Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » DSC-ers redelijk op dreef tijdens Notenboom Weekendtoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Thumb Up! DSC-ers redelijk op dreef tijdens Notenboom Weekendtoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar liefst 14 DSC-ers hebben meegedaan aan het Notenboom weekendtoernooi in Leiden. Het beste deed oud DSC-lid en trainer bij de senioren Lucien van Beek het. Hij werd met 5 uit 6 tweede in de A-groep.

Van de DSC-garde deed Martin Glimmerveen het boven verwachting. Na een fraaie remise tegen IM Kohlweijer volgden nog twee punten, waarmee hij van een zeer geslaagd toernooi mag spreken.

Michiel van Wissen, Chiel van Oosterom, Kim Meulenbroek deden het allen redelijk, maar bleven met hun TPR onder hun huidige Elo.

Joost Michielsen, Marco Anink en Bart Meulemans hadden duidelijk een minder toernooi, dat van Arno Wiersma was dramatisch: ½ uit 6.

In de B-groep deed René Torenstra de eerste twee dagen mee om de prijzen: een onterechte nederlaag op zaterdagavond keerde het tij: zondag haalde hij nog maar een halfje.

Jan-Pieter de Vries en Roland ten Have daar en tegen begonnen stroefjes, maar wisten zich op de slotdag nog langs Corniel Nobel en René Torenstra te vechten, om beiden met 4 punten te eindigen.

Simon Dirkse scoorde met 2½ uit 6 redelijk. Alleen Diederik van Heijgen deed het in de B-groep dramatisch: 1 overwinning en 1 bye deden zijn teller reeds bij 1½ steken.

Voor een gedetailleerde uitslag kijk hier: www.lsg-leiden.demon.nl/not2005/notindex.html

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 07-02-2005 at 10:14.

06-02-2005 20:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van de site van LSG komen de volgende resultaten:

Rk Name ELO TPR Pnts #

Groep A
19 Wissen, M.E. Van 2309 2283 4.0 5
27 Oosterom, C. van 2175 2140 4.0 5
50 Meulenbroek, K. 2068 2057 3.5 6
55 Michielsen, J. 2281 2130 3.0 6
84 Glimmerveen, M. 1880 1977 2.5 6
121 Anink, M.F.J. 1902 1782 1.5 6
122 Meulemans, B. 1870 1755 1.5 6
129 Wiersma, A. 1902 1530 0.5 6

Groep B
41 Nobel, C. 1652 1719 3.5 6
51 Torenstra, R. 1595 1732 3.5 6
127 Heijgen, D. van 1789 1320 1.5 5

Excuses aan alle DSC-ers die wel hebben gespeeld, maar die ik per ongeluk niet heb opgenomen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

06-02-2005 22:43 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Peter de Vries Peter de Vries is a Male
forumlid


geregistreerd: 09-11-2004
aantal berichten: 5

Shocked RE: DSC-ers redelijk op dreef tijdens Noteboom Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Laat ik nog een tweetal uitslagen toevoegen. Vanuit de jeugd deden Roland en Jan-Pieter nog mee. Hun resultaten:

Roland ten Have 1643 1819 4,0 5
Jan-Pieter de Vries 1691 1871 4,0 5

Al met al dus redelijke resultaten Draaiend hoofd


Quote

Originally posted by Corniel
Maarliefst 14 DSC-ers hebben meegedaan aan heet Notenboomweekend toernooi. Het beste deed oud DSC-lid en trainer bij de senoiren, Lucien van Beek, hij werd met 5 uit 6 tweede in de A-groep.

Van de DSC-garde deed martin Glimmerveen het boven verwachting. Na een fraaie remise tegen IM Kohlweijer volgde nog twee punten.

In de B-groep deed René Torenstra de eerste twee dagen mee om de prijzen: een onterechte nederlaag op zaterdag avond keerde het tij: zondag haalde hij nog maar een halfje.

(later meer)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Peter de Vries on 07-02-2005 at 09:43.

07-02-2005 09:40 Peter de Vries is offline Search for Posts by Peter de Vries Add Peter de Vries to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor alle aanvullingen (zijn nu verwerkt). Natuurlijk hoop ik nog wel op wat persoonlijke reacties en partijen/partijfragmenten...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-02-2005 10:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben inderdaad erg tevreden Glimlach

Ronde 1:
IM B. Kohlweyer (2429) met zwart. Volgens mij bleef het lang bekend, maar beide spelers gebruiken veel tijd, de tijd blijft in evenwicht. Dus ik was bang dat ik in tijdnood soepel weggedrukt word. Hij lijkt het initiatief te nemen, maar dat neem ik over en win een pion. Zijn stukken staan aardig gebonden en ik heb een gedekte vrijpion, dus ik stond waarschijnlijk zelfs iets beter. Ik dacht echter dat het riskant was om te proberen te winnen, zeker gezien het feit dat we ieder nog 6 minuten hadden. Dus toen hij een zetherhaling aanging, ging ik die niet uit de weg.

Ronde 2:
R. Straat (2009) met wit. Voelde me niet al te best, te weinig slaap en misselijk, dus ik was bang dat dit fout zou gaan. Gelukkig kan ik met een SOS variantje de Grunfeld vermijden, dus zit ik gelukkig niet in zijn straatje Knipoog. Deze variant snapt hij duidelijk niet helemaal en speelt te slap. Ik krijg loperpaar en een lekker ruimtevoordeel. Ik kan echter geen goed plan verzinnen, dus probeer een pionnetje te winnen. Het lukt me wel hem met een geisoleerde pion op te zadelen, en die ga ik waarschijnlijk ook wel winnen. Maar aangezien het resterende eindspel waarschijnlijk wel remise was, en de tijd toch wel begon te dringen, nam ik het remise aanbod maar aan. Al met al een goed begin natuurlijk.

Ronde 3:
B. Merx (2117) met zwart. Krijg zo'n vervelende anti-siciliaan tegen me die ik niet echt snap. Dat bleek wel, want nadat ik f6 een zetje te laat speelde, kon hij een lijn openen en binnen komen. Mijn koning kon nog vluchten, en ik had alles nog gedekt, maar dat een witte toren op h7 en een witte damen op g7 niet erg lekker is moge duidelijk zijn. Ik bleef nog een tijdje staan, maar uiteindelijk wist hij een pion te winnen, en daarna was het meteen gedaan.

Ronde 4:
K. Aalbers (1825) met wit. Mijn tegenstander wilde duidelijk naar huis, toen hij op zet 4 al remise aanbood. Daar had ik geen zin in, ik kom tenslotte niet voor salonremises, maar gezien de opening (Stonewall) twijfelde ik toch. Toen ik wat zetten naliet en mijn plan toch te langzaam was, kreeg hij dus een aanval en stond ik minder. Toen hij weer remise aanbood, nam ik het dus maar aan. Mindere stelling, tijd minder, en ik had al een combi gemist waarmee hij een pion had kunnen winnen, dus ja...

Ronde 5:
B. Geragousian (1948) met zwart. Lange tijd zelfde variant als tegen Kohlweyer, waarin Biaina veel te veel tijd verbruikt. Nadat er 2 stukken afgeruilt zijn, vond ik dat ik beter stond, en zij had al extreme tijdnood (1 minuut 50 voor 15 zetten in een gecompliceerde stelling werd 10 seconden voor 6 zetten). Ik opende de stelling, maar waar ik dacht dat haar koningsaanval kansloos was, bleek ze toch wat stukken van mij vervelend te binden. Toen kostte dit mij ook veel tijd, waardoor ik ook in lichte tijdnood kwam. Toen was mijn plan dus weg, en ik was het spoor bijster. Bij elke zet leken er een toren aan de rand van een afgrond te staan, dus ik verloor uiteindelijk een toren tegen 2 a 3 pionnen. Echter, op zet 40 of 41 met nog 1 seconde op de klok, bleek wits dame te hangen. De manier waarop was jammer, maar de volle winst was binnen Glimlach

Ronde 6:
S. Pauw (2027) met wit. Opening kende ik niet echt, en de manier waarop ik het speelde kwam ik in een voor mijn gevoel slechte benoni uit. Ik miste duidelijk het een en ander. Het bleek dat een pionwinst voor hem al 3 zetten nét niet goed ging, en net toen het wel kon, zag ik het. Later vergat ik en-passant slaan uit te rekenen, natuurlijk bleek dat wel goed voor zwart. Dit resulteerde in een gedekte vrijpion en een open lijn voor zwart, en mijn tegenplan bleek te langzaam. Toen ik met een slechte zet ook nog een stuk verloor (met gedwongen dameruil), gaf ik maar op.

Al met al 2.5 uit 6, met een TPR van tegen de 2000 aan, als het goed is zal ik net wel of net niet de 1900 halen hiermee. Een traditioneel moment om daarna weer te gaan dalen...
Overigens bleek ik op de valreep helemaal tevreden te kunnen zijn... Het noteboom kent ook het Supertrio, een toto waarin je de top 3 van de A groep voorspelt. Met GM Korneev op 1 en Lucien van Beek op 3, bleek ik alsnog 50 euro en een schaakboek rijker ... Glimlach


(Ik zal later nog wel een FEN toevoegen)

07-02-2005 12:39 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste ronde kwam ik wel heel lekker uit de opening. Mijn tegenstander (1849) deed wel hele rare dingen. Nadat hij! het centrum had geopend kwam de volgende stelling op het bord:



Zwart staat niet fris en besluit tot een tegendreiging: 12...Db6 met mat in 1 en 13...Txh6.

Helaas de stelling is het niet voldoende: 13.Pd6+ Ke7 14.Pxc8+ Txc8 15.The1+ Kd7 16.c3 en niet alleen heeft zwart geen dreigingen meer over, de zwarte koning doe denken aan aangeschoten wild en de loper op d4 lijkt zijn langste tijd ook wel gehad te hebben... Zwart speelde nog even door, maar het moge duidelijk zijn dat de overwinning niet meer in gevaar kwam.




En hier speelde ik 19...Pe7? waarna wit met 20.Tg3! remise had, de dame kan niet meer weg en de toren blijft haar aanvallen.

In de derde ronde speelde ik een verre van goede partij die wel heel makkelijk won uiteindelijk.



Wit heeft het niet heel handig aangepakt, maar zwart heeft zijn stukken zo raar neergezet dat wit met 16.Lg2 de toren ophaalt, en met de pion op g7 de winst in handen heeft.

16...Pb6 17.Lxa8 17.Pc4!? De beste kans, maar (gelukkig) niet voldoende: 18.Dxd4 b3+ 19.c3 Pxb2 20.Txh7 De dreiging Th8 is dodelijk.

Zwart vervolgende (met de moed der wanhoop) 20...Pd3+ 21.Kf1 b2 22.Tb1 Dxa2 23.Txb2 Nauwkeuriger dan Th8.

23...Pxb2 24.Th8 f6 25.Txg8??? En enorme bok. Zeker omdat ik de winnende zet Ld5 gezien had, maar in een vlaag van verstandsverbijstering niet kon bedenken dat als de loper op d5 de dame g8 aanvalt, de dame g8 dus dekt...

25...Dxg8 26.Db4?! Niet de beste zet, maar wel voldoende: zwart geeft op! Een verkeerd moment, want wit was even de draad kwijt. Na 26.Ld5! is het overigens alsnog volledig uit.

Over de rest van het toernooi wil ik niet zoveel kwijt: het was niet best: 's avonds ging ik wel heel oportunistisch in de aanval, dat werd me fataal. Zondag morgen rekende ik een 10 zetten diepe combinatie uit die me naar een verloren stelling bracht die ik enkel won wegens een ongelovelijke blunder van mijn reeds in tijdnood verkeerde tegenstander en in de laatste ronde werd ik er vakkundig door een jeugdspeler afgetikt.

Maar bij vlagen heb ik (met wit) goed gespeeld. De weg omhoog is weer gevonden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-02-2005 13:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1
Met Zwart. Ik speelde dramatisch slecht (of liever gezegd, lelijk schaak Knipoog), maar mijn tegenstander was van dusdanig niveau dat alles geoorloofd was. 1-0*

2
Wit. Structureel stond ik op een gegeven moment niet al te best meer, dus ik moest me in bochten wringen om niet het eindspel in te gaan. Uiteindelijk kon ik een kwaliteit geven om op een redelijk open bord met mijn lichte stukken en pionnen het centrum, en dus het hele bord, te domineren. 1-0

3
Zwart, Olivier Huizer. 1749. Tegenstander boven de 1700, dan speel ik zelf ook beter. Heeft Corniel ook last van Grijns.
Spelen achter de paaltjes Glimlach
Hij speelt in de Sveshnikov 6.Pf3?, hetgeen hem twee pionnen kost. Vooral na:



7.Lg5?
Uiteindelijk een kwaliteit en een pion voor, en da's natuurlijk ruim voldoende. Hij had nog een paar mooie wendingen gezien met eeuwig schaak, maar ik gelukkig ook. 1-0*

4
Wit, Karl Baak, 1754. Ik besteed 30 minuten aan het doorrekenen van allerlei dubbele loperoffers, maar het werkt niet.



Ik speel uiteindelijk 21.Dg6+ Lg7 22.Lxg5 en Wit staat nog wel beter, maar die pion verlies je toch weer.
22. Ld3/c2 en Wit wint. Zo waren er nog een paar momenten, en ik zag het steeds niet. Tijdnood, pionverlies en partijverlies. 0-1

5
Zwart, Joost Vermeend, 1893. Leuke pot.



12...b4!??! is bekend, en f5 is beter, maar mijn tegenstander moest al zo lang nadenken bij Da5+... Grijns
Uiteindelijk geef ik hier remise, met iets meer tijd dan mijn tegenstander, maar weinig tijd voor nog 26 zetten:



Michiel had achteraf bij de analyze zo'n blik van "Ach, die jongen weet niet beter" Grijns Knipoog ½-½*

6.
Wit, Teun van Dorp, 1756. Ik stond in een Staunton volledig aangekrant, zoals ik de LSG-ers hoorde zeggen, maar mijn tegenstander bleef minder sterke zetten spelen, zoals zijn zoon hem achteraf duidelijk maakte. Ik kwam in tijdnood en pleegde nog een torenoffer dat niet voldoende was om hem even te laten schrikken, maar in de analyze achteraf en met ome Fritz bleek dat Wit zelfs beter stond in de slotstelling (dat wil zeggen - voor het offer Glimlach ) 0-1

Uiteindelijk een leuk toernooi, maar lang. Ik had toch iets meer punten willen halen Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-02-2005 15:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van tevoren leek 4 punten me wel leuk. Mijn tegenstand was echter zo gering dat ik een TPR heb die meer past bij 3 punten en ik baal dan ook behoorlijk. Ronde 1 was een bye
In ronde 2 gaf mijn tegenstander (1850) een dame weg in iets betere stelling voor mij
In ronde 3 (tegen 2190) speelde ik in het middenspel ofwel planloze zetten ofwel zetten met een slecht plan en ik verloor heel simpel.
In ronde 4 (tegen 2090) stond ik eerst slecht, toen weer heel goed en wat uiteindelijk overbleef was een eindspel met 2 torens tegen 1 toren +f,g,h-pion. Dit zal wel te winnen zijn geweest maar in tijdnood vond ik geen goede manier om tot winst te komen.
In ronde 5 (tegen 1810) speelde mijn tegenstander allemaal afschuwelijke zetten en ik won dus.
In ronde 6 (tegen de razendsnelle Roi Miedema (1950)) won ik ergens een pion en toen het eindspel.
Slechts 1 tegenstander van mijn eigen rating dus en nog 3½ uit 5 halenKots

07-02-2005 17:23 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Partij tegen IM Kohlweyer, stelling na 48. b4, ieder nog een minuut of 6 op de klok.



48. ... , Df2 49. Th2, Dg3 50. Th1, Df2 ½-½

Wellicht is de stelling nog wel te winnen, maar met weinig tijd tegen een sterke tegenstander leek me dat erg riskant. Hoewel zijn Dame en Toren gebonden zijn, staan mijn Toren en Loper ook niet echt lekker. Dan maar zetherhaling...

08-02-2005 14:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn toernooi: 2 verplichte nummers en 3 remises tegen 2225 gemiddeld. Tegen Raoul van Ketel speelden we een al bestaande partij (ik geloof Gomez-Illescas,1994) na, maar die mij aanzienlijk meer tijd kostte.. Ik rekende me suf op niet-bestaande matjes, maar helaas. Verder heb ik me wel vermaakt; hopelijk volgende keer een halfje of puntje meer.

08-02-2005 16:26 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1,5 uit 6, TPR 1782. Belachelijk slecht.

En het begon zo goed...

Eerste ronde, zwart tegen Slingerland (2207).
Vorige keer ontmoet op het DD-toernooi, waar ik in een Sveshnikov-variantje nadat de theorie van mijn boek ophield (waar zwart beter scheen te staan) meteen een probleem had, dat niet op wist te lossen en verloor, en die zelfs in de analyse niet vond, noch hij.
Zelfs IM Sipke kon die niet vinden, en de volgende dag kwam GM Friso wel langs ("Jij was toch van die Sveshnikov? Loop even mee, daar komen we wel uit hoor.."), maar ook die vond hem niet meteen. Even wat aanklooien en hij vond wel iets, maar zo snel als hij dat deed kan ik dat niet onthouden hoor...Frons

Kortom, als ik c5 speel ben ik binnen 15 minuten weer klaar, wist ik al.

1. e4 .... Pc6 (haha, dat zal hem leren)
2. Pf3 ... ohoh ... nouja, op Spaans en Italiaans verzin ik wel wat leuks, als het maar geen Schots wordt: e5
3. d4 .. juist ja .. op theorie ga ik er af, dus dan maar: d6
4. dxe5 Pxe5 5. Pxe5 dxe5 6. Dxd8+ Kxd8

Maar goed, wit schijnt daar maar een heel klein minnetje te hebben, en ik wist het remise te houden.

Volgens goed gebruik trokken een zeer tevreden Marco en een misschien wel nog meer tevreden Martin, tezamen met een Diederik die een hoop te verdrinken had, het Leidsche nachtleven in.

Kortom, amper slaap en veel drank. Wat heeft een mens nog meer nodig om 3 nullen te produceren?

Migchiel de Jong (analfabetische ouders?) was gewoon echt te sterk met z'n 2270, hoewel ik er vast wel wat spannenders van had kunnen maken dan dit.

Aart vd Peut (1850) koos een leuk anti-Anink (alliteratie) variantje, gesloten Siciliaans, en ik beloonde hem met een pion en afruil van de g7-loper, en later met een gigantische aanval. Soms moet je barmhartig zijn.

Feestbeest uit Brabant (2030, kwam uit Bergen op Zoom waar carnaval echt groots wordt gevierd, dus die was waarschijnlijk gevlucht) werd positioneel echt overspeeld 's avonds. Hehe, de ommekeer. Speelt'ie Db6, valt d4 en b2 aan. Td8 komt eraan, dus ik speel Tf2. Td8, Td2. Alles staat perfect. Lb4, De2. Kom ik terug van een praatje met iemand, staat er een zwarte toren op d4. Daar stond toch eerst een witte pion?!
Daarna toch goed teruggevochten, op het moment dat ik compensatie lijk te hebben blunder ik m'n stelling weg...

Wat doe je dan? In Delft er nog een latertje van maken. Je kan niet weinig genoeg slapen en veel genoeg drinken. En dankzij het belletje van Martin versliep ik me niet. Wel trein net gemist, dus een half uur te laat.

Tegen T.Mentink (1815) leek dat een probleem, want die jongen was na z'n 1. b3 best wel snel. Maarja, niet zo heel erg goed. Toen ik flinke aanval kreeg, besloot'ie een kleine kwal te geven. Toen ik later daar een kwal bij kreeg, wikkelden we af naar D+T+P tegen D+T (en een hoop pionnen). Dat ik hem serieus nog de kans gegeven heb een dame tegen een toren terug te winnen (waarbij ik wel 2 verbonden vrijpionnen had, en hij het in de analyse alsnog verloor, maar dat terzijde) zegt wel genoeg over mijn vorm. Dat hij dat zag zegt genoeg over hem. Hij eindigde later, gelijk met Arno, als rode lantaarndrager. Maar winst is winst. (En Arno, jij bent echt veeel beter dan die man!) Grijns

In de laatste ronde wachtte een bye. Of nee, een Bey (1903). Met z'n 1. Pc3. Denk niet dat ik ooit zo lang over mijn eerste zet heb nagedacht. Heb varianten van 10-12 zetten diep uit zitten rekenen voordat ik met 1. ... d5 2. e4 dxe4 kwam. (Heb vooral zitten rekenen met de variant 2. ... d4 3. Pe2) Maar goed, hij ging lang, ik ging kort (rocheren dus, beste schakertjes - en nee, niet rochelen, dat was Epishin - ). Wat volgde was een wederzijdse aanval, waarbij mijn aanval niet doorsloeg en ergens wat bleef hangen. Spetterend slotstuk was dat ik nog 8 seconden had voor 10 zetten. Het lukte me wel, maar helaas moest m'n koning links of rechtsaf.
Hij ging linksaf (ook al heeft rechts voorrang), want rechtsaf kostte een pion, zag ik in .5 seconden. Tja, links liep mat, maar okee. Daar kijk je niet naar .5 seconden.
Achteraf had dat pionverlies geresulteerd in een eindspel van T+L+randpion verkeerde kleur tegen T. Lastig, maar op zich nog wel leuk. Nu was ik sowieso klaar.

Ja, Walter had het gisteren over dat spelen in B-groepen voor mensen van mijn niveau gewoon kansloos is, maar voorlopig ben ik dat ook. Kansloos.

Want als ik in een B-groep speel kan ik best feesten en uitgaan enzo. Maar als ik een A-groep speel moet ik echt m'n slaap pakken.

Kortom, voorlopig nog maar een paar B-groepen. Met die 25 ratingpunten verlies hier opgelopen, mag ik vanaf mei in ieder geval de A-groepen weer mijden. Glimlach

En zet dit maar meteen gecombineerd met andere mensen hun posts als Noteboom-verslag in het AxiomA, ik had zelf ook niet gedacht dat de post zo lang zou worden... Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 08-02-2005 at 23:04.

08-02-2005 22:57 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn eerste twee partijen tegen een heel sterke en een sterke tegenspeler waren niet slecht, en slechts heel nipt in de laatste minuten verloren.
Mijn derde ronde was huilen met de pet op, en mijn vierde een salonremise om toch maar van die gehate nul af te zijn (wel door zetherhaling, ik had nog iets te veel trots om het gewoon aan te bieden).
Mijn vijfde partij een totaal onverdiende winst doordat mijn tegenstander in tijdnood een gewonnen stelling weggaf. De manier waarop ik het punt daarna binnenhaalde stemde me wel tevreden, toen hij opgaf was er zelfs een DSC-er die niet snapte waarom Knipoog.
En de zesde partij ging dan maar verloren, na de theorie wat mishandeld te hebben: ik wist wel dat de stelling bekend was, maar ik wist gewoon niet op welke manier...
In elk geval ben ik met 1.5/6 niet echt laaiend enthousiast.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

09-02-2005 22:19 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
... Eerste ronde, zwart tegen Slingerland (2207).... ik wist het remise te houden.

... Kortom, amper slaap en veel drank. Wat heeft een mens nog meer nodig om 3 nullen te produceren?

Migchiel de Jong (..) was gewoon echt te sterk met z'n 2270, ...

.. blunder ik m'n stelling weg... Wat doe je dan? In Delft er nog een latertje van maken. Je kan niet weinig genoeg slapen en veel genoeg drinken. ...
... slot .. nog 8 seconden ...

Ja, Walter had het gisteren over dat spelen in B-groepen voor mensen van mijn niveau gewoon kansloos is, maar voorlopig ben ik dat ook. Kansloos.


Ik vond, dat je gewoon in A moest spelen. Je begon meteen lekker, maar kijk naar bovenstaande citaten, je leek wel een toerist. Als je in groep B al slaapwandelend prijzen weghaalt, dan is dat niet echt een prestatie meer. Winnen is natuurlijk leuk, maar om nou gelijk van je pensioen (Pretpartijen En Natuurlijk Stomweg Inmaken Onder Elo Negentienhonderd) te genieten is niet erg ambitieus.
Je moet proberen zoveel mogelijk te spelen tegen oppo's met een rating tussen 1900 en 2050 en die zitten niet zoveel in de B-groep. Als je tegen 1900-1950 meer dan 70% scoort, ga je weer een treedje hoger.

Migchiel de Jong .. te sterk met z'n 2270 ?

Oeps, Corniel, dit bericht verder niet meer lezen!

Als Corniel van mij kan winnen, dan kan jij dat zeker van Mighiel. Want waarom is Corniel een schrik voor de betere speler?

CORNIEL NEE !! Dit niet meer lezen!

Als Corniel tegen een oppo van formaat moet, dan is hij een keertje echt gemotiveerd en vol aandacht voor zijn partij. Het verschil tussen roest en boost (routine en belangstelling) scheelt honderden elo-punten.
Mijn beste kans tegen Corniel is, wanneer andere forumleden (hopelijk nog niet afgehaakt) mij helpen als ik nog een keer tegen de heer Nobel moet. Zeg tegen hem: "Tegen Walter? O je hebt een makkie vanavond, Walter haalde bij Ooievaar een TPR van 1670 of zoiets." Vraag hem van alles over onderwerpen, die misschien net wat meer interesse opwekken. Suggesties: "Heb je recentelijk nog een fraaie website gezien?", "Ik draai PHP, moet ik dan bang zijn voor cross-side scripting?", "Wanneer komt het clubblad uit?", "Biertje?", "Moet je horen, wat voor mooi gedicht ik laatst gelezen heb", "Heb je recentelijk nog leuke cartoons op Internet gezien", "Vind je dat Nederland meer geld aan ontwikkelingshulp moet uitgeven?"

Als je met je ogen dicht al een ELO haalt van 1900, dan is met een beetje discipline 2000 al snel haalbaar.

Dus Marco, over 3 jaar moet je een vaste plaats in DSC2 hebben veroverd!

09-02-2005 23:22 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hhmm, DSC5 word DSC2? Knipoog

10-02-2005 08:50 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee DSC5 wordt gewoon drie keer achter elkaar kampioen. Dan spelen ze tweede klasse KNSB.

10-02-2005 13:37 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als jij het zegt ... Glimlach

10-02-2005 14:23 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Studenten-team Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over 3 jaar is Marco (=Met Alle Respect Cerebraal Oppermachtig?) gestopt met zijn studie. DSC II, zet maar vast een stoel klaar!

Of zijn de toegangsnormen voor DSC5 niet zo streng?
Ik doe nu een cursus, kwalificeer ik dan ook voor student?

10-02-2005 14:29 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat hangt helemaal van de cursus af walter. Ik doe een cursus TB, en Roland een cursus groep 14 van de basisschool. Dat is ongeveer de norm; als jouw cursus dat niveau haalt dan reserveren wij vast een plek voor je Tevreden

10-02-2005 15:11 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ben je 2 dagen alleen maar nuttige dingen aan het doen, ben je opeens het middelpunt van de belangstelling. En ik ben juist zo verlegen...

Bart: Marco (=Meest Arrogante Rukker Conform Onwetendheid) zag dat hij verplicht was wegens onafwendbare matdreigingen - ja die waren dus wel af te wenden, dus eigenlijk mag je hier geen onafwenbaar zeggen, ik weet het, waarom doe ik het dan toch, tja dat moet je me niet vragen - af te ruilen naar een pionneneindspel. Had zo snel echter niet gezien dat dat verloren was.

Voor Walter leggen we wel een nieuwe post klaar.

edit: typo

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 11-02-2005 at 05:13.

11-02-2005 04:55 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Walter, je noemt me een toerist. Afgezien van het feit dat mijn camera juist op DSC op merkwaardige manier verdwenen is, mss wel juist zodat ik mij geen toerist meer kon noemen, zit ik nou eenmaal zo in elkaar.

Andrea Tafi zou meer wedstrijden winnen als hij wat verstandiger met z'n krachten omsprong, in plaats van zo hard op kop te rijden dat de rest hem niet kan volgen. Romario zou nog beter zijn als hij vaker en nauwgezetter had getrained. Tony Drago zou veel beter kunnen snookeren als hij z'n tijd nam.

Nee. Zo zijn die gasten nou eenmaal. En voorlopig ben ik nog zo iemand, dat als er een toernooi is in een stad waar je in het nachtleven mooie dingen kan doen, ik die dingen ook ga doen. Dan heb ik een mooi toernooi. Ook al kost me dat een halfje of een heeltje de volgende dag. En dus past bij mij en mijn aanpak de B-groep. Want dat slaapwandelen, tja, dat zit er dus standaard bij mij in.

Als ik hard zou werken, zou ik Italiaans mss wel halen. Als ik hard zou werken, zou ik voor rechten mss achten en negens halen in plaats van zessen en zevens. Maarja, ik heb nog wel meer dingen te doen. Zo werkt het bij mij.

Vanavond weer zo'n prachtig voorbeeld; Botwinnik 2-DSC5. Achteraf bleek ik een 1750 tegenover me te hebben gehad. Ik speel een dubieus pionoffer, hij blijkt de weerlegging te kennen. In plaats van een eindspel met 2 pionnen minder geef ik een kwal waarbij ik wel het loperpaar heb. Compensatie zoeken heet dat.
Later geeft hij die terug, en een ver gevorderde vrijpion, net iets verder dan mijn troef, lijkt me het leven zuur te maken. Maar ja hoor, hij trapte in het een-na-laatste geintje dat ik nog had en ik won. Dat is nou het leuke van een 1750-speler. (In de analyse liet hij me nog een matnet dichtknopen)

En iets concreter: heel leuk dat jij me in het rijtje Joost Michielsen, Chiel van Oosterom, Joram op den Kelder zet. Maar zoveel talent heb ik echt niet. Talenten in ons team? Kijk niet alleen naar Roland, vergeet Joel niet. En Michael. Die gast snapt het spelletje meer dan aardig!


Ennuh ik hoop over 3 jaar niet met m'n studie gestopt te zijn, maar'm afgerond te hebben...Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

11-02-2005 05:11 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller