Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » Uitstekende start van DSC3 tegen DD 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Uitstekende start van DSC3 tegen DD 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde is de competitie in de Promotieklasse sterk begonnen. Tegen DD3, het was lang geleden dat we die de baas waren, werd met 5½ tegen 2½ gewonnen.

Na een uur spelen was de zaak allerminst duidelijk. Willem-Jan van den Broek stond erg slecht, Frankvan Zuthpen had prettig spel, terwijl Lucien van de Lisdonk een pion was kwijt geraakt. Hij had daarvoor overigens wel compensatie. Jaap Flohil had een geweldig tijd-voordeel. Op de overige borden was de strijd nog in ontwikkeling.

In het laatste half uur sloeg het derde toe. Har van Himbergen en Bob Voogt speelden remise, ik (Koert) had het idee dat beiden in de plus zaten, en Frank, Kees Voorberg en Lucien scoorden een vol punt.

Koert, die Frank gevraagd had om als nonplaying captain op te treden, mocht toen remise spelen, zodat de winst binnen was. Hij stond al enige tijd gewonnen, maar het teambelang gaat voor alles.

Jaap bracht het aantal DSC-punten snel erna op 5½, waarna Willem-Jan er niet in slaagde zijn slechte stelling remise te houden. Al met al een mooi begin.

 DSC31994-DD 318695½-2½
1Har van Himbergen2038-P.F.C. Smeele1971½-½
2Bob Voogt2028-W.J. Thieme1922½-½
3Willem-Jan van den Broek2013-Sluijs L.M.K. v/d17690-1
4Frank van Zutphen2000-W.P.J. Reimer18751-0
5Kees Voorberg1977-R.A. Henn18751-0
6Lucien van de Lisdonk1974-P. Mulder18941-0
7Koert ter Veen1953-E.P. Koreman1777½-½
8Jaap Flohil1967-J. van Eesteren18681-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 29-11-2006 at 01:54.

26-09-2006 02:57 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"terwijl Lucien van de Lisdonk een pion was kwijt geraakt. Hij had daarvoor overigens wel compensatie."
Voor de goede orde: ik speelde het Morra-gambiet.... Mijn tegenstander verdedigde zich met creatief spel maar liet op een bepaald moment toch teveel kansen op afwikkeling naar een iets minder eindspel liggen. Mijn aanval was hierdoor vernietigend en het punt binnen.

26-09-2006 10:05 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Koert ter Veen
Terwijl Lucien van de Lisdonk een pion was kwijt geraakt.


Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
Voor de goede orde: ik speelde het Morra-gambiet.


Ik zie niet waarom dit in tegenspraak is. Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-09-2006 10:32 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

kwijt raken en offeren is nogal iets anders ... :-)

26-09-2006 12:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een interessant punt. Het ene sluit het andere niet volledig uit. Stel het volgende. Wat als ik een kwal verlies (kwijtraak), en met alles-of-niets spel zo actief speel dat ik alsnog win. Is het kwijtraken van mijn kwal dan niet, achteraf bezien, een onbewust offer? Je zou kunnen zeggen dat ik dan mijn kwal heb gekwofferd!

26-09-2006 13:51 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op zet 3 kan er nagenoeg alleen maar sprake zijn van een offer... Iets over het hoofd zien (lees: verliezen) is iets heel anders dan iets bewust offeren met als compensatie aanvalskansen. Lijkt me nogal logisch.

26-09-2006 14:00 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het Morra kunnen we toch wel scharen in de categorie pionverlies, dus in die zin moet ik het toch met Arno eens zijn, ondanks commentaar op zijn woordgebruik Ja!

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

26-09-2006 15:07 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan me een uitspraak van Ted herinneren die een partij beschreef: "Ik offerde in de opening een pion zonder het door te hebben". Da's positief denken! Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

26-09-2006 16:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joram op den Kelder
Het Morra kunnen we toch wel scharen in de categorie pionverlies, dus in die zin moet ik het toch met Arno eens zijn (..)


Dat was waar ik ook op doelde. Merk op dat het echter Koerts woorden waren en niet die van Arno.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-09-2006 16:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Merk op dat het echter Koerts woorden waren en niet die van Arno.


Dat snap ik niet, Untagonklik is toch Arno??

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

26-09-2006 16:42 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het stuk van Koert dat hij in een andere draad (de oorspronkelijke aankondiging van de externe wedstrijden van DSC3 en DSC5) had geplaatst gekopieerd en in een nieuwe draad geplaatst. Op die manier kan er een nieuws-item van worden gemaakt. Dat is ook de reden dat ik eronder heb gezet:

Verslag door Koert ter Veen

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-09-2006 16:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb nog nooit van het Mona-toetje gambiet gehoord.

Wat ik zag dat Lucien een pionnetje achter stond, maar wel tevreden kon zijn over zijn stelling.

Komt op deze zinsnede nu weer een hause aan reacties?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Koert on 26-09-2006 at 19:12.

26-09-2006 19:12 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heeft ook voordelen, Koert. Je verslag is door menigeen gelezen en heeft veel reacties opgeleverd. Nadeel is dat het "Mona"-gambiet beter in een apart "draadje" (ook zo'n vakterm blijkbaar...) kan worden gezet en daar verder zou kunnen worden besproken. Anders stel ik voor om bij het volgende zomer-varianten toernooi de ins en outs van het Morra voor te schotelen. Genoeg animo, lijkt me....

26-09-2006 21:23 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Morra is zo heerlijk te weerleggen..

pionoffer niet aannemen en je ziet wit gewoon minstens 10 seconden lang balen, hij had zich net zitten verheugen op een flinke aanvalspartij en is mentaal meteen flink geraakt Glimlach

(en dit is niet eens een grap!)

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

26-09-2006 23:49 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
Heeft ook voordelen, Koert. Je verslag is door menigeen gelezen en heeft veel reacties opgeleverd. Nadeel is dat het "Mona"-gambiet beter in een apart "draadje" (ook zo'n vakterm blijkbaar...) kan worden gezet en daar verder zou kunnen worden besproken. Anders stel ik voor om bij het volgende zomer-varianten toernooi de ins en outs van het Morra voor te schotelen. Genoeg animo, lijkt me....


Mag ik dan 2x zwart? Tong

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

26-09-2006 23:51 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller