Martin 
Penningmeester

aantal berichten: 2229
 |
|
Oh hmm, ik was van plan lekker thuis te blijven, maar ik vind dit wel handig, zeker omdat ik ook weleens wedstrijdleider moet zijn...
Sowieso had ik vorige week donderdag een incident bij een externe wedstrijd van Leiderdorp 1, waar ik Patrick nog wel een vraag over wil stellen.
Maar, misschien kan ik dat ook gewoon hier doen:
Stand 4-3 in het voordeel van Leiderdorp uit in Lisse tegen De Zwarte Pion 1. Onze laatste bord is nog bezig, maar die heeft een tijdvoordeel verknoeit en heeft op een gegeven moment 1 minuut tegen 5 minuten. Luuk switched net op tijd naar snel spelen en niet nadenken. Uiteindelijk heeft hij nog 2 seconden op de klok tegen 1 seconde voor zijn tegenstander, helaas laat hij zijn pion uit zn handen vallen, waardoor net voor hij de klok indrukt zijn vlag valt. Resultaat: beide klokken op 0. Dat word geclaimed door de wedstrijdleider. Deze zegt dat het dus remise is en loopt weg. Het wedstrijdformulier wordt snel ingevuld en ondertekend.
Maar dan, als iedereen weer wat op adem is gekomen, komen er wat protesten / discussie's. Inderdaad, beide vlaggen waren gevallen, dus het is remise. Of toch niet, het was een DGT, dus er staat een minnetje bij Luuk z'n klok. Maar ja, de Lissenaar had de vlag niet geclaimed voordat zn eigen vlag gevallen was.
Nu kan ik me herinneren van de scheidsrechters-cursus, dat hier iets mee was. Maar ik wist/weet dus niet meer of je nou juist wel of juist niet van het minnetje gebruik mag maken... Volgens mij was er wel verschil tussen snelschaak en tradioneel schaak.
Mijn gevoel zegt dat wij wellicht de remise onterecht gekregen hebben, maar zeker weten doe ik het niet. En voor toekomstige wedstrijden is het als deelnemer of wedstrijdleider wel erg handig om dit te weten.
|
|
02-02-2005 23:36 |
|
Martin 
Penningmeester

aantal berichten: 2229
 |
|
|
03-02-2005 15:46 |
|