Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » DSC-ers succesvol tijdens het Open NK 2005
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC-ers succesvol tijdens het Open NK 2005 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de hoofdgroep heeft Leo Hofland met 5½ uit 9 een prima prestatie neergezet. Chiel van Oosterom presteerde in zijn kielzog wat minder, maar scoorde toch nog 50 procent.

Eerder deze week ronde Leonie Beck het zesrondig toernooi (tweede groep) af met 4 uit 6. Voormalig DSC-er Remko Moerkerken deed het in de A groep ook niet onverdienstelijk: hij scoorde met 4½ uit 9 een keurige 50%.

Op de website van het toernooi staan:
de eindstand van de hoofdgroep
de einstand van reservegroep A

Lees ook de draad over de belevenissen tijdens het toernooi: www.delftseschaaksite.nl/wbb/thread.php?threadid=1313

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 04-08-2005 at 21:07.

04-08-2005 16:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leo heeft het inderdaad heel netjes gedaan. Hij scoorde een kleine plus ten opzichte van zijn FIDE-rating, die bijna 2300 bedraagt. Maar ook Chiel scoorde behoorlijk. Hij heeft de laaste ronde weliswaar verloren, maar heeft over het hele toernooi met zijn 50 procent toch een plusscore van 0,72 neergezet.

Remko heeft zijn laatste partij helaas verloren, en eindigt daarmee op 50 procent. Daarmee scoort hij ongeveer naar verwachting. DCSV-er Rens ter Veen heeft met zijn overwinning in de laatste ronde een prima resultaat neergezet, en is eveneens op 50 procent geëindigd.

Het duel tussen Kees-Jan Schilt en Menno Lieven is wederom (net als de vorige ontmoeting) gewonnen door Kees-Jan. Kees-Jan eindigde daardoor op 3½ uit 9, Menno moet het met 3 uit 9 doen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 04-08-2005 at 18:52.

04-08-2005 17:03 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

3 jaar geleden Arno. Grijns En 2½ uit 8 eigenlijk...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-08-2005 18:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ok, de mijn tekst ietsje aangepast dan Knipoog Maar dat reglementair punt krijgt ie van mij gewoon. Of hij er nou voor gespeeld heeft of niet.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

04-08-2005 18:52 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

arghhhhhh
wat er in de laatste ronde gebeurde
brrrrr
Huil 2 Huil 2 Huil 2 Huil 2 Huil 2 Huil 2

met zo'n partij kan ik niet tevreden terugkijken op dieren

05-08-2005 11:31 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toch niet na het spelen van een onreglementaire zet he? Knipoog (we zijn wel heel benieuwd)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-08-2005 11:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, in ronde 5 speelde ik een onreglementaire zet
Nee, ik laat niets zien. Zoek het zelf maar op

05-08-2005 11:55 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik ga overstag. hierbij laat ik een stelling zien uit mijn laatste partij:



Smits-Van Oosterom Beiden 6 minuten. Ik verlies. Niet door een hele grote megablunder, maar door een hele lange serie van belachelijke zetten. Het op de toernooisite aangegeven partijverloop is niet helemaal correct, maar zo zou het evengoed gegaan kunnen zijn.

Ter compensatie nog twee diagrammetjes waar het de goede kant op viel:



Van Oosterom-Van Geffen Na eerder een paar keer de winst te hebben gemist, is het nu toch echt remise. Maar niet na 52...Pd5+?? 1-0



Van Lanen-Van Oosterom Na eerder een remise te hebben weggegooid, ben ik nu heel hard aan het verliezen. Maar niet na 60. Dg3?? f4 0-1

Nee, Dieren was niks

edit: het is niet helemaal gelukt met die diagrammtjes Boos

Edit René: ik heb het even aangepast. Was geen FEN Glimlach

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 05-08-2005 at 22:16.

05-08-2005 18:27 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Beide heren mogen de derde ronde tegen een vrouw hun geluk beproeven.


Even uit het andere draadje overgehaald. Zou dit echt serieus bedoeld zijn? Zowel de tegenstander van Leo als mijn tegenstander maakten niet de indruk een vrouw te zijn.
Mijn tegenstander was FM Tirta Purnama. Een 18-jarige Indonesiër die samen met zijn land- en leeftijdsgenoten FM Taufik Halay en GM Susanto Megaranto met een coach op doorreis zijn in Europa. Eerst Amsterdam gedaan, toen Dieren, straks Vlissingen en dan door naar Spanje voor de Barcelona Open en nog een toernooi. 5 Toernooien achter elkaar door. Ik moet er niet aan denken...

05-08-2005 18:46 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote



Van Lanen-Van Oosterom Na eerder een remise te hebben weggegooid, ben ik nu heel hard aan het verliezen. Maar niet na 60. Dg3?? f4 0-1



Hiermee hebben jullie Tim Krabbé een groot plezier gedaan: nr 290. Disaster in the Queen's Ending. Zie http://www.xs4all.nl/~timkr/chess2/diary.htm

__________________
I play against pieces

06-08-2005 08:26 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René van Alfen

Quote



Van Lanen-Van Oosterom Na eerder een remise te hebben weggegooid, ben ik nu heel hard aan het verliezen. Maar niet na 60. Dg3?? f4 0-1



Hiermee hebben jullie Tim Krabbé een groot plezier gedaan: nr 290. Disaster in the Queen's Ending. Zie http://www.xs4all.nl/~timkr/chess2/diary.htm


Haha. Toch mooi dat ie een winstpartij koos, dan Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-08-2005 16:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel

Quote

Originally posted by Corniel
Beide heren mogen de derde ronde tegen een vrouw hun geluk beproeven.


Even uit het andere draadje overgehaald. Zou dit echt serieus bedoeld zijn? Zowel de tegenstander van Leo als mijn tegenstander maakten niet de indruk een vrouw te zijn.


Mijn vrouwt.... Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-08-2005 16:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zowel een partij van Leo (tegen Miezis) als van mij (tegen Van Geffen) in de HC van 13 augustus. De partij die Henk Happel van me uitgekozen had, was een zeer matige. Ook Happel's analyse was zeer matig. Hij sloeg de plank eigenlijk voortdurend mis.

20-08-2005 19:51 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voorbeelden en argumenten graag... Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-08-2005 22:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van Oosterom,C - Van Geffen,B
OPEN DUTCH CHAMPIONSHIP 2005 Dieren(NED) (2), 27.07.2005

1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 a6 4.La4 Pf6 5.0-0 b5 6.Lb3 Le7 7.Te1 0-0 8.d4 d6 9.c3



9...Lg4 10.a4 exd4 11.cxd4 Lxf3 12.gxf3 Dd7 13.Pc3 Pa5 14.axb5 axb5 15.e5 dxe5 16.dxe5 Dxd1 17.Lxd1 Pd7 18.Pxb5 Lb4 19.Te4 Pc6 20.Txa8 Txa8 21.f4 Ta1 22.Tc4 Ld2 23.Lxd2 Txd1+ 24.Kg2 Txd2 25.Txc6 Txb2 26.Pxc7 Td2 27.Pe8 g6 28.Tc7 Pf8 29.Pd6 Pe6 30.Tc8+ Kg7 31.Kg3 Td3+ 32.f3 Pd4



33.Pe8+ Kh6 34.Pf6 Pxf3 35.Kf2 Pd4 36.Th8 Tf3+ 37.Kg2 Txf4 38.Txh7+ Kg5 39.Txf7 Pe2



40.Ph7+ Kh6 41.e6 Te4 42.e7 g5 43.Pf8 g4 44.Pe6 Txe6 45.Tf6+ Txf6 46.e8D Pf4+ 47.Kg3 Kg5 48.De3 Tf5 49.Kf2 Kf6 50.Dd4+ Kg5 51.Dd8+ Tf6 52.Ke3 Pd5+ 1-0

Dit is de partij.
Na 9...Lg4 schrijft Happel
"Gebruikelijk is 9...Pa5" Iedereen die weleens Spaans gezien heeft, weet dat er in de hoofdvariant h3 gespeeld is ipv d4. Veruit het meest kritieke antwoord is dus Lg4 en niet Pa5 wat in de hoofdvariant met h3 gespeeld wordt. En als je nog nooit Spaans gezien hebt, wat ik me niet kan voorstellen bij Happel, zal je niet snel opschrijven dat Pa5 gebruikelijk is.
Na 32...Pd4 schrijft Happel
"Dreigt 33...Pf5+ met duidelijke remisestelling."
De vorige en de volgende fout hadden ermee doorgekund als dit er niet gestaan had. Iedereen die deze stelling ziet dat zwart met zijn laatste zet een pion 2x aanvalt. Je hoeft nog niet eens te zien dat de pion niet te dekken is, om al te kunnen stellen dat de zwart dreigt dit pionnetje van het bord te nemen. In plaats daarvan wordt Pf5+ gesuggereerd. Stel wit past zwart speelt 33...Pf5+ 34. Pxf5 gxf5 35. Tc6 gevolgd door Tf6 en Txf5, waarna het bepaald geen 'duidelijke remisestelling' is maar eerder straalgewonnen voor wit.
Na 39...Pe2 schrijft Happel
39...Pe6 oogt solider, maar nog steeds lijkt er niet veel aan de hand
Na deze slechte 39e zet, staat wit op slag gewonnen. Wit heeft veel mogelijkheden om te winnen. De laatste was 43. Kf3 Te5 44. Pf8 Pd4+ 45. Kf2 g4 46. Tf6+ Kg7 47. Te6 +- Dat ik de winst niet vond was natuurlijk ook vrij treurig, maar dat je zelfs in een analyse stelt dat er weinig aan de hand is...

De rest van het commentaar is zo nu en dan ook krom, maar als je wil dat de gemiddelde lezer van de krant het kan begrijpen, moet je zo nu en dan ook een beetje kromme dingen schrijven.

edit: het eerste rode kruisje is een zwarte loper en het tweede is een witte toren
ik haat FEN

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 21-08-2005 at 13:56.

21-08-2005 13:28 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het laatste diagrammetje aangepast. Geen idee waarom je FEN haat overigens, ik vind het wel makkelijk Glimlach

(Ik doe altijd knip, plak vanuit ChessBase (CTRL-C , CTRL-V) naar notepad/kladblok. Als je in Fritz/ChessBase "insert diagram" hebt toegevoegd plaatst ie tussen de zetten de gegevens voor zo'n fennetje. Je kan natuurlijk ook voor het menu Edit>Copy>Copy Position gaan).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-08-2005 13:59 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

huh Verward het laatste diagrammetje was het enige diagram wat het goed deed. nu staat daar ook een rood kruisje...

ik heb een sterke afkeer van dit FEN gedoe omdat ik het dus niet makkelijk vind
waarschijnlijk heb jij een betere fritz dan fritz6, want dat copy past gedoe werkt bij mij niet.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Chiel on 21-08-2005 at 14:19.

21-08-2005 14:18 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel
huh Verward het laatste diagrammetje was het enige diagram wat het goed deed. nu staat daar ook een rood kruisje...

ik heb een sterke afkeer van dit FEN gedoe omdat ik het dus niet makkelijk vind
waarschijnlijk heb jij een betere fritz dan fritz6, want dat copy past gedoe werkt bij mij niet.


Van mijn kant ook een "huh" dan. Bij mij doen alle diagrammetjes het prima. Ik heb het laatste diagram aangepast omdat het niet juist was (het paard op f6 was zwart, de pion op g6 wit). Rode kruisjes zie ik helemaal nergens...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-08-2005 17:08 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn fout... Ik had wat plaatjes weggegooid. Daardoor zagen jullie geen stukken meer. Sollie...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-08-2005 17:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Quote

Originally posted by Chiel
huh Verward het laatste diagrammetje was het enige diagram wat het goed deed. nu staat daar ook een rood kruisje...

ik heb een sterke afkeer van dit FEN gedoe omdat ik het dus niet makkelijk vind
waarschijnlijk heb jij een betere fritz dan fritz6, want dat copy past gedoe werkt bij mij niet.


Van mijn kant ook een "huh" dan. Bij mij doen alle diagrammetjes het prima. Ik heb het laatste diagram aangepast omdat het niet juist was (het paard op f6 was zwart, de pion op g6 wit). Rode kruisjes zie ik helemaal nergens...


nou ja, nu is het in ieder geval bij mij goed Tevreden
en bedankt dan nog voor het verwisselen van kleur van die twee stukken

21-08-2005 19:41 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller