Ik wil geen wereldkampioen worden! |
 |
In de jaren '50 won Otto (O.H.W.) Rost van Tonningen een partij van een tegenstander, die na afloop kennelijk van mening was, dat hij ongelukkig verloren had. Die zei toen: Over een match van 1000 partijen zou ik je stellig verslaan. Top! sprak Rost, waarna een zeeslang van een match ontstond. Hij heeft ooit een boekje willen uitgeven met de aardigste en merkwaardigste partijen. Toen alle openingen getest waren in de match, opende Rost er een met 1. f3 en 2. Kf2... Enkele sterke schakers hadden voor dat boekje een partij geanalyseerd, ik werd ook gevraagd (?!) en heb die met f3 en Kf2 uitgezocht. Ik weet niet of het boekje er ooit gekomen is, hij is in 2011 overleden. De match zal in een volgend leven moeten worden voltooid.
Een match van 1000 partijen - dat lijkt me zaaai. Ik speelde vorige ronde voor de honderdste keer tegen Barendse en deze week voor de tweehonderdste keer tegen Legemaat. Lekkere partijen op zich, behoorlijk gespeeld, niks mis mee, maar ik speel liever tegen iemand waarvan je niet weet wat je kunt verwachten.
Ik wil geen wereldkampioen worden, dan heb je niemand meer om tegen te spelen dan jezelf.
__________________ Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)
This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 03-03-2015 at 10:01.
|