Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Nieuwe FIDE-regels per 1 juli
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Nieuwe FIDE-regels per 1 juli Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen zaterdag was er een bijscholingscursus voor arbiters in Utrecht. Dit n.a.v. de nieuwe FIDE-reglement dat vanaf 1 juli van kracht is.

Overigens staat er m.i. een kleine regel in met mogelijk grote gevolgen:

"de mobiele telefoon, waarvan in artikel 12 nu wordt gezegd dat het ten strengste verboden is om deze apparaten of andere elektronische communicatiemiddelen zonder toestemming van de arbiter naar het spelersgebied mee te nemen. Gebleven is uiteraard de reglementaire nul voor het afgaan van een mobiele telefoon."

Een nul wegens het bij je hebben van een (uitstaande) mobiele telefoon?

Voor meer info: http://www.schakers.info/

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

11-04-2005 09:03 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Artikel 12: Het gedrag van de spelers
12.1 De spelers dienen zich te onthouden van handelingen waardoor het schaakspel in diskrediet wordt gebracht.
12.2
    a. Tijdens het spelen is het spelers verboden gebruik te maken van enigerlei aantekening, informatiebron of advies of op een ander schaakbord te analyseren.
    b. Het is ten strengste verboden om mobiele telefoons of andere elektronische communicatiemiddelen zonder toestemming van de arbiter, naar het spelersgebied mee te nemen. Als een mobiele telefoon van een speler tijdens de partij in het spelersgebied afgaat, dan verliest die speler de partij. Het resultaat van de tegenstander wordt door de arbiter vastgesteld.


Een vervelende regel voor "normale" schakers. Ik kan achterliggende gedachte op zich wel begrijpen, aangezien het voor schakers (die vals willen spelen) interessant kan zijn om via bijvoorbeeld de mobiele telefoon in contact te komen met een database. De regel is mijns inziens opgesteld om valsspelen te voorkomen.

De regel voegt echter niet daadwerkelijks iets toe. Het is al verboden om externe bronnen te raadplegen:

Quote

12.2 Tijdens het spelen is het spelers verboden gebruik te maken van enigerlei aantekening, informatiebron of advies of op een ander schaakbord te analyseren.Het notatieformulier mag alleen worden gebruikt om de zetten, de kloktijden, een remise-aanbod en zaken betreffende een claim te noteren.
Dus ook om via de mobiele telefoon dat te doen.

Er is vermoed ik bewust een straf gezet op het afgaan van een mobieltje, maar niet op het meenemen ervan de speelzaal in. Dat is ter beoordeling van de wedstrijdleider (dus die kan ook een waarschuwing geven als hij iemand op het bezit van een (uitstaand) mobieltje betrapt). En de wedstrijdleider kan ook gewoon toestemming geven om uitstaande mobieltjes in de speelzaal bij je te hebben. Ik mag hopen dat bij "normale" wedstrijden bijvoorbeeld in de HSB een uitstaand mobieltje gewoon mag.

Het lijkt me persoonlijk gekkenwerk om dit alles te controleren. Het gaat net zoiets worden als dat idiote dopingreglement. Het geeft een boel overlast, het voegt niets toe, niemand wil zich eraan houden, en ik denk ook niet dat er behoefte zal zijn om de regel strikt te gaan handhaven. Of moet de wedstrijdleider voorafgaande aan een wedstrijd alle mobieltjes invorderen?

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

12-04-2005 16:55 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Steven
forumlid


geregistreerd: 28-09-2003
aantal berichten: 6

Gevolgen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Is een gehoorapparaat een communicatiemiddel?

13-04-2005 07:18 Steven is offline Search for Posts by Steven Add Steven to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

RE: Gevolgen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Steven
Is een gehoorapparaat een communicatiemiddel?


http://www.delftseschaaksite.nl/limerick...=article&id=296

Ik zou zeggen van wel. Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-04-2005 09:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er staat trouwens een typo in het kopje van de limericks Knipoog

13-04-2005 10:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller