Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Marco Anink tweede in C-groep Amsterdam
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Marco Anink tweede in C-groep Amsterdam Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Marco Anink kan terugkijken op een zeer geslaagd optreden in het ACT-toernooi in Amsterdam. Met 7½ uit 9 eindigde hij op een ongedeelde tweede plaats. Alleen van winnaar Frans Piet van den Bos (spelend bij Vogelwijk in Den Haag) verloor hij.

Ook de overige DSC-ers kunnen over het algemeen terugkijken op een redelijk geslaagd toernooi. Chiel van Oosterom haalde in de bijzonder sterke A-groep een mooie 50 procent score. Dolf Beltz en Teun Timmerman eindigde met 6 uit 9 en 5 uit 9 in de B-groep in de bovenste helft. René van Alfen haalde in die groep 3½ uit 9, maar zal daar gezien zijn tegenstand en een tpr van boven de 2000 tevreden mee zijn.

In de C-groep deed Marco het zoals gezegd bijzonder goed. René Torenstra haalde in die groep een keurige 50 procent. Simon Broos had een wat minder toernooi met 4 uit 9, en Simon Dirkse eindigde het toernooi met 3 uit 9.

Groep A
 NaamElopntwpsbw-we
1Chiel van Oosterom219739½17 +1,80


Groep B
 NaamElopntwpsbw-we/tpr
1Dolf Beltz2179641½27¼-0.20
2Teun Timmerman1846538½18¾+1
3René van Alfen188238 13½2020


Groep C
 NaamElopntwpsbtpr
1Marco Anink188056½45¼2053
2René Torenstra162145 19 1716
3Simon Broos1772441 15 1662
4Simon Dirkse1623336½9 1575


Lees ook de belevenissen van de DSC-ers tijdens het toernooi: www.delftseschaaksite.nl/wbb/thread.php?threadid=1362

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Teun on 24-07-2005 at 21:26.

24-07-2005 19:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet niet wat de "duistere" aanduiding +1 achter mijn score betekent... Volgens mijn berekening met het programma van WSC-er Paul Brasser scoorde ik een Nederlandse TPR van 2010, en een FIDE-TPR (tegen zeven tegenstanders met een FIDE-rating) van maar liefst 2180... Lach

Gezien mijn rating per 1 augustus van net onder de 2000 ben ik blij met mijn consolidatie, nu verder uitbouwen Knipoog

Het was een leuk maar zwaar toernooi, een ideale gelegenheid om weer eens wat openingen af te stoffen en ik hoop, net als vorig jaar, er in het nieuwe seizoen weer mijn voordeel mee te doen.

En Marco, nog van harte, je hebt er je uiterste best voor gedaan en een tweede plek in zo'n compact deelnemersveld vind ik een hele prestatie!

24-07-2005 21:32 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die "duistere" +1 aanduiding komt rechtstreeks van de eindstanden op de site van het ACT-toernooi. Het zal om je W-We gaan (Score - verwachte score). Nu weet ik niet of je toevalligerwijs precies +1 hebt gescoord, of dat er met het programma dat de eindstanden uitdraait iets mis gaat. Maar daar ligt de oorsprong dus.

Marco heeft inderdaad een puike prestatie geleverd. Na zijn nederlaag "gewoon" nog twee punten gepakt, en daarmee ongedeeld tweede! Maar ook Chiel heeft het uitstekend gedaan: op papier een van de laagstgerate spelers, en dan in die groep een keurige 50% halen!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

24-07-2005 21:44 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat het van de website komt had ik ook gezien. Maar er zijn een flink aantal mensen die precies +1 hebben, allemaal met een Nederlandse rating (de meeste deelnemers hadden ook een FIDE-rating). Echter, sommige spelers met een Nederlandse rating, waaonder René, hadden wel weer een "echte" TPR.

Ik zal het eens navragen bij de toernooi-organisatie.

24-07-2005 21:49 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Marco, van Harte!
Inderdaad hebben ook de andere DSC-ers goed gepresteerd.

Ikzelf ben toch niet helemaal tevreden, maar ben een zeikerd. De twee verliespartijen met zwart waren onnodig. In beide stond ik glad gewonnen, en het is dus aan mezelf te wijten dat ik denk dat snel af te maken waarna ik nog verlies. Vandaag was wel het toppunt. Twee centrumpionnen voor, en de winst was achteraf redelijk simpel, maar achter het bord hels moeilijk.
Nu ja, het doel was méér dan 50% scoren, maar gezien mijn huidige rating is 50% toch niet slecht.

Ik vond het gezellig zo, met veel clubgenoten. Wel érg vermoeiend, 9 dagen. Chiel, hoe HOUD je het vol, zo met Dieren op komst?

Nee, laat maar. Ik zeg het zelf wel: ik ben oud, ja Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-07-2005 22:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

What's left to say?!

Blij als (?) een kind!

De prijsuitreiking zelf, met de volle aandacht op je gericht, de 20 toeschouwers vlak voor zet 40, het handjevol publiek dat haast ging applaudiseren toen mijn tegenstander het opgaf, of de vele, vele mensen die je 's avonds nog van felicititaties voorzien...wat was nou het mooiste?

Of de 300 gewonnen euro's? Of misschien het feit dat jongens als Sipke Ernst (gister), Jan Smeets en Martijn Dambacher, mij komen feliciteren met mijn prestatie?
Natuurlijk, het zijn ook maar mensen, maar volgens mij is het niet wereldvreemd dat ik op zo'n moment toch wel een beetje zit te glimmen. Grijns

Hieronder een uigebreid partijverslag, allereerst dank aan de vele supporters (want dat waren het meer dan toeschouwers) die mij tijdens mij eindspel en middenspel kwamen ondersteunen. Want een mentale boost geeft dat zeker. Jongens, bedankt!!

En Simon en René, jammer dat jullie wat eerder weg moesten vanavond en we het geheel dus niet in stijl af konden sluiten, maar ik zie jullie morgen. Super bedankt voor de geweldige tijd, ik had me geen betere reisgenoten kunnen wensen!!! Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-07-2005 00:22 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

6,5 uit 8. Laatste ronde. Erop of eronder. Vroeg slapen zou je zeggen. Maar iedere lezer hier weet hoe ik in elkaar zit.

Kortom, toch 'uit' geweest, niet keihard maar toch redelijk wezen bieren, en maar een uurtje of 5 aan slaap. Paracetamolletje doet echter wonderen, net zoals in ronde 1. En keurig in pak natuurlijk. Alvast voor de prijsuitreiking zal ik maar zeggen. Knipoog

De rit schoot flink op. Zodanig dat ik voor het eerst op tijd was. Flink zelfs, dus ik zat nog voor de start aan het bord, en mijn tegenstander was 10 minuten te laat.

Marco Anink (1880, Delft) - Paul van Haastert (1887, Amsterdam) 1 - 0

1. d4 Pf6 2. c4 g6 3. Pc3 Lg7 4. e4 d6 5. f4 0-0 6. Pf3 c5 7. d5 e6 8. Le2 exd5 9. cxd5 Te8



Cruciaal moment. 10. e5 is mogelijk maar ken ik niet goed genoeg, en Pd2 is rustig, maar prima. 10. 0-0 is echter ook mogelijk, wat een pionoffer met goede aanvalskansen oplevert. Inherent aan mijn speelstijl besloot ik alles of niets te spelen, hopend op 13. ... Pd7 14. Pg5 Pe5 15. Pxf7!!, waarmee ik ook weleens van FM Cekro heb gewonnen. Ook een beetje calling Black's bluff, want stel dat hij het niet aanneemt, dan blijft hij daar de rest van de wedstrijd over piekeren, dat is een logisch psychologisch effect..

Enige probleem was 13. ... Lxf5, waar ik zo snel niets op wist. Nouja, hoe groot is de kans dat hij dat speelt? En mocht het gebeuren, dan vind ik vast wel iets behind the board ...

10. 0-0?! Pxe4 11. Pxe4 Txe4 12. Ld3 Te8 13. f5 Lxf5 14. Lxf5 gxf5


Tja, en dan. Ooit bekeken, lang geleden, maar volgens mij kon ik niet echt iets vinden. Ik gooi de partij zo in vriend Fritz (sinds gisternacht eindelijk weer geinstalleerd, na ongeveer een jaar zonder te hebben gezeten), en dan weet ik waarschijnlijk wat ik wel had moeten spelen, en dan horen jullie dat nog wel. In de analyse zag Dd3, puur op f5 terugnemen gericht, er wel redelijk uit. Wat ik deed was misschien niet heel slecht, maar ik denk gewoon dat het gespeelde pionoffer vrij dubieus is, het zijn toch echt 2 pionnen die ik inmiddels achtersta. Voor partijen anders dan rapid en blitz haal ik het in ieder geval niet meer uit de kast...

15. Pg5 Df6 16. Dh4 (ten koste van alles dameruil voorkomen) ... Dg6 17. Df3 h6 18. Ph3 Dg4


Ja, hij wil best een pion teruggeven, want dat eindspel, daar staat hij beter tot gewonnen in met die pion meer.
Inmiddels hebben 2 spelers met 6,5 punt tot remise besloten, evenals 4 jongens met 6 punten. Gunstig.
Maar laat ik me nu maar op mijn partij richten, voorlopig sta ik verloren tot heel slecht, wat ook de mening was van onder andere Richard en Michiel, die dus kwamen kijken. Blijven vechten, en sowieso niets afruilen.

19. Db3 Ld4+ 20. Kh1 Te2? 21. Pf4 Te7


Kijk, dat is al iets. Te2 dreigt mat en lijkt Dg3+ met dameruil af te dwingen, maar ik heb nog net Pf4.
20. ... Pd7 (Dxb7 Pb6 of Pe5) zag er erk sterk, zo niet winnend, uit. Nu kunnen we tot ontwikkeling komen, en de zwarte koning staat nog steeds niet echt relaxed.

22. Ld2 Pa6 ?! 23. Tf3! Dh4 24. Taf1 (op Th3 volgde m.i. Df2) met remiseaanbod

Die 2 pionnen minder is vervelend, maar plots heb ik wel spel. Vééél spel! Naast mij gaf Maat in wellicht betere, maar zeker niet mindere, stand een stuk weg tegen vd Bos. vd Bos dus kampioen, met 8 uit 9. En vertaald naar mijn perspectief: bij winst geen 400 euro, maar nu 'slechts' 300. Door het drama van Maat begon het echter te kriebelen. Wat nu als je je hele toernooi vergooit met zo'n blunder? Als je teveel wilt, en dan over het randje gaat. En daarom besloot ik, tegen mijn stijl in, voor de zekerheid van een halfje en rond de 170 euro te gaan (winst=300,verlies=50).
De eerste 5 minuten na mijn aanbod hebben we danook hardop achter het bord zitten uitrekenen wat het financieele plaatje van het geheel was. Maar wat bleek...hij speelde door.

24. ... Tae8 25. Th3 Df2 ??


Kwartier voor 15 zetten, en helemaal voorbereid op 25. ... Df6 26. Ph5, we gaan h6 winnen en hebben goede aanval. Maar wat is dit nu?! Allemaal matdreigingen op de onderste rij, en d2 en f1 staan in. Help! Dg3+ ruilt dames en voorkomt mat, maar dat eindspel ga ik zeer waarschijnlijk verliezen. Doorzoeken..en gelukkig vond ik het:

26. Dd3! Te1 27. Dg3+ Kh7 28. Dxf2 Lxf2 29. Lxe1 Txe1 30. Txe1 Lxe1


Dat zijn weer 5 zetten, nu nog 5 minuten voor 10 zetten. Niet veel, maar het moet kunnen. En dan kijk je om je heen. 10, 20 man rond je bord. Simon. Simon. René. Dolf. Chiel. Redmar. Teun. Michiel. Richard. Plots ook Martin. Tegenstanders van eerder dit toernooi.
Ik denk dat tussen de 20 man misschien 4-5 zaten die neutraal waren, of het beste met mijn opponent voorhadden. En dan schreeuwen ze geen spreukkoren of leuzen, doen ze geen wave, zitten er niet met spandoeken. Maar toch geeft het een heleboel vertrouwen. En wat is het heerlijk om die gezichten te zien opklaren, nu ik een kwal tegen 2 pionnen heb in het eindspel, waar ik eerder zo verschrikkelijk slecht stond.

Wat bleek nou later...in plaats van het gespeelde Dd3, won Dd1 de ingesloten zwarte dame en was ik klaar geweest. Helaas, gemist; het werd me pas bij de analyse door mijn tegenstander verteld. Maar dit was veel leuker voor het publiek, zullen we maar zeggen.
Pas bij Te1 zag ik plots dat ik een kwal kon winnen, ik zag helemaal niet dat dat al geforceerd was en zwart geen keus had.

Maar goed, nu omschakelen naar een eindspel.

31. Th5! Pc7 32. Txf5 Kg7 33. g4 Lh4 34. Ph5+ Kg6 35. Pf4+ Kg7 36. Kg2 Lg5 37. Ph5+ Kg6 38. Pg3 Lf6 39. Pe4 Le5


Best netjes, ik heb nog 3 minuten over voor de 40ste zet. Maar what to do? Euhh euhh...kan Pxc5 (dxc5 Txe5)? Nee wacht dan komt Pxd5..Pxb7...Pe4+...help...Pxd5 dreigt nu namelijk, en dat is best een belangrijke pion...Pc3 dan? Dan komt b5...ziet er ook gevaarlijk uit...maar wellicht toch speelbaar...nog 1 minuut...kwaloffer op e5 dan maar en een gewonnen paardeindspel vanwege de doorlopende d-pion? Halve minuut...help help...op zet 40 door de vlag zou pas echt een drama zijn...ik weet het niet meer...ik sla maar, of het nou goed is of niet.
Ik weet het niet meer!!

40. Txe5 dxe5


En dan resteert dit eindspel, waarbij me nu pas opvalt dat ik dus gewoon een paardeneindspel met een pion minder in ben gegaan. Ik zie het publiek al wat ongoocheld weglopen, maar voorlopig zijn we nog niet klaar. Ik gokte erop voor de moeilijk af te stoppen d-pion nog 2 en misschien wel 3 pionnen te krijgen, maar achteraf bezien is de remisemarge hier zeer groot.

41. d6 Pe6 42. d7 b6 43. Kf3 Kg7??


What's this?! Ik rekende op 43. ... f5! 44. gxf5+ Kxf5 45. Pd6+ Kf6 46. Pc8...en dat is zeer waarschijnlijk nogal remise. Maar nu..koning afhouden, dit wordt echt een show.
Speciaal voor het publiek, een quasi-studieus eindspel!

44. Pd6 Kf8 45. Pf5 f6?


Om maar even aan te geven hoe groot de remisemarge is, zwart had hier nog een noodrem: 45. ... c4!! en de witte koning komt, net als de zwarte niet verder. Ke4 faalt simpelweg op Pc5+ dat d7 ophaalt. Maar ook dit pas kwam pas uit de analyse naar voren.

46. Ke4 b5 47. Kd5 Kf7 48. Kd6 Pd8 49. Pxh6?!


Even meesnaaien, kan toch geen kwaad, ik heb alle tijd. Wel praktisch, maar misschien toch niet al te handig, het kost tenslotte een tempo. Zwart speelt ondertussen de enige troef die hij nog achter de hand heeft uit: de pionnenmeerderheid op de damevleugel: b5-c4-b4-c3. Die zullen echter niet meer op tijd zijn.

49. ... Kg6 50. Pf5 c4 51. Ke7 Pc6+ 52. Ke8 b4 53. Pe7+ 1-0


En zwart gaf op. GEWELDIG !!! Gevochten. Niet foutloos, zeker niet, maar volgens mijn bescheiden mening ook niet helemaal onverdiend. Over het toernooi gezien dan, want deze partij verdiende wellicht geen winnaar.

Anyway, die 300 euro...dat is bijna de reissom van de 10 dagen Hongarije die Martin, Diederik en ik vanaf vrijdag gaan beleven..

SUPERMOOI, ECHT HOOR!



edit: Untagonklik: heeeeeeeeeeeel veel fennetjes toegevoegd.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 25-07-2005 at 11:16.

25-07-2005 01:41 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Al met al geen slechte resultaten, en natuurlijk van met name Marco een heel goed resultaat. Gefeliciteerd!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-07-2005 12:05 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk detail is dat Zwart na 45. f6 nog remise aanbood Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

25-07-2005 14:43 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

prima gespeeld in Amsterdam

05-08-2005 11:29 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag heb ik gezien dat de partij tegen Afek ook in Happels rubriek heeft gestaan. De analyse van Henk Happel is best goed, behalve het commentaar bij mijn 8e zet. Happel geeft daar aan dat 8. Lc4 ipv 8. Dd2 de grote mode is om 8...d5 te verhinderen. Hier vergist hij zich met de stelling na 8. Dd2 Pc6, waar vaak 9. Lc4 gespeeld wordt om 9...d5 te verhinderen.

20-08-2005 19:48 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller