Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2005-2006 » Op de derde avond was het de Sveshnikov volgens Leko
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Op de derde avond was het de Sveshnikov volgens Leko Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op een goed bezochte avond schotelde Lucien van de Lisdonk een interressante variant van de Sveshnikov voor. Peter Leko won er afgelopen Corus nog mee van Vishy Anand.

De variant die Lucien ons voorschotelde zag er als volgt uit:
1.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 e5 6.Pdb5 d6 7.Lg5 a6 8.Pa3 b5 9.Lxf6 gxf6 10.Pd5 f5 11.c3 Lg7 12.exf5 Lxf5 13.Pc2 0-0 14.Pce3 Le6 15.Ld3 f5 16.0-0


Vanuit deze stelling mochten de spelers verder spelen. Zwart wil graag op koningsaanval spelen met f5-f4 en zijn ontwikkelingsvoorsprong uitbuiten. Wit moet proberen de meerderheid op de damevleugel te gelde te maken en kan proberen van de zwakte van d6 gebruik te maken.

De partij tussen Anand en Leko vervolgde met:

16...Ta7 17.a4 Pe7 18.Pxe7+ Txe7 19.axb5 axb5 20.Lxb5 d5 21.Ta6 f4 22.Pc2 Lc8 23.Ta8 Dd6 24.Pb4 Lb7 25.Ta7 d4 26.La6 Lxg2 27.Lc4+ Kh8 28.Ta6 Dc5 29.Kxg2 f3+ 30.Kh1 Dxc4 31.Tc6 Db5 32.Td6 e4 33.Txd4 Lxd4 34.Dxd4+ De5 35.Dxe5+ Txe5 waarna Leko het resterende eindspel won.

Uiteraard werd deze partij niet klakkeloos overgenomen. In de uitslagen hielden de wit- en zwart-partij elkaar precies in evenwicht; er waren evenveel witte als zwarte overwinningen.

De uitslagen waren:
wit zwartuitslag
Jan Peter van Zandwijk-Joost Michielsen½-1½zwart wint 1 maal
Kim Meulenbroek-Lucien van de Lisdonk0-2 
Jaap Flohil-Hora Vlam0-2 
Mark Versteegh-Arno Wiersma0-2 
Rob Smits-Henrik Tamerus1-1wit wint 2 maal
Simon Broos-Theo Rekveldt1½-½wit wint 1 maal
Olivier Marincic-Corniel Nobel1-1zwart wint 2 maal
Marianne Zelitchenko-Steven van der Weele2-0 
Mathijs Gijsbers-Leo Zuijdgeest2-0 

Wit en zwart scoren 50%.

Zie ook de toernooipagina: www.delftseschaaksite.nl/dsc/activiteiten/zomertoernooi en de tussenstand.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 02-08-2005 at 00:18.

01-08-2005 21:54 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bron: NiC 2005 nr. 2 blz. 11

Anand - Leko
Corus 2005



25.Ta7 d4! 26.La6?
De feitelijke fout. Henrik suggereerde het op de avond zelf dat na 26.Lc6 Lxc6 27.Txe7 Dxe7 28.Pxc6 er niet zoveel aan de hand is. Geheel terecht.
26...Lxg2! 27.Lc4+
Lucien gaf aan dat 27.Txe7 faalt op 27...Dg6! en ook 27.Db3+ gaat mis na 27...Ld5. Dit omdat 28.Pxd5 Txa7 wit geen nuttig aftrekschaak oplevert.
27...Kh7 28.Ta6 Dc5 29.Kxg2



29...f3+
Dirk Jan ten Geuzendam schrijft hierover: “A very accurate intermediate move.”
30.Kh1 Dxc4 31.Tc6 Db5 32.Td6 e4! 33.Txd4 Lxd4 34.Dxd4 De5 35.Dxe5+ Txe5

Merk overigens op dat slaan op b5 (20.Lxb5) zeer goed scoort voor zwart: 81,3%. Er is in die stelling ook 20.Lc2 geprobeerd, een interressante optie.

Mijn partijen tegen Olivier gingen beiden uiteindelijk vrij eenvoudig voor zwart. Het vinden van goede zetten is voor zwart ging ons beiden beter af. Hoewel ik geloof dat dit op IGM niveau vast gelijkwaardig is, heb ik veel liever zwart.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-08-2005 10:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk om het een keer te 'mogen' spelen; wel een gecompliceerde stelling om in 30 minuten uit te spelen...maar als k dan toch moet kiezen dan maar zwart!

02-08-2005 14:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vond het leuk om te doen en ik hoop stiekum dat DSC nu meer aanhangers van de Sveshnikov gaat krijgen....

Lucien.

03-08-2005 17:55 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een leuke stelling om uit te spelen. Met zwart had ik minder moeite een goed plan te bedenken dan met wit. Maar wellicht komt dat omdat ik zelf met zwart al siciliaans speel.

Met zwart kwam ik redelijk snel in het voordeel tegen Mark, al miste ik de beste voortzetting (ik kom met Da7 een paard op e3 pennen en daarna met f5-f4 ophalen). Maar in het vervolg ging het ook nog goed gelukkig.

Met wit probeerde ik iets wat Joost naast me had gesuggereerd, namelijk Txe6. Het leverde een bijzonder spannende stelling op, die ik tevens behoorlijk eng vond. Mark kreeg namelijk een pion op f3. Maar uiteindelijk ging die partij ook mijn kant op.

Het was een leuke stelling/opening. Maar ik denk dat ik voorlopig toch bij mijn versnelde Sveshnikov blijf Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

03-08-2005 18:21 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
Ik vond het leuk om te doen en ik hoop stiekum dat DSC nu meer aanhangers van de Sveshnikov gaat krijgen....

Lucien.


Wie weet. Ik heb het nog nooit gespeeld op de club, en ik probeer toch altijd de Svesh te spelen Grijns

Ik ga trouwens voor 17...bxa4 in plaats van Pe7. 18.Txa4 f5!? Da's op mijn niveau complicatie genoeg om Wit door zijn vlag te jagen Glimlach a5 schijnt de bedoeling te zijn, daar. Ik moet het eens nakijken; meestal wijken we eerder af.
Overigens vind ik voor Zwart Le6 i.p.v. 0-0 leuker, om in de g3 variant terecht te komen. Dan komt ook die rotloper niet naar d3 Grijns Ook een later Lg6?! is nog speelbaar.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-08-2005 23:10 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
Ik vond het leuk om te doen en ik hoop stiekum dat DSC nu meer aanhangers van de Sveshnikov gaat krijgen....

Lucien.


Ach ja, Sveshnikov is soms best leuk. En soms is het remise. Voordeel of nadeel, afhankelijk van hoeveel tijd je in een opening wil steken/steekt, is dat het kennen van theorie belangrijk is.

Quote

Originally posted by Untagonklik
Maar ik denk dat ik voorlopig toch bij mijn versnelde Sveshnikov blijf


Ik heb het ook regelmatig gespeeld. maar de Kalashnikov heeft tegenwoordig niet echt een goede reputatie meer Arno Huil . Simpele plannen zijn voldoende voor een mooi voordeel, zoals Gert helaas ook weet...

Quote

Originally posted by René Torenstra
Ik ga trouwens voor 17...bxa4 in plaats van Pe7. 18.Txa4 f5!? Da's op mijn niveau complicatie genoeg om Wit door zijn vlag te jagen


18...f5 Verward zal inderdaad de nodige complicaties oproepen, aan gezien zwart op de 15e zet al een pion op f5 plantte en die daar niet meer weg ging Glimlach

20-08-2005 19:45 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
Ik vond het leuk om te doen en ik hoop stiekum dat DSC nu meer aanhangers van de Sveshnikov gaat krijgen....

Lucien.


Ach ja, Sveshnikov is soms best leuk. En soms is het remise. Voordeel of nadeel, afhankelijk van hoeveel tijd je in een opening wil steken/steekt, is dat het kennen van theorie belangrijk is.

Quote

Originally posted by Untagonklik
Maar ik denk dat ik voorlopig toch bij mijn versnelde Sveshnikov blijf


Ik heb het ook regelmatig gespeeld. maar de Kalashnikov heeft tegenwoordig niet echt een goede reputatie meer Arno Huil . Simpele plannen zijn voldoende voor een mooi voordeel, zoals Gert helaas ook weet...

Quote

Originally posted by René Torenstra
Ik ga trouwens voor 17...bxa4 in plaats van Pe7. 18.Txa4 f5!? Da's op mijn niveau complicatie genoeg om Wit door zijn vlag te jagen


18...f5 Verward zal inderdaad de nodige complicaties oproepen, aan gezien zwart op de 15e zet al een pion op f5 plantte en die daar niet meer weg ging Glimlach


Ach, eentje verder dan Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-08-2005 19:49 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hrm, misschien dan maar eens naar 1...e5 gaan kijken. Anders moet ik weer allemaal boeken met de Sveshnikov gaan bekijken, en dat ga ik vast door elkaar halen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-08-2005 21:35 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller