Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC1 verliest nipt van Eindhoven
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC1 verliest nipt van Eindhoven Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een zeer spannende wedstrijd is DSC1 er net niet in geslaagd een matchpunt mee te nemen uit Eindhoven.

De achterstand van 1-0 na de vooruitgespeelde wedstrijd van Ted Barendse werd snel weggepoetst, doordat Marten Wortel weer eens meesterlijk zijn tegenstander van het bord speelde in het Koningsgambiet.

Na remises van Gert Legemaat en Kees van der Meer zou de beslissing bij de eerste tijdcontrole moeten vallen. Maar helaas vielen de beslissingen nadelig uit voor DSC.

Eerst vergaloppeerde Nick van der Lijn zich in een gelijkwaardige stelling, waarna Chiel van Oosterom tegen de sterke Bas van der Plassche een iets minder eindspel niet kon houden. Na remises van Leo Hofland en Arend van Dop was de tussenstand 5-3 voor Eindhoven.

Dolf Beltz bracht in een subliem gespeelde tijdnoodfase de stand terug tot 4-5, waarna Joram op den Kelder overbleef in een iets beter eindspel (K-T-P+5 pionnen,waarbij Joram een vrijpion had). Helaas bleef het eindspel na uren zwoegen binnen de remisemarge waardoor de eerste nipte nederlaag voor DSC een feit was.

gedetailleerde uitslagen:
Eindhoven DSC15½ - 4½
1. Bas van der Plassche (2368)-Chiel van Oosterom (2145)1 - 0
2. J. Veerman (2209)-Leo Hofland (2192)½-½
3. Fred Hallebeek (2213)-Marten Wortel (2328)0 - 1
4. Jos Sutmuller (2195)-Nick van der Lijn (2169)1 - 0
5. Boris Friesen (2114)-Arend van Dop (2182)½-½
6. Frans Kuijpers (2251)-Gert Legemaat (2145)½-½
7. Roy Miedema (2089)-Ted Barendse (2173)1 - 0
8. Jan Vosselman (2100)-Kees van der Meer (2099)½-½
9. H. van der Hurk (2012)-Joram op den Kelder (2079)½-½
10. Rene Moonen (2177)-Dolf Beltz (2069)0 - 1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 25-09-2005 at 02:22.

24-09-2005 22:05 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Balen, mannen! Klinkt zuur, maar goed gespeeld, lijkt me.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-09-2005 22:51 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Brrr, ik heb gisteren belabberd gespeeld Nee! en dan verliezen we ook nog eens met 4½-5½. Boos
Mijn tegenstander wist me in de opening te verrassen en de opening verliep ook niet geheel naar wens.

De stelling die na de opening overbleef was deze


Altijd lastig deze structuur. Komt wel vaak voor, maar dan meestal in iets gunstiger versie voor wit.

Vervolgens komen we op een kritiek punt:

Vanaf het begin van de partij speelde ik met de illusie dat mijn paard op e4 zou horen. Misschien heeft zou die daar ooit wel gehoord kunnen hebben, maar dat was dan voordat er het een en ander geruild werd. Maar met rustig een paard op e4 zetten en afwachten red je het niet. Daar zijn mijn pionnen net wat te zwak voor. Ik speelde daarom maar 25. c4 hoewel ik daar eigenlijk ontevreden over was. Echter ik heb totaal niet gezien of niet willen zien dat een koning op e4 en een paard op e3 misschien wel veel beter werkt. Het is dan vrijwel onmogelijk voor zwart om er nog door te komen.

Enkele zetten later dacht ik mijn tol voor 25. c4 te moeten gaan betalen.
Hier is die stelling:

Ik speelde hier 29. Pd2?? en ik verloor snel na 29...Tb8. Pd2 is natuurlijk een belachelijke zet. 29. Tc2 was beter geweest uit de categorie voor de hand liggende zetten. Maar als ik iets verder dan mijn neus lang is zou kunnen kijken, zou ik wellicht 29. Ke3 gevonden hebben. Wit heeft minimaal gelijk spel.
Ik beloof de volgende keer beter...

25-09-2005 09:08 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Leo Hofland Leo Hofland is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2005
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn opening tegen Johan Veerman verliep niet naar wens (dat Hollands moet ik toch beter bestuderen) en ik stond lange tijd met de rug tegen de muur. In mijn tijdnood verzuimde Johan een kans op groot voordeel en zag zijn voordeel in remise verzanden.
Mijn tijdnood kan ik voor een deel verklaren doordat ik werd afgeleid door de gebeurtenissen op het bord naast mij. Zwart, zeker geen kleine jongen, werd door Marten (sinds mei niet meer geschaakt) hardhandig van het bord gezet. Deze partij lijkt mij leuker om te tonen dan mijn geploeter.

Zie DSC-prive (alleen toegankelijk voor DSC-leden).

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 26-09-2005 at 12:03.

25-09-2005 11:04 Leo Hofland is offline Send an Email to Leo Hofland Search for Posts by Leo Hofland Add Leo Hofland to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel ik minder uit de opening kwam (met Engelse systemen heb ik nog niet veel ervaring) maakte mijn tegenstander geen gebruik van de mogelijkheden om voordeel te krijgen.
Natuurlijk verbruik ik weer veel tijd en met 5 minuten op de klok ontstaat de volgende stelling:



Wit dreigt de g-lijn te openen en hard toe te slaan op g7. Maar ik heb een "briljante" tegendreiging:

29. .. fxg4 30. hxg4 Pg5 !!!

Ik haal mijn gepende paard uit de penning!!
Deze stelling is een extra diagram waard. Het is plots uit.



31. De2

Het nemen van de Dame met Lg6 is ook niet goed, bijv. 31. Lxg6 Pxf3+ 32. Kg3 Txe3 !
Ik heb nog niet alle voortzettingen geanalyseerd, maar volgens mij blijft wit gewonnen staan.

31. ..Dd6 !
Wit kan niet op g5 pakken (penning van f4) en er dreigt Txf4.

32. Df2 Lb6 !

Hup, weer een extra penning.

33. Tg3 d4 !




34. Pe2 dxe3 35. Dg2 Dxd3 36. fxg5


Hier had wit zijn hoop nog op gevestigd, maar er volgt

36. .. Tf2 ! 37. gxh6 Dxe2 38. hxg7 + Kg8 39. Th3 Dxb2 en wit geeft op.

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Untagonklik on 25-09-2005 at 12:26.

25-09-2005 11:42 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer. Deze klasse is dermate zwaar dat 4,5-5,5 nederlagen aan het eind weleens fataal zouden kunnen zijn...volgende keer beter.

Hopen dat het derde en het vijfde (of spelen er nog meer ploegen?) morgen een goede start kunnen maken.

En erg benieuwd natuurlijk wat een team als HO 1 aan het bord zal laten verschijnen...het lijkt me wel dat er een flinke stunt nodig is willen 'de studentjes' van een team wat vroeger een grootheid was, kunnen winnen..

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-09-2005 14:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller