit ik dankzij hem clubbladen van de Christelijke Voorburgse Schaak Verening (die niet meer bestaat) waar Wout vroeger lid van was.

In het (uit het hoofd) laatste jaar dat hij deelnam aan de interne competitie heb ik mijn enige partij tegen hem bespeeld. Dat is nu bijna 4 jaar geleden.



Ik speelde hier 34...c4!

Er volgde nog: 35.d1 c5 36.b1 a3 en Wout gaf het op.

Aan deze partij houdt ik tot op de dag van vandaag goede herinneringen. Natuurlijk, ik won de partij in een (wat mij betreft) goed gespeeld eindspel, maar toch ook omdat het een hele ervaring was te spelen tegen Wout. Zijn gezondheid was al wat zwakjes, maar hij was fel nog, en fanatiek. Daarnaast, en dat maakt de herinnering nog beter: aan het einde van de partij was hij vol lof over mijn spel.

Ik wens zij die hem goed gekend hebben sterke met het verwerken van dit verlies.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-09-2006 14:15 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heel spijtig dit te lezen. Wout kwakkelde weliswaar al een poos met zijn gezondheid, maar de grootste problemen waren een paar jaar geleden met een zware operatie aangepakt. Helaas was het ook daarna voor hem te zwaar om naar de club te komen.

Wout was een bijzonder vriendelijke man. Ik was altijd blij als hij (een aantal jaren geleden alweer) ineens weer op de club binnen kwam lopen en vroeg of hij nog een potje mee kon spelen. Hij had nog altijd veel lol in het spelletje.

In het verleden heeft hij zich op velerlei vlakken ingezet voor DSC. Hij is bij het 100-jarig jubileum van DSC niet voor niets tot lid van verdienste benoemd. Het meeste heeft hij gedaan voordat ik lid van de club was. Kees noemde al het 75-jarig jubileum. Ik weet ook dat hij in het bestuur van de vereniging heeft gezeten.

Maar voor mij is Wout Cool DE man van het DSC/HSB snelschaakkampioenschap voor clubteams. Dit kampioenschap, dat de laatste paar jaar in Wassenaar wordt gehouden, heeft Wout jaren (decennia?) lang georganiseerd. Lange tijd in de kantine van Van der Lee (partycentrum Georgetown), later ook nog een paar keer aan de Juniusstraat. Een prachtig en gezellig toernooi, dat in de loop der jaren traditie had opgebouwd en daardoor altijd druk bezocht werd.

We verliezen in Wout een vriendelijk, zeer betrokken lid. Iemand die bijna een halve eeuw lid geweest is van DSC. Ik wens alle naaste betrokkenen sterkte met het verwerken van dit verlies.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-09-2006 19:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Het stemt ons droef Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie vandaag pas het bericht - het stemt ons droef. Ik heb Wout niet goed gekend maar zijn betekenis voor de club is groot - en dat niet alleen vanwege zijn enorme trouw aan DSC maar zeker ook door de activiteiten die hij hierin voor zijn rekening nam.

We zullen hier morgen bij aanvang van de clubavond bij stil staan.

Willem-Jan,
Voorzitter DSC

01-10-2006 18:07 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Gerard Bilars Gerard Bilars is a Male
Erelid


geregistreerd: 01-10-2006
aantal berichten: 58

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een groot verlies, het overlijden van Wout. Ik heb jarenlang met hem samengewerkt. Eerst als secretaris onder zijn voorzitterschap, later als mede-organisator van het HSB snelschaaktoernooi voor teams en van het scholierenschaaktoernooi, dat in die tijd zowel voor het VO als het BO werd gehouden. Wout bereidde alles tot in de puntjes voor en slaagde er zelfs in de voorzittter van de HSB zo te interesseren voor de jeugd dat die het laatstgenoemde toernooi kwam openen en sluiten !
Vriendelijk en plichtsgetrouw, zo heb ik hem altijd gekend en fel, want schaken speelde je om te winnen.
Andere gevoelens schutte hij af. Toen zijn vrouw vrij vroeg overleed, begin jaren tachtig, koos hij ervoor dat verdriet in stilte te verwerken. Ik herinner mij nog, dat hij, toen ik hem ernaar vroeg, zich op de borst sloeg en zei : "We moeten verder". En dat deed hij ook.
Volgens het overlijdensbericht zou hij op weg naar het Licht zijn. Hij kon zijn koers goed uitstippelen, hij is vast al aangekomen.

__________________
GB

01-10-2006 22:25 Gerard Bilars is offline Send an Email to Gerard Bilars Search for Posts by Gerard Bilars Add Gerard Bilars to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller