Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Peter Pilgrim gedeeld eerste in B-groep Haags Weekendtoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Peter Pilgrim gedeeld eerste in B-groep Haags Weekendtoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Peter Pilgrim heeft met 5 uit 6 een gedeelde eerste plek behaald in het Haags Weekendtoernooi. In de laatste ronde speelde hij remise tegen mede-koploper M. Hoogland, die op weerstandspuntjes boven hem eindigde.

In de vierkampen waren er ook successen voor DSC. Filip Borst won de eerste vierkamp, al verloor hij de laatste ronde van Kees van der Meer. De tweede vierkamp werd met overmacht gewonnen door Jan-Pieter de Vries.

Het toernooi werd gewonnen door IGM Erik van den Doel, die in de laatste ronde al snel remise nam om daarmee de ongedeelde eerste plaats veilig te stellen. Een viertal spelers eindigde op een vol punt achterstand op de gedeelde tweede plek.

Er was een behoorlijke delegatie DSC-ers aanwezig op het toernooi. In de A-groep konden ze geen potten breken:
A-groep
 NaamElotprpntwpsb
1Erik van den Doel258026425½22½20¼
17Arno Wiersma193619363 17 6½
25Kim Meulenbroek205519302½18½6¼
32Remko Moerkerken187717592 16½1¾
37Marco Anink193312921½14 1 


In de B-groep speelden meer DSC-ers mee. Peter en Bart hadden allebei een goede start, maar Bart hield het niet vol punten binnen te halen. Peter speelde de laatste ronde om de titel, maar de remise betekende dat hij die moest delen. Goede prestaties waren en van Nadeem Taverne en Corniel Nobel, die beide ruim boven hun rating scoorden.

B-groep
 NaamElotprpntwpsb
1M. Hoogland184020585 22½18¼
Peter Pilgrim189920435 21½17 
B. Groeneweg187120785 20½16½
16Bart Meulemans189018113½24 13 
Nadeem Taverne168118133½20 9¾
Roland ten Have170517583½18 7¾
Corniel Nobel164618013½17½8½
27René Torenstra168116412½16½5¾
64Simon Dirkse154613851 17 2½


In de vierkampen deden drie DSC-ers mee. Filip Borst won de eerste vierkamp met 2 uit 3, samen met Adri Voermans. Kees van der Meer eindigde op 1½ uit 3. De tweede vierkamp won Jan-Pieter de Vries met 3 uit 3.

Lees ook eerdere de berichtgeving tijdens en voorafgaande aan dit toernooi: http://www.delftseschaaksite.nl/wbb/thread.php?threadid=1454

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 21-11-2005 at 15:05.

20-11-2005 23:20 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, Peter, Filip en Jan-Pieter!

Ikzelf had een zeer belabberd toernooi.
Zoals ik eerder schreef ging het de eerste ronde tegen de nummer 2 wel aardig - nog een remise eruitgesleept. De tweede ronde stond ik een handvol pionnen voor tegen de tegenstander van Corniel uit de eerste ronde. Hij had het afzichtelijke 1.g4 gespeeld, waarna ik zo snel mogelijk via Pg8-e7-g6-h4/f4 (het duurt even, maar dan heb je ook wat) knollen in de ontstane gaten liet vallen.
Zoals gezegd, dit leverde geen mat op, maar veel pionnen. Mijn tegenstander wou geen remise (ik had tijdnood) en werd door mijn vlag gebeukt.
Na deze partij ontplofte mijn hoofd (bloeddruk Frons) en was ik gedwongen een bye op te nemen.
's Avonds ging het beter - met Wit in een Saemisch rolden de witte pionnen over mijn tegenstander heen en Zwart vond dat een stukoffer nodig was om ze weg te krijgen. Winnend voordeel, weggegeven in een 1-ply aanval na 25 minuten denken en opgegeven.
Tegen Simon Dirkse de volgende dag speelde ik, om mijn bloeddruk niet te voeden, wat Corniel bestempelde als "koffiehuisschaak". Pionoffer werd geweigerd, stukoffer moest wel aangenomen worden, kwaliteitsoffer erna. Mijn dame kon ik niet meer offeren, want ik had haar nodig om mat te zetten.
In de laatste ronde won ik een mooie vrijpion (moelijk te houden, maar het lukte) in een Gruenfeld ruilvariant met b6?!. Onachtzaamheid resulteerde in zetherhaling en dus remise.

Al met al niet al teveel puntjes verloren, maar zeer ontevreden. Wellicht moet ik voorlopig ook aan de vierkampen meedoen. Dat zal wellicht iets minder zwaar zijn.

Zoals gewoonlijk was het gezellig met DSC. We hebben nog een Chineesje gepakt (traditionele Duitstalige Frans(z) Bauer op de achtergrond), Marco gaat de B-groep in Leiden winnen, geklaagd over het vroege opstaan, je kent het wel. Aardige verhalen over a7-a8D waarna de dame vanaf b8 verder speelt, stuurlui aan wal die allen de winnende voortzetting zien die net niet blijkt te werken.
Ik ben nog wel zeer benieuwd hoe de analyze van Corniel - Bart is uitgepakt Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-11-2005 11:10 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Ik ben nog wel zeer benieuwd hoe de analyze van Corniel - Bart is uitgepakt


Dat was een uitvoerige analyse, dat leidt geen twijfel, beslecht in een fors aantal vluggertjes...

Een leuk en redelijk goed toernooi gespeeld. Winst laten liggen in de eerste partij - zie linkje in nieuwsbericht - en remise laten liggen in de tweede, maar verder geen klachten over het resultaat.

Zaterdagmiddag en zondagmorgen heel slecht gespeeld maar toch nog redelijk eenvoudig gewonnen en de remise van zaterdagavond was het resultaat van netjes verdedigen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-11-2005 15:09 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tornooi was er ééntje van net niet, van telkens net dat beetje te weinig.

De eerste ronde tegen Nadeem had na wat onnauwkeurigheden die me een pion en een goeie stelling opleverden vlot moeten gaan, maar hij ging pas mat toen ik nog een halve minuut op de klok had, en een remise-uitweg weggegeven had.

De tweede ronde tegen van Sonderen kon ik op de vijftiende zet een kleine toren winnen, maar ik ging zo op in mijn geniale plannen dat ik dat niet zag en de resterende goeie stelling met een gezonde pluspion niet kon winnen, na weer bijna vier uur spelen...

Dan een snelle remise (alles afgeruild, dus het moest wel) tegen Reimer en de laatste zaterdagronde tegen Roland. Een stevige aanval tegen mij gekregen, ik zie niet dat ik een stuk kan winnen, verlies daarna de kwaliteit om dan heel stevig het equivalent van een toren te winnen. Uiteindelijk dus 3 op 4 na de zaterdag, en ik was wel tevreden.

Dan met wit tegen Groeneweg. Een heel goeie partij, en ik krijg een gewonnen stelling, met zelfs wat tijdsvoordeel. Tijdens de blitzfase doe ik enkele heel goeie zetten (mijn Duitse vriend F. is het hier met me eens) en doe ter compensatie dan maar een stuk in de aanbieding wegens iets niet gezien. Uiteindelijk komt er dan met nog twee minuten voor ieder op de klok dit:





43. ... Txg7?? 44.Tg3+ Kh6 45.Tf6+ Tg6 46.Lxg6????

Doodzonde... want uiteindelijk (een partij later) was Groeneweg gedeeld eerste (samen met Peter, proficiat).

De laatste ronde tegen Corniel was een ingewikkeld psychologisch gevecht dat terecht in remise eindigde.

P.S. Met dank aan René voor het in tijdnood noteren van de zetten van mijn partij tegen Groeneweg!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

21-11-2005 23:31 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

(op zet 4. is overigens a4 gespeeld i.p.v. het aangegeven e4)

Bedankt...intussen gecorrigeerd (komt er van als je geen schaaksoftware hebt - ik loop weer eens achter).

Intussen heb ik nog een verslagje geschreven. Als André weer een beetje bijgekomen is van een weekend zwoegen, zijn hier de eindstanden en wat foto's te vinden.

Leuk dat jullie met zoveel mensen meededen. Tot volgend jaar!

22-11-2005 03:45 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller