Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC4 verliest 'vierpuntenwedstrijd'
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 01-03-2002
aantal berichten: 92

DSC4 verliest 'vierpuntenwedstrijd' Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde heeft de belangrijke wedstrijd tegen medekoploper RSC/Belgisch Park met 3-5 verloren.

Na ruim twee uur spelen werd aan bord 6 het eerste halfje genoteerd. Simon Broos kwam in een voor hem onbekende variant (Kalashnikov) van het Siciliaans terecht. Op eigen kracht vond hij weliswaar alle goede zetten en bereikte een voordelige stelling, maar had inmiddels zoveel tijd verbruikt dat hij het remise-aanbod van zijn tegenstander aannam.

Aan bord 8 had Theo Rekveldt een stuk geďnvesteerd voor aanval, maar deze sloeg niet door en niet veel later kon hij opgeven. Rob Smits aan bord 7 trok de stand daarop weer gelijk. Rob kreeg een gevaarlijk gambiet voorgeschoteld en stond na de opening wat minder. Toen hij zich met e5 wist te bevrijden waren de bordjes snel verhangen.

De stand bleef gelijk na de remises van Bart Meulemans aan bord 2 en Pieter Quist aan bord 4. Bart had optisch een goede stelling, maar zijn pionnenopmars op de koningsvleugel bezorgde hem een aantal eigen zwakten. De remisemarge zal nergens overschreden zijn, vermoed ik. Dat was wel het geval in Pieters partij, maar helaas miste Pieter een hele goede kans. In een Pirc met tegengestelde rokades vloog Pieter zijn tegenstander direct naar de keel. Hij verzuimde de h-lijn half te openen en zwart met een moeilijk tot niet verdedigbare stelling achter te laten, zo bleek in de analyse. Nu ontstond er een lastige stelling en inmiddels in de laatste 10 minuten aangekomen koos Pieter eieren voor zijn geld.

De partijen van Sander van Gennip, Filip Borst en René van Alfen waren inmiddels in de tijdnoodfase beland. Sander had in een Catalaan steeds een iets mindere stelling te verdedigen waarvoor zijn tegenstander alle tijd nam. De pionnenmeerderheid van wit op de damevleugel werd Sander tenslotte fataal toen de a-pion niet meer te stoppen was. Filip leek in het middenspel zeker niet minder te staan, maar zijn tegenstander wist de a-lijn te openen en met zijn dame binnen te komen hetgeen een pion opleverde. Filip wist de controle over de a-lijn te heroveren en kreeg goede tegenkansen, maar zijn zware tijdnood deed hem de das om. Daarmee waren de matchpunten voor RSC/BP. Aan bord 2 was René inmiddels in een eindspel beland met lopers van ongelijke kleur dat direct remise gegeven werd, ondanks het feit dat zijn tegenstander nog 5 minuten had en René nog maar 2.

Het kampioenschap kan het vierde wel vergeten. Twee matchpunten en 5 bordpunten achterstand is teveel van het goede...

__________________
I play against pieces

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by René van Alfen on 11-01-2006 at 13:51.

10-01-2006 01:46 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Balen! Frons

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-01-2006 18:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

RE: DSC4 verliest 'vierpuntenwedstrijd' Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René van Alfen
Bart had optisch een goede stelling, maar zijn pionnenopmars op de koningsvleugel bezorgde hem een aantal eigen zwakten. De remisemarge zal nergens overschreden zijn, vermoed ik.


Ik stond met wit inderdaad ietsje beter, maar zag niet duidelijk hoe ik verder kon komen: de geďsoleerde centrumdubbelpion van mijn tegenstander leek zwak, maar blokkeerde het hele bord. In een poging om wat voordeel te halen met een goeie loper rukte ik met mijn pionnen op en blokkeerde de koningsvleugel, maar dat gaf inderdaad meer zwakten dan kansen.

Achteraf gezien was remise een billijke uitslag, we hadden geen van beiden zicht op meer, denk ik.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

11-01-2006 17:23 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller