Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC5 kan geen ijzer met handen breken
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC5 kan geen ijzer met handen breken Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van tevoren was de opdracht zwaar, loodzwaar. Slechts na een 7-1 of betere overwinning zou het studententeam kampioen worden. Toch werden vooraf al plannen gemaakt voor het (kampioens)feest na afloop.

Aldus was iedereen zelfs op tijd voor het vervoer met DSC4 en 6. Daar ontstond nog enige hilariteit toen René van Alfen meldde dat hij Theo Rekveldt miste. Marco en ondergetekende keken elkaar aan: "Was het toch Theo die net doodgemoedereerd de Kijkshop binnenstapte?". En ja hoor, Theo was het vergeten, maar gelukkig nog bereikbaar.

Eenmaal aangekomen in de overvolle en sfeerloze zaal stond er zowat nog niks klaar, maar vele handen maken licht werk, dus dat werd even gefixt. Toen konden de mouwen eindelijk opgestroopt. Was dat misschien de reden dat alleen de non-playing captain de teampolo met korte mouwen aan had getrokken?

Na een uurtje was de volgende situatie ontstaan:
Bord 1: Marco had met wit een rustig damegambiet op het bord staan, met een klein ruimtevoordeeltje voor Marco misschien.
Bord 2: Rufael speelde tegen een van de invallers van Schaakhuis 2. Deze kerel was allerminst een geniaal schaker, maar op zich deed hij geen heel gekke zetten. Totdat hij zijn e-pion aanraakte voordat hij de toren er achter had gezet. Een gratis pion voor Rufael in een slappe stelling, dus.
Bord 3: Ik dacht dat Diederik al snel een pion kon winnen, maar dat bleek niet op te gaan. Wel had hij groot positioneel voordeel kunnen verkrijgen. Hij verkoos met ietwat groot tijdverbruik echter een minder duidelijk plan.
Bord 4: Na een slappe opening was wit gaan drukken op de damevleugel van Mark, waardoor stelling langzaam aan ingewikkeld werd.
Bord 5: Joël speelde waarschijnlijk zijn laatste partij voor DSC, aangezien hij van de zomer terug gaat naar Zweden. Hij kreeg met wit een Saemisch op het bord, waarna een voor mij ingewikkelde stelling overbleef.
Bord 6: Roland had naar mijn idee met zwart in een gesloten stelling gelijkspel bereikt.
Bord 7: Willem kreeg met wit van een van de sterkere spelers van Schaakhuis een ingewikkelde Sveshy voorgeschoteld. Naar mijn idee kan wit beter niet op de Sveshnikov ingaan, daar de tegenstander het eigenlijk wel goed moet kennen. Willem had dus erg veel tijd nodig, wat mij niet gezond leek.
Bord 8: Wit speelde ultra-slap, ik meen e4-d3-Ld2 of zoiets. Olivier dokterde met lang denken een goed plan uit en maakte indrukwekkende terreinwinst met zwart.

Al met al leek het allemaal nog gelijk. Vooraf was het devies om lang de nul te houden. Dan zouden de schaakhuizers wellicht zenuwachtig kunnen worden. Dit plan moest het team al snel laten varen, daar Roland net na mijn inventarisatie de positioneel logische, maar tactisch falende breekzet f5 inlaste. Na exf5 kon hij niet terugslaan. Daarna kwam Roland niet meer in zijn spel en verslechterde zijn stelling met de zet. Al snel moest hij ook nog een kwaliteit inleveren en kon hij opgeven. 7 overwinning op evenzovele borden werden nu verwacht, dus.

Al snel bleek ook dit een utopie. Willem moet ten onder gegaan zijn aan tijdsdruk en een koningsaanval, hoewel er objectief weinig aan de hand leek te zijn. 2-0 voor Schaakhuis 2 dus, een terechte kampioen zo leek het. Nu de missie toch onhaalbaar was, besloot Diederik het remise-aanbod van zijn tegenstander te aanvaarden. Na een grote ruil was hij in een stelling gekomen met slecht paard tegen sterke loper. Toen zijn tegenstander echter een pion weggaf hield Diederik misschien wel een winbaar eindspel over, maar had hij erg weinig tijd.

De tegenstander van Rufael blonk vooral uit in hilariteit. Na zijn blunder verscheen hij ongeveer met tussenpozen van 20 minuten aan zijn bord. Rufael was daardoor zo van zijn stuk dat hij het zeer slap aanpakte en het eindspel met pluspion mij niet makkelijk leek. Gelukkig wist hij zijn paard tegen de loper te ruilen, en gaf de pion alsnog de doorslag.

Joel had naar mijn gevoel intussen enkele positioneel rare keuzes gemaakt, maar kreeg wel een koningsaanval. Toen ik later keek, had zijn tegenstander echter een koningsaanval. Hoe dat gebeurd is? Geen flauw idee. Joel moest echter zijn dame inleveren tegen wat minder materiaal en kon de vlag strijken.

Marco had intussen een chaotische stelling met koningsaanval, voor mij niet te evalueren. IK dacht eigenlijk dat deze aanval stukliep, maar Marco kwam met een Dame tegen Toren en Paard uit de rookwolken. Naar eigen zeggen was dit eenvoudig te winnen.

Ook Mark zijn partij had ik niet helemaal goed ingeschat. Ik dacht dat hij een pion won, maar die bleek hij later weer ingeleverd te hebben. Daarna had hij toch vooral een zwakte extra. Uiteindelijk blijkbaar niet te winnen voor zijn tegenstander, de partij eindigde vredelievend. Olivier zijn partij had ik wel goed kunnen volgen, naar mijn gevoel heeft hij zijn tegenstander positioneel overspeeld. Zijn tegenstander zette zijn stukken raar neer. Hoe Olivier wit uiteindelijk het beslissende zetje over de rand van de afgrond gaf heb ik niet gezien, maar eerst stonden zijn stukken veel beter, en daarna een mooie doorbraak in het centrum. Hij bleek het ook nog binnen de tijd afgemaakt te hebben, netjes dus!

Ik heb helaas geen gedetailleerde uitslagen, misschien kan Olivier die toevoegen:
1. Marco 1
2. Rufael 1
3. Diederik 1/2
4. Mark 1/2
5. Joël 0
6. Roland 0
7. Willem 0
8. Olivier 1

Al met al kweten de topborden zich, zoals vaker dit seizoen, weer goed van zijn taak, maar ging het onderin mis. Voor volgend seizoen dus de nobele taak dit op te lossen, naast de vervanging van Joel.
Geen kampioen, toch ging het feest tot in de kleine uurtjes door...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 29-11-2006 at 13:57.

08-04-2006 10:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De opdracht was duidelijk ; er moest met minimaal 7-1 gewonnen worden van de nummer 1 om kampioen te worden. Er zijn dagen dat het het onmogelijke mogelijk is, gisteren was daar geen voorbeeld van.

Na de opening leek een stunt nog mogelijk; nergens was een voor dsc mindere stelling ontstaan. Op bord 2 leek de winst binnen; Rufael zijn tegenstander deed af en toe een zet als hij in de buurt was. Het probleem was dat hij dat niet zo vaak was, en dus had hij al snel een uur minder op de klok (met een pion achter) De andere borden konden nog alle kanten op. Marco op bord 1 kwam lekker uit de opening, en ergens in het middenspel kreeg hij na enkele sterke zetten een betere stelling. Diederik speelde een goede partij, maar had as usual veel tijd nodig om goed uit de opening te komen. Dit leverde hem met enkele minuten op de klok een goede stelling op....zijn remise aanbod werd geaccepteerd. Mark bespeelde bord 4: kwam lekker uit de opening, en begon aan een koningsaanval. Wit echter nam de damevleugel met succes onder vuur, waardoor Mark alle zeilen moest bijzetten voor remise. Hier slaagde hij overigens wel in. Joel op bord 5 leek goed te staan, maar bezweek uiteindelijk onder een koningsaanval. Op bord 6 verloor Roland een pion tijdens de opening, en zijn tegenstander tikte het verder prima uit. Willem had tijd nodig in de opening, en nadat hij kort was gegaan met een open g lijn, en zwart zijn stukken goed had geposteerd was een koningsaanval met mat als gevolg niet te vermijden.

Ik zelf speelde op bord 8 een nogal bijzondere partij: na 1. e4 c5 2. d3 kon ik niet meer putten uit mijn openingskennis; wit lijkt het initiatief aan zwart te laten, maar hoe zo'n stelling op termijn uitpakt is moeilijk te zien. het vervolg was 2. ... d5 3. Pd2 e5 4. Le2 Pf6 5. Lf3 d4 6. b3 Le7 Wat eigenaardige en minder eigenaardige zetten later kwam de volgende stelling op het bord.

De witte stukken staan op zijn zachtst gezegd erg onhandig, wit heeft nauwelijks ruimte en de zwarte koning staat veilig. Aanvallen dus. Aanval verliep prima, alleen een dreigende tijdnood kon nog roet in het eten gooien. Toen echter de witte dame gepend kon worden, was het een kwestie van uittikken. Mijn tegenstander speelde het lang door; gelukkig bracht mat al snel uitkomst, en was het resultaat een 4-4 eindstand. Helaas geen promotie dus, maar om eerlijk te zijn hebben we niet veel te zoeken in de promotieklasse. Schaakhuis evenmin trouwens.

Leuk 2 verslagen Tong

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Elguapo on 08-04-2006 at 14:55.

08-04-2006 14:54 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
.... Helaas geen promotie dus, maar om eerlijk te zijn hebben we niet veel te zoeken in de promotieklasse. Schaakhuis evenmin trouwens.

Leuk 2 verslagen Tong


Na een nadere beschouwing moet ik mezelf corrigeren. Weliswaar bestaat de huidige top 4 van de promotieklasse uit sterke teams, tegen de rest van de teams echter hebben we, net als Schaakhuis II natuurlijk, een goede kans! Hopelijk gooien we volgend jaar hoge ogen...en lossen we dan het promoverende DSC3 af in de promotieklasse.

13-04-2006 11:48 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller