Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC4 wint van Schaakhuis 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

DSC4 wint van Schaakhuis 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 heeft in de zesde ronde met 5½-2½ gewonnen van Schaakhuis 1.

22-02-2005 01:09 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De avond begon goed, althans dat dacht ik, Albert was zo vriendelijk mij even op te halen, dus dat leek me wel makkelijk. Ondanks dat we rond half acht bij Station HS waren, waren we pas rond kwart over acht bij het speellokaal. Daar was de wedstrijd om acht uur zonder teamleider te zijn begonnen.

Toen we eenmaal begonnen waren, waren de ontberingen echter nog niet over... De ene kachel die in het gebouw stond, was ruimschoots onvoldoende om de winterkou te bestrijden...

Maar goed, ter zake. Ik kan het beter niet hebben over wie het eerste klaar was, aangezien we allemaal nog bezig waren rond een uur of 11.
Op bord 1 zat Rene van Alfen. Hij kwam met wit na een snelle ruil in een eindspel P+L, maar zijn loper stond erg zwak. Dit is hem opgebroken, al heb ik niet gezien waar.

Bord 2 was voor Bart Meulemans. Hij offerde in het begin er op los, en had een pion voor de kwal. Maar vanwege zwaktes bij zijn tegenstander werden dit er meer. Met nog weinig tijd op de klok, wist hij het eindspel te winnen.

Bord 3 werd bezet door Sander van Gennip. Ook bij Sander werd vrij snel geruild en bleef er een L vs P eindspel over, waar Sander met zijn loper wel een pluspion had. Aangezien Sander's koning actiever stond dacht ik dat het wel te winnen was, maar niettemin lastig. Sander speelde dit secuur en kon het punt uiteindelijk binnenhalen.

Op bord 4, speelde Simon Broos een partij waarvan ik weinig heb gevolgd. Ik begreep dat hij een stuk voorstond en dat hij dus zou winnen. Uiteindelijk zag ik alleen een eindspel van T + T en twee verbonden vergevorderde vrijpionnen. Dit schoof Simon netjes uit en won dus inderdaad.

Jan Neutel had op bord 5 bijna een gratis punt; zijn tegenstander kwam om 20:43 binnenlopen en begon met 3 kwartier achterstand in tijd. Aanvankelijk leek een gelijkwaardige stelling te ontstaan, maar wit had weinig activiteit en zwart begon aan een koningsaanval. Vanaf het moment dat Jan nog zo'n 45 minuten had en zijn tegenstander nog ongeveer 5 leek het wel erg lastig. Jan besloot tot een kwaloffer, maar dit leek mij eigenlijk te simplificeren, in plaats van de benodigde complicaties. Zijn tegenstander speelde in het vervolg bijna alle zetten a-tempo, maar wist wel het voordelige dubbeltoreneindspel te winnen.

Ikzelf bezette bord 6. Met zwart kreeg ik een opening die ik niet echt lekker vind, niettemin kwam ik er voor mijn gevoel lekker uit, aangezien ik een aantal tempi won en daarmee het 'zwartnadeel' kwijt was. Ik kon echter geen goed plan bedenken, zag geen goede velden voor mijn stukken. Toen besloot ik maar tot een verwikkeling waarbij ik een onhandig gepositioneerd paard kwijt was, en waarbij Lxh7+ offers even van de baan waren. Maar de loper was op zijn nieuwe veld toch wat sterker dan verwacht. Op een gegeven moment (bij 42 vs 22 minuten) dacht mijn tegenstander een klein halfuur na, en speelde Lc2 met het idee Lh7 of Dh4. Ik speel dus vrij snel het psychologische g6, in de hoop dat hij opnieuw veel tijd kwijt was aan een plan. Dat viel helaas tegen, ik had ergens iets over het hoofd gezien. Dit kon ik allemaal nog net dekken en ik ontsnapte aan mat met een kwal meer. Helaas had mijn tegenstander wel eeuwig schaak...

Op bord 7 stond Marco Anink toen wij binnenkwamen al erg lekker. In de opening won hij 2 pionnen, wel tegen wat ontwikkelingsproblemen. Zijn tegenstander offerde een stuk, tegen enkele pionnen, en Marco kon niet meer rokeren. Maar hij wist zijn koning redelijk veilig te houden. Een later kwaloffer gaf hij naar eigen zeggen op een goed moment weer terug, waardoor hij de voorsprong van het stuk tegen een pion behield en won. In de analyse bleek nog wel een grapje voor zijn tegenstander naar voren te komen, maar achteraf praten is altijd makkelijk...

Op bord 8 stond teamleider Albert met zwart al snel erg belabberd. Wat mij betreft zo, dat ik het positioneel gezien verloren vond. Albert vond dat zelf ook en besloot op tactische grappen te spelen. Achteraf bleek de grap niet helemaal te kloppen, maar omdat zijn tegenstander te vroeg aan een koningsaanval begon wist hij twee pionnen te winnen, en kon hij het punt binnen gaan halen.

Al met al een overtuigende 5.5-2.5 overwinning; en zal de laatste wedstrijd tegen Ha-Es-Vau beslissend zijn voor het kampioenschap: De dood of de gladiolen...

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 22-02-2005 at 12:22.

22-02-2005 12:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zal mij niet nog een keer gebeuren dat ik zo erg de weg kwijt raak. De volgende keer neem ik mijn GPS mee.

En Passant 52 04'23" 4 18'40"

en voor de laatste ronde:

Schaakmat 51 59' 44" 4 12'31"

22-02-2005 14:09 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegenwoordig een belachelijk college op maandag van 17-18.30, dus snel hobbelend vanuit Leiden naar huis om spullen af te zetten, en na snel wat van yam-yam gegraaid te hebben, pakte ik tram 1 pas om 19.40.
Kwam ik daar iets na achten aan (dankzij politiehulp, de beste man heeft het hele eskader ingeschakeld om te weten te komen waar de 'looijerstraat' gelegen was), was ik nog geeneens tijd kwijt.

Leuk potje ieg, won 2 pionnen dus, hij gaf een stuk voor 2 pionnen, dus ik moest het met een stuk meer droog houden. Dat leek aanvankelijk wel te doen, maar het klopte allemaal ook maar net. Dat was 2-0 en we thought it's all over. Tenslotte zou (na de winst van Bart) ook Sander winnen, had Jan 40 minuten tegen 4, leek Rene remise te spelen, stond Simon een stuk voor en Albert 2 pionnen.

3-0 werd het inderdaad door Sander, maar Rene verloor het eindspel (dat bij nader kijken inderdaad wel wat minder was), en Jan liet zich alsnog te grazen nemen. Martin kwam gelukkig goed weg omdat zijn tegenstander na een kwaloffer niet meer had dan eeuwig schaak, en Simon pakte het in tijdnood handig aan. Vanwege een telfout mijnerzijds vond ik het potje van Albert bijzonder spannend (ik dacht dat het 4-3 stond) maar dat was ook Albert zijn verdienste, in tijdnood speelde hij heel handig.

Een 5,5-2,5 overwinning werd opgetekend, waarna ik het in de auto nog knap benauwd kreeg...van de kou in het cafe had ik niets gevoeld, wat bleek te komen doordat ik veel te warm gekleed was. Gelukkig wist een open auto-raampje mij net op tijd te redden, ik was voor het eerst die avond echt in problemen geraakt...Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-02-2005 15:10 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Bord 2 was voor Bart Meulemans. Hij offerde in het begin er op los, en had een pion voor de kwal. Maar vanwege zwaktes bij zijn tegenstander werden dit er meer. Met nog weinig tijd op de klok, wist hij het eindspel te winnen.


Een beetje respect graag, jongeman, ik speelde gewoon een geniaal kwaliteitsoffer Lach

En dan nu wat er echt gebeurde: ik kwam nogal gedrongen uit de opening (Rene vroeg waarom ik op de vijfde zet een zwakke pionzet deed in plaats van de bekende hoofdvariant. Mijn "Oh, is dát de theorie" verklaarde veel.) Ik provoceerde bewust wat om een verzwakking uit te lokken, en toen hij daarop inging kon ik een kwaliteit offeren. Daarvoor kreeg mijn tegenstander een geïsoleerde dubbelpion en een zwakke a-pion terwijl ik het loperpaar, een extra pion en een eventueel dreigend centrum had.
Na een torenruil bleek mijn stelling veel sterker dan de witte: mijn lopers hadden vrije baan en ik verkreeg anderhalve vrijpion, wat genoeg was. Ook zijn remisevoorstel net nadat hij een héél slechte zet had gedaan (sorry Albert, afgewezen zonder te consulteren) bracht geen half punt meer op.
Bovendien had ik toen hij opgaf nog bijna drie minuten op de klok, dus tijd genoeg Lach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

22-02-2005 18:16 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb nooit gezegd dat je offers incorrect waren. Ik vond het er wel aardig uitzien... Glimlach

22-02-2005 18:32 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

(sorry Albert, afgewezen zonder te consulteren)


Excuses geaccepteerd Tevreden

22-02-2005 19:58 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller