Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2005-2006 » Tweede avond zomertoernooi in het teken van activiteit
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Tweede avond zomertoernooi in het teken van activiteit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno Wiersma was gevraagd de tweede avond van het DSC Zomervarianten Ontdekkingstoernooi de deelnemers een leuke stelling voor de schotelen. Hij bracht de Portugese variant van de Scandinavische verdediging. In de stelling die na 10 zetten was ontstaan had wit een pion meer, maar zwart veel ontwikkelingsvoorsprong en activiteit. De stelling ontstond als volgt:

1.e4 d5 2.exd5 Pf6 3.d4 Lg4 4.f3 Lf5 5.Lb5+ Pbd7 6.c4 a6 7.Lxd7+ Dxd7 8.Pe2 e6 9.dxe6 Dxe6 10.b3 0-0-0



Er passeerden nog een aantal voortzettingen de revue, waarna de deelnemers de stelling tegen elkaar uit mochten spelen. De resultaten leverden een zeer gevarieerd beeld op. De uitslagen waren als volgt:


wit zwartuitslag
Arend van Dop-Jan Peter van Zandwijk1½-½zwart wint 1 maal
Mark Versteegh-Hora Vlam1-1wit wint 2 maal
Marco Anink-Henrik Tamerus2-0
Rob Smits-Pieter Quist2-0
Theo Rekveldt-Corniel Nobel1-1wit wint 2 maal
Frans Palm-Gerard Bilars0-2
Rick Plomp-Marco Visser1½-½wit wint 1 maal
Steef van der Weele-Leo Zuijdgeest1-1zwart wint 2 maal


Wit scoort 56,3%.

Zie ook de toernooipagina: www.delftseschaaksite.nl/dsc/activiteiten/zomertoernooi.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 26-07-2005 at 14:00.

26-07-2005 00:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Wit wint Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De ontbrekende kleur van de uitslag is wit! Red Face Dat kwam omdat Marco een totaal andere aanpak met zwart ondernam dan gewenst was.Met zwart was hij beter op weg al liet hij een steekje vallen in het eindspel zodat ik nog kon ontsnappen aan een nederlaag. Al met al een leuke avond en met een grappige stelling! Ja!

26-07-2005 09:51 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij ons won niet zwart maar WIT 2 keer. Overigens door flinke blunders, het stond na een kwartier al 1-1.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

26-07-2005 11:07 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de partij die Theo Rekveldt met wit speelde was tekent voor hoe goed deze opening voor wit is:

Theo Rekveldt-Corniel nobel
DSC Zomervarianten Ontdekkingstoernooi 2005 (2.1)

Vanuit de uitgangsstelling:

11.0-0 Lc5 12.Kh1 Lxd4
Ik keek even naar 12...The8, maar naar 13.Pbc3! staat zwart dramatisch, zoals Frans Palm in zijn tweede ontmoeting tegen Gerard Bilars (naast mij) mocht ervaren.
13.Pxd4 Dd7?!
Ik had in mijn DB nog 6 partijen met deze zet en de score is illustratief: 75% voor wit. Theo probeerde de tweede partij 13...Dd6 wat volgens mij sterker is, maar na 14.Lb2 c5 15.Dd2 cxd4 16.Da4 staat wit nog steeds veel beter. (ik speelde overigens 15.b4 maar pakte het vervolgens niet helemaal handig aan. In tijdnood gaf Theo echter een toren)
14.Lb2 c5 15.Pc3!N
Een zeer sterke zet, die nog sterker is dan 15.b4 wat hier in 5 van de 6 gespeelde partijen voorkwam.
15...cxd4 16.Pa4!



Dit diagram toont waarom 13...Dd6 beter is dan 13...Dd7, want de manouvre Pb1-c3-a4 is dan niet zo sterk als nu. Deze stelling is al helemaal uit, terwijl zwart niets anders heeft gedaan dan de bestaande partijen te volgen (zonder het te weten overigens)
16...Kb8?!
Beter is 16...Dd6, maar na dat dodelijke tempoverlies is 17.Dd2 The8 18.c5 heeft wit al winnend voordeel.
De partij zelf gaat nu van kwaad tot erger:
17.d2 d3?? 18.Le5+
En opgegeven.
1-0

Na de analyses thuis gisteren avond voor het slapen gaan en zojuist na het eten ben ik tot de conlusie gekomen dat dit niet echt speelbaar is voor zwart. Ik hoorde iemand op de clubavond roepen dat dit - net als vorige week - veel beter zou zijn voor zwart, maar ik heb nog geen overtuigende zwarte varianten gevonden, wat ik een nogal bevreemdende opmerking vond.

Ik houd met overigens wel aanbevolen voor mensen/varianten die mij met varianten van mijn ongelijk kunnen overtuigen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-07-2005 18:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller