Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC5 wint met 6-2 van RHC Arena 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC5 wint met 6-2 van RHC Arena 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geheel in tegenspraak met de traditie wonnen we de eerste wedstrijd van het seizoen vanavond met 6-2 van RHC 1.

Seth van der Vegt, Martin Glimmerveen, Henrik Tamerus en Olivier Marincic wonnen hun partijen. Diederik van Heijgen ‘schoof’ zijn partij naar de gebruikelijke remise, net als Rufael Merkuria. Mark Versteegh moest het punt aan zijn tegenstander laten.

Aangezien Mark het vorig jaar als kopman prima gedaan had, zat hij ook nu aan bord 1. Vorig jaar meestal lang bezig, nu helaas niet. Reeds rond een uur of 9 werd zijn dame in het nauw gedreven... (0-1)

Ik kreeg even visioenen van de afgelopen jaren, maar toen ik enkele minuten later de andere borden bekeek, was ik enigzins gerust gesteld.

Invaller Pieter Quist leek zijn tijdnood-abonnement te hebben opgezegd en had ook al een stuk van de tegenstander opgejaagd. Zijn tegenstander besloot maar een kwaliteit te offeren, dus daar hadden we alle vertrouwen in.

Maar de gelijkmaker kwam op naam van debutant Seth (bord 2). Nadat hij wegens trein-perikelen 20 minuten te laat was, kreeg hij al snel een lekkere stelling. Met een fraaie combinatie won hij een stuk en de partij (1-1).

D’r-op-en-d’r-over was nu het devies. Gelukkig wilde de tegenstander hier wel aan meewerken. Mijn (Martin) eigen tegenstander had na een zeer scherpe opening de stelling vervlakt en leek na Pd4-f3 in de problemen te komen, aangezien ik het paard pende. Hij dacht daarop een stuk te winnen, maar had de pijnlijke tussenzet Dxd1+! gemist, waarop ik een kwaliteit won. Hij mocht niet opgeven, dus speelde door, maar zonder overtuiging. Enkele zetten later hing er nog een stuk, dus kon hij wél opgeven (2-1).

De min of meer winnende viel op bord 4. Henrik koos voor een leuke openingsvariant, waar zwart erg opportunistisch op reageerde. Henrik vond niet de meest principiele voortzetting, maar kreeg een eindspel met een pion meer. Ik heb niet gezien hoe, maar hij heeft dit uiteindelijk gewonnnen. (3-1).

Ondertussen had teamleider Olivier nog slechts enkele minuten op de klok. Wel had hij zijn gammele stelling omgeruild voor een mooie aanvalsstelling. Met nog anderhalve minuut op de klok won hij een stuk met behoud van aanval. Ik had het Olivier laten bewijzen, maar zijn tegenstander geloofde het wel (4-1).

Pas toen was het ook bij Pieter afgelopen, een witte pion ging doorlopen. (5-1)

Rufael was ondertussen met zwart in een gunstig, maar zeker niet zomaar gewonnen, toreneindspel gekomen en vond remise wel prima.

Hierna was alleen Diederik nog lang bezig. Hij was lekker uit de opening gekomen en behield het voordeel eigenlijk de hele partij. In de analyse was de stelling uiteindelijk gewonnen, maar onder druk van de vlag vond Diederik de winst niet. Door deze remise werd de eindstand op 6-2 bepaald.

Een fantastisch resultaat tegen een gevaarlijke outsider in deze poule.

 DSC51818-RHC- Arena 117756-2
1Mark Versteegh1868-T.F. van Orsouw18150-1
2Seth van der Vegt1858-J.J.H. Scholten18491-0
3Martin Glimmerveen1881-A.J. Dries19041-0
4Henrik Tamerus1873-J.A.F. Geraets18901-0
5Rufael Mekuria1820-Y. Mikhail1678½-½
6Pieter Quist1813-H.T. Hylkema17471-0
7Olivier Marincic1733-J.W. Hansen16551-0
8Diederik van Heijgen1697-J.J. van As1664½-½


Verslag door Olivier Marincic & Martin Glimmerveen

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 26-09-2006 at 10:52.

26-09-2006 01:31 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Olivier al zei: een en ander was in tegenspraak met de afgelopen jaren. Waren we de afgelopen jaren meestal minder succesvol in de eerste ronde, nu moest daar mee gebroken worden.

Aangezien Mark het vorig jaar als kopman prima gedaan had, zat hij ook nu aan bord 1. Vorig jaar volgens mij meestal lang bezig, nu helaas niet. Reeds rond een uur of 9 werd zijn dame in het nauw gedreven... (0-1).

Ik kreeg even visioenen van de afgelopen jaren,maar toen ik enkele minuten later de andere borden bekeek, was ik enigzins gerust gesteld. Invaller Pieter Quist leek zijn tijdnood-abonnement te hebben opgezegd en had ook al een stuk van de tegenstander opgejaagd. Zijn tegenstander besloot maar een kwaliteit te offeren, dus daar hadden we alle vertrouwen in. Maar de gelijkmaker kwam op naam van debutant Seth (bord 2). Nadat hij wegens trein-perikelen 20 minuten te laat was, kreeg hij al snel een lekkere stelling. Met een fraaie combinatie won hij een stuk en de partij (1-1). D'r-op-en-d'r-over was nu het devies. Gelukkig wilde de tegenstander hier wel aan meewerken. Mijn eigen tegenstander had na een zeer scherpe opening de stelling vervlakt en leek na Pd4-f3 in de problemen te komen, aangezien ik het paard pende. Hij dacht daarop een stuk te winnen, maar had de pijnlijke tussenzet Dxd1+! gemist, waarop ik een kwaliteit won. Hij mocht niet opgeven, dus speelde door, maar zonder overtuiging. ENkele zetten later hing er nog een stuk, dus kon hij wél opgeven (2-1). De min of meer winnende viel op bord 4. Henrik koos voor een leuke openingsvariant, waar zwart erg opportunistisch op reageerde. Henrik vond niet de meest principiele voortzetting, maar kreeg een eindspel met een pion meer. Ik heb niet gezien hoe, maar hij heeft dit uiteindelijk gewonnnen. (3-1).

Ondertussen had teamleider Olivier nog slechts enkele minuten op de klok. Wel had hij zijn gammele stelling omgeruild voor een mooie aanvalsstelling. Met nog anderhalve minuut op de klok won hij een stuk met behoud van aanval. Ik had het Olivier laten bewijzen, maar zijn tegenstander geloofde het wel (4-1). Pas toen was het ook bij Pieter afgelopen, een witte pion ging doorlopen. (5-1) Rufael was ondertussen met zwart in een gunstig, maar zeker niet zomaar gewonnen, toreneindspel gekomen en vond remise wel prima. Hierna was alleen Diederik nog lang bezig. Hij was lekker uit de opening gekomen en behield het voordeel eigenlijk de hele partij. In de analyse was de stelling uiteindelijk gewonnen, maar onder druk van de vlag vond Diederik de winst niet. Door deze remise werd de eindstand op 6-2 bepaald.

Een fantastisch resultaat tegen een gevaarlijke outsider in deze poule.

2006-09-25 : DSC5 1818 - RHC- Arena 1 1775 6,0 - 2,0
1. Versteegh M. 1868 - Orsouw T.F. van 1815 0 - 1
2. Vegt S.J. van der 1858 - Scholten J.J.H. 1849 1 - 0
3. Glimmerveen M.A. 1881 - Dries A.J. 1904 1 - 0
4. Tamerus H.A. 1873 - Geraets J.A.F. 1890 1 - 0
5. Mekuria R.N. 1820 - Mikhail Y. 1678 0,5 - 0,5
6. Quist P.A.C. 1813 - Hylkema H.T. 1747 1 - 0
7. Marincic O. 1733 - Hansen J.W. 1655 1 - 0
8. Heijgen D. van 1697 - As J.J. van 1664 0,5 - 0,5

P.S. Kan iemand er een DSS table van maken? Ik weet ff niet meer hoe dat moet, en moet nu snel weg...

26-09-2006 08:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm zo iets?

 DSC51818- RHC- Arena 117756 - 2
1Versteegh M.1868 - Orsouw T.F. van1815 0 - 1
2Vegt S.J. van der1858 - Scholten J.J.H.1849 1 - 0
3Glimmerveen M.A.1881 - Dries A.J.1904 1 - 0
4Tamerus H.A.1873 - Geraets J.A.F.1890 1 - 0
5Mekuria R.N.1820 - Mikhail Y.1678 ½-½
6Quist P.A.C.1813 - Hylkema H.T.1747 1 - 0
7Marincic O.1733 - Hansen J.W.1655 1 - 0
8Heijgen D. van1697 - As J.J. van1664 ½-½

26-09-2006 10:47 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zie bovenaan... Grijns

Maar een lekker begin. Nu kijken of dit vastgehouden kan worden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-09-2006 10:53 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja da's leuk Corniel (en welgemeend bedankt), maar ik was er dus eindelijk net zelf ook achter, want je kan het wel daar neerzetten maar die posts kan ik weer niet editten om te kijken hoe het moet Tong

Maar nu weet ik het dus!
Alleen zal er dus altijd een forumadmin/mod/beheerder/whatever nodig zijn om het in de juiste post erbij te zetten, maar het scheelt vast wat tijd als je de tabel niet zelf hoeft te maken Glimlach

26-09-2006 11:00 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
Ja da's leuk Corniel (..), maar ik was er dus eindelijk net zelf ook achter, want je kan het wel daar neerzetten maar die posts kan ik weer niet editten om te kijken hoe het moet.


Neer maar je kan ze wel quoten... Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-09-2006 11:28 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: DSC5 wint met 6-2 van RHC Arena 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
...

Ondertussen had teamleider Olivier nog slechts enkele minuten op de klok. Wel had hij zijn gammele stelling omgeruild voor een mooie aanvalsstelling. Met nog anderhalve minuut op de klok won hij een stuk met behoud van aanval. Ik had het Olivier laten bewijzen, maar zijn tegenstander geloofde het wel (4-1).

...


Na het schaakje volgt:

Kf3, Dxc3+ Kg2 f3+ Kg3 Le5+ Kh3 Dc8++

Het verloop van mijn partij was erg bizar; in een voor mij hopeloze stelling reageerde mijn tegenstander onnodig op mijn laatste wanhoopzetjes. Na enkele keren moest hij zich gaan beperken tot verdedigen, en daar hij niet had gekozen voor rochade maar Ke2 ging het in de open stelling die was ontstaan erg hard. (Overigens was Ke2 waar mijn tegenstander het speelde prima speelbaar).

26-09-2006 12:36 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam inderdaad lekker uit de opening maar koos de verkeerde voortzetting. Ik bleef welliswaar beter staan maar niet overtuigend meer. Ik had beduidend minder tijd en mijn tegenstander had al 2 keer remise aangeboden want de bar lonkte. Het team had toch al gewonnen en ik wou niet weer de remisekoning worden die ik vorig jaar was dus bleef op zoek naar de winst. Die was er wel maar ik vond het niet in de laatste minuten waardoor ik moest berusten in remise.

Overigens was de concentratie bij mij af en toe ver te zoeken door bepaalde mensen die het nodig vonden hard te blijven praten ook na een aantal verzoeken om stilte.

Maar goed, dat mag de pret niet drukken. De eerste buit is binnen Ja!

26-09-2006 13:31 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Diederik
...

Overigens was de concentratie bij mij af en toe ver te zoeken door bepaalde mensen die het nodig vonden hard te blijven praten ook na een aantal verzoeken om stilte.



In mijn ogen is het niet handig om voor 8 uur te beginnen met een externe partij (tenzij je in de afgescheiden ruimte waar het 3e zat speelt). Ik vond het vreselijk irritant en heb me de eerste 10-15 minuten nauwelijks kunnen concentreren. De meeste leden komen rond 8 uur binnen, en ook is de jeugd tot die tijd bezig. Stil houden is praktisch niet haalbaar. Bij deze dan ook het advies om voortaan externe partijen, wanneer deze in de grote zaal worden gespeeld, om 8 uur te beginnen.

26-09-2006 13:47 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Bij deze dan ook het advies om voortaan externe partijen, wanneer deze in de grote zaal worden gespeeld, om 8 uur te beginnen.


Aanvangtijd wordt door de HSB voorgeschreven niet door DSC, dus dat zal lastig worden...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-09-2006 14:58 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou het even moeten nazoeken, maar bij de LeiSB is er alleen een uiterlijke tijd voorgeschreven. Daarnaast vermoed ik dat de tegenstander er ook weinig problemen mee heeft te wachten totdat het stil is in de speelzaal...

26-09-2006 15:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig uit het HSB Competitiereglement

Artikel 31
De aanvangstijd is 19:45 uur (voor wedstrijden waaraan tenminste één jeugdteam deelneemt 19:30 uur) of zoveel vroeger als tevoren in onderling overleg is overeengekomen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-09-2006 16:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

RE: DSC5 wint met 6-2 van RHC Arena 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo

Hierna was alleen Diederik nog lang bezig. Hij was lekker uit de opening gekomen en behield het voordeel eigenlijk de hele partij. In de analyse was de stelling uiteindelijk gewonnen, maar onder druk van de vlag vond Diederik de winst niet.



In de analyse achteraf hadden we toch geen duidelijke winst gevonden? Of toverde het siliconenmonster nog wat uit de hoge hoed?

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

26-09-2006 16:13 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had met Diederik nog even een idee van mij geanalyseerd, en volgens mij won dat. Maar misschien vergis ik me gewoon :-)

26-09-2006 17:53 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb inderdaad net als Olivier het eerste kwartier nogal last gehad van het rumoerige begin van de avond. Maar ik doelde vooral op de mensen die luidruchtig aan het analyseren waren toen ik in de slotfase was van mijn partij.

Joram: Martin stelde h4 voor op het moment dat ik mijn dame terugtrok naar g2 om dameruil te voorkomen. Dit leek veel sterker en wellicht winnend zelfs.

26-09-2006 18:50 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, dat heb ik altijd raar gevonden dat er gewoon externe gespeeld werd in de lawaaierige grote zaal en dat daar niet over werd geklaagd.

26-09-2006 21:18 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel
Ja, dat heb ik altijd raar gevonden dat er gewoon externe gespeeld werd in de lawaaierige grote zaal en dat daar niet over werd geklaagd.


Als we 2 teams hebben die thuis spelen hebben we weinig keuze. Er passen geen twee externe wedstrijden in de kleine zaal.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-09-2006 21:29 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben trots op jullie, jongens, zoals ik jullie gisternacht ook doorbelde! Volgende keer ben ik er weer bij, horde 2 op weg naar het kampioenschap is de haagse toren-vogelwijk fusieclub!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

27-09-2006 00:51 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Quote

Originally posted by Chiel
Ja, dat heb ik altijd raar gevonden dat er gewoon externe gespeeld werd in de lawaaierige grote zaal en dat daar niet over werd geklaagd.


Als we 2 teams hebben die thuis spelen hebben we weinig keuze. Er passen geen twee externe wedstrijden in de kleine zaal.


Als je het 2e externe team achterin de grote zaal laat spelen scheelt het al weer wat. Maar t blijft een feit dat het heel irritant spelen is die eerste (en ook laatste) 20 minuten (als je beiden je volledige tijd verbruikt). Volgende keer zelf maar zorgen voor wat meer stilte dus, hoewel dat niet fijn is om zelf te doen op dat moment.

27-09-2006 09:37 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde maandag zelf achter in de grote zaal tegen Henk. We waren later begonnen, omdat ik nog moest indelen, en de partij eindigde met beide spelers nog ongeveer 2 minuten op de klok. Ik heb van dezelfde herrie last gehad als jullie.

Je doet er weinig aan dat het tussen 19:45 en 20:00 uur wat rumoerig is, maar het was deze keer natuurlijk veel erger dan normaal omdat de indeling pas rond 20:00 uur bekend was. Tot die tijd stond iedereen wat te babbelen en te wachten.

Het einde van de avond is ook altijd wat lawaaieriger. Maar er kwam vond ik relatief veel kabaal van het slot van de wedstrijd tussen DSC3 en DD 3. Ik heb de deur naar de kleine zaal maar dicht gedaan toen de wedstrijd afgelopen was. En er komt met dit soort avonden altijd veel kabaal uit de bar. Er zijn veel mensen dus de tussendeur gaat vaak open. En dan heb je geluidsoverlast. We hebben een mooie speellocatie, maar perfect is ie niet Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-09-2006 10:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller