Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC1 wint mede door invallers van LSG 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC1 wint mede door invallers van LSG 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft de cruciale wedstrijd tegen LSG 2 met 6-4 gewonnen. Overwinningen waren er voor Nick van der Lijn op bord 1, Joost Michielsen op bord 3 en de invallers Koert ter Veen op bord 2 en Bobby Voogt op bord 10.

Verlies was er voor Ted Barendse en Kees van der Meer. Rest speelde remise.

Door dit resultaat is DSC1 met 8 matchpunten veilig.

19-03-2005 23:50 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Leo Hofland Leo Hofland is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2005
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed gedaan Bobby en Koert! Ik voelde me een beetje schuldig niet te kunnen spelen in deze belangrijke wedstrijd, maar dat is nu meer dan over.

20-03-2005 12:08 Leo Hofland is offline Send an Email to Leo Hofland Search for Posts by Leo Hofland Add Leo Hofland to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, heren!

Da's een hele geruststelling Knipoog

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-03-2005 18:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Daar Dolf het formulier heeft meegenomen kan ik niet alle persoonlijke tegenstanders geheel reproduceren.

bord 1 Nick van der lijn 1
bord2 Koert ter Veen 1
bord3 Joost Michielsen 1
bord 4 Arend van Dop 1/2
bord 5 Ted Barendse 0
bord 6 Michiel van Wissen 1/2
bord 7 Gert Legemaat 1/2
bord 8 Kees vand er Meer
bord 9 Richard Oranje 1/2
bord 10 Bob Voogt 1

Totaal 6-4

20-03-2005 21:26 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vorige zaterdag was een ramp geweest voor het eerste. Een volkomen offday tegen SMB betekende onverwacht degradatiespoken in Delft.

De voorbereidingop LSG 2 begon reeds afgelopen maandag aan de bar. Ondergetekende en Michiel bepaalden eendrachtig eerst de witspelers en vervolgens zette ik de zwartspelers neer. Hierbij besloot ik Koert op 2 te zetten daar het immers niet veel uitmaakt of je tegenstander nu 200 of 300 elopunten meer heeft.

Voorts besloot ik Nick maar eens op het topbord te zetten om te zien of dat enige inspiratie opleverde. En wat heet inspiratie ! In no time stond Nick plotseling een stuk voor, een gepend stuk werd 3 maal aangevallen en kon slechts tweemaal worden verdedigd. Een overwacht snelle 1-0 voorsprong dus.

Dankzij Joost die zijn tegenstander wees op het zwakke punt f7 en Van Dop die tegn Van Putten terecht met een halve dop genoegen nam, was het vervolgens 2 1/2 - 1/2. Een sensatie tegen het (zonder LEo en Marten die veel liever gingen paren) op papier veel sterkere LSG 2 hing toen in de lucht. Waar vooraf in de wandelgangen over 5-5 werd gefilosifeerd, werden er nu heel andere geluiden gehoord. Kees ging helaas vervolgens ten onder tegn Rag De Graaff, maar Koert ter Veen (wiens 300 elopunte rijkere tegenstander Wim Heemskerk zich deerlijk vergiste in de weerstand van onze held) en Bobby Voogt vergrootten de voorsprong vervolgens naar 4 1/2- 1 1/2.

Tijd derhalve voor een perfect getimed remiseaanbod van ondergetekende, die het teambelang prefereerde boven het doorspelen van een iets beter eindspel. Tegenstander Irwin, een echte teamspeler, nam het remiseaanbod aan zonder enig overleg met zijn teamleider. Iets waar de LSG-ers zich allemaal keurig aan hielden. 5-2 dus en het eerste matchpunt was een feit ! Bleven over 3 zorgwekkende stellingen. De een wat minder zorgwekkend dan de ander, maar ergens zou toch wel een remise moeten vallen.

Niet in ieder geval bij Ted. Deze moest de vlag strijken na een wat mindere behandeling van het toreneindspel tegen collega teamleider Sven Bakker. 5-3 dus.

Gert Legemaat was ondertussen bezig een moeilijk toreneindspel te keepen. Dat lukte uiteindelijk daar de LSG-er niet durfde op winst te spelen. Wellicht was dat dan ook een verliespoging gebleken. Ik ben benieuwd of Gert dat al heeft uitgezocht. In ieder geval waren nu definief de twee matchpunten binnen en konden we aan het bier.

Michiel hield vervolgens vanuit zeer bedenkelijke stelling Eelco Kuipers nog op remise. Hierdoor werd er zelfs met 6-4 gewonnen. Met dank aan onze twee supersubs Bob en Koert ! LSG 1 werd overigens dezelfde middag opgebracht met 8-2 door HMC maar is nog niet gedegradeerd doordat Amstelveen eveneens verloor. LSG 2 kan nu nog degraderen en DSC heeft dat mede in de hand daar we nog tegen Ivoren Toren spelen en van de concurrenten van de Leidenaren.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 20-03-2005 at 21:46.

20-03-2005 21:44 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

LSG2:

bord 1 Joost Mellegers
bord 2 Wim Heemskerk
bord 3 Eugene Rebers
bord 4 Henk van Putten
bord 5 Sven Bakker
bord 6 Eelco Kuipers
bord 7 Anne Reedijk
bord 8 Rag de Graaff
bord 9 Mark Irwin
bord 10 Ik Oei

20-03-2005 21:54 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oja, hebben jullie Joost trouwens nog teruggevonden? Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-03-2005 22:31 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kanonnenvoer of gambiet.

Eerlijk gezegd schrok ik wel toen Richard mailde dat ik tweede bord zou spelen. Mijn medespelers verzekerden me dat ik gemakkelijk remise zou spelen, want alle LSG'ers speelden e4.

Niet dus.

Bijna vier uur lang probeerde mijn tegenstander zijn bescheiden plusje in winst om te zetten en toen hij zijn geduld verloor deed hij twee agressieve grafzetten achter elkaar.

Al met al hebben derde teamspelers 4 uit 6 gehaald in het eerste. Niet onaardig.

20-03-2005 22:39 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde voor de verandering weer eens een goede partij: alles ging van zelf, na 21 zetten was het 1-0 tegen toch zeker geen slechte speler (FIDE 2315).

Toen ik gebeld werd was ik inmiddels al weer thuis, had ik niet veel trek meer om helemaal naar het stadhuis te fietsen (liever bij kopspijkers Georgina Verbaan's kijk op het leven zien).

20-03-2005 23:04 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Gert Legemaat was ondertussen bezig een moeilijk toreneindspel te keepen. Dat lukte uiteindelijk daar de LSG-er niet durfde op winst te spelen. Wellicht was dat dan ook een verliespoging gebleken. Ik ben benieuwd of Gert dat al heeft uitgezocht. In ieder geval waren nu definief de twee matchpunten binnen en konden we aan het bier.


Na een ongelukkige dameruil kwam ik in een minder eindspel. Ruim 25 zetten keek ik tegen (niet al te groot) nadeel aan.
Op het laatst was het weer gelijk en kwamen we remise overeen. Een winstpoging van hem was ik niet bang voor. Dat zou alleen hemzelf in gevaar kunnen brengen. Als hij had willen winnen had hij in een eerder stadium zijn voordeel moeten uitbouwen.


Slotstelling uit Legemaat - Reedijk
Hier trad herhaling van zetten op: Ke4,Ta4+,Ke5,Ta3,Ke4,Ta4+ enz.

Als zwart een winstpoging (na Ke4) doet met b5 (wat anders?) volgt Th6 enz.

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Legemaat on 21-03-2005 at 10:28.

21-03-2005 10:08 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo gemakkelijk ging het.

Na 30 zetten was het initiatief van wit gestopt:



Wit ging als volgt verder:

31 Dxc6 (?), Pg4; 32 Td7 (??), Dxf2 en gaat mat.

CREDO

Men lijdt het meest
van het lijden dat men vreest
en dat niet op komt dagen

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 21-03-2005 at 13:24.

21-03-2005 12:19 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed gedaan!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 21-03-2005 at 12:42.

21-03-2005 12:41 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dxc6 ala, maar Td7 ???!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-03-2005 14:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die laatste 2, maar idd vooral die laatste zet is er eentje die je in tijdnood niet eens doet. Mat in 3 weggeven, zonder tijdnood. Apart voor iemand met een rating van bijna 2300. Het zijn net mensen Knipoog

21-03-2005 17:34 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gemakkelijk

Op zich overigens wel verklaarbaar. Hij wilde mij oprollen, vond telkens geen winstweg en steekt de boel in brand.

Vergist zich echter in het huis.

21-03-2005 17:48 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En uiteraard was jij niet te beroerd de lucifers aan te geven. Knipoog

Gefeliciteerd. Bord 2 blijkt toch best mee te vallen? Grijns

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

22-03-2005 09:27 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sven bakker speelde een dubieuze variant, waarvan hij had gehoord van een tegenstander dat die speelbaar was. Dat was m.i. niet zo, zoals ik in de analyse achteraf overtuigend aantoonde.
Jammer dat ik in de partij het goede idee wel zag maar niet speelde. Reden ook mij onbekend. Daarna had hij het iets betere van het spel, en bracht het punt netjes thuis.
Volgens teamgenoten (Kees, Gert) had ik het toreneindspel nog ergens remise kunnen maken, maar ik weet niet waar.

Gelukkig heeft het team gewonnen,met dank aan de invallers.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

22-03-2005 11:08 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ted, in principe belooft de hele variant wit niet meer dan gelijkspel (i.p.v. 13...Pxc3?! is 13..Dd7 veel beter).
Kramnik heeft dit met zwart ook al een keer tegen Karpov gespeeld (om maar iemand te noemen) en wist gemakkelijk remise te maken.

22-03-2005 11:46 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

T-eindspel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens teamgenoten (Kees, Gert) had ik het toreneindspel nog ergens remise kunnen maken, maar ik weet niet waar.
Ik ben onschuldig

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

22-03-2005 12:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

mea culpa Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar.... Verward
Alle toreneindspelen zijn toch altijd remise?

__________________
Homo Caïssapiens

22-03-2005 14:04 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller