Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Klassiekers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Klassiekers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1993 Fokking

Een thread om goude(n) oude bijdragen te citeren.
Kies als onderwerp jaartal+auteur (nee, niet jezelf citeren), en plaats na een eventuele inleiding de tekst.
Bij een link naar een ander thread (zodat de context gelezen kan worden) bij voorkeur wel de tekst zelf citeren zodat er minder muis-kliks nodig zijn.

E - MAIL
De bijdrage van Robbert Fokkink in het clubblad had hij via e-mail ontvangen, en stond oorspronkelijk schijnbaar in een ander clubblad. De geestelijke vader/moeder van onderstaand verhaal is niet bekend.

Opening: Dame - erotisch
1. wit: "Goedemorgen"
Een verrassing. Normaal gesproken opent de witspeler met "Hallo", waarna zwart via: "Ook hallo" goed spel behoudt.
zwart: "Ook goedemorgen"
2. wit: "Hoe gaat het?"
zwart: "Uitstekend"

Wit stuurt aan op de leutervariant, waarvan hij een kenner is.

3. wit: "Mooi zo"
zwart: "Ja, ja"
4. wit: "Wat een weer zeg"
zwart: "Zeg, hoe gaat het met je vrouw?"

Een scherpe voortzetting. De hoofdvariant gaat verder met "Het is mooier dan gisteren". Waarna wit via "Hoe is het eigenlijk met je vrouw" het initiatief behoudt, zoals bekend sinds Karlsbad, 1928.

5. wit: "Nou, dat is te zeggen"

Voor deze zet gebruikte wit veel tijd. Bijster sterk is hij niet.

zwart: "Ik heb van alles gehoord"
6. wit: "Wat heb je gehoord?"
zwart: "Dat zal je zelf het beste weten"

Zeer sterk. Zwart kan niet spelen "Klaas vertelde me ...", want dat wordt weerlegd door: "Klaas is een leugenaar".

7. wit: "Haha"
zwart: "Nou, draai er maar niet om heen"

Wit probeert het met een grapje, maar daar hoeft hij bij een zwart in deze vorm niet aan te komen.

8. wit: "Bedoel je soms ..."
zwart: "Ja, je weet wel"

Het wordt wel heel benauwd voor wit. Het voor de hand liggende "Ik weet niks" faalt op "Kom nou!"

9. wit: "Om de waarheid te zeggen ..."
zwart: "Je vrouw zoent goed"

Ai, een lelijke misser in gewonnen stelling. "Ja, zeg het maar" moet voldoende zijn voor een punt. Wit grijpt nu zijn kans.

10. wit: "Jij zoent niet goed"
zwart: "Hoe weet je dat?"

11. wit: "Mijn vrouw en ik vertellen elkaar alles"

Een prachtzet waar zwart geen raad mee weet.

zwart: "Oh"
12. wit: "Jij bent trouwens geen knip voor je neus waard"
zwart: "Hoe weet jij dat?"
13. wit: "Van je vrouw"

Zwart geeft het op.
Na "Wanneer heeft ze je dat verteld?" komt "Gisteren, in bed!" en mat.
Een prachtig partij.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 08-01-2006 at 19:10.

08-01-2006 19:09 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Gabriel Gabriel is a Male
forumlid


geregistreerd: 03-06-2002
aantal berichten: 13

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

clubblad van charlois europoort, rubriek kromschaak en koeterwaals.
weet niet of ik de naam van de auteur mag verklappen.

08-01-2006 19:28 Gabriel is offline Send an Email to Gabriel Search for Posts by Gabriel Add Gabriel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Schaakbulletin Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een iets eerdere versie hiervan stond jaren ervoor in (ik meen) Schaakbulletin.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

09-01-2006 14:59 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller