Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC5 wint met 6-2 van RHC Arena 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2]
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zag net op de hsb site in onze poul de volgende uitslag:

2006-09-26 : Pomar 1 1705 - Promotie 4 1774 3,5 - 4,5

27-09-2006 10:03 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Quote

Originally posted by Chiel
Ja, dat heb ik altijd raar gevonden dat er gewoon externe gespeeld werd in de lawaaierige grote zaal en dat daar niet over werd geklaagd.


Als we 2 teams hebben die thuis spelen hebben we weinig keuze. Er passen geen twee externe wedstrijden in de kleine zaal.


Nee, inderdaad, ik zeg ook niet dat er iets tegen gedaan kan worden.

27-09-2006 19:33 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op zich zou er best een of andere doorzichtige glazen/kunststof plaat bij de bar gebouwd kunnen worden. Voilà! Beneden kan er extern gespeeld worden...

27-09-2006 19:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hansen vs Olivier




Met als laatste zet 9. h4
Mijn vrees was hier dat wit met een halfopen h-lijn (h5 en slaan op g6 ), lange rochade, en ontwikkelde stukken voor een snelle koningsaanval zou gaan. Vraag is wat zwart hier te doen staat. Is h5 inderdaad te vrezen en zo ja hoe is dat probleem te stoppen...

Mijn idee was dat de dreiging van h5 voorkomen moest worden en dat Lg4 niet werkt vanwege 9. .. Lg4 10. h5 Lxh5 11. Txh5 gxh5 en wit heeft leuke dreigingen (oa Dd3 gevolgd door Peg5 ). De enige optie die ik zag was om 9. .. h5 te spelen.

De partij ging verder met 10. c3 Lg4 11. Db3 Lxf3 12. gxf3 Dc8


De keuze voor h5 was misschien toch niet de goede; zwart staat aangekrant, en na 13. Tg1 gaat het bergafwaarts voor zwart. De partij ging echter verder met 13. Ke2 Pc6 14. Tag1 Pa5 15. Db5 Pxc4 16. Dxc4 e5


Wit heeft allerlei kansen laten liggen, en langzaam kwam ik steeds minder benauwd te staan en uiteindelijk gaf wit het helemaal weg. Wat ik me vooral afvraag wat het goede plan was voor zwart na 9. h4 Verward

28-09-2006 22:12 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Hansen vs Olivier




Met als laatste zet 9. h4
Mijn vrees was hier dat wit met een halfopen h-lijn (h5 en slaan op g6 ), lange rochade, en ontwikkelde stukken voor een snelle koningsaanval zou gaan. Vraag is wat zwart hier te doen staat. Is h5 inderdaad te vrezen en zo ja hoe is dat probleem te stoppen...

Mijn idee was dat de dreiging van h5 voorkomen moest worden en dat Lg4 niet werkt vanwege 9. .. Lg4 10. h5 Lxh5 11. Txh5 gxh5 en wit heeft leuke dreigingen (oa Dd3 gevolgd door Peg5 ). De enige optie die ik zag was om 9. .. h5 te spelen.

De partij ging verder met 10. c3 Lg4 11. Db3 Lxf3 12. gxf3 Dc8


De keuze voor h5 was misschien toch niet de goede; zwart staat aangekrant, en na 13. Tg1 gaat het bergafwaarts voor zwart. De partij ging echter verder met 13. Ke2 Pc6 14. Tag1 Pa5 15. Db5 Pxc4 16. Dxc4 e5


Wit heeft allerlei kansen laten liggen, en langzaam kwam ik steeds minder benauwd te staan en uiteindelijk gaf wit het helemaal weg. Wat ik me vooral afvraag wat het goede plan was voor zwart na 9. h4 Verward


Wit heeft geen zwartveldige loper. Dan heb je toch niks te vrezen? Alleen als hij daarna Lh6 kan spelen (maar dat mag nie Knipoog) met een dame erachter is het vervelend. Ook zonder h-pion komt wit er niet doorheen tenzij hij verdriedubbelt op de h-lijn. Daar krijgt-ie nooit tijd voor en dan nog kun je weglopen. Als je de witveldige loper voor het paard ruilt is er volgens mij niks aan de hand, want er hangt wellicht ook nog een pion in het centrum. Maar ik ben een prutser Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-09-2006 01:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze prutser is het redelijk eens met de analyse van de andere prutser. Grijns

De witte aanval is niet echt kansrijk zonder zwartveldige loper, dus h5 is niet echt nodig. Vraag blijft dan wat het plan moet zijn.

Algemene analyse van de stelling/stukken laat zien [heb volledige lijstje van Kotov hier niet bij de hand, dus is het een vrij grove analyse]:
* zwarte koning staat veilig, de witte gaat waarschijnlijk zijn heil zoeken op de damevleugel (als de koning in het centrum blijft staan, loopt hij gevaar met de hoeveelheid stukken nog op het bord. Te zijndertijd kan dan mogelijk het centrum worden geopend en krijgt zwart aanvalskansen).
* Dames: nauwelijks verschil
* Lopers en paarden: wit is beter ontwikkeld, zwart heeft het loperpaar
* Torens: weining interessants over te melden.
* Geen zwakke velden, of hangende pionnen
* Zwart heeft druk op d4 via een diagonaal en halfopen d-lijn, wit kan mogelijk wat doen met de a2-g8 diagonaal in combinatie met de halfopen g-lijn.

Volgens mij ligt de (latente) zwarte kracht in het loperpaar. Om dit tot recht te laten komen moet eerst de stelling worden gestabiliseerd en vervolgens versimplificeerd. Ik zou dus denken aan Pb8-d7-f6(xe4), b6, Lb7, Tc8, c7-(c6)-c5(xd4), Dc7, Tfd8. Maar de concrete invulling hangt natuurlijk ook af van de activiteiten van de tegenstander.

Nog andere bieders voor een zwart plan?

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

29-09-2006 02:04 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog concreter: ... Lg4, h5? Lxf3 gxf3 Lxd4. Dank u.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-09-2006 05:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Nog concreter: ... Lg4, h5? Lxf3 gxf3 Lxd4. Dank u.

Voordat wit h5 speelt komt eerst c3.

Wat dan bijvoorbeeld na het volgende: Lg4 c3 Pd7 en dan h5. Ach, misschien gewoon iets als Pf6 en zwart heeft idd weinig te vrezen. Joram zei ook al dat de snelle opmars h4 h5 in veel gevallen gevaarlijker oogt (als ie dat al doet) dan hij in feite is wanneer wit de zwarte loper ontbreekt.

In een 'verdedigende' stelling ga ik blijkbaar spoken zien...

29-09-2006 10:59 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar waarom wil je Lg4 spelen?

Als je slaat op f3 bezorg je wit weliswaar een geisoleerde dubbelpion, maar het is voor zwart heel moeilijk om hier gebruik van te maken in het middenspel, terwijl je wel een half-open g-lijn geeft, een extra steun voor het paard op e4 geeft en je het zwarte loperpaar opgeeft.

En als je niet op f3 slaat, staat de loper daar redelijk zinloos, is kwestbaar en moet je waarschijnlijk tijd verliezen om hem voor afruil te behouden.

Kortom: Lg4 lijkt me zinloos, tenzij je denkt dat je tegenstander zo slecht is dat hij het pionverlies op d4 in de variant van Rene niet ziet. Dat heeft echter weinig tot niets te maken met het proberen een goede partij te spelen maar meer het loeren op schwindelkansjes, terwijl dat totaal niet nodig is, omdat je gewoon een goede stelling hebt.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

29-09-2006 15:00 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lg4 is maar eenzet; waar het mij vooral om ging was of h4-h5 een dreiging is..maar volgens mij heb ik daar wel een antwoord op gekregenGlimlach

29-09-2006 16:33 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman
... [heb volledige lijstje van Kotov hier niet bij de hand,


Zag op wiki dat Kotov vooral bekend is van de 3 boeken; think, play, and plan as a grandmaster . Met name Think as a grandmaster is beroemd: 'The book is not concerned with advising where pieces should be placed on the board, or tactical motifs, but rather with the method of thinking that should be employed during a game' (bron: wikipedia/kotov ) Refereerde jij daaraan in je post PdB? Klinkt nl als een meer dan interessant boek!

01-10-2006 09:42 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

'Think like ..' is volgens mij inderdaad het boek waarmee het is begonnen. Het lijstje staat ook in 'Play like ..', dat ik in de kast heb staan. Tijdens een van de trainingen van de topgroep van DSC is een checklist voor stellingsbeoordeling uitgedeeld, waarin onder andere (een aantal van) de elementen van Kotov waren opgenomen. Ik zal kijken of ik die nog ergens kan vinden.

Of de boeken van Kotov ook geschikte leerboeken zijn, weet ik niet. 'Think like ..' ken ik niet, 'Play like ..' heb ik nooit volledig doorgenomen. Mijn positionele kennis is begonnen met Euwe - Practische schaaklessen, deel 3 geloof ik.

Misschien dat Ted nog wat adviezen kan geven voor leerboeken voor spelers in de categorie 1600-1900 rating. Voor 1900-2200 kan ik John Watson, Secret of Modern Chess Strategy, van harte aanbevelen. Spelers met 2200+ mogen mij boeken aanbevelen. Lach

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

02-10-2006 02:15 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Zag op wiki dat Kotov vooral bekend is van de 3 boeken; think, play, and plan as a grandmaster .


"Think Like a grandmaster" vind ik persoonlijk het beste schaakboek aller tijden. Het is echter wel bedoeld voor 1800+ en vergt veel discipline van de lezer. "Train like..." is een slap aftreksel van het eerste boek, met grotendeels hetzelfde partijmateriaal. "Plan like..." (was het niet "train like..."?) heb ik zelf niet, maar ik heb er niet echt positieve meningen over gehoord. Kotov heeft alles al in zijn eerste boek verteld, dus die vervolgboeken zijn overbodig, imo.

02-10-2006 10:58 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voordat ik me daarmee ga bezighouden eerst maar eens Praktische Schaaklessen van Dr Euwe serieus doorwerken dus!

03-10-2006 10:59 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zag net de uitslagen van klasse 1A, en DSC5 heeft gemiddeld 1818. In basisopstelling (ik i.p.v. Quist) komen daar nog eens 10 puntjes bij.

Team nr. 2 heeft een gemiddelde rating onder 1800.

Kortom, we zijn favoriet...als dat maar goed gaat...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-10-2006 21:18 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kent de 10% inactiviteits-reductie?

08-10-2006 23:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jongen, je weet toch dat ik in Leiden studeer? Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

09-10-2006 02:14 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Je kent de 10% inactiviteits-reductie?


Je bedoelt dat iemand die niet speelt minder waard is dan zijn rating?

Die 30 puntjes rating meer dan de nr 2 zijn niet bepaald significant, maar je hebt gelijk; op papier zijn we een sterk team en we hebben alles nog in eigen hand Knipoog

09-10-2006 11:54 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller