Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC bekerteam ronde verder
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

DSC bekerteam ronde verder Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren is het KNSB bekerteam een ronde verder gekomen door twee keer 2-2 te spelen tegen WSC. De wedstrijd begon met een vervelend incident na ongeveer een uur spelen.

Leo Hofland op bord 2 had zijn mobiel op trilstand gezet en die ging af . Zijn tegenstander Jan Willem de Jong claimde het punt en kreeg dat ook.

Gelukkig stonden Marten (wit op bord 1) en Joost (bord 2) op dat moment prima en had ik ongeveer een gelijke stelling. Marten wist zijn voordeel uit te bouwen en won. Helaas bleek Joost zijn kwaliteit meer (weliswaar tegen 2 pionnen) in het eindspel niet te winnen en speelde remise. Ik had toch nog wat van de gelijke stelling weten te maken en stond in het ontstane loper/toren vs paard/toren wat beter. Dit bleek niet genoeg voor de winst en dus ook hier remise.

Eindstand dus 2-2 en er moest gevluggerd worden. Omdat DSC op bord 1 gewonnen had, was voor ons een 2-2 genoeg om ons te plaatsen voor de volgende ronde.

In de vluggersessie won Marten makkelijk en verloor Leo. Ik verloor op sukkelige wijze, maar gelukkig wist Joost te winnen! 2-2 dus en een ronde verder!

 DSC-WSC2-22-2
1Marten Wortel-Marnix Hofman1-01-0
2Leo Hofland-Jan-Willem de Jong0-10-1
3Joost Michielsen-Timon van Dijk½-½1-0
4Michiel van Wissen-Menno Pietersma½-½0-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Michiel on 22-03-2005 at 09:20.

22-03-2005 09:19 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Regels zijn regels, maar wat een geeikel om te gaan zeuren om een mobiel die trilt.

Ik vind het goed dat er regels zijn bedacht tegen afgaande telefoons; uitgangspunt daarbij was geluidsoverlast te verminderen. Maar om een 0 uit te delen (te claimen) bij een trillend mobieltje...

Soms heb je een tegenstander die wat mompelt tijdens het spelen; dat geeft geluid, en hij kan het voorkomen. Evengoed kan dat gelden voor iemand die met zijn voet beweegt tijdens de partij, en zo zijn er nog meer dingen te bedenken. Als daar regels voor zouden gelden om te kunnen claimen dan vind ik dat een tekortkoming in het reglement; ik zou er in elk geval niet de winst voor willen claimen.

22-03-2005 11:14 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een spectaculaire wedstrijd, leuk voor het publiek. Spannend van begin tot eind, snelschaken, met ook nog een goede afloop, wat wil je nog meer.

Als wedstrijdleider was het overigens geen gemakkelijke avond. Een reglementaire nul uitdelen wegens een mobieltje dat trilt is niet leuk! Bovendien was het niet makkelijk bevestiging te krijgen van mijn overtuiging dat het een nul verdiende.

Gelukkig heeft het verder geen consequenties gehad voor het uiteindelijke resultaat! Geweldige prestatie.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

22-03-2005 11:22 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank je! Nu in de kwartfinale (anders gezegd: de finale van poule D) tegen of HMC Calder of HSC Helmond.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Michiel on 22-03-2005 at 11:40.

22-03-2005 11:39 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Leo Hofland Leo Hofland is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2005
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even een reactie van de kluns die zijn telefoon niet had uitgezet. Bij wedstrijden heb ik dat tot nu altijd gedaan, maar op de clubavond zet ik dat ding op de trilfunctie omdat mijn dochter dan alleen thuis is. Ik dacht er helaas niet aan dat deze wedstrijd een wat officiëler tintje had.

Een zware straf: de hele avond tandenknarsend rondgelopen in de hoop dat de, door mij in de steek gelaten, teamgenoten het toch zouden kunnen redden. Gelukkig hebben zij het nog net gehaald in de vluggersessie. Ook daar kon ik geen vuist maken, maar dat kwam omdat mijn tegenstander behalve oren heeft waar een vleermuis jaloers is ook een betere vluggeraar is.

Ik heb straf verdiend, dat zal wel een extra bardienstje worden of zo.

22-03-2005 16:53 Leo Hofland is offline Send an Email to Leo Hofland Search for Posts by Leo Hofland Add Leo Hofland to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk, dat zijn nog een de alternatieve taakstraffen!

Overigens deel ik de mening van Ted, zoals ik hem die avond ook telefonisch heb meegedeeld (zonder te weten wie de 'schuldige' was). Artikel 12.2 sub b geeft aan:

Het is ten strengste verboden om mobiele telefoons of andere elektronische communicatiemiddelen zonder toestemming van de arbiter, naar het spelersgebied mee te nemen. Als een mobiele telefoon van een speler tijdens de partij in het spelersgebied afgaat, dan verliest die speler de partij.

Dit is een duidelijk ander artikel dan artikel 12.6 over (geluids)hinder:

Het is verboden de tegenstander, op welke wijze dan ook, af te leiden of te hinderen.

Waarom er een aparte regel is opgenomen voor mobiele telefoons en het afgaan van een telefoon niet gewoon via de regels over geluidshinder en/of externe informatie is geregeld, weet ik niet. Het is echter wel een regel waar wij ons aan moeten houden, totdat het FIDE-congres (of de KNSB) anders beslist. In de FIDE-regels van juni 2005 staat in ieder geval opgenomen dat het afgaan van een telefoon met een nul wordt bestraft. Misschien dat de KNSB iets eerder de nuancering trilfunctie in de reglementen kan opnemen. Verzoeken kunnen via het DSC-bestuur richting HSB-bestuur worden doorgeleid, die het kan inbrengen in de bondsraad.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

22-03-2005 17:12 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We moeten tegen HMC Calder. Dit staat er in het HSC forum:

Helaas, Helaas niet gelukt.

De helden van Tilburg hebben ditmaal verloren. Frans en Hugo speelde remise. Terechte overwinning van HMC maar als het wat mee had gezeten was een nieuwe stunt mogelijk geweest.

En dit op www.utrechtschaak.nl :

Helmond uit, altijd lastig, maar nu even minder.

HSC Helmond-HMC Calder 1-3
Ruben Venis-Geert van der Stricht (z) 0-1
Frans Janssen-Paul Span (w) rem
Bart Dekker-Niels Ondersteijn (z) 0-1
Hugo Faber-Jasper Broekmeulen (w) rem

Op onze beide zwartoverwinningen viel bijzonder weinig af te dingen. Paul Span won een pion, maar zwart had mooi tegenspel. Het toreneindspel, aanvankelijk nog met pluspion, leek lichte kansen op te leveren, maar er was uiteindelijk niet veel van te maken. Jasper ten slotte had aan bord 4 steeds een licht overwicht. Zijn winnende combinatie in tijdnood gaf in werkelijkheid een stuk weg. Toch nog remise geworden, omdat Hugo zijn resterende twee stukken zo ongelukkig had opgesteld dat hij in eeuwig schaak moest vluchten.

De finale in poule D gaat dus tussen DSC Delft en HMC Calder.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Michiel on 30-03-2005 at 08:17.

30-03-2005 08:09 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit of thuis, en wanneer?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

30-03-2005 13:49 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit of thuis is nog niet bekend en de datum wordt in onderling overleg bepaald.

Volgens schakers.info gaat HMC Calder wel even de laatste 4 bereiken. Daar steken wij natuurlijk een stokje voor! Knipoog

30-03-2005 14:58 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Michiel
HSC Helmond-HMC Calder 1-3
Ruben Venis-Geert van der Stricht (z) 0-1
Frans Janssen-Paul Span (w) rem
Bart Dekker-Niels Ondersteijn (z) 0-1
Hugo Faber-Jasper Broekmeulen (w) rem


Hebben die prutsers van HMC slechts met 3-1 gewonnen van Helmond? De top van DSC2 heeft tegen die gasten al een score van 2,5-1,5 (3x remise en een overwinning van Walter).
DSC Delft 2 2028 - HSC Helmond 2056 5 - 3
1. Kim Meulenbroek 2063 - Ruben Venis 2238 ½ - ½
2. Dolf Beltz 2078 - Frans Janssen 2139 ½ - ½
3. Patrick de Bas 2023 - Hugo Faber 2078 ½ - ½
4. Walter Anema 2056 - Bart Dekker 2059 1 - 0
[...]

Volgens mij zijn dit tekenen dat HMC niet in goede doen is. Wat mij betreft is die plek bij de laatste 4 voor DSC. Ja!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

31-03-2005 01:29 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Helmond
forumlid


geregistreerd: 04-04-2005
aantal berichten: 3

Wink Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stukkenjagers - DSC

1. Maurice Peek 2348 - Marten Wortel 2301 1 - 0
3. Herman Grooten2391 - Ted Barendse 2167 1 - 0
4. Petra Schuurman2277 - Arend van Dop 2158 0 - 1
6. Cor van Dongen 2303 - Leonard Hofland 1 - 0

Eindstand 3-1

Stukkenjagers - HSC

1. Herman Grooten 2391 - Ruben Venis 2238 0 - 1
2. Maurice Peek 2348 - Frans Janssen 2139 ½ - ½
3. Petra Schuurman2277 - Bart Dekker 2059 0 - 1
4. Cor van Dongen 2303 - Hugo Faber 2078 ½ - ½

Eindstand 1-3

of natuurlijk een zware dobber voor DSC............

04-04-2005 18:02 Helmond is offline Send an Email to Helmond Search for Posts by Helmond Add Helmond to your Buddy List
Helmond
forumlid


geregistreerd: 04-04-2005
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De begintijden voor HSC 1 tegen DSC waren overigens alsvolgt (de resterende bedenktijd kunnen jullie zelf uitrekenen):

Bord 1: 13.30
Bord 2: 13.50
Bord 3: 13.55
Bord 4: 14.05

04-04-2005 18:03 Helmond is offline Send an Email to Helmond Search for Posts by Helmond Add Helmond to your Buddy List
Helmond
forumlid


geregistreerd: 04-04-2005
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens succes tegen HMC. Onverslaanbaar zijn ze niet.

04-04-2005 18:37 Helmond is offline Send an Email to Helmond Search for Posts by Helmond Add Helmond to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Natuurlijk ook even gekeken op het forum van HSC Helmond. Daar bleek men de prikkelende opmerking van Patrick richting het KNSB-bekerteam wat minder prikkelend te vinden:

Quote

Gepost door: Bart
Op: 04/04/2005 18:54
gelezen op het forum van: http://www.delftseschaaksite.nl/

"Hebben die prutsers van HMC slechts met 3-1 gewonnen van Helmond? De top van DSC2 heeft tegen die gasten al een score van 2,5-1,5 (3x remise en een overwinning van Walter).
DSC Delft 2 2028 - HSC Helmond 2056 5 - 3
1. Kim Meulenbroek 2063 - Ruben Venis 2238 ½ - ½
2. Dolf Beltz 2078 - Frans Janssen 2139 ½ - ½
3. Patrick de Bas 2023 - Hugo Faber 2078 ½ - ½
4. Walter Anema 2056 - Bart Dekker 2059 1 - 0
[...]

Volgens mij zijn dit tekenen dat HMC niet in goede doen is. Wat mij betreft is die plek bij de laatste 4 voor DSC."

Bah wat een arrogantie Frons Impliciet maken ze ons ook uit voor knoeiers. Nu zijn wij dat ook, maar dat is iedereen onder de 2600. Grijns


Gelukkig realiseerde de schijver zich dus ook dat we allemaal prutsers zijn Knipoog

Er is het een en ander meer te lezen over dit onderwerp in de draad op het forum van HSC Helmond.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

05-04-2005 18:36 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Overigens succes tegen HMC. Onverslaanbaar zijn ze niet.


Beste Helmonder: ik verwijs u graag naar de KNSB beker competitie 2003-2004: http://www.schaakbond.nl/comp/knsb03a/beker-d.htm

Zoek dan vooral op de wedstrijd DSC Delft- HMC Calder......

06-04-2005 09:28 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begrijp dat er een aantal Brabanders langs gaan komen bij de finale van deze poule, om DSC aan te moedigen.

(En natuurlijk op het Kroegloper-toernooi op zondag 15 mei)


Ter zake: ik denk dat het toch aardig wat gaat schelen of Den Bosch uit of thuis moet spelen tav de sterkte van de spelers die zullen optreden...

maar dat merken we vanzelf. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

06-04-2005 10:41 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller