Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC "4" verliest nipt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

DSC "4" verliest nipt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de laatste ronde van de Promotieklasse verloor het derde in de gezamenlijke laatste ronde in het verre Hazerswoude met 3½-4½ van Vogelwijk 1 (de nummer 2 in de eindrangschikking). Alhoewel, DSC3... Door de afwezigheid van Bob (teveel KNSB-wedstrijden), Jaap (op vakantie), Matthijs (werk in Drente) en Koert (ziek) speelden vier talenten mee uit DSC5. Gemiddeld was er dus sprake van DSC "4".

Mark en Diederik (last minute-sub) kwamen zeer goed te staan, maar verloren helaas toch van de geroutineerde Hagenaars. Door een strakke overwinning van Marco aan het staartbord en een miraculeus gelijkspel (het wonder van Hazerswoude) van Teun aan bord 1 tegen Vogelwijk-kampioen Maarten Stolte was de tussenstand 1½-2½. Arno verloor vervolgens van oud-DSC-er Sander Pauw, maar Willem-Jan en Martin hadden goede winstkansen. Martin won inderdaad, maar onze voorzitter liet zich in wederzijdse tijdnood foppen: in plaats van mat in 2 te geven liet hij een patwending toe.

Henrik verdiende vervolgens de sportiviteitsprijs door zijn tegenstander niet door de vlag te jagen, maar gezien de materiaalverhouding remise te accepteren.

Een opwindend einde van een goed seizoen van het derde.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 25-03-2005 at 10:54.

24-03-2005 01:35 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

persoonlijke uitslagen:

T Timmerman - M Stolte ( 2054 ) 1/2-1/2
WJ vd Broek - B Geelhoed ( 1818 ) 1/2-1/2
A Wiersma - S Pauw ( 2027 ) 0-1
M Versteegh-A Dries ( - ) 0-1
H Tamerus- B Dessing ( 1767 ) 1/2-1/2
D v Heygen-H Segers ( 1923 ) 0-1
M Glimmerveen-A de Leeuw ( 1657 ) 1-0
M Anink - P Sikkes ( 1662 ) 1-0

24-03-2005 02:04 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Matthijs Matthijs is a Male
forumlid




geregistreerd: 31-05-2003
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Henrik verdiende vervolgens de sportiviteitsprijs door zijn tegenstander niet door de vlag te jagen, maar gezien de materiaalverhouding remise te accepteren.




Sorry Henrik, maar een 1767 moet je gewoon door zijn vlag beuken.. Zijn we Schakers of Watjes?

Verder een wat teleurstellend einde aan een matig
(punten laten liggen bij WSC, Promotie 3 en dus ook Vogelwijk; en zeker als ik naar mijn eigen score kijk?!) seizoen.

Met de volgende keer naar verwachting een wat zwakkere tegenstand (ik ga er niet van uit dat DSC2 degradeert...) moet het een flink trapje beter kunnen.


Promotie in 2006!

24-03-2005 08:54 Matthijs is offline Send an Email to Matthijs Search for Posts by Matthijs Add Matthijs to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 4e....of het 5eGlimlach

24-03-2005 09:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(4+3)/2 = 3½ Knipoog

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-03-2005 09:27 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

wiskunde Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Altijd wel gedacht dat schaken en wiskunde iets met elkaar hadden Ja!

24-03-2005 10:45 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja het had misschien gekund matthijs, hij had nog 6 seconden, een witte pion op a7, mijn toren op a8, zijn toren op a2, en allebei een koning ergens op de f-lijn
dus het enige wat hij hoeft te doen is toren a1-a2-a1 spammen....

Als we hierdoor hadden kunnen promoveren of niet degraderen, had ik het zeker geprobeerd.

24-03-2005 10:47 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat mij betreft gaat hij er aan... Hij beweerde dat ie zou claimen, indien Henrik het remiseaanbod afsloeg. Maar ja, dan had ie nog 4 seconden of iets dergelijks.

Voor een twee-minuten claim is het dan ruimschoots te laat; een goede arbiter zou dit niet goed kunnen keuren. Waarom? Hij had dit veel eerder moeten claimen. Hij doet dit wellicht niet omdat hij dit denkt te kunnen winnen. Nu lukt dit niet en kun je altijd nog remise claimen???

Nu ging het natuurlijk nergens over, dus kan ik me de remise op zich wel voorstellen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 24-03-2005 at 12:32.

24-03-2005 12:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil nog even terugkomen op mijn partij, misschien wel de laatste in extern verband voor DSC (wegens mijn verhuizing naar Amsterdam). Aan bord 1 had ik mij voorbereid op een potje scherp Spaans met zwart tegen Vogelwijk-clubkampioen Stolte. Na 1. e4, e5 2. d4 begreep ik te laat dat er uit een ander vaatje getapt moest worden. Na een slechte opening, waar ik met veel moeite (kwaliteits- en pionoffer) tevergeefs probeerde nog iets te bereiken, stond de volgende stelling op het bord:



Ik vond het zo langzamerhand wel tijd om op te geven. Maar het was nog vroeg, en de teamleider moet natuurlijk wel het goede voorbeeld geven. Dan eerst maar even de lopers ruilen, en wellicht dat het paard nog een vorkje kan dreigen op de torens en/of pionnen...

27. ..., Le3+ 28. L*e3, P*e3 29. Td3, Pd5 30. a3???

En jawel! Wit wil het paard verjagen met 31. c4, maar vergeet even iets. Nu speel ik geheel vrijwillig

30. ..., Pf4 31. Tdg3, P*g6 32. T*g6, T*h2



Dit lijkt weer wat voor zwart. Weliswaar is mijn pionnenstructuur slechter, maar materieel is het gelijk. En toreneindspelen zijn altijd remise, toch?!

Aangezien ik nog weinig tijd over had, en mijn tegenstander veel, speelde ik niet optimaal. Ik verloor een pion, gelukkig wel in ruil voor activiteit. En in de volgende stelling zag ik de remise gloren:



45. ..., K*b4 46. Ta8, Tf7! 47. g4, Ka3 48. Kg6 (48. Kh6 lijkt correcter, maar dat leidt volgens Fritz ook tot remise), Tb7 49. a6, Tb6+ 50. Kh7, b4 51. a7, Tb7+ 52. Kh8, b3 53. g5, b2 54. Tb8, T*a7 55. g6, Ka2 56. g7



56. ..., T*g7! (56. ..., b1D? 57. g8D+)

en remise.

26-03-2005 00:56 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller