Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC3 verspeelt titelkansen tegen WSC 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 verspeelt titelkansen tegen WSC 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een minimale nederlaag tegen mede-koploper WSC 2 zijn de titelkansen voor het derde verdwenen. De Westlanders hebben in de laatste ronde genoeg aan een matchpunt, bij een uitglijder zit Botwinnik nog op het vinkentouw.

Na de eerste schermutselingen zag het beeld er niet veelbelovend uit. Richard Oranje zat in een lastig parket, Willem-Jan van den Broek stond een pion achter, en de andere borden waren onduidelijk. Alleen Arno Wiersma had een prettige stelling, plus een behoorlijke tijdsvoorsprong.

Arno was ook de eerste die klaar was. Zijn tegenstander had de opening te passief gespeeld, probeerde het centrum dicht te schuiven, en ging vervolgens aan een koningsaanval ten onder. Niet veel later deelde Teun Timmerman het punt met zijn tegenstander.

Het totaalbeeld zag er nu ook een stuk rooskleuriger uit. Willem-Jan had zijn pion terug, en er ook nog een stuk bij gekregen! Jaap Flohil leek op bord twee een klein plusje te hebben, en ook Koert ter Veen leek in een superscherpe stelling meer materiaal over te houden. Bij Richard Oranje was de hoop op een goed resultaat echter wel verdwenen.

Willem-Jan won zoals verwacht, en Richard verloor. Vervolgens ging het op naar de tijdnoodfase, waarin het bij Pieter Goossens ineens mis ging. Nadat hij een pion had verloren, kwam een lastige stelling op het bord met een kwaliteit meer, maar een pion minder. Pieter deed daarin echter ineens zijn toren in de aanbieding en verloor. Bij Jaap en Koert werd de vrede getekend, waarna alleen Henrik Tamerus overbleef.

Henrik had in het middenspel totaal onnodig een pion weggegeven, waarna zijn voordeel wel was verdwenen. Hij speelde echter op de winst, en kreeg er bijna nog de kans toe ook. Het was echter zijn tegenstander die in het eindspel aan het langste eind trok, en daarmee een definitief einde maakte aan de titelkansen voor DSC3.

 DSC31964-WSC 219343½-4½
1Richard Oranje2073-Johan Voorberg20170-1
2Jaap Flohil1988-Michiel van Woerden1958½-½
3Teun Timmerman1977-Ton Dulk1905½-½
4Willem-Jan van den Broek1944-Ard Dekker18911-0
5Koert ter Veen1997-Frans Vreugdenhil1989½-½
6Arno Wiersma1935-Jacob Buitelaar19841-0
7Pieter Goossens--Rob van Lom18670-1
8Henrik Tamerus1835-Leo Duijvestijn18590-1

21-03-2006 04:15 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bijzonder jammer en ook onnodig; hopelijk komend jaar 2 promotieplaatsen (dat is het geval wanneer de kampioen van vorig jaar, Bobby Fisher, tot de beste naar de KNSB competitie gepromoveerde teams behoort).

Onnodig vooral bij Pieter en Henrik, waar ten minste 1 punt meer gescoord had kunnen worden - genoeg voor de overwinning.

Koert verdient een speciale vermelding: vlijmscherpe stellingen (zoals hij die 4 jaar geleden tegen de zelfde tegenstander had verzilverd) die een ingenieuze combinatie van verdediging en aanval behoefden en uiteindelijk net remise gehouden!

Arno sneed als een mes door de boter en is nu topscorer met 5,5 uit 7.

Mijn overwinning was fraai - al zeg ik het zelf. Pionoffer in ruil voor ontwikkelingsvoorsprong welke laatste overweldigend benut werd.

We kunnen natuurlijk nog hopen op:

- een grote overwinning op Vogelwijk;
- verlies van WSC 2 tegen het sterke Scheve Toren;
- puntverlies van Botwinnik tegen het gemotiveerde Promotie 3 (strijdend tegen degradatie).

In dat geval zijn we alsnog kampioen!!

21-03-2006 09:27 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is voorbij. Depri

Na een spannende wedstrijd moeten we uithuilen Huil 2 en opnieuw beginnen. Grijns

Zelf speelde ik een hyperscherpe agressieve partij, erg gecompliceerd en met maar een doel: winnen. Daar was ik dichtbij, maar dat telt niet in de sport.
Bij wijze van kwelling laat ik de door Jan Willem de Jong aangegeven winststelling zien.



Ik speelde met nog een minuut of vijf Kg1, maar had na Pc7 gewonnen. Draaiend hoofd

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Koert on 21-03-2006 at 09:39.

21-03-2006 09:35 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Bijzonder jammer en ook onnodig; hopelijk komend jaar 2 promotieplaatsen (dat is het geval wanneer de kampioen van vorig jaar, Bobby Fisher, tot de beste naar de KNSB competitie gepromoveerde teams behoort).


Het lijkt me niet dat dat er in zit. Onze poule is te sterk om mee te dingen naar zo'n plaats. En dan, zelfs al zouden ze de laatste twee wedstrijden nog winnen, dan zijn ze sterk afhankelijk van andere ploegen in andere klassen. Ze staan nu in ieder geval 2 matchpunten achter op zo'n plaats. En dan moeten ze ook Leiderdorp nog voorblijven ;-)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 21-03-2006 at 11:15.

21-03-2006 11:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Koert
Bij wijze van kwelling laat ik de door Jan Willem de Jong aangegeven winststelling zien.



Ik speelde met nog een minuut of vijf Kg1, maar had na Pc7 gewonnen. Draaiend hoofd


Ik kan echt geen winst vinden...
Mijn pogingen tot nu toe:

1. .. Pc7 2.b6 Pa6 3.Kc4 Kg1 4.Kb5 Pb8 5.a6 Pxa6 Kxa6 6.h3 b7 -> remise

Er kan nog het een en ander verwisseld worden (2.Kc4) en de zwarte koning heeft nog een paar andere velden, maar dit verandert vrij weinig. Het paard ergens laten slaan levert volgens mij ook niets op, zwart houdt dan een pion extra over en is nog steeds op tijd.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 21-03-2006 at 13:14.

21-03-2006 13:12 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ontzettend balen allemaal Frons dacht in de opening een stuk te winnen. uiteindelijk won ik het stuk ook maar wel ten koste van 3 pionnen en een open koningstelling. Na niet actief genoeg door te spelen werden het 4 pionnen en die kwamen met zijn allen op mijn arme paard af. Ik zag ook henrik onnodig verliezen en ook anderen her en der wat verspelen. Het geluk was het hele seizoen met ons behalve afgelopen week.
De laatste strohalm is wel erg dun maar je weet het nooit natuurlijk !

22-03-2006 16:22 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Belang Richard gediend! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard, elk na- heeft zijn voordeel, zo ook nu: mochten wij niet promoveren dan kun je ook komend jaar mee helpen aan het gestelde doel (ik citeer Koert bij aantreden als teamleider): binnen twee jaar promoveren.

Bij promotie waren we op zaterdagen waarschijnlijk van jouw bijdrage verstoken gebleven!?

22-03-2006 16:55 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Kansen extra promotieplaats HSB 2006-7 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In reactie op Martin:
- En Passant moet nog tegen koploper ESGOO 2,
- Terneuzen nog tegen DSC2,
- Bobby Fischer nog tegen nummers 7 en 9.

Zie ook site KNSB v.w.b. beste promovendi:

Klasse Bond Club Team Plaats MP BP
3D NHSB 0961 De Wijker Toren Beverwijk 14 38½
3F ZSB 1610 Terneuzen Terneuzen 11 35
3A FSB 0126 Philidor 1847 3 Leeuwarden 10 33½
3B SGS 0617 En Passant Bunschoten 9 32½
3E HSB 1237 Bobby Fischer/SV Wassenaar Wassenaar 8 31

Neemt niet weg dat veel promovendi dit jaar wel erg sterk voor de dag komen en dat de extra promotieplek voor de HSB nog allerminst vast staat...

22-03-2006 17:06 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Verslag en foto's van WSC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de WSC site zijn een uitgebreid verslag en 2 foto's te vinden:

http://www.westlandseschaakcombinatie.nl...126&Itemid=138.

Het verslag bevestigt het hoge spektakelgehalte: slechts de borden 2, 3 en 6 waren gevrijwaard van pion-/stukoffers danwel blunders.

22-03-2006 17:26 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: Verslag en foto's van WSC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Op de WSC site zijn een uitgebreid verslag en 2 foto's te vinden:

http://www.westlandseschaakcombinatie.nl...126&Itemid=138.

Het verslag bevestigt het hoge spektakelgehalte: slechts de borden 2, 3 en 6 waren gevrijwaard van pion-/stukoffers danwel blunders.


Nou, nou... Ik heb op bord 6 toch echt een stuk tegen twee pionnen geofferd (om het stuk daarna een zet later weer terug te winnen Tong).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-03-2006 17:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Kansen extra promotieplaats HSB 2006-7 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
In reactie op Martin:
- En Passant moet nog tegen koploper ESGOO 2,
- Terneuzen nog tegen DSC2,
- Bobby Fischer nog tegen nummers 7 en 9.

Zie ook site KNSB v.w.b. beste promovendi:

Klasse Bond Club Team Plaats MP BP
3D NHSB 0961 De Wijker Toren Beverwijk 14 38½
3F ZSB 1610 Terneuzen Terneuzen 11 35
3A FSB 0126 Philidor 1847 3 Leeuwarden 10 33½
3B SGS 0617 En Passant Bunschoten 9 32½
3E HSB 1237 Bobby Fischer/SV Wassenaar Wassenaar 8 31
3E LeiSB 1109 Leiderdorp Leiderdorp 8 30


Neemt niet weg dat veel promovendi dit jaar wel erg sterk voor de dag komen en dat de extra promotieplek voor de HSB nog allerminst vast staat...


Tsja, de nummer 7 en 9 in poule 3E zijn andere koek dan in andere poules. Philidor heeft bijvoorbeeld een hogere gemiddelde rating dan Bobby Fisher zelf (2070!)
En ik vraag me af of Bobby Fisher wel in volledige oorlogssterke op zal komen, nu ze geen kampioen meer kunnen worden.

Natuurlijk kan het nog wel, maar ik zou er gewoon niet op rekenen. De Wijker Toren is al niet meer in te halen, en ik ga er wel vanuit dat Terneuzen wint van HWP Sas van Gent 3, en die zijn dan dus ook niet meer in te halen. Dan resteert alleen de derde plek. Dat kan, maar dan zal Bobby Fisher eerst eens zijn eigen wedstrijden moeten winnen.
Ik heb je lijstje trouwens nog even uitgebreid met een extra concurrent ;-) Niet dat we twee keer gaan winnen, maar toch Glimlach

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 22-03-2006 at 18:41.

22-03-2006 18:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en ook niet onbelangrijk: laten we hopen dat er geen teams terug komen (dd2/promotie2). Ze staan nu nog net veilig dacht ik, maar niks is nog zeker

23-03-2006 01:21 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er heeft nooit een stuk tegen drie pionnen ingezeten in de opening dit in tegenstelling tot het bericht op de wsc-site. Het stuk kon combinatoir toevalligerwijs dan gered worden. Verderop won ik wel een stuk en had het wat handiger kunnen spelen waardoor de pionnen verlamd hadden geweest. Zoals het ging was ik kansloos.

24-03-2006 17:30 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller